Pelukan Pertama Yang Ditunggu 11 Tahun Bayi Lahir Selepas 6 Tahun Dibeku


Penantian sepasang suami isteri selama 11 tahun untuk mendapatkan zuriat menjadi kenyataan selepas mereka dikurniakan seorang cahaya mata menggunakan kaedah In Vitro Fertilisation (IVF) atau dikenali bayi tabung uji.
Pengorbanan Noor’adn dalam usahanya untuk mendapatkan zuriat bersama suami bukan calang-calang, apabila dia nekad mengambil cuti tanpa gaji sebaik disahkan hamil Februari lalu, demi menjaga keselamatan kandungan dan dua hari lepas menjadi detik paling manis buat dia dan suaminya, Mohd Yuhairi Haniff Yoon, apabila usaha dan penantian mereka selama 11 tahun untuk menimang cahaya mata terlerai dengan kelahiran seorang bayi yang ‘disimpan’ sejak enam tahun lalu.

Enam Tahun Dibekukan
Lebih istimewa, zuriat lelaki seberat 3.34 kilogram itu juga melakar sejarah tersendiri apabila menjadi bayi pertama di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu itu dilahirkan menerusi teknik pemindahan embrio, selepas enam tahun ia dibekukan.
Demi Keselamatan Kandungan
Kerana enggan mengambil risiko perjalanan jauh demi memastikan keselamatan kandunganya, guru di Sekolah Rendah Kampung Baru Serada, Marang itu juga tidak dapat bertemu ibu dan keluarganya di Kelantan, termasuk pada Aidilfitri dan Ramadan lalu.
7 Tahun Jalani IVF
Menurutnya, dia mula menjalani rawatan persenyawaan tabung uji (IVF) di HSNZ sejak 2012, selepas dirujuk dari Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan.
Pernah Gugur Bayi Kembar Sebelum Ini
“Saya sudah beberapa kali menjalani rawatan IVF, namun kandungan keguguran termasuk sepasang kembar pada Julai 2013 ketika usia kandungan 20 minggu.
“Saya mengambil masa lima tahun untuk bertenang kerana trauma keguguran bayi, sebelum memutuskan mahu kembali hamil menerusi teknik pemindahan embrio. Disember lalu saya mula bertemu doktor dan bersetuju untuk mencuba lagi, namun percubaan itu tidak berjaya.
“Pada 27 Januari lalu saya kembali menjalani prosedur pemindahan embrio kelima yang dibekukan dan Alhamdulillah, Allah mengabulkan doa saya dan suami dan disahkan hamil dua minggu kemudian,”
Bayi sulung Noor’adn, 38, yang bertugas sebagai guru dan Mohd Yuhairi Haniff, 37, yang bekerja sebagai kontraktor itu selamat dilahirkan secara pembedahan jam 8.38 pagi semalam di HSNZ.

Rekod Kejayaan Buat HSNZ
Menurut Pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G), Reproduktif HSNZ, Dr Nasuha Yaacob , kelahiran bayi itu adalah rekod kejayaan buat HSNZ.
Bayi lelaki itu adalah bayi ke-20 yang dilahirkan menerusi IVF pada tahun ini dan yang ke 118 sejak 10 tahun Unit Perawatan Reproduktif HSNZ ditubuhkan.
Lazimnya prosedur pemindahan embrio beku dikenali sebagai ‘Frozen-Thaw Embryo’ itu dilakukan dalam tempoh antara satu hingga lima tahun selepas embrio dibekukan, dengan tempoh maksima pembekuan selama lima tahun.
“Ada beberapa kes yang mana kita memanggil ibu untuk menjalani pemindahan embrio selepas tempoh itu, namun tiada yang berjaya hamil dan ini adalah kejayaan pertama HSNZ melahirkan bayi daripada embrio yang dibekukan selama enam tahun.
“Kita cairkan tiga embrio dan memindahkan dua daripadanya pada Disember lalu, namun si ibu tidak berjaya hamil. Kemudian kita bekukan kembali dan memindahkan semula embrio itu kepada ibu pada bulan berikutnya.
“Embrio ini jelas berada dalam kualiti yang bagus. Walaupun mengalami kaedah pembekuan berkali-kali, ia masih menunjukkan kualiti yang sangat bagus dan tidak terjejas,”
Sumber: Hmetro
The post Pelukan Pertama Yang Ditunggu 11 Tahun. Bayi Lahir Selepas 6 Tahun Dibeku appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pelukan-pertama-yang-ditunggu-11-tahun-bayi-lahir-selepas-6-tahun-dibeku/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Pertama Menerusi Pemindahan Embrio Selepas Dibeku Enam Tahun Lahir Di Hsnz

Bayi Pertama Menerusi Pemindahan Embrio Selepas Dibeku Enam Tahun Lahir Di Hsnz

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 451 hits
KUALA TERENGGANU 8 Okt Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini melakar sejarah apabila bayi pertama hasil prosedur pemindahan embrio yang dibekukan selama enam tahun selamat dilahirkan dihospital itu semalam Kelahiran bayi lelaki itu bukan sa...
Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 505 hits
Menantikan si kecil dalam kehidupan sebagai suami isteri sangat diharap harapkan Bukan hanya sebagai pengikat kasih sayang keluarga malah anak juga rezeki yang tidak ternilai daripada tuhan Namun tak semua yang bernasib baik Mungkin ada yan...
Bayi Lahir Tahun Depan Akan Dapat Vaksin Pneumokokal Percuma

Bayi Lahir Tahun Depan Akan Dapat Vaksin Pneumokokal Percuma

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 730 hits
Lagi berita gembira buat semua ibu bapa Pembentangan Bajet 2020 semalam kerajaan telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM60 juta bagi suntikan vaksin Pneumokokal dan akan diberikan secara percuma kepada semua bayi yang lahir pada tahun 2020...
Hari Khamis Lahir Hari Khamis Juga Pergi Bayi 3 Bulan Meninggal Selepas Di Hantar Pengasuh

Hari Khamis Lahir Hari Khamis Juga Pergi Bayi 3 Bulan Meninggal Selepas Di Hantar Pengasuh

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 291 hits
Terasa masih baru lagi lahir tapi janji Allah itu pasti Itu yang dilalui oleh pasangan suami isteri ini apabila bayi lelakinya berusia tiga bulan telah dijemput oleh Allah selepas tidak sedarkan diri ketika di rumah pengasuh Perkongsian dar...
Selepas 20 Tahun Farah Ann Terpilih Wakili Malaysia Ke Olimpik Dalam Sukan Gimnastik

Selepas 20 Tahun Farah Ann Terpilih Wakili Malaysia Ke Olimpik Dalam Sukan Gimnastik

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 501 hits
Bukan sesuatu yang mudah seseorang atlet dapat melayakan diri ke Sukan Olimpik yang dikenali sebagai acara sukan paling berprestig melibatkan seluruh negara Bagaikan sebuah mimpi atlet gimnastik negara Farah Ann meluahkan rasa bangga selepa...
Bayi Kembar Baru Lahir Dicampak Ibunya Keluar Dari Kereta Yang Sedang Bergerak

Bayi Kembar Baru Lahir Dicampak Ibunya Keluar Dari Kereta Yang Sedang Bergerak

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 536 hits
Dua bayi kembar perempuan ditemui di tepi jalan dipercayai dicampak keluar oleh ibunya dari kereta yang sedang bergerak lapor Daily Mail Dalam kejadian di Negros Oriental Filipina wanita itu dipercayai membuang anaknya pada waktu awal pagi ...
Kaka Azraff Selamat Lahir Bayi Lelaki Secara Bedah

Kaka Azraff Selamat Lahir Bayi Lelaki Secara Bedah

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 205 hits
Tahniah diucapkan buat penyanyi Kaka Azraff dan suami Adam Azriff yang baru sahaja menimang cahaya mata pertama mereka semalam Berita gembira berkenaan The post appeared first on
Rozaimi Ingin Bangkit Selepas Terbabit Kemalangan Ngeri 4 Tahun Lalu

Rozaimi Ingin Bangkit Selepas Terbabit Kemalangan Ngeri 4 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 276 hits
PENYERANG Johor Darul Ta zim II Md Rozaimi Abd Rahman mengakui bukan mudah untuk membuktikan kembali keupayaannya beraksi dalam kesebelasan utama selepas bergelut dengan kecederaan akibat kemalangan empat tahun lalu Bekas pemain Sabah ini t...
Selepas 2 Tahun

Selepas 2 Tahun

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 160 hits
Assalamualaikum w b t Dah nak dekat setahun lebih tak update blog oDan ain tak ingat dah siapa blogger yang dulu ain pernah melawat blog dia komen kat blog dia dan lain lain Huks SETAHUN LEBIH KOT Memang lupa lah Maaf T TApapun alhamdulilla...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur