Baru Menang Prn Umno Sabah Kekal Bersama Bersatu




KUALA LUMPUR, 28 Mac — Di sebalik perkembangan mutakhir senario politik negara yang menyaksikan Umno berhasrat bergerak solo pada Pilihan Raya Umum ke-15 kelak, Umno Sabah kekal dengan pendiriannya meneruskan kerjasama dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS) demi kemaslahatan rakyat di Negeri di Bawah Bayu.
Menegaskan pendirian berkenaan, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata pihaknya tidak akan terikut-ikut dengan rentak pergolakan politik di Semenanjung, sebaliknya mengutamakan kepentingan rakyat yang dahagakan pembangunan.
“Kami menghormati janji kami dalam pilihan raya untuk membantu membangunkan ekonomi dan membangunkan negeri Sabah dan membantu rakyat.
“Kalau kami mementingkan politik semata-mata dan mengetepikan mandat rakyat, kami bimbang rakyat Sabah tidak ada keyakinan dengan mana-mana ahli politik atau kerajaan yang akan diwujudkan pada masa akan datang,” katanya ketika ditemui Bernama pada Perhimpunan Agung Umno 2020 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur, hari ini.
GRS membentuk kerajaan negeri Sabah setelah memenangi 38 daripada 73 kerusi pada pilihan raya negeri Sabah pada September 2020.
GRS terdiri daripada parti komponen Perikatan Nasional (Bersatu, Parti Solidariti Tanah Airku, Parti Progresif Sabah dan PAS) yang memperoleh 17 kerusi dan Barisan Nasional (Umno, Parti Bersatu Rakyat Sabah, MCA, MIC) sebanyak 14 kerusi serta Parti Bersatu Sabah (PBS) memenangi tujuh kerusi.
Sabah ketika ini mempunyai keahlian Umno tertinggi dengan 583,979 orang daripada keseluruhan 3.35 juta ahli di seluruh negara.
Menghormati pendirian parti di Semenanjung, Bung Moktar berkata gabungan itu baru sahaja melalui pilihan raya negeri dan jika hendak mengekalkan kerajaan GRS yang berusia kira-kira enam bulan, mereka perlu sehaluan.
Ditanya kemungkinan keputusan berkenaan mencetuskan konflik, Bung Moktar yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah tidak menolak perkara itu namun yakin ada  beberapa formula yang boleh dibincangkan untuk mengatasi kemelut yang mungkin timbul.
“Secara rasmi belum ada, tapi secara unofficial kita cuba merencana beberapa pendekatan,” katanya ketika ditanya jika perbincangan rasmi mengenainya sudah dibuat.
Bung Moktar yang juga Ketua Umno Bahagian Kinabatangan dan Ahli Dewan Undangan Negeri Lamag, berkata berkata senario Umno di Sabah berbeza dan tidak seperti di Semenanjung kerana ketika ini GRS lebih memfokuskan kepada pembangunan ekonomi rakyat dan negeri yang terkesan oleh pandemik Umno.
“Adalah menjadi tanggungjawab kami dalam GRS untuk membangunkan ekonomi Sabah, sekaligus memperkasa politik Sabah. Kita ada senario berbeza
“Kita kena buat formula baharu untuk bersama-sama dalam GRS. Kita akan pastikan ia tidak berlaku di Sabah (memutuskan kerjasama dalam GRS), kita mahu fokus membangunkan ekonomi rakyat dan negeri Sabah,” katanya.
Sementara itu, Ketua Umno Tuaran Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata beliau telah mencadangkan kepada Presiden parti Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya Umno Sabah meneruskan kerjasama dengan GRS sehingga pilihan raya negeri seterusnya.
“Beliau (Ahmad Zahid) tidak membantah. Negeri-negeri lain juga akan melalui mekanisme serupa macam di Johor, Perak dan sebagainya dan dengan cara ini kita boleh bentuk lagi GRS itu di Sabah.
“Sejarah Sabah agak unik. Pernah terjadi sebelum ini di mana USNO (Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu) dan PBS pernah menjadi rakan dalam Barisan Nasional di peringkat pusat, tetapi di peringkat negeri USNO adalah pembangkang dalam kerajaan negeri Sabah ketika itu,” katanya.
Berhubung perkembangan semasa politik di Semenanjung, Abdul Rahman berkata Umno Sabah tetap terlibat dan terikat dengan sebarang keputusan yang dicapai pada Perhimpunan Agung Umno 2020 khususnya berkaitan peringkat pusat.
“Untuk berlaku adil pada negeri lain yang juga menyumbang kepada pembentukan kerajaan pusat (melibatkan ahli Parlimen), autonomi Umno Sabah itu tidak begitu relevan kerana ia tidak hanya menentukan hal ehwal Sabah, ini adalah berkenaan hal ehwal negara,” katanya. — Bernama 





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/03/baru-menang-prn-umno-sabah-kekal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Sabah Kekal Kerjasama Dengan Bersatu Tindakan Rasional

Umno Sabah Kekal Kerjasama Dengan Bersatu Tindakan Rasional

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 308 hits
BELURAN Keputusan Umno Sabah meneruskan kerjasama dengan Bersatu di Sabah merupakan satu keputusan rasional yang mesti dialu alukan dalam usaha membawa pembangunan dan membantu rakyat di negeri berkenaan kata Naib Presiden Bersatu Datuk Ser...
Pas Kekal Pendirian Berdamai Dengan Umno Dan Bersatu Walau Kedua Dua Beza Haluan

Pas Kekal Pendirian Berdamai Dengan Umno Dan Bersatu Walau Kedua Dua Beza Haluan

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 193 hits
KOTA BHARU PAS mengekalkan pendirian untuk berdamai dengan UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia walaupun kedua dua parti itu nekad membawa haluan masing masing khususnya pada pilihan raya umum akan datang Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk ...
Annuar Musa Yakin Gandingan Umno Bersatu Dan Pas Boleh Menang 149 Kerusi Parlimen

Annuar Musa Yakin Gandingan Umno Bersatu Dan Pas Boleh Menang 149 Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 238 hits
Gandingan UMNO Parti Pribumi Bersati Malaysia dan Pas mampu memenangi 149 kerusi parlimen di kawasan majoriti Melayu dalam Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Keyakinan itu disuarakan Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa sekiranya ketiga tig...
Pas Mahu Terus Jadi Jambatan Penyatuan Umno Bersatu

Pas Mahu Terus Jadi Jambatan Penyatuan Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 234 hits
MUAR Pas mahu terus kekal menjadi jambatan dalam usaha memastikan kerjasama antara Pas UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia diteruskan sehingga Pilihan Raya Umum ke 15 Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berk...
Bersatu Cabar Umno Keluar Dari Pn Sekarang

Bersatu Cabar Umno Keluar Dari Pn Sekarang

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 208 hits
malaysiadateline comMarch 30 20217 13 PMOleh SITI NUR ZAWANI MISCON March 30 2021Bersatu mencabar pemimpin Umno untuk menarik diri dari Perikatan Nasional jika itu yang mereka mahukan susulan hasrat gabungan itu tidak akan bekerjasama denga...
Umno Bersatu Tun M Dedah Pernah Bagi Amaran

Umno Bersatu Tun M Dedah Pernah Bagi Amaran

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 247 hits
SHAH ALAM Bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau sebelum ini telahpun memberikan amaran awal kepada kepimpinan parti itu mengenai akibat yang bakal diterima daripada kerjasama yang dilakuka...
Umno Bersatu Tak Banyak Beza Sembang Kari Nato

Umno Bersatu Tak Banyak Beza Sembang Kari Nato

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 299 hits
JOHOR BAHRU Parti Pribumi Bersatu Malaysia Johor mengingatkan bahawa kerajaan Johor boleh tumbang pada bila bila masa jika mana mana dua Ahli Dewan Undangan Negeri yang membentuk kerajaan negeri kecewa dengan pendirian UMNO Johor Masing cak...
Buat Apa Menteri Umno Jumpa Pm Kalau Rasa Serba Salah Dengan Keputusan Pau Lebih Baik Masuk Saja Bersatu

Buat Apa Menteri Umno Jumpa Pm Kalau Rasa Serba Salah Dengan Keputusan Pau Lebih Baik Masuk Saja Bersatu

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 220 hits
March 30 2021 Petang semalam menteri menteri UMNO dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin susulan ketetapan muktamad Perhimpunan Agung UMNO atau PAU Ahad lalu memutuskan hubungan dengan Bersatu dan akan...
Wan Fayhsal Kata Bersatu Dah Ready Kalau Betul Umno Nak Tarik Diri

Wan Fayhsal Kata Bersatu Dah Ready Kalau Betul Umno Nak Tarik Diri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 190 hits
March 30 2021 UMNO perlu meletakkan tarikh untuk ahli ahli mereka dalam kerajaan Perikatan Nasional meletak jawatan sebagai menteri timbalan menteri dan jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah