Baru 10 Langkah Enjin Motosikal Terpadam


The Reporter


Sekadar perkongsian untuk bacaan suka-suka. Bagi mereka yang lemah semangat dan mudah terbayangkan perkara yang tidak sepatutnya, anda dinasihatkan untuk tidak meneruskan bacaan. Risiko tanggung sendiri. Gambar-gambar yang digunakan juga hanyalah sekadar hiasan sahaja. Selamat membaca.

INI kisah yang berlakusemasa aku bekerja di sebuah depo kontena yang terletak di Seberang Perai Utara, Pulau Pinang. Kalau tak silap aku, tahun 2001. Masa itu company aku antara syarikat yang besar juga. Orang tanya kerja apa? Kembang kempis hidung aku beritahu nama company. Padahal aku kerja kuli je pun. 
Tugas aku di sini adalah memantau pergerakan kontena keluar masuk ke depo setiap hari. Ada kontena yang masuk via rod dan ada yang datang via rail. Kerja di sini ada tiga syif iaitu pagi, petang dan malam. 
Kerja pagi syok, hang happy datang awal, balik awal. Kerja petang pun syok. Banyak masa kosong, siap boleh main ping pong setiap petang. Kerja malam lagi syok, boss tak ada. Boleh berkaraoke, main gym, keluar masuk ikut suka hati. Asalkan kerja hang jalan elok, tak ada sangkut. Hang buatlah apa pun, supervisor pun sama naik juga perangai dengan anak buah. 
Tapi kerja malam juga tak syok bila partner hang call beritahu, "Bro, aku MC malam ni.". Bila dapat panggilan seperti itu, mood syok langsung melayang ke langit malam yang hitam sebab bila parner tak datang, ertinya hang kena stay seorang diri dalam depo yang seluas 10 padang bola, dipenuhi timbunan kontena dan di kelilingi hutan bakau. 
Satu lagi, bila kena pergi seal kontena di railway, hang kena pergi seorang nun di belakang depo tu. Tempat jin bertendang baq hang. 
Pada satu smalam, syif malam minggu, partner aku call beritahu dia MC. Dejey sungguh! Beritahu pula last minute, memang tak ada penggantilah. KEna pula malam minggu, mana ada member nak ganti. 
Keadaan depo pada malam itu memang sunyi sepi. Apa bunyi karaoke ke, forklift ke apa pun tak ada. Traler pun tak mahu masuk depo. Melangutlah aku seorang diri dalam kabin 40 kaki yang bertingkapkan kaca dari hujung kiri ke hujung kanan. Bila duduk dalam kabin itu, hang boleh nampak segala macam yang berlaku di luar. Waktu siang orang tak akan nampak hang di dalam sebab tinted. Bila malam, hang boleh nampak luar  dan yang di luar pun boleh nampak orang di dalam kontena. 
Jam di dinding tepat menunjukkan jam 1:00 pagi. Aku sumpah tak boleh tidur walaupun lampu sudah ditutup. Cahaya lampu di luar masih terang menyimbah ke dalam kabin. Suasana sunyi dan hening. 
"KRINGGGG!!! KRIINNGGGG!!!!" 
Tersentap aku dengan bunyi telefon di tengah malam buta ini. Ganggangnya aku angkat dan letak di telinga. 
"Edi, loko on the way. Tolong final check up semua kontena. 20 unit, 38 teus. Check wagon lock dengan seal sekali," kedengaran suara Sham, staff KTMB dari corong telefon. 
Ini yang aku tak gemar. Jam 1:00 pagi kena pergi ke railway untuk pre departure. Bukan tak pernah buat, tetapi setiap kali buat job ini asyik berdebar. Jadi, aku tabahkan hati dan capai kunci motosikal. Di pinggang aku terselitnya torchlight jenama Dolphin yang sebesar alam itu. 
Tiba di railway side, aku tongkatkan motosikal tetapi enjinnya tidak dimatikan. Biar bising sikit, tak adalah nak serius gigi sangat. Aku perhatikan keadaan sekeliling kalau ada kehadiran staff KTMB, boleh juga jadi peneman. Tobat la tak ada. Depa pun kalau malam, tak adanya nak pergi rail side itu tanpa sebab. 
Aku biarkan motosikal aku dengan enjin hidup dan terus buat pemeriksaan wagon. Satu persatu aku check dari wagon 1, 2, 3 hingga wagon 4. Hampa tahu tak wagon itu apa? Pernah tengok kereta api bawa kontena kan? Itulah wagon. Dia memang khas untuk bawa muatan kontena sahaja. Kalau bawa penumpang, makan asaplah sepanjang perjalanan. Tak ada dinding, tak ada kerusi, hanya lantai sahaja

Tiba di wagon 4, aku terpaksa panjat naik sebab ada kontena laden (berisi) yang belum seal. Sedang terbongkok-bongkok memasang seal, aku pasang telinga. Sunyi. Aku jengok kepala tengok motosikal aku di belakang, enjin mati siot, patutlah sunyi. 
Dah siap seal, aku pun turun mendapatkan motosikal dan ubah ke depan sikit bagi dekat dengan aku dan enjian dibiarkan on lagi. Aku teruskan tugas tadi hingga ke wagon 9. Tengah check lock, enjin motosikal aku mati sekali lagi. Ah sudah! Takkan tuning low? 
Lagi sekali aku menapak ke motosikal dan hidupkan enjin dan bawa motosikal ke depan. Kali ini aku lajak terus dan parking dekat dengan wagon ke-13. Nanti aku patah balik jalan kaki saja ke wagon 10. Selepas park motosikal dengan enjin dihidupkan, aku pun jalan patah balik. Baru sepuluh langkah, enjin motosikal terpadam. 
Dalam hati aku dah berasa macam nak lari balik tidur di celah ketiak mak. Tapi masih berfikiran waras dan positif. Aku biarkan saja motosikal itu mati di situ dan terus berjalan ke wagon 10 serta sambung tugas aku ke wagon seterusnya sehingga ke wagon 18. Motosikal aku dah tertinggal di belakang dan masih berbaki tiga wagon untuk diselesaikan. 
Kemon bro! You can do it! Peluh dah mula merembas di badan. Malam itu pula agak panas dan angin juga tiada. 
Tiba di wagon 18, sekali lagi aku kena naik ke atas untuk seal. Ada kontena yang belum dikunci dengan baik. Aku pun naik, buka lock dan tutup balik pintu dengan kuat. 
'GEDEGAAAANGGG!!!' bunyinya memecah keheningan malam. Serentak dengan itu, aku terdengar bunyi "Creeettttt... Creeettttt... Vrooommmmm!!!". 
Automatik kepala aku berpaling ke arah motosikal. Allahu, lahanat mana start motosikal aku ni woii??!! Tadi hang nak tutup sangat, ni nak start pula! 
Waktu ini, dada aku dah berombak sakan. Berasa seluruh urat darah mengembang dan berkumpul di leher. Telan air liur pun tak lepas. Lampu motosikal aku terang menyuluh ke wagon 13. Aku punya cuak hampa jangan tanya nuh, kalau boleh nak buat-buat pengsan di situ juga tapi kalau aku pengsan sekarang, confirm esok pagi orang jumpa aku. Tak gunalah berlakon kalau kena duduk di situ seorang diri sampai ke siang hari. Macam mana nak buat ni

Lantas aku mengambil keputusan untuk buat bodoh sebab mahu tak mahu, aku kena selesaikan dua lagi wagon. Kalau tak selesaikan, esok pagi kena leter dengan boss pula. Jadi dengan langkah bodoh jugalah aku menuju ke wagon 19 dan 20. Dah siap lock yang aku sendiri tak pasti okey atau tak, terus aku gerak menuju ke motosikal yang masih dihidupkan enjinnya. 
Aku tiada pilihan lain. Takkan nak berlari balik ke kabin? Jauh kot? Lagi macam-macam dok tunggu tengah jalan, mau tercirit aku dalam seluar. 
Maka melangkahlah aku menuju ke motosikal Yamaha Sport 1996 itu dengan lutut penuh goyangan. Baru selepas beberapa langkah, aku perasan ada sesuatu di bawah wagon 13 yang disuluh oleh lampu motosikal aku. 
Di antara wagon 12 dan 13, di atas batu railway ada sepasang kaki manusia seolah-olah sedang tidur meniarap melintang di atas besi landasan. Nampak kaki saja yang kotor dan kurus tidak berapa putih, tidak berapa hitam. Pucat barangkali. 
Aku terkesima dan terpaku sekejap. Kaki aku sendiri berasa seperti dipasung ke tanah. Mata aku terus memandang kaki itu dengan penuh yakin bahawa aku dah kena game malam ini. C***** betul! Bulu roma aku, jangan kata bulu roma, habis semua bulu di badan pakat terpacak berramai-ramai. 
Ini bukan main-main dah, bukan imaginasi. Ini real. Kaki itu masih berada di situ seolah-olah menunggu aku datang. 
Aku bergerak selangkah ke belakang, bersedia untuk lari pecut jurus tak jejak tanah kalau ada apa-apa kejutan dari kaki itu. Ya, memang dia nak dajeykan aku malam ini. 
Selepas aku langkah selangkah, kaki itu bagi ditarik ke bawah wagon dan hilang dari pandangan. Aku masih kena gam di tanah. Dalam hati cuba bertenang dan segala lipatan ayat-ayat suci mula terbentang di depan mata. Dari Al-Fatihah hingga Ruqyah semua aku tibai, Pesan-pesan ayah mula timbul benak kepala. 
"Toksah jadi jantan kalau takut hantu setan." 
Padu! Makan dalam bhaii. 
Tiba-tiba dari bawah wagon, aku terdengar benda diseret berlaga dengan batu-batu di landasan. Laju macam ditarik ke depan dan belakang. Entah dari mana datang kekuatan, aku tunduk ke bawah dan jenguk apa yang berlaku. Sekujur tubuh bersalut kain putih lusuh sedang berenang-renang di bawah wagon tetapi laju. Macam berenang dalam swimming pool. Kejap dia ke depan, kejap dia ke belakang. 
Wajahnya tidak kelihatan sebab dipaling ke arah bertentangan. Torchlight dolphin aku jelas menerangi pentas aquatic mak lampir yang sedang membuat persembahan di bawah wagon. 
Hampa pernah tak rasa macam ni? Dari perasaan takut sangat, tiba-tiba bertukar menjadi berani sangat. Itu yang berlaku pada aku. Tanpa cakap banyak, torchlight dolphin itu aku punggai ke bawah wagon. 
"WOI BABI! BALIK LA WOI!! AKU NAK BUAT KERJA LA PELAAAQQQQ!!!" 
Itu yang terpacul keluar dari mulut aku dengan lantang. Tak ada dah nak jampi doa bagai. Terus aku babikan dia tang tu juga. Kurang ajar, bedebah punya jin, mangkuk hayun, nakharom habis semua keluar tanpa skrip. 
Aku dah tak peduli masa tu, kalau dia keluar memang aku tumbuk tang muka bagi lutut kat perut. Kurang asam betul, buat main time orang bekerja. Pergilah main tang lain. Hilang terus rasa takut aku. Dada jadi kembang dan kepala jadi besar. Aku berdiri terpacak tunggu dia keluar. Lampu dolphin aku dah padam dan enjin motosikal aku pun padam sama serentak. 
Aku geram sangat dah masa itu. Aku tunggu saja dia nak buat apa pula selepas itu. Memang aku dah bersedia. Koboi pun koboilah. Bukan nak cakap besar tapi rasa takut aku dah hilang 200 peratus. Aku bayangkan dia macam perampas marka aku masa sekolah dulu. Makan kaki la hang satgi. 
Selepas beberapa minit menunggu, mak lampir itu tak keluar. Suasana kembali menjadi sepi. Hening dan bayu malam memuput lembut ke wajah aku yang berkeringat umpama The Rock yang baru belasah Undertaker. 
Aku melangkah ke motosikal dan tiba-tiba bunyi pagar landasan dibuka. Aku berpusing ke belakang nak tengok menatang apa pula dah dok mai nih! Dari jauh kelihatan kelibat lampu torchlight dan dua orang memakai reflector vest masuk ke landasan diikuti sebuah lampu yang besar macam spotlight. Locomotive engine sudah sampai untuk tarik wagon keluar. 
Fuhhh!! Aku menarik nafas lega bagai baru sudah lari full marathon. Macam nak menangis pun ada, punyalah terharu nampak makhluk manusia. 
Setelah berbicara sebentar dengan staff KTMB berkenaan tugas, aku start motosikal dan balik ke kabin. Aku hempaskan pintu kabin dan duduk berteleku di atas kerusi. Otak aku kembali memutar drama seram yang berlaku tadi. Begitu begini begitu begini aku berfikir. Macam nak cari kerja lain pun ada. Ini bukan kali pertama terjadi pada aku. Staff lain yang kena lebih teruk pun ada

Jam di dinding menunjukkan jam 3:35 pagi, masih berbaki tiga jam untuk aku tamatkan syif ini. Perlahan-lahan aku tundukkan kepala mengenang si mak lampir tadi dan mata aku terpaku pada seluar jeans jenama Dapper yang sudah dua tahun tak bertukar baru. 
Apasal basah sangat ni?? Hareeyy! Aku terkencing dalam seluar. Sial punya mak lampir. Sekian

Sumber: Edi, Fiksyen Shasha

March 30, 2019 at 02:52PM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/03/baru-10-langkah-enjin-motosikal-terpadam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nampak Macam Baru Letak Semula Motosikal Penuntut Uitm Raub Dijumpai 8 Bulan Hilang Tapi Kelihatan Elok

Nampak Macam Baru Letak Semula Motosikal Penuntut Uitm Raub Dijumpai 8 Bulan Hilang Tapi Kelihatan Elok

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 798 hits
Kes kehilangan Muhammad Aiman Hakim Mat Ani dan mayat yang dijumpai terapung di tangki air Felda palong 12 masih menjadi tanda tanya Selepas 8 bulan dilaporkan keluar daripada rumah dan tidak pulang misteri kehilangannya belum lagi terungka...
Pandang Pertama Microsoft Edge Berasaskan Enjin Chromium Internet Explorer Generasi Baru

Pandang Pertama Microsoft Edge Berasaskan Enjin Chromium Internet Explorer Generasi Baru

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 194 hits
Internet Explorer adalah pelayar web yang paling teruk pernah wujud Ia ketinggalan zaman perlahan mempunyai masalah prestasi dan dibenci ramai Microsoft kemudian hadir dengan pelayar web baru Microsoft Edge Satu pelayar web generasi baru da...
Motosikal Terbang Lazareth Dengan Empat Enjin Jet Melakukan Penerbangan Pertama

Motosikal Terbang Lazareth Dengan Empat Enjin Jet Melakukan Penerbangan Pertama

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 230 hits
Video acah motosikal terbang Lazareth La Moto Volante diperlihatkan tiga yang lalu Ia unik berbanding motosikal terbang yang lain kerana ia boleh berfungsi sebagai motosikal biasa Di dalam mod terbang tayar akan terbuka keluar dan menjadi e...
Syahrini Segera Luncurkan Single Baru Berjudul Restu

Syahrini Segera Luncurkan Single Baru Berjudul Restu

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 155 hits
Nampaknya tak lama lagi single terbaru Syahrini bertajuk Restu akan segera diluncurkan Hal tersebut ia sampaikan dalam akun instagram pribadinya
Ketika Dunia Maya Di China Dukung Pelaku Penembakan Di Selandia Baru

Ketika Dunia Maya Di China Dukung Pelaku Penembakan Di Selandia Baru

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 208 hits
Dalam tulisannya Tarrant menyebut negara yang paling dekat dengan pandangan politik dan sosial yang dianutnya adalah China Tarrant mengatakan dia mengagumi negara yang tidak beraneka ragam
Dapat Banyak Sumbangan Uang Egg Boy Justru Sumbangkan Uangnya Untuk Korban Penembakan Di Masjid Selandia Baru

Dapat Banyak Sumbangan Uang Egg Boy Justru Sumbangkan Uangnya Untuk Korban Penembakan Di Masjid Selandia Baru

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 259 hits
Pascainsiden penembakan yang terjadi di Christchurch Selandia Baru senator Australia Fraser Anning justru berbicara dengan menyudutkan umat Muslim Dia mengatakan bahwa insiden tersebut terjadi karena tingkat imigrasi umat Muslim yang begitu...
Cintai Mobil Baru Anda Dengan Tips Berbelanja Cerdas Seperti Ini

Cintai Mobil Baru Anda Dengan Tips Berbelanja Cerdas Seperti Ini

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 244 hits
LingkarMerah com Cintai Mobil Baru Anda dengan Tips Berbelanja Cerdas Seperti Ini Hallo Sobat LM Apakah Anda kesulitan membeli mobil baru Jangan khawatir Anda bukan satu satunya yang mengalami masalah Banyak orang di seluruh dunia mengalami...
Kajian Baru Menunjukkan Mercury Lebih Dekat Ke Bumi Daripada Venus

Kajian Baru Menunjukkan Mercury Lebih Dekat Ke Bumi Daripada Venus

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 338 hits
Sehingga kini kita telah mengetahui bahawa Venus adalah planet yang paling dekat dengan Bumi Tetapi saintis mungkin mempunyai pendapat yang berbeza yang mendakwa bahawa Mercury adalah planet terdekat dengan Bumi Ahli astronomi dari NASA mem...
Buntut Teror Christchurch Muncul Gerakan Jum At Berjilbab Di Selandia Baru

Buntut Teror Christchurch Muncul Gerakan Jum At Berjilbab Di Selandia Baru

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 252 hits
Pascaserangan teror yang terjadi di dua masjid Kota Christchurch Selandia Baru dukungan dan simpati terhadap komunitas Muslim terus mengalir Kali ini warga Selandia Baru dari semua agama dan kalangan didorong mengenakan jilbab pada Jumat me...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto