Banyak Bercakap Dengan Anak Sejak Lahir Mudahkan Dia Belajar Kelak Rugi Tak Ambil Peluang Ni


Si kecil mungkin tidak dapat memahami apa yang anda katakan, namun ia tidak bermakna anda tidak boleh berbual dengan anak.
Jom semak 7 perkara yang boleh anda katakan kepada si comel.

Perlu ke berbual dengan anak?
Siapa cakap tidak perlu untuk bercakap dengan si manja? Komunikasi antara ibu bapa dan anak adalah penting. Ia pastinya membantu mengeratkan ikatan kalian.
Malahan mengikut cadangan pakar, mereka menyarankan agar ibu bapa (terutamanya ibu) untuk mula berbual dengan anak walaupun sebelum si manja lahir.
Banyak kajian yang dilakukan membuktikan bercakap dengan anak akan dapat membantu dalam perkembangan kemahiran motor. Ia termasuklah keupayaan mereka untuk belajar kemudian hari.
Ada bukti yang menyatakan apabila anda kerap bercakap dengan bayi di dalam kandungan, ia membolehkan mereka mengenali suara anda. Bukankah itu sesuatu yang menakjubkan?
Tetapi menjadi persoalan kini, apakah topik yang membolehkan anda berbual dengan anak anda?
Topik berbual dengan anak.
Walaupun anda dan si kecil mungkin menggunakan bahasa yang berbeza, bak ayam dan itik. Namun ia bukan faktor penghalang untuk anda tidak bercakap dengan si manja.
Berikut adalah antara 7 perkara penting yang boleh anda katakan kepada si comel:
Chak!
Kalau dalam English style ia akan berbunyi “Peek-a-boo”. Tetapi anda pasti lebih biasa dengan perkataan “Chak!”. Ia seperti 1 perkataan yang menyeronokkan untuk anda katakan kepada si comel.
Tanpa anda sedar, perkataan itu memberikan manfaat kepada fizikal dan mental si kecil.
Anda sedang membantu mereka membina hubungan mental antara apa yang dilafazkan dengan gambaran aktiviti.
Jika anda berasa seperti ingin bermain, katakan kepada si comel, “Chak!” sambil menutup dan membuka mata anda.
Mama tahu sakit, tapi segalanya akan okay!
Ia adalah lumrah anak yang sedang membesar, untuk terjatuh, mengalami luka dan berada dalam kesakitan. Ibu mana yang sanggup melihat anaknya sakit, bukan?
Selagi ia bukanlah 1 kecederaan serius, maka itu adalah pengalaman buat mereka. Tetapi anda tetap perlu memastikan mereka mengetahui bahawa anda faham apa yang dilalui mereka.
Melafazkan “Mama tahu sakit, tapi segalanya akan okay!”, pastinya lebih baik daripada terus mengatakan “Alaaaa, sikit sahaja luka tu”.
Pandai anak Mama!
Siapa yang tidak sukakan pujian? Jika kita sebagai individu dewasa pun boleh kalah dengan pujian, apatah lagi si kecil.
Berikan penghargaan kepada mereka atas apa yang mereka lakukan bergantung kepada usia mereka.
Sebagai contoh jika si kecil berjaya mengemas barang mainannya, ungkapkan kata-kata pujian seperti, “Pandai anak Mama kemas mainan dia. Sayang dia”. Jangan kedekut pujian, okay?
Mana mainan awak, sayang?
Sudah tentu anda tahu di mana letaknya barang mainan, pakaian atau segala yang menjadi milik si comel. Tetapi tiada salahnya jika anda bertanyakan kepada mereka jika anda mahu berbual dengan anak.
Daripada anda memberikan apa yang mereka mahu, anda boleh tanyakan apa sahaja yang mudah untuk dicapai atau diambil sendiri oleh anak tanpa bantuan anda.
Ia bukan sahaja dapat membantu si kecil mengenal pasti barangan yang terdapat di rumah, tetapi dalam masa yang sama meningkatkan rasa ingin tahu dan sifat ingin meneroka mereka.
Siapa ini?
Daripada Hello Kitty, Pinkie Pie, Upin Ipin, Elsa Frozen hingga kepada Tok, Pak Long dan Abang Amsyar, si kecil akan perlu mengingati ramai individu dan pelbagai karektor dalam kehidupan seharian mereka.
Pastinya menyeronokkan jika anda bertanyakan kepada si manja tentang individu yang mereka kenal walaupun mungkin jawapan yang diberikan tidak tepat.
Ia secara tidak langsung akan dapat menggalakkan anak untuk bercakap dengan lebih banyak dan menggunakan perkataan-perkataan baharu. Sekali gus ia membantu mengembangkan penggunaan bahasa mereka.
Nak tak, sayang?
Hulurkan apa sahaja kepada si manja, pastinya mereka tidak akan menolak apa yang anda tawarkan. Tetapi mungkin anda boleh memberikan mereka beberapa pilihan.
Ini pastinya dapat memberikan manfaat interaksi sosial kepada mereka. Dalam masa yang sama mereka akan belajar untuk bertindak balas dengan mengatakan ya atau tidak.
Mama sayang awak
Rasanya tidak perlu untuk diterangkan lagi mengenai ungkapan tersebut. Ia sudah tentu perkara yang terbaik untuk anda katakan kepada si comel setiap hari dan setiap masa.
Ungkapan itu pastinya 1 cara untuk menyatakan rasa kasih sayang anda kepada si kecil. I love you, adalah perkataan mudah yang boleh anda ajarkan kepada mereka walaupun sebelum mereka dilahirkan lagi.
Eratkan jalinan kasih
Sebenarnya banyak lagi ungkapan yang boleh anda katakan kepada si comel dan banyak lagi perkara dan topik untuk anda berbual dengan anak.
Parents, jangan terlalu leka menghadap gajet. Sebaliknya luangkan masa bersama anak selagi mereka mahukan perhatian anda. Jangan lepaskan peluang dan masa yang ada, hargainya.
The post Banyak Bercakap Dengan Anak Sejak Lahir, Mudahkan Dia Belajar Kelak. Rugi Tak Ambil Peluang Ni appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/banyak-bercakap-dengan-anak-sejak-lahir-mudahkan-dia-belajar-kelak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sulung Banyak Bekorban Sebab Dia Jugalah Kita Belajar Jadi Ibu Bapa

Anak Sulung Banyak Bekorban Sebab Dia Jugalah Kita Belajar Jadi Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 352 hits
Permulaan kita menjadi ibu bapa melalui anak pertama Anak pertama yang hadir dalam hidup kita mengubah sikap kita menjadi lebih penyayang lebih rasa tanggungjawab Anak sulung juga banyak mengajar kita erti kesabaran dan juga erti hidup Mala...
Jangan Cepat Sangat Nak Tolong Anak Biar Dia Belajar Sendiri Berdiri Duduk Dan Melangkah

Jangan Cepat Sangat Nak Tolong Anak Biar Dia Belajar Sendiri Berdiri Duduk Dan Melangkah

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 317 hits
Pertama kali bergelar ibu dan bapa sudah tentu wujud perasaan teruja dengan tahap perkembangan bayi Antara proses yang paling ditunggu tunggu adalah menyaksikan anak mula berjalan kan Bila anak mula berjalan Apabila si manja sudah boleh men...
Kalau Anak Lambat Bercakap Guna Tip Yang Ibu Ini Kongsi Dari Pakar Kena Buat Secara Konsisten

Kalau Anak Lambat Bercakap Guna Tip Yang Ibu Ini Kongsi Dari Pakar Kena Buat Secara Konsisten

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 296 hits
Jika anak lambat bercakap memang buat ibu bapa risau cuma tak tahu nak buat apa Ada juga hanya membiarkan ia berlaku tanpa sebarang tindakan disebabkan ada yang kata tunggulah sehingga enam tahun anak boleh lah bercakap nanti dan ada juga k...
Bagi Yang Ada Anak Lelaki Ingat Pesan Ini Supaya Kelak Dia Tak Jadi Boss Dalam Rumah

Bagi Yang Ada Anak Lelaki Ingat Pesan Ini Supaya Kelak Dia Tak Jadi Boss Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 287 hits
Ajar Anak Lelaki Supaya Jangan Buat 5 Benda Ni Pada Orang Perempuan supaya anak lelaki tak jadi BOSS Rumahtangga suatu hari nanti Kebanyakkan ibu bapa sekarang hanya ajar anak perempuan untuk protect diri mereka buat kerja rumah dan sebagai...
Dr Erin Sekat Nombor Da I Farhan Tak Bagi Jumpa Anak Selepas Lahir

Dr Erin Sekat Nombor Da I Farhan Tak Bagi Jumpa Anak Selepas Lahir

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 332 hits
Selepas diceraikan ketika sedang hamil cahaya mata pertama mereka Dr Erin memberitahu dia dan bekas suaminya Da i Farhan tidak lagi berhubung Malah Erin berkata dia juga sudah menyekat nombor telefon bekas suaminya itu Ujarnya dia lebih ten...
5 Kehidupan Anak Anak Kerajaan Dari Berbagai Negara Sejak Kecil Sudah Disiapkan Jadi Pewaris Takhta

5 Kehidupan Anak Anak Kerajaan Dari Berbagai Negara Sejak Kecil Sudah Disiapkan Jadi Pewaris Takhta

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 254 hits
Meskipun masih seumur jagung mereka udah diajari banyak hal Nggak heran kalau jadwalnya padat merayap
Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

Nak Tanya Anak Tak Pandai Bercakap Macam Mana Nak Pastikan Mereka Cukup Menyusu

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 450 hits
Menjadi kerisauan para ibu ketika menyusu badan pada bayi adakah mereka cukup minum Takut pula masih tak cukup tapi sesi penyusuan dah dihentikan Bukan apa nak ditanya anak masih tak boleh nak beritahu Lagi lagi kalau bayi tertidur semasa d...
Kenangan Ketika Hari Lahir Anak

Kenangan Ketika Hari Lahir Anak

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 398 hits
KENANGAN KETIKA HARI LAHIR ANAK Salam Jumaat dan Selamat Sejahtera kepada semua Semalam birthday Arief Redza ke 12 Sambutan birthday dia secara sederhana dan lebih kepada makanan apa dia nak makan semasa berbuka Budak budak ni fikir kek dan...
Ardell Dah Nak Bersalin Suami Turut Jalani Ujian Saringan Covid 19 Demi Anak Yang Bakal Lahir

Ardell Dah Nak Bersalin Suami Turut Jalani Ujian Saringan Covid 19 Demi Anak Yang Bakal Lahir

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 283 hits
Bagi langkah pencegahan untuk mengelakkan penularan wabak virus Covid 19 yang merbahaya ibu hamil yang bakal melahirkan perlu menjalani ujian saringan bagi memastikan diri bebas dari virus tersebut Seperti yang dikongsikan oleh pelakon Nadz...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen