Bayi Pertama Menerusi Pemindahan Embrio Selepas Dibeku Enam Tahun Lahir Di Hsnz


KUALA TERENGGANU, 8 Okt (Bernama) — Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini melakar sejarah apabila bayi pertama hasil prosedur pemindahan embrio yang dibekukan (FET)  selama enam tahun selamat dilahirkan dihospital itu semalam.
Kelahiran bayi lelaki  itu bukan sahaja menggembirakan ibu bapanya, Mohd Yuhairi Haniff Yoon, 37, dan Noor’adn Muhammad, 38, malah turut menggembirakan warga kerja HSNZ kerana ia menjadi satu lagi kejayaan dalam kaedah persenyawaan In Vitro Fertilisation (IVF) atau dikenali bayi tabung uji di hospital berkenaan.
Ketua pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G)  hospital itu  Dr Nasuha Yaacob berkata kebiasaannya, prosedur FET  dilakukan dalam tempoh purata antara satu hingga tiga tahun dari tempoh pembekuan, dengan maksimum selama lima tahun.
“Pasangan ini bertuah kerana selepas dibekukan enam tahun, embrio ini masih berkualiti dan berjaya dilahirkan,” katanya.
Beliau berkata bayi lelaki tersebut merupakan  bayi ke-20 yang dilahirkan menerusi IVF pada tahun ini dan bayi yang ke-118 sejak Unit Perawatan Reproduktif HSNZ ditubuhkan pada tahun 2009.
Noor’adn berkata kelahiran bayi lelaki seberat 3.34 kilogram itu adalah anugerah Allah untuk beliau dan suami setelah menunggu lebih 13 tahun untuk mendapatkan cahaya mata pertama mereka.
“Saya mula menjalani rawatan IVF pada 2012 dan berjaya hamil pada tahun tersebut namun kandungan saya gugur pada usia dua bulan diikuti pada Julai 2013, kehamilan bayi kembar saya cuma bertahan pada usia 20 minggu.
“Selepas keguguran bayi kembar pada 2013 itu, memang saya sedikit trauma untuk meneruskan rawatan, setelah berbincang dengan suami, kami sepakat mahu mengambil masa selama lima tahun untuk berehat agar benar-benar bersedia mental dan fizikal untuk rawatan seterusnya,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Guru Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Baru Serada itu berkata beliau sangat berterima kasih kepada HSNZ terutama kumpulan pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G) yang diketuai Dr Nasuha Yaacob kerana melayannya dengan baik sepanjang rawatan.
“Selepas mengalami dua kali keguguran (terakhir 2013), saya mulakan lagi rawatan dengan embrio beku dimasukkan pada Disember 2018 namun gagal. Siapa sangka dalam percubaan kali keempat iaitu pada 27 Januari 2019, barulah saya disahkan hamil dua minggu kemudian.
“Sejak itu, saya mengambil cuti tanpa gaji dan mengamalkan pemakanan sihat serta mengelak perjalanan jarak jauh agar kandungan kali ini selamat dilahirkan,” katanya yang belum memuktamadkan nama bayi sulung tersebut.
Di Malaysia, hanya terdapat empat hospital kerajaan yang menawarkan perubatan teknik IVF iaitu HSNZ bagi Zon Pantai Timur, Hospital Kuala Lumpur (Zon Tengah), Hospital Sultanah Bahiyah (Zon Utara) dan Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah (Sabah dan Sarawak).
Sumber: Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/08/bayi-pertama-menerusi-pemindahan-embrio-selepas-dibeku-enam-tahun-lahir-di-hsnz/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelukan Pertama Yang Ditunggu 11 Tahun Bayi Lahir Selepas 6 Tahun Dibeku

Pelukan Pertama Yang Ditunggu 11 Tahun Bayi Lahir Selepas 6 Tahun Dibeku

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 305 hits
Penantian sepasang suami isteri selama 11 tahun untuk mendapatkan zuriat menjadi kenyataan selepas mereka dikurniakan seorang cahaya mata menggunakan kaedah In Vitro Fertilisation atau dikenali bayi tabung uji Pengorbanan Noor adn dalam usa...
Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 507 hits
Menantikan si kecil dalam kehidupan sebagai suami isteri sangat diharap harapkan Bukan hanya sebagai pengikat kasih sayang keluarga malah anak juga rezeki yang tidak ternilai daripada tuhan Namun tak semua yang bernasib baik Mungkin ada yan...
Bayi Lahir Tahun Depan Akan Dapat Vaksin Pneumokokal Percuma

Bayi Lahir Tahun Depan Akan Dapat Vaksin Pneumokokal Percuma

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 732 hits
Lagi berita gembira buat semua ibu bapa Pembentangan Bajet 2020 semalam kerajaan telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM60 juta bagi suntikan vaksin Pneumokokal dan akan diberikan secara percuma kepada semua bayi yang lahir pada tahun 2020...
Hari Khamis Lahir Hari Khamis Juga Pergi Bayi 3 Bulan Meninggal Selepas Di Hantar Pengasuh

Hari Khamis Lahir Hari Khamis Juga Pergi Bayi 3 Bulan Meninggal Selepas Di Hantar Pengasuh

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 293 hits
Terasa masih baru lagi lahir tapi janji Allah itu pasti Itu yang dilalui oleh pasangan suami isteri ini apabila bayi lelakinya berusia tiga bulan telah dijemput oleh Allah selepas tidak sedarkan diri ketika di rumah pengasuh Perkongsian dar...
Inidia Perlengkapan Kebutuhan Bayi Baru Lahir Dan Cara Merawat Bayi Yang Harus Anda Ketahui

Inidia Perlengkapan Kebutuhan Bayi Baru Lahir Dan Cara Merawat Bayi Yang Harus Anda Ketahui

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 374 hits
Kelahiran seorang anak pastinya merupakan sebuah momen yang sangat ditunggu tunggu oleh para orangtua Karena dengan kelahiran anak bisa membuat suasana di rumah menjadi lebih hangat karena akan ada tangisan serta tawa sang bayi Namun sebelu...
Tega Bunuh Bayi Yang Baru Dilahirkan Dewi Dituntut 8 Tahun Penjara

Tega Bunuh Bayi Yang Baru Dilahirkan Dewi Dituntut 8 Tahun Penjara

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 207 hits
Seorang pembantu rumah tangga Dewi Purnama Sari dituntut hukuman 8 tahun penjara Tuntutan itu disampaikan Jaksa Penuntut Umum Joice V Sinaga yang mendakwa perempuan itu telah membunuh bayi yang dilahirkannya
Ibarat Bayi Baru Lahir Satu Keluarga Ucap Dua Kalimah Syahadah

Ibarat Bayi Baru Lahir Satu Keluarga Ucap Dua Kalimah Syahadah

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 603 hits
HIDAYAH itu milik Allah Pada 17 September yang lalu seorang lelaki berketurunan Cina Marcus Wong telah memeluk agama Islam bersama isteri dan tiga orang anaknya di sebuah masjid di Bandar Baru Selayang Perkara itu dikongsi oleh seorang peng...
Selepas 40 Tahun Disekat Viral Wanita Wanita Iran Penuhi Stadium Teruja Tengok Bola

Selepas 40 Tahun Disekat Viral Wanita Wanita Iran Penuhi Stadium Teruja Tengok Bola

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 352 hits
Tehran Iran Setelah 40 tahun sekatan ke atas wanita Iran dari menonton perlawanan bola sepak dilaksanakan sejak 1979 Iran telah membenarkan kaum wanita menghadiri perlawanan semalam setelah ditekan oleh Fifa dan badan hak asasi manusia beri...
Umno Tak Dapat Bantu Utusan Selepas Akaun Dibeku Kerajaan Zalim Kata Zahid

Umno Tak Dapat Bantu Utusan Selepas Akaun Dibeku Kerajaan Zalim Kata Zahid

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 321 hits
Umno berkata penutupan Utusan Melayu Bhd ialah bukti kezaliman kerajaan Pakatan Harapan yang membekukan akaun parti itu menyebabkan ia tidak dapat membantu akhbar berkenaan dari segi kewangan Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata hanya Umn...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord