Bantuan Jkm 2020 Daftar Semak Status Pembayaran Online


Bantuan JKM 2020: Daftar & Semak Status Pembayaran Online | Bagi membantu rakyat Malaysia meringankan bebanan hidup terutamanya apabila ditimpa kesusahan, perkhidmatan bantuan kewangan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) disediakan kepada kumpulan sasar yang memerlukan.
Bantuan JKM 2020
Isi Kandungan
11 Bantuan JKM 2020 1. Bantuan Kanak-Kanak (BKK) 2. Elaun Pekerja Cacat 3. Bantuan OKU Tidak Berupaya Bekerja (BTB) 4. Bantuan Penjagaan OKU Terlantar/ Pesakit Kronik Terlantar (BPT) 5. Bantuan Orang Tua (BOT) 6. Bantuan Am Persekutuan 7. Bantuan Anak Pelihara (BAP) 8. Bantuan Latihan Perantis (BLP) 9. Bantuan Geran Pelancaran (GP) 10. Bantuan Alat Tiruan / Alat Sokongan (BAT) 11. Tabung Bantuan Mangsa Serangan Binatang Buas Permohonan Online Dokumen Yang Diperlukan Borang Berkaitan Semakan Status Permohonan Maklumat Lanjut  
Pemberian bantuan JKM ini bertujuan supaya rakyat dapat meneruskan kelangsungan hidup dengan sempurna di samping membantu rakyat ke arah pemulihan, pencegahan, serta pembangunan modal insan.
Proses pemberian bantuan kebajikan juga mengambil kira potensi yang ada pada setiap penerima bantuan yang masih produktif ke arah hidup berdikari.
Terdapat beberapa jenis bantuan yang boleh dimohon di JKM, sama ada secara bulanan atau sekaligus mengikut kategori di bawah.
BACA : Semakan Online Status Dana Inspirasi Malaysia (Inspirasiku) YaPEIM 2020
11 Bantuan JKM 2020 Semua permohonan yang dibuat perlu memenuhi kriteria dan kadar pemberian bantuan kebajikan berdasarkan kepada setiap jenis bantuan berikut:
1. Bantuan Kanak-Kanak (BKK) KADAR
Minimum  sebanyak RM100 sebulan seorang dan maksimum sebanyak RM450  seisi rumah melebihi  4 orang kanak- kanak.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Keluarga / penjaga yang memberi jagaan kepada kanak-kanak dan pendapatan isi rumah tidak melebihi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata Miskin Isi Rumah Semasa atau PGK Purata Miskin Per Kapita Semasa; Kanak-kanak yang berumur di bawah 18 tahun dan yang berumur 18 tahun ke atas boleh dipertimbangkan jika bersekolah sehingga tamat menengah atas ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan Ketua Pengarah Kebajikan Masyarakat (KPKM). 2. Elaun Pekerja Cacat KADAR
RM400 sebulan seorang.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara, bermastautin dan bekerja di Malaysia; Berumur 16 tahun dan ke atas; Pemegang kad OKU JKM; Pendapatan bulanan RM 1,200.00  dan ke bawah; Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM 3. Bantuan OKU Tidak Berupaya Bekerja (BTB) KADAR
RM250 seorang sebulan.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Berumur 16 tahun dan ke atas; Pemegang Kad OKU JKM; Tidak berupaya bekerja. Pemohon bukan penghuni/ pelatih Institusi kendalian JKM atau pusat jagaan harian / berkediaman yang menyediakan perkhidmatan / kemudahan secara percuma atau Program Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Sumber kewangan bulanan individu OKU tidak melebihi kadar Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata Miskin Per Kapita Semasa. Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. Nota: Sumber kewangan seperti pencen/ perkeso/ bantuan dan lain-lain
4. Bantuan Penjagaan OKU Terlantar/ Pesakit Kronik Terlantar (BPT) KADAR
RM350 sebulan seorang.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Pemohon adalah penjaga sepenuh masa/ memberikan pejagaan rapi kepada OKU terlantar/ pesakit terlantar/ pesakit kronik yang memerlukan pengawasan dan penjagaan; Pendapatan bulanan isi rumah tidak melebihi RM3,000 ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. 5. Bantuan Orang Tua (BOT) KADAR
RM350 sebulan seorang.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Warga emas berumur 60 tahun dan ke atas; Pendapatan Isi Rumah tidak melebihi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata  Miskin Isi Rumah Semasa atau PGK Purata  Miskin Per Kapita Semasa; dan Warga emas yang bukan tinggal di Institusi kendalian JKM; atau pusat jagaan harian/ berkediaman yang memberi kemudahan/ perkhidmatan secara percuma ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. 6. Bantuan Am Persekutuan KADAR
RM100 sebulan seorang.  Maksimum RM350 sebulan sekeluarga.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Golongan yang memerlukan dan keluarga miskin yang tidak diliputi di bawah jenis bantuan lain.
7. Bantuan Anak Pelihara (BAP) KADAR
RM250 sebulan seorang kanak-kanak.  Maksimum RM500 sebulan sekeluarga yang memelihara 2 orang kanak-kanak atau lebih.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Keluarga yang sedang memberi jagaan kepada anak/kanak-kanak seperti berikut :-
Kanak-kanak berumur bawah 18 tahun; Kanak-kanak yang tidak mempunyai ibu bapa; Kanak-kanak bukan diambil sebagai anak angkat menerusi Akta Pengangkatan 1952 atau Akta Pendaftaran Pengangkatan 1952; atau Kanak-kanak tinggal bersama dengan keluarga pelihara melalui:- Kanak-kanak yang diambil dari “Program Anak Pelihara” yang dikendalikan oleh JKM; atau Kanak-kanak yang dipelihara di bawah perintah Mahkamah Bagi Kanak-Kanak mengikut Akta Kanak-Kanak 2001. 8. Bantuan Latihan Perantis (BLP) KADAR
RM200 sebulan seorang.
SYARAT KELAYAKAN
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Anak-anak penerima bantuan atau  bekas pelatih/ bekas penghuni dari institusi kebajikan; atau Kes-kes seliaan akhlak; atau Bekas Pelatih Perintah Khidmat Masyarakat; ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. Nota:
Kelulusan berdasarkan tempoh latihan dan maksimum 24 bulan.
9. Bantuan Geran Pelancaran (GP) KADAR
Maksimum RM2,700 sekaligus.
KRITERIA KELAYAKAN KHUSUS
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Kumpulan sasar JKM; Tidak melebihi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata  Miskin Isi Rumah semasa atau PGK Purata  Miskin Per Kapita Semasa;  ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. 10. Bantuan Alat Tiruan / Alat Sokongan (BAT) KADAR
Mengikut harga sebenar yang telah ditetapkan.
SYARAT KELAYAKAN
Warganegara dan bermastautin di Malaysia; Kumpulan sasar JKM; Tidak melebihi Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata  Miskin Isi Rumah Semasa atau PGK Purata  Miskin Per Kapita Semasa; Disyorkan oleh pegawai atau pakar perubatan (kerajaan/ swasta)/ Pegawai JKM mengikut jenis ketidakupayaan;   ATAU Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan KPKM. Nota:
Sumbangan daripada keluarga membiayai sebahagian dari kos alat tiruan/ alat sokongan adalah digalakkan.
JENIS PERALATAN TIRUAN / ALAT SOKONGAN
Anggota Palsu Kerusi Roda Alat Bantu Pendengaran Alat-alat Keperluan Lain Penggantian / Baik Pulih Alat Jenis Peralatan yang berkaitan (Klik Lampiran) 11. Tabung Bantuan Mangsa Serangan Binatang Buas KADAR
Maksimum RM20,000.00 untuk kes kematian atau kehilangan keupayaan kekal. Bagi kes hilang upaya sebahagian, kadar bantuan ditentukan berdasarkan peratusan kategori kecederaan. Permohonan Online Layari laman web eBantuanJKM di pautan berikut http://ebantuanjkm.jkm.gov.my/spbk/Awam/BorangPermohonan_SemakIc.jsp; Daftar permohonan mengikut negeri Isikan nombor kad pengenalan Isikan borang berkaitan Pengendalian permohonan bantuan kewangan dibuat di peringkat Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian di seluruh negara.
Setiap permohonan yang didaftarkan akan dijalankan siasatan untuk penilaian (means-tested) bagi mengesahkan kelayakan bantuan kepada pemohon.
Urusan ini bersesuaian dengan prinsip penyampaian bantuan yang berdasarkan kepada kelayakan dan bukan hak.
PERHATIAN : Sila hadir ke Pejabat Kebajikan Masyarakat mengikut Daerah mana yang dipohon dalam tempoh 14 hari dari permohonan dibuat diatas talian.
Kegagalan berbuat demikian sistem akan membatalkan permohonan tersebut secara automatik.
Dokumen Yang Diperlukan Salinan MyKad/ Kad Pengenalan Pemohon; Salinan MyKad /Kad Pengenalan ahli keluarga yang tinggal bersama; Salinan Kad OKU/ slip pendaftaran sementara OKU;(Jika Kategori OKU) Salinan penyata pendapatan /surat akuan pendapatan;(jika bekerja sendiri) Salah satu Bil Utiliti (air/elektik/telefon/astro) Laporan pegawai perubatan dari hospital/klinik kesihatan kerajaan/swasta (bagi kes OKU tidak bekerja/ terlantar/kronik/alat tiruan) *Sila bawa dokumen di atas semasa hadir ke pejabat.
Borang Berkaitan JKM 18 (Borang Permohonan Bantuan) (Klik disini untuk muat turun) Borang Kemaskini Maklumat JKM 20 (Klik disini untuk muat turun) Semakan Status Permohonan Berikut adalah cara membuat semakan status permohonan bantuan JKM :
Log masuk ke laman web rasmi eBantuanJKM Tekan butang ‘Semakan Status Semakan Atas Talian’ Sila masukkan No.Kad Pengenalan dan klik butang Semak. Senarai hanya akan memaparkan status bantuan yang telah dipohon atau sedang diterima.
Maklumat Lanjut Untuk keterangan lanjut mengenai bantuan yang telah dipohon, sila hubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/Bahagian/Jajahan di mana permohonan bantuan ini dibuat atau hubungi ibu pejabat JKM melalui talian 03 – 8000 8000
Jabatan Kebajikan Masyarakat, Aras 6, 9-18, No 55, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100 Putrajaya.
BACA : Antara Senarai Pinjaman Perniagaan 2020 Untuk Usahawan Baru / Lama

The post Bantuan JKM 2020: Daftar & Semak Status Pembayaran Online appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/bantuan-jkm-2020/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semakan Online Status Dana Inspirasi Malaysia Yapeim 2020

Semakan Online Status Dana Inspirasi Malaysia Yapeim 2020

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 594 hits
Tahukah anda melalui Dana Inspirasi Malaysia YaPEIM bagi tahun 2020 pelajar sekolah bakal menerima bantuan sehingga RM500 dan pelajar IPT pula sehingga RM1 000 Berikut dikongsikan maklumat lanjut cara membuat permohonan dana ini secara onli...
Permohonan Bantuan Rm600 Perkeso Secara Online Bermula 20 Mac 2020

Permohonan Bantuan Rm600 Perkeso Secara Online Bermula 20 Mac 2020

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 1187 hits
Berikutan perutusan khas YAB Perdana Menteri pada 16 Mac 2020 berkenaan pembentangan semula Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 peruntukan sebanyak RM60 juta daripada Kerajaan serta RM60 juta lagi daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial telah dise...
Senarai Bantuan Untuk Rakyat Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi 2020

Senarai Bantuan Untuk Rakyat Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi 2020

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 435 hits
Perdana Menteri Interim Tun Dr Mahathir Mohamad telah membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Memperkukuh Keyakinan Merangsang Pertumbuhan Melindungi Pekerjaan bagi meningkatkan semula ekonomi dalam negara yang terjejas akibat penularan...
Status Terkini Global Covid19 15 Mac 2020

Status Terkini Global Covid19 15 Mac 2020

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 473 hits
Status terkini global 15 Mac 2020Negara Itali masih mempunyai kematian yang tertinggi iaitu 1 441 dengan kadar peratusan 6 8 Sebanyak 10 penambahan negara yang disenaraikan mempunyai wabak COVID 19 menjadikan 146 negara terkesan dengan waba...
Senarai Bantuan Perniagaan Untuk Usahawan 2020

Senarai Bantuan Perniagaan Untuk Usahawan 2020

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 1304 hits
Ramai orang mempunyai impian untuk membina empayar perniagaan sendiri Lihat saja di negara kita ini saban hari kita mendengar usahawan baru muncul dengan pelbagai jenis perniagaan samada pertanian perkhidmatan perlancongan dan produk Apabil...
Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan

Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 547 hits
Dua Cara Nak Daftar Anak Tahun 1 Di Sekolah Kerajaan Dan Sekolah Bantuan Kerajaan Tahun ini anak dah berumur 5 atau 6 tahun Boleh lah daftar tahun 1 untuk sesi persekolahan Tahun 2021 dan 2022 Pendaftaran Tahun 1 2021 2022 telah dibuka seja...
Ramai Daftar E Kasih Keliru Syarat Bantuan

Ramai Daftar E Kasih Keliru Syarat Bantuan

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 295 hits
Ramai individu yang berdaftar di bawah Sistem e Kasih di negeri ini didapati keliru dengan syarat kelayakan bantuan ditetapkan terutama bantuan rebat elektrik disediakan kerajaan berjumlah RM40 Exco Hal Ehwal Wanita Keluarga dan Kebajikan n...
Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Bantuan Rm600 Pemandu Teksi

Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Bantuan Rm600 Pemandu Teksi

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 735 hits
Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 Bantuan RM600 Pemandu Teksi Kerajaan telah mengumumkan beberapa insentif untuk membantu penggiat industri pelancongan yang terjejas akibat keadaan ekonomi dan sosial dunia Lebih Info akan kongsikan maklumat
Daftar Top Scorers Liga Champions Uefa 2020

Daftar Top Scorers Liga Champions Uefa 2020

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 576 hits
Nama Pemain 1 Robert LewandowskiTim Bayern MJumlah Gol 112 Erling Braunt HalandTim DotmundJumlah Gol 103 Mislav Or i Tim Dinamo ZJumlah Gol 7 4 Bilel OmraniTim CPR ClujJumlah Gol 6 5 Dries MertensTim NapoliJumlah Gol 6 Data akan diperbarui ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally