Batal Bazar Ramadan Langkah Terbaik Bendung Covid 19


Ia berisiko tinggi memandangkan menjadi lokasi tumpuan ramai orang
03/04/2020


KUALA LUMPUR, 9 Syaaban 1441H, Jumaat – Meskipun terbayang-terbayang tiada lagi juadah beraneka rasa terhidang di atas meja semasa berbuka puasa, namun bagi rata-rata masyarakat termasuklah Badan Bukan Kerajaan (NGO), merasakan keputusan membatalkan bazar Ramadan adalah yang terbaik, bagi memutuskan rantaian jangkitan COVID-19.

Bagi Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) Ridzuan Abdullah, ini bukan masanya untuk memikirkan untung dan rugi, memandangkan bazar Ramadan berisiko menyumbang kepada penularan COVID-19, memandangkan ia menjadi tumpuan ramai orang.

“Kes COVID-19 ini pun belum tentu habis bila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) itu tamat, jadi orang ramai masih lagi bimbang untuk keluar… walaupun aspek keselamatan pemakanan dan kebersihan dipatuhi, ia tetap tidak cukup menghalang penularan wabak sepanjang musim bazar Ramadan, jika ia dilaksanakan,” katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

Dengan PKP yang besar kemungkinan akan dilanjutkan sehingga ke bulan Ramadan, dijangkakan hampir 99 peratus peniaga kecil akan menghadapi krisis kewangan dan ekonomi keluarga, bagi tempoh tiga hingga empat bulan mendatang.

Tambahnya, peniaga bahan bukan makanan dijangka mengalami kerugian yang teruk, berbanding peniaga juadah makanan.

“Ada antara mereka yang sudah menempah pakaian bundle dari luar negara, pakaian Muslim dan Muslimah dari pembekal, penjahit dan pemborong-pemborong kain…ini semua melibatkan kos yang besar kerana melibatkan modal pusingan, sewa yang tinggi, bahan mentah dan kos tinggi, dalam mendapatkan tempahan dari luar,” katanya.

Sebagai alternatif, Ridzuan menyarankan agar kerajaan boleh mewujudkan satu platform atau sistem, bagi menempatkan jualan dan produk peniaga bazar yang terjejas.

“Sebagai contoh, e-bazar jualan khas bagi peniaga bazar. Dalam masa yang sama, peniaga bazar sewajarnya sudah mempunyai perancangan dan persediaan yang realistik, sekiranya bazar ramadan dibatalkan,” katanya.

Berkongsi pendapat yang sama, Presiden Pertubuhan Pembangunan dan Inovasi Wanita (Wadi) Sukmamurni Abdul Manaf berkata, peralihan ke perniagaan atas talian atau e-dagang harus dilihat sebagai jalan penyelesaian terbaik buat masa ini.

“Komuniti penjaja dan peniaga termasuk wanita, disaran memulakan konsep e-bazaar Ramadan, namun harus mengekalkan arahan kerajaan seperti jarakan sosial dan penghantaran tanpa sentuhan.

“Kerajaan pula disaran membantu rangsangan rantaian bekalan tempatan mungkin melalui insentif dalam bidang logistik dan pengangkutan…kami percaya walau bazar Ramadan dibatalkan, para peniaga sentiasa akan cari jalan penyelesaian,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Gabungan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Malaysia (GPPPKMM) Mohamed Zamri Mohammed pula berkata, walaupun ada cadangan daripada pihak kerajaan yang dilihat agak menyakinkan, termasuk mengadakan bazar dalam suasana lebih kemas, teratur dan selamat, namun ianya bergantung kepada arahan PKP.

“Ramai peniaga mengharapkan bazar Ramadan diteruskan, walaupun secara kecil-kecilan kerana ia sudah dianggap sebagai satu tradisi di bulan puasa… cadangan bazar Ramadan dilakukan secara talian pula menarik, namun perlu dipastikan ia dapat dilakukan secara menyeluruh.

Bagi peniaga makanan, Kamarul Anuar Mohamed Nasir, 38, beliau akur dengan ketetapan kerajaan Selangor untuk membatalkan bazar Ramadan di negeri itu, meskipun telah mengatur strategi perniagaan untuk jualan set nasi penyet di bazar Ramadan Bandar Kinrara.

“Tidak dinafikan saya rasa sedih, sebab saban tahun bazar Ramadan adalah lubuk rezeki kami para peniaga, tetapi saya akur jika ini adalah jalan terbaik untuk mengawal COVID-19.

“Meskipun saya ada restoran, namun jumlah pendapatan untuk restoran jatuh ketika bulan Ramadan sebab waktu niaga yang singkat berbanding hari biasa… maka dengan tiadanya bazar Ramadan, saya akan mencuba nasib dengan penghantaran makanan, selain jualan di restoran,” kata pemilik restoran, Tempat Makan Lesehan di Seri Kembangan itu.

Dalam pada itu, tinjauan di laman sosial mendapati topik bazar Ramadan terus diperkatakan, antaranya @M_HarithRoslan berkata, pembatalan bazar Ramadan sahaja tidak memadai sekiranya pusat beli belah dan pasar raya dibuka dan dibanjiri orang ramai seperti biasa selepas tamatnya PKP.

“Let’s say MCO ends on 14th as scheduled, people gonna flock to malls instead, unless current directive holds… current directive should continue even after MCO… no bazaar, no mall, no nothing… nak iftar di masjid atau padang pun tidak boleh,” katanya. (Katakan PKP berakhir pada 14 April seperti dijadualkan, orang ramai sebaliknya akan beramai-ramai ke pusat membeli belah, kecuali arahan seperti sekarang diteruskan … perintah seperti sekarang perlu diteruskan walaupun selepas PKP … tiada bazar, tiada membeli belah, tidak ada apa … berbuka di masjid dan padang juga tidak boleh).

Hingga ke hari ini, Melaka, Negeri Sembilan, Terengganu, Selangor dan Kedah, telah membuat keputusan untuk membatalkan bazar Ramadan di negeri, manakala Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar juga sudah menegaskan, bazar Ramadan tidak sesuai diadakan di negeri itu disebabkan risiko berlaku kontak rapat yang amat besar. – Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/04/batal-bazar-ramadan-langkah-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Negeri Sembilan Batal Bazar Ramadan

Negeri Sembilan Batal Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 188 hits
Selepas Singapura Negeri Sembilan juga memutuskan untuk membatalkan penganjuran bazar Ramadan Memetik Harian Metro keputusan itu diumumkan Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun Kita putuskan tidak ada bazar Ramadan tahun ini kerana tempo...
Terengganu Batal Bazar Ramadan Gesa Peniaga Guna Alternatif Dalam Talian

Terengganu Batal Bazar Ramadan Gesa Peniaga Guna Alternatif Dalam Talian

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 238 hits
PETALING JAYA Kerajaan Terengganu memaklumkan tiada penganjuran bazar Ramadan di semua kawasan pihak berkuasa tempatan tahun ini bagi menangani penularan wabak Covid 19 Exco Kerajaan Tempatan Perumahan Kesihatan dan Alam Sekitar Negeri Tere...
Mungkin Boleh Adakan E Bazar Ramadan Makanan Dihantar Ke Rumah Dr Noor Hisham

Mungkin Boleh Adakan E Bazar Ramadan Makanan Dihantar Ke Rumah Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 203 hits
Kemungkinan konsep E Bazar Ramadan boleh diwujudkan bagi menggantikan bazar Ramadan sedia ada yang bakal menjelang kurang dua bulan dari sekarang menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Ini berikutan amalan perhimpuna...
Syarikat Penerbangan Digesa Pulang Semula Wang Batal Penerbangan Akibat Covid 19

Syarikat Penerbangan Digesa Pulang Semula Wang Batal Penerbangan Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 167 hits
Matta bimbang penumpang dan ejen pelancongan tidak mendapat bayaran balik selepas penerbangan mereka dibatalkan berikutan pandemik Covid 19 PETALING JAYA Persatuan Ejen Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia hari ini menggesa syarikat p...
Covid 19 Terengganu Wujud Bazar Ramadan Online

Covid 19 Terengganu Wujud Bazar Ramadan Online

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 185 hits
KUALA TERENGGANU 30 Mac Kerajaan negeri melalui Yayasan Pembangunan Usahawan Negeri Terengganu akan menyediakan satu platform perniagaan online atau secara atas talian kepada peniaga Bazar Ramadan tahun ini Pengerusi Jawatankuasa Sumber Man...
Ramadan Semakin Hampir Namun Masih Membimbangkan Covid 19

Ramadan Semakin Hampir Namun Masih Membimbangkan Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 217 hits
Sekian lama menyepi menyesuaikan diri dalam suasana perintah kawalan pergerakan ini maka sudah tibanya untuk mengisi secebis masa lapang di dalam posting ini mengenai ramadan yang semakin hampir Pada ketika ini kita semua tidak tahu sampai ...
Kemenag Terbitkan Panduan Ibadah Ramadan Dan Lebaran Di Tengah Wabah Covid 19

Kemenag Terbitkan Panduan Ibadah Ramadan Dan Lebaran Di Tengah Wabah Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 145 hits
Meski demikian Menag Fachrul Razi menekankan semua panduan tersebut bisa dibatalkan apabila situasi sudah aman dari virus corona
Kkm Pastikan Crowd Control Di Bazar Ramadan

Kkm Pastikan Crowd Control Di Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 217 hits
Prosedur pengurusan bazar Ramadan di WP tahun ini akan dipertingkat bagi mengelak orang ramai bersesak di gerai jualan PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan Malaysia menegaskan sebarang penganjuran Bazar Ramadan tahun ini mestilah perlu memastika...
Perlu Pandangan Kkm Mengenai Bazar Ramadan Ismail Sabri

Perlu Pandangan Kkm Mengenai Bazar Ramadan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 190 hits
Keputusan sama ada bazar Ramadan akan diteruskan atau sebaliknya bergantung kepada pandangan Kementerian Kesihatan dan situasi semasa COVID 19 di negara ini kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau yang juga Menteri Pertahan...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Effective Market Research On A Budget



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers