Cara Menetapkan Anak Bulan Ramadan


Cara Menetapkan Anak Bulan Ramadan

Kewajipan puasa ke atas umat Islam bermula pada tahun 2 Hijrah. Nabi Muhammad SAW melakukannya ibadah puasa di bulan Ramadan sebanyak 9 kali sebelum wafat pada tahun ke-11 Hijrah iaitu 11 Rabiulawal.

Cara menetapkan anak bulan Ramadan dengan 3 kaedah iaitu:

1) Melihat anak bulan (nampak anak bulan Ramadan)
2) Menyempurnakan bulan Syaaban sebanyak 30 hari
3) Ilmu falak

Cara yang ketiga (menggunakan ilmu falak) tidak berlaku pada zaman Nabi SAW kerana pada ketika itu penyusunan ilmu falak masih belum wujud. Cara pertama dan kedua sahaja yang pernah digunakan pada zaman Nabi SAW.

Dalil yang menyatakan bahawa untuk mengistinbatkan (menetapkan) datangnya anak bulan Ramadhan melalui melihat atau penyaksian berdasarkan kepada hadis berikut :

Sesungguhnya Ibnu Umar radiallahu ‘anhuma telah melihat anak bulan. Maka beliau memberitahu kepada Rasulullah SAW berkenaan dengan apa yang dilihatnya itu. Maka Rasulullah SAW menyuruhnya untuk berpuasa dan mengarahkan orang ramai (umat Islam) berpuasa.[2]

Firman Allah SWT :

"Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa.” (Surah Al-Baqarah: 185)

Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, Nabi SAW bersabda :

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ

"Berpuasalah kamu sekiranya nampak anak bulan (Ramadhan), dan berbukalah apabila nampak anak bulan (Syawal). Maka sekiranya gelap (tidak kelihatan anak bulan Ramadhan) cukupkanlah bulan Syaaban itu 30 hari.” (Bukhari)

Daripada Ibnu Abbas berkata, “Telah datang seorang lelaki Arab kepada Nabi SAW lalu berkata :

إِنِّي رَأَيْتُ الْهِلَالَ يَعْنِي رَمَضَانَ فقال أَتَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله قال نَعَمْ قال أَتَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ قال نَعَمْ قال يا بِلَالُ أَذِّنْ في الناس فَلْيَصُومُوا غَدًا

‘Sesungguhnya aku telah melihat anak bulan Ramadhan.’ Nabi SAW bertanya, ‘Adakah kamu menyaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Allah?’ Jawab lelaki tadi, ‘Ya.’ Baginda SAW bertanya lagi, ‘Adakah kamu menyaksikan bahawa aku pesuruh Allah?’ Jawabnya, ‘Ya.’ Sabda Baginda SAW, ‘Wahai Bilal, laungkan khabar ini kepada orang ramai (umat Islam) untuk berpuasa esok.” (Abu Daud)


Apakah Syarat Bagi Orang Yang Melihat Anak Bulan?

Penyaksian bagi menetapkan kedatangan Ramadhan memadai dengan seorang lelaki yang adil. Berbeza dengan penyaksian-penyaksian yang lain seperti zina yang memerlukan kepada empat orang saksi, penyaksian bagi membuktikan seseorang minum arak adalah 2 orang dan lain-lain lagi.

Bagi menetapkan anak bulan Ramadhan, memadai dengan seorang saksi lelaki yang adil sahaja berbanding dengan 2 contoh yang dibawakan di atas kerana penyaksian yang menetapkan anak bulan Ramadhan melibatkan ibadah-ibadah tertentu iaitu puasa, solat terawih dan sebagainya. [3]

Berbeza dengan zina ia melibatkan hak Allah SWT iaitu hudud. Begitu juga peminum arak kerana melibatkan hukum hudud, maka disyaratkan saksi lebih daripada seorang supaya lebih berjaga-jaga dan tidak berlaku penipuan yang menyebabkan individu yang tertuduh dizalimi.
Bahkan Ibnu Rif'ah dan Ibnu Muqri[4] mengatakan bahawa mana-mana penyaksian yang melibatkan ibadat-ibadat pada sesuatu bulan itu maka memadai dengan seorang saksi lelaki yang adil sahaja.

Maka, di dalam Mazhab Syafi'e memadai seorang saksi sahaja bagi menetapkan kedatangan Ramadhan berserta beberapa syarat yang dikenakan ke atas saksi tadi iaitu:

1- Lelaki.
2- Adil.
3- Merdeka.
4- Ar-Rusyd – orang yang pandai menguruskan perkara yang melibatkan harta.
5- Menjaga maruah.
6- Melihat anak bulan dalam keadaan yang terjaga.
7- Boleh bercakap.
8- Boleh mendengar.
9- Boleh melihat.
10- Tidak melakukan dosa besar.
11- Tidak berterusan melakukan dosa kecil.

Syarat adil memadai dengan 'adalah zohirah iaitu memadai kita mengetahui seseorang saksi tersebut dengan perwatakan yang baik tanpa memerlukan intipan dan penelitian yang rumit sama ada seseorang saksi itu benar-benar adil atau tidak. Ini sebagaimana yang tercatat di dalam kitab-kitab feqah Mazhab Syafi'e.

Waktu untuk melihat anak bulan ialah pada 29 Syaaban malam ke-30.

Menyempurnakan Bulan Syaaban Sebanyak 30 Hari

Cara yang kedua dalam menetapkan kedatangan Ramadhan ialah dengan kita mencukupkan bilangan hari di dalam bulan Syaaban sebanyak 30 hari. Hal ini kerana bulan-bulan di dalam Islam itu sama ada 29 hari atau 30 hari dalam sebulan. Maka jika cara pertama iaitu dengan melihat anak bulan Ramadhan pada 29 Syaaban malam ke-30, hasilnya anak bulan kelihatan maka wajib berpuasa pada keesokannya. Jika tidak, hendaklah dicukupkan bulan Syaaban itu sebanyak 30 hari.

Dalil yang digunakan dalam pelaksanaan cara yang kedua ini ialah:

Daripada Ibnu Umar radiallahu ‘anhum berkata, Nabi SAW bersabda :

الشَّهْرُ تِسْعٌ وَعِشْرُونَ لَيْلَةً فلا تَصُومُوا حتى تَرَوْهُ فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا الْعِدَّةَ ثَلَاثِينَ

"Sebulan itu 29 hari. Maka jangan kamu berpuasa sehingga kamu melihat anak bulan. Maka sekiranya mendung atau gelap (yakni anak bulan tidak kelihatan) maka cukupkan bulan tersebut sebanyak 30 hari." (Bukhari)

Daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, Nabi SAW bersabda :

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ

"Berpuasalah kamu sekiranya nampak anak bulan (Ramadhan), dan berbukalah apabila nampak anak bulan (Syawal). Maka sekiranya gelap (tidak kelihatan anak bulan Ramadhan) cukupkanlah bulan Syaaban itu 30 hari." (Bukhari)

Justeru, cara kedua ini iaitu mencukupkan bilangan bulan Syaaban sebanyak 30 hari selepas melihat anak bulan pada 29 Syaaban, maka apabila kelihatan anak bulan maka wajib berpuasa pada keesokkannya dan bulan Syaaban dikira hanya 29 hari sahaja. Jika tidak kelihatan, maka, cukupkan bulan Syaaban sebanyak 30 hari. Hal ini demikian juga ijma' daripada ulama berdasarkan dalil-dalil yang lepas bahawa bulan di dalam Islam itu sama ada 29 hari atau 30 hari.

Ilmu Falak

Kaedah ilmu falak dalam penentuan sesuatu bulan di dalam Islam merupakan satu susunan ilmu moden yang diguna pakai pada zaman sekarang. Kaedah ini tidak digunakan pada kurun-kurun yang lepas. Kaedah ilmu falak ini bukan sekadar menentukan bulan Ramadhan sahaja, bahkan juga menentukan semua bulan berdasarkan kiraan falak. Begitu juga sekarang dengan waktu solat, boleh dikatakan rata-rata menggunakan kaedah falak berdasarkan takwim solat yang telah tersedia ada, tanpa perlu mengukur bayang-bayang dalam setiap kali menentukan waktu solat.

Kebanyakkan ulama menerima akan kaedah ini kerana ketepatan dan mudah dalam menentukan sesuatu urusan yang melibatkan ilmu-ilmu falak dan astronomi selagi mana ia tidak bertentangan dengan syariat.

Namun, pada mulanya ada juga segelintir ulama yang kurang menerima pakai kaedah ilmu falak. Mereka mengkrtitik bahawa kaedah ini tidak memberikan suatu hasil secara tepat bahkan ia hanya satu anggaran atau tekaan sahaja. Bagi mereka, cukup dengan 2 cara sebagaimana yang digunakan pada zaman Nabi SAW iaitu melihat anak bulan. Sekiranya anak bulan tidak kelihatan maka sempurnakan bulan Syaaban sebanyak 30 hari.

Bahkan mereka menghujahkan riwayat Ibnu Umar radiallahu ‘anhum bahawa Nabi SAW bersabda :

إِنَّا أُمَّةٌ أُمِّيَّةٌ لَا نَكْتُبُ ولا نَحْسُبُ الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا

“Sesungguhnya kami adalah kaum yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis), kami tidak tahu menulis dan menghitung akan sesuatu bulan itu dan ini iaitu sama ada 29 hari atau 30 hari.” (Bukhari dan Muslim)

Namun begitu, hujah mereka tertolak. Hujah yang mereka bawakan merupakan hujah ke atas mereka. Nabi SAW hanya menerangkan keadaan pada zaman baginda SAW. Walau bagaimanapun, baginda tidak menafikan kaedah ilmu falak yang bersesuian mengikut zamannya. Mereka menggunakan cara melihat anak bulan dan mencukupkan bulan Syaaban 30 hari kerana 2 cara tersebut merupakan cara mudah pada waktu tersebut.

Bahkan jika diteliti dalam sabda Nabi SAW, sedikit pun tidak menegah apa-apa cara yang baru sekiranya manusia pada waktu tertentu mahir dengan kaedah tersebut. Misalnya, kaedah ilmu falak.

Hasilnya, manusia zaman sekarang sama ada ulama dan ahli sains masing-masing mengguna pakai kaedah tersebut dengan berpandukan kaedah agama.

Menyelaraskan Awal Ramadan Pada Hari Yang Sama

Perbezaan bagi setiap negara Islam dalam menyambut kedatangan anak bulan Ramadan merupakan satu perbincangan sejak zaman dahulu lagi. Hal ini disebabkan kerana walaupun kesemua negara Islam khususnya di Tanah Arab menyambut kedatangan 1 Syaaban pada hari yang sama, namun sambutan 1 Ramadhan tetap berlaku perbezaan di antara negara-negara Islam.

Hal ini demikian kerana ia bergantung kepada kaedah yang diguna pakai oleh setiap negara dalam menetapkan anak bulan Ramadhan. Tidak semua yang menggunakan kaedah ilmu falak bahkan menetapkan bahawa menetapkan anak bulan Ramadhan hanya dengan penyaksian kerana jelas Nabi SAW bersabda menggunakan perkata ‘melihat’. Justeru, tidak semua yang melakukan kaedah ilmu falak dalam menetapkan 1 Ramadhan. Hasilnya berlakulah perbezaan sambutan awal Ramadhan seterusnya perayaan Hari Eidul Fitri walaupun jarak keseluruhan negara-negara Islam yang berada di hujung Timur dan hujung Barat hanya dalam lingkungan tempoh 9 jam iaitu kesemua negara Islam berada dalam satu malam yang sama.[5]

Majoriti ulama bersetuju dan sepakat bahawa penggunaan ilmu falak juga dikira sebagai ‘melihat’ atau ‘menyaksikan’ sebagaimana yang terdapat dalam lafaz hadis berkenaan kedatangan anak bulan Ramadhan.[6] Maka kaedah ilmu falak ini juga dilihat sebagai satu satu cara untuk menyelaraskan sambutan awal Ramadhan dan 1 Syawal di setiap negara Islam. Hal ini demikian kerana keselarasan dan kesatuan dalam sambutan 2 tarikh yang besar ini akan memberikan kemudahan kepada orang awam dalam ibadah puasa terutama yang selalu ke luar negara dan menjadikan kesatuan umat Islam dilihat dengan sambutan hari kebesaran dalam Islam pada hari yang sama.

Berkenaan dengan keselaran sambutan awal Ramadhan ini, Syeikh Atiyah Saqar ada membicarakan di dalam kitab fatwanya bahawa perkara ini mendapat perhatian serius oleh ulama sedunia dan Al-Azhar melalui Akademi Kajian telah melakukan perbincangan dalam muktamarnya yang ke-3 yang berlangsung pada tahun 1966. Hasilnya, satu ketetapan cadangan dikemukan bagi merealisasikan keselarasan sambutan awal Ramadhan dalam menjaga kesatuan umat Islam. Antara ketetapan cadangan tersebut ialah :

1- Kaedah penyaksian merupakan kaedah asal bagi melihat anak bulan sebagaiaman yang dinyatakan dalam hadis Nabi SAW, namun penyaksian tersebut tidak diterima sekiranya terdapat keraguan yang kuat pada penyaksian itu.

2- Kaedah penyaksian anak bulan diterima pakai apabila berita penyaksian tersebut tersebar (masyarakat negara tersebut juga melihat anak bulan dan tidak ada yang menafikannya) dan tidak ada sebarang unsur yang diragui atau penipuan. Hal ini berbeza dengan kaedah ilmu falak, bahawa pengumuman yang dikeluarkan oleh adalah dipercayai (tanpa memerlukan kepada masyarakat setempat tidak menafikannya). Bermakna maklumat hasil kaedah ilmu falak lebih dipercayai.

3- Perbezaan tidak dikira ke atas negara-negara Islam yang berkongsa tempoh waktu malam pada hari yang sama. Perbezaan yang diiktibar hanyalah negara-negara yang tidak berkongsi tempoh waktu malam pada malam yang sama.

4- Setiap negara Islam mestilah berbincang dan menghubungi di antara satu sama lain dalam menetapkan sesuatu tarikh berdasarkan bulan Islam (termasuk awal Ramadhan) dengan kemudahan teknologi yang sedia ada dan menyeleraskan maklumat ilmu falak.[7]
Syeikh Ali Jumaah, mufti Mesir menyebutkan bahawa penggunaan kaedah ilmu falak lebih membawa kepada hasil yang yakin berbanding dengan sekadar penyaksian individu. Beliau mengeluarkan fatwa tersebut dengan menyandarkan jawapan beliau kepada Imam Subki dalam permasalahan apabila berlaku pertembungan maklumat antara penyaksian dan maklumat ilmu falak.[8] Secara ringkas, apabila berlaku percanggahan sebagaimana masalah yang disebutkan tadi, adalah lebih baik untuk mengambil kaedah kiraan ilmu falak kerana ia merupakan benda yang jelas (yakin) dan tepat berbanding kaedah melihat kerana kaedah melihat anak bulan tidak sampai tahap yang yakin. Maka apabila benda bertembung di antara benda yang jelas (yakin) dan sangkaan maka diutamakan benda yang jelas (yakin).

Sebaik-baiknya (seperti zaman sekarang) menggabungkan di antara 2 kaedah ini, walaupun mengikut ilmu falak tarikh bagi awal bulan Ramadhan mungkin sudah diketahui, namun pada 29 Syaaban pada malam ke-30, kaedah melihat anak bulan tetap dijalankan bagi lebih meyakinkan dan mengambil sunnah Nabi SAW.

Dengan adanya kaedah ini (kiraan falak), keselarasan dalam penentuan permulaan bulan Islam dapat dilaksanakan, memandangkan tempoh yang paling jauh di antara satu negara Islam ke satu negara Islam yang di dunia hanya 9 jam. Hal ini menjadikan negara-negara Islam kesemuanya berkongsi sebahagian daripada waktu malam pada hari yang sama. Hasilnya, kedatangan awal Ramadhan dapat diselaraskan dan dapat disatukan di antara kesemua negara Islam, memadai dengan hanya satu negara Islam seperti Mekah (kerana Mekah pusat negara Islam dan berada di tengah bumi yang membezakan Timur dan Barat) sahaja yang melihat anak bulan, kemudian negara tersebut mengkhabarkan kepada negara-negara Islam yang lain dengan kemudahan yang sedia ada seperti telefon, faks dan internet.[9]

Ini merupakan hasil cadangan yang dilakukan oleh para ulama terutama di peringkat Dar Ifta’, Mesir yang meletakkan priority kaedah ilmu falak lebih meyakinkan. Apa pun ia bergantung kepada setiap negara Islam yang memilih kaedah yang bersesuaian bagi negara mereka. Namun apa yang lebih baik ialah sebagaimana yang telah dinyatakan di atas iaitu keselarasan dalam sambutan awal Ramadhan dan 1 Syawal kerana dengan keselarasan ini akan lebih menampakan kekuatan kesatuan umat Islam di seluruhb negara. Bahkan keselarasan ini tidak mustahil kerana setiap negara Islam berkongsi tempoh waktu malamnya pada hari yang sama. Dan bagaimana mungkin negera yang berkongsi waktu malam yang sama boleh menyebabkan perbezaan sambuatan satu-satu tarikh dengan kadar beza ialah satu hari? Maka seeloknya setiap negara Islam terus berbincang mengenai perkara ini dan menjadikan ia sebagai titik kesatuan bagi setiap negara Islam dalam sambutan hari-hari kebesaran dalam Islam.

Wallahu a’lam

Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL PMRAM 2012

Rujukan :

1- Al-Fatawa Min Ahsan Al-Kalam Fi Al-Fatawa Wa Al-Ahkam, Syeikh Atiyah Saqar, cetakanb Maktabah Wahbah
2- Al-iqh Al-Islami Wa Adillatuh, Dr Wahbah Az-Zuhaily, cetakan Dar Al-Fikr
3- Al-Bayan Lima Yashghulu Al-Azhan, Syeikh Ali Jumaah, cetakan Al-Muqattam Li An-Nasyr Wa At-Tauzik
4- At-Taqrirat As-Sadidah Fi Al-Masail Al-Faridah, Syeikh Hasan bin Ahmad bin Muhamad Al-Kaff, cetakan Dar Al-Mirath An-Nabawiah

[1] مجموع jild ke-6 dan رد المختار jilid ke-2
[2] Riwayat Abu Daud dan ditashihkan oleh Ibnu Hibban – rujuk kitab الفقه الإسلامي وأدلته jilid ke-3 bab puasa di bawah perbahasan cara mengistinbatkan bulan Ramadhan dan Syawal.
[3] Rujuk Hasyiah Bijuri jilid ke-2 di bawah tajuk الأقضية والشهادات .
[4] Rujuk Hasyiah Bijuri jilid ke-2 di bawah tajuk الأقضية والشهادات .
[5] Kitab Syeikh Muhammad Abu Al-'Ala Al-Banna – Rujuk الفقه الإسلامي وأدلته jilid ke-3 bab puasa di bawah perbincangan tempat terbit matahari yang berlainan negara.
[6] Al-Fatawa Min Ahsan Al-Kalam Fi Al-Fatawa Wa Al-Ahkam, Syeikh Atiyah Saqar, m/s 29 cetakan Maktabah Wahbah
[7] Al-Fatawa Min Ahsan Al-Kalam Fi Al-Fatawa Wa Al-Ahkam, Syeikh Atiyah Saqar, m/s 30 cetakan Maktabah Wahbah
[8] البيان لما يشغل الأذهان karangan Syeikh Ali Jumaat.
[9] Kitab Syeikh Muhammad Abu Al-'Ala Al-Banna – Rujuk الفقه الإسلامي وأدلته jilid ke-3 bab puasa di bawah perbincangan tempat terbit matahari yang berlainan negara.

Sumber : Nasrudin Hassan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.maurelaxjer.com/2019/05/cara-menetapkan-anak-bulan-ramadan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salam Ramadan 2019 Dan Ketahui Cara Bertawarikh Buat Ibu Dengan Anak Kecil

Salam Ramadan 2019 Dan Ketahui Cara Bertawarikh Buat Ibu Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 705 hits
Alhamdulillah syukur dan terima kasih Allah kerana kita masih bernafas untuk meneruskan ibadah puasa sekali lagi dan Ramadan 1440H yang ditunggu akhirnya tiba juga Semoga Ramadan tahun ini memberi kerahmatan pada kita dan meningkatkan Taqwa...
Pakai Baju Sendat Hadir Iftar Bersama Anak Yatim Safiey Dikatakan Tak Hormati Bulan Ramadan

Pakai Baju Sendat Hadir Iftar Bersama Anak Yatim Safiey Dikatakan Tak Hormati Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 457 hits
Pakai baju sendat hadir iftar bersama anak yatim Safiey dikatakan tak hormati bulan RamadanKedatangan bulan Ramadhan setiap tahun pasti dinantikan untuk memperbanyakkan ibadah salah satu ibadah yang dibuka oleh Allah untuk meraih mengejar p...
10 Cara Jimat Di Bulan Ramadan

10 Cara Jimat Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 524 hits
Salam 2 Ramadan korang semua Dah 2 hari kita berpuasa Ini bermakna dah 2 hari kita berjimat betul tak Ke terbelanja lebih dari hari biasa Tapi tahukah korang yang bulan puasa ni juga merupakan bulan untuk kita menabung atau melatih kita unt...
Terkini Tinjauan Cerapan Anak Bulan Ramadan Di Menara Kuala Lumpur

Terkini Tinjauan Cerapan Anak Bulan Ramadan Di Menara Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 448 hits
Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri melakukan cerapan anak bulan menggunakan teleskop bagi menetapkan bulan Ramadan di Menara Kuala Lumpur MalaysiaGazette com Online News Portal Follow US Now Or visit www malaysiaga...
5 Mei Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan

5 Mei Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 416 hits
KUALA LUMPUR Tarikh melihat anak bulan Ramadan untuk menetapkan permulaan puasa bagi umat Islam di Malaysia adalah pada Ahad 5 Mei bersamaan 29 Syaaban 1440 Hijrah Menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja Raja jawatankuasa yang ...
10 Cara Untuk Berjimat Sepanjang Bulan Ramadan Ini

10 Cara Untuk Berjimat Sepanjang Bulan Ramadan Ini

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 475 hits
Adakah anda antara mereka yang lazimnya berbelanja lebih di bulan Ramadan Ramadan dinantikan seluruh umat Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi di serata dunia Ketika berpuasa kita mengawal diri daripada nafsu namun perbelanjaan pada bulan ...
Kekal Bertenaga Susu Pun Banyak Walaupun Berpuasa Ini 25 Rahsia Ibu Menyusu Dapat Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

Kekal Bertenaga Susu Pun Banyak Walaupun Berpuasa Ini 25 Rahsia Ibu Menyusu Dapat Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 655 hits
Ibu yang menyusukan pastinya lebih letih dan merasa lapar ketika berpuasa Anda tidak perlu meninggalkan ibadah berpuasa asalkan ada pengetahuan bagaimana untuk mengekalkan tenaga berpanjangan Paling penting usah lupa bersahur dan ambil maka...
Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

Umur 1 Tahun 6 Bulan Patutnya Dah Ada Perkataan Pertama Anak Boleh Sebut

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 519 hits
Bila orang mula membanding bandingkan bila anak kita nak bercakap ibu bapa dah mula rasa cuak Lagi lagi bila tengok anak orang lain yang sebaya anak sendiri dah cakap banyak Sampai satu tahap ibu bapa dah mula rasa stres dan mula memberi te...
Flexibility In Business Operations

Umno Youth To Protest Extra Hours For Civil Servants Working Shifts

The Difference In The Concept Of Illicit Relationship Between Muslims And Non Muslims

Biodata Hael Husaini 2 Kali Juara Ajl Dan Perjalanan Dalam Industri Seni

Pensyarah Didakwa Hina Nabi Jawi Turut Buka Siasatan

Pas Langkaui Retorik Dap Isytihar Pas Muuh Utama

Murid Buktikan Pada Guru Lembu Makan Martabak

Abang Adik Wins Best Film Award In Los Angeles


echo '';
Senarai Lagu Tugasan Konsert Minggu 1 Gegar Vaganza 2024 Musim 11

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dhia Kasyrani Slot Akasia TV3

Biodata Terkini Reshmonu Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Penyanyi Lagu Hey Waley

Gegar Vaganza 2024 GV 11 Hadiah Tiket Peserta Juri Format Pemarkahan Dan Segala Info Tonton Live Di Astro Ria Dan Sooka

6 Janji Donald Trump Kalau Dia Naik Jadi Presiden Semula


Football Online Sports Gambling 1xbet 1xbet Globa

Mesyuarat Mpsm Kulai Bil 3 2024

7 Keistimewaan Hari Arafah Hari Yang Dinantikan Jutaan Umat Islam

Generasi Milenial Dan Gen Z Dukung Nkri Nomor Urut 2 Simbol Harapan Baru Kalimantan Barat

Kempen Hartanah Bumiputera Matrix Miliki Rumah Selesa Cipta Kenangan Indah Bersama Keluarga

Bukan Semua Cendawan Boleh Makan Ada Yang Beracun