Bayi Baru Lahir Dapat Kolustrum Walau Abang Kakak Menyusu Masa Ibu Hamil Nak Putuskan Perlu Ikut Stepnya


Risaunya bila bayi baru lahir tidak mendapat kolustrum sebab abang/ kakak menyusu masa ibu hamil. Jangan bimbang mama, si kecil tetap ada bahagiannya.
Ada situasi ibu sedang hamil dan dalam proses nak hentikan penyusuan anak kedua. Sudah bermacam cara dicuba tapi anak tetap nak menyusu. Kebanyakan ibu risau untuk teruskan penyusuan sampai bersalin kerana bimbang kalau bayi baru lahir tidak mendapat kolustrum.
Menurut Dr Nurhaya Yaacob, Perunding Laktasi, masalah yang dihadapi oleh ibu ini ialah pertamanya tentang cerai susu. Manakala keduanya ialah adakah bayi baru lahir tidak mendapat kolustrum apabila kakak/ abangnya minum susu sebelum/ selepas si ibu bersalin.

CERAI SUSU IBU
Saya ingin berkongsi supaya ibu-ibu fahami satu hal yang menyusu, berjaya dalam penyusuan dan bercerai susu semua ini adalah satu proses. Ia bukan hari ni decide esok jadi..
Maka saya agak kurang bersetuju dgn pilihan meletakkan bahan2 di puting agar anak menolak utk menyusu.
PERJALANAN YANG INDAH JANGAN AKHIRI DENGAN PENYUDAH TRAGIS
Menyusuan susu ibu adalah satu perjalanan yang indah antara ibu dan anak. Sayang sekali sekiranya ia diakhiri dengan cara yang traumatik/tragis begitu.
Saya pasti kita juga tidak suka direntap akan sesuatu yang kita suka dan pasti kita akan memohon sedikit waktu untuk menerima secara perlahan-lahan. Begitu juga dengan si kecil. Hormatilah perasaan dan jiwa manja mereka. Jangan akhiri sesuatu yang indah dengan cara traumatis begitu.

JANGAN TAWARKAN (OFFER)
Apabila ibu memutuskan untuk mencerai susu atau wean off, jangan tawarkan susu ibu kepada si kecil. Elakkan berkata “Adik nak nenen. Kalau nak, cepat. Lepas ni tak boleh dah.”
Jangan tawarkan. Apabila si kecil tidak ingat, ibu perlu berusaha melekakanya. Ini adalah langkah pertama yang sangat penting!
ALIHKAN PERHATIAN (DISTRACTION)
Apabila tidak ditawarkan, tetapi setelah itu si kecil meminta minta…
Alihkan perhatiannya dengan aktiviti. Katakan “Jom kita main slide dulu” atau “ Waahhh..adikk..cantiknya adik susun blok ni..jom susun lagi…atau boleh main kejar-kejar je.”
Distraction! alihkan perhatiannya….sehingga mereka lupa seketika.

INGAT IA ADALAH SATU PROSES
Ingat yang ia adalah satu proses.
Maka dengan proses tidak menawarkan dan mengalihkan perhatiannya tadi, 10 kali direct feeding..mungkin saja sudah boleh berkurang ke 8 kali. Kemudian ke 6 dan seterusnya.
Ibu juga boleh berikan makanan jejari sebagai ganti.
Bila malam muncul..
Dan si kecil pun mula nak mengempeng untuk menyusu…
Ibu boleh buat “time out”
Contohnya “adik boleh menyusu tapi 5 minit je..lepas 5 minit mama tarik puting mama.”
Adik setuju baru mama bagi..
Dan bila nak dekat dgn 5 minit tu, beritahu anak. “Ok mama kira smpi 20 lepas tu mama tarik pelan-pelan dari adik ya. Adik jangan marah mama tau. Adik kan dah janji.”
Mungkin pertama kali tak berjaya.. tapi cuba lagi dan lagi dan lagi..

BERKOMUNIKASI DENGAN ANAK
Masa nak tidur atau masa makan, masa anak memeluk ibu, ibu boleh cuba bercakap dengan anak.
Elakkan beranggapan mereka tidak faham apa yang ibu nyatakan. Nyatakan pada mereka..
“Adik dah besar. Jadi orang besar dah tak menyusu dengan ibu. Tengok mummy..mummy tak menyusu pun. Tengok nenek..nenek pun tak menyusu pun”
Ulang dan ulang..kalau masa tgk tv mereka tiba2 minta…buat time out atau distract..tp kalau dah nampak mcm anak gelisah sgt..bagi la..jgn tourture emosi mereka..kita nak wean off pelan2…
BERBICARA PADA ANAK PADA SAAT SEPARA SEDAR.
Bila mereka tidur, di fasa separa sedar, urut dan usap dahi mereka sambil berkata.
“Adik dah besar, adik tak mau menyusu mama lagi ya. Adik minum pakai cawan je ya?”
BERDOA
Bila kita dah buat semua..berdoa pada Tuhan..
Hati kita dan anak adalah milikNya. Mintalah perjalanan anda di mudahkan.

JIKA MEMUDARATKAN KEHAMILAN
Namun sekiranya ibu sedang hamil dan ada kontraindikasi uutuk menyusu dan harus berhenti serta merta. Nyatakan kepada mereka berulang kali kenapa ibu harus memberhentikan penyusuan susu ibu.
PERLUKAN BANTUAN AHLI KELUARGA
Pada saat ini, ibu memerlukan bantuan dari ahli keluarga / pasangan untuk menenangkan anak yang sedih dengan mengalihkan perhatiannya baik bermain mahupun membawa mereka berjalan-jalan.
Namun ada juga anak yang dengan sendirinya menolak penyusuan susu ibu kerana rasa susu ibu yang sedikit masin pada saat hamil.

PADA BULAN KE-5 KEHAMILAN SUSU IBU AKAN BERUBAH RASA
Apabila kehamilan beranjak ke bulan ke 5 dan ke atas selain rasa susu ibu yang berubah, produksi susu ibu juga akan menurut dengan drastik kerana dari faktor hormon kehamilan (estrogen & progesteron)  pada saat ini proses memerah susu pun tidak akan meningkatkan produksi susu ibu.
TUBUH IBU MULA MEMPERSIAPKAN DIRI UNTUK KELAHIRAN
Tubuh badan ibu sedang mempersiapkan susu untuk bayi yang akan di lahirkan. Namun sekiranya pada ketika itu anak masih terus menyusu, ibu jangan terlalu khuatir bahawa bayi baru lahir tidak akan mendapatkan kolustrum.
Ini kerana kolustrum akan berterusan di hasilkan oleh tubuh badan ibu sekiranya penyusuan masih berlangsung ketika kehamilan. Bayi yang baru lahir akan masih tetap mendapatkan kolustrum ibu.
Selamat mencuba dan semoga berjaya!
The post Bayi Baru Lahir Dapat Kolustrum Walau Abang/ Kakak Menyusu Masa Ibu Hamil. Nak Putuskan Perlu Ikut Stepnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-baru-lahir-dapat-kolustrum-walau-abang-kakaknya-menyusu-masa-ibu-hamil-nak-putuskan-perlu-ikut-stepnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penting Pantau Pergerakan Elak Bayi Mati Dalam Kandungan Masa Lahir 6 Kategori Ibu Ini Berisiko

Penting Pantau Pergerakan Elak Bayi Mati Dalam Kandungan Masa Lahir 6 Kategori Ibu Ini Berisiko

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 293 hits
Pantau pergerakan bayi penting mengelakkan bayi meninggal masa lahir Siapa ibu yang berisiko Menurut Dr Dharmini Veerakumaran Pakar Perbidanan Sakit Puan Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa kebolehupayaan janin untuk hidup di lua...
Ramai Yang Booking Nak Bersalin C Section Alasan Suami Lari Kalau Dah Longgar Jasmin Hamid Tegur Ibu Ibu Hamil

Ramai Yang Booking Nak Bersalin C Section Alasan Suami Lari Kalau Dah Longgar Jasmin Hamid Tegur Ibu Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 747 hits
Pelakon popular Jasmin Hamid tampil menyekolahkan ramai ibu ibu hamil yang mengambil jalan singkat untuk melahirkan anak secara C section dengan alasan takut suami lari jika melahirkan anak secara normal yang menyebabkan vagina akan longgar...
Masa Hamil Tekanan Darah 140 90 Ibu Berisiko Alami Hipertensi Tak Dikawal Lagi Serius

Masa Hamil Tekanan Darah 140 90 Ibu Berisiko Alami Hipertensi Tak Dikawal Lagi Serius

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 290 hits
Masalah darah tinggi ketika hamil boleh berlaku ke atas sesiapa sahaja ibu hamil Jika pemeriksaan tekanan darah anda didapati bacaannya melebih daripada 140 90 pada dua kali pemeriksaan maka ibu hamil didiagnos mendapat tekanan darah tinggi...
Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

Jadi Ibu Hamil Biasa Aja Itu Nggak Dosa Nggak Perlu Harus Ikut Ikutan Yang Ada Di Social Media

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 336 hits
Jangan gampang latah sama apa yang lagi populer di Instagram ya bumil Kesehatanmu lo SemuaBisaJadiPenulis
Menarik Cara Ibu Ini Tunjuk Masak Bubur Nasi Bayi Dalam 10 Minit Mudah Jimat Masa

Menarik Cara Ibu Ini Tunjuk Masak Bubur Nasi Bayi Dalam 10 Minit Mudah Jimat Masa

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 566 hits
Bermula dengan anak lahir rutin ibu berubah Apabila masuk sahaja usia 6 bulan dan anak mula belajar makan penyediaan makanan untuk anak juga penting bagi memastikan anak cukup zat Namun memikirkan untuk buat bubur anak yang mengambil masa l...
Hamil Lagi Jika Ibu Tak Sedia Jangan Sedih Positifkan Diri Kerana Bayi Tahu Emosi Ibunya

Hamil Lagi Jika Ibu Tak Sedia Jangan Sedih Positifkan Diri Kerana Bayi Tahu Emosi Ibunya

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 351 hits
Tidak semua wanita bertuah mempunyai peluang untuk merasai kehamilan Ada wanita yang menunggu berbelas tahun bahkan ada yang berpuluh tahun kehadiran cahaya mata Tetapi ada wanita yang dikurniakan kesuburan hingga mudah mengandung Malah ada...
Program Permata Hati Wilayah Menyantuni Bayi Baru Lahir

Program Permata Hati Wilayah Menyantuni Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 271 hits
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera sejak kebelakangan ni memang sibuk dengan pelbagai urusan ada melibatkan pengurusan content social media dan bermacam macam lagi Memang kelam kabut juga dibuatnya Pelan pelan diuruskan juga agar selesai M...
Nak Bersalin Ini Barang Bayi Ibu Perlu Dibawa Cara Kemas Beg Hospital Praktikal Tersusun

Nak Bersalin Ini Barang Bayi Ibu Perlu Dibawa Cara Kemas Beg Hospital Praktikal Tersusun

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 1830 hits
Semakin hampir dengan tarikh jangkaan bersalin mungkin kebanyakan ibu bapa rasa panik tambahan pula jika ia bayi pertama Cara ibu ini membuat persediaan barangan keperluan diri dan bayi ke hospital berkongsi caranya menyimpan keperluan bayi...
Bayi Sanggup Tunggu Ibu Balik Nak Mengempeng Sampai Malam Oh Penatnya Ibu Boleh Buat 4 Tips Ini

Bayi Sanggup Tunggu Ibu Balik Nak Mengempeng Sampai Malam Oh Penatnya Ibu Boleh Buat 4 Tips Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 348 hits
Bayi suka mengempeng tak bagi peluang mama berehat lepas balik kerja seolah olah tak cukup susu Oh penatnya rasa Menurut Dr Nurhaya Yacob Perunding Laktasi dari Dr Nurhaya Lactation Center ia adalah keadaan yang dinamakan penyusuan secara r...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran