Bantu Anak Makin Kreatif Diy Bahan Bantu Anak Belajar Idea Kreatif Ibu Ni Memang Superb


PKP sebenarnya memberi kita lebih waktu untuk bersama anak-anak. Jika dahulu kita hanya berjumpa anak-anak sebaik pulang kerja. Kini PKP memberi kita lebih masa untuk melihat perkembangan anak kecil kita.
Bagi mengelakkan anak bermain gajet, apa kata kita cuba idea kreatif ibu, Pn Madihah Mohamad ini untuk anak-anak kita. Bukan ketika PKP sahaja bahkan rupanya, idea kreatif dan melakukan pelbagai aktiviti ini rupanya telah lama dilakukan beliau.

Saya kongsikan bersama ibubapa di luar sana tentang altenatif lain yang ibubapa boleh buat selain memberi gadget dan tv kepada anak-anak di sepanjang musim PKP berjalan di negara kita ini. Cara ini insyaAllah akan dapat membantu ibubapa dari tekanan menguruskan anak-anak di musim stay at home.

Sejujurnya saya telah mulakan DIY bahan belajar anak-anak sejak anak-anak saya umur 2 tahun sehinggalah ketika PKP 1. Saya terbaca salah satu group di mukabuku “Anak sepah ape arini”.

Rata-rata setiap hari ibubapa meluahkan karenah anak-anak yang kebosanan di rumah sehingga perbuatan mereka memberi tekanan kepada ibubapa yang bekerja dari rumah Ketika musim PKP, stay at home.
Ketika itulah saya meminta izin suami saya untuk publickan post di muka buku saya supaya orang lain dapat mengambil idea, dan membuat aktiviti bersama anak-anak di rumah supaya dapat mengurangkan resah ibubapa di luar sana tertekan dengan anak-anak di rumah.

Semua idea aktiviti yang saya buat bersama anak-anak saya hasil dari bacaan, telitian, DIY saya sendiri mengikut keperluan anak-anak saya sahaja mengikut umur mereka.
Setiap hari saya menyediakan 4 hingga 5 bahan baru (Montessori learning) samada menggunakan bahan yang sama tapi cara yang berbeza untuk anak-anak, selebihnya mereka yang menggunakan bahan yang sebelumnya untuk belajar sendiri.

Kita sebagai ibubapa tidak perlu memberi tekanan kepada anak kecil untuk memenuhi keinginan kita, bagi saya ibubapa hanya perlu memantau ape keperluan anak untuk setiap peringkat umur mereka kerana setiap anak kerana anak-anak yang lahir berbeza tahap kemampuan , tahap IQ.

Rangsang motor halus anak
Jadi jenis aktiviti, tahap aktiviti haruslah berdasarkan kemampuan dan keperluan anak kita. Apa yang anak kita lemah, perbanyakkan aktiviti untuk hilangkan kelemahan tersebut. kelebihan anak, raikan bersama. Ibubapa perlu sentiasa mendedahkan anak-anak dengan aktiviti yang dapat merangsang perkembangan motor halus yang lebih optimum.
Ibubapa perlu meransang motor-motor halus anak terlebih dahulu sebelum belajar membaca di buku secara fizikal. Kemahiran motor halus ialah kebolehan kanak-kanak menggunakan anggota badan untuk membuat gerakan.

Pergerakan ini melibatkan otot-otot kecil pada tangan, jari tangan, kaki, jari kaki, bibir dan lidah. Jadinya kebanyakan aktiviti seharian anak kecil memang melibatkan kemahiran motor halus.
Ketangkasan (dexterity) ialah kemahiran kanak-kanak dalam menggunakan pergerakan tangan dan jari dalam melakukan aktiviti. Kemahiran ini paling banyak digunakan dalam proses tumbesaran kanak-kanak.

Ibubapa perlu meransang motor halus :
Kekuatan – daya kekuatan jari untuk memegang sesuatu objek
Koordinasi – bagaimana kita mengawal jari untuk bergerak
Sensori – jika anak mempunyai masalah sensori untuk memegang sesuatu objek atau pun tidak. Kemahiran motor halus ini bukan sahaja untuk membantu anak belajar memegang dan menyentuh sesuatu objek malah kemahiran ini sangat penting dalam persediaan mereka untuk menulis kelak.
Aktiviti yang merangsang perkembangan motor halus melibatkan kemahiran meramas, menggentel, mengoyak, mencubit, menguli, memicit, merenyuk, melipat, menguntai, menjentik, dan merenjis.
Anak yang kurang menguasai kemahiran motor halus akan ketinggalan untuk menguasai kemahiran peringkat seterusnya. Seperti anak yang masuk sekolah tapi masih belum mahir mengawal pensel, dia akan lambat belajar menulis berbanding rakan-rakannya.

Kelebihan aktiviti yang saya buat untuk anak-anak:
1. Tiup
Aktiviti ini sangat berkesan bagi anak-anak yang ada masalah pelat bercakap, lambat bercakap. Samada tiup belon, tiup visel, tiup straw dll. Ibubapa perlu kratif untuk pelbagaikan aktiviti meniup tersebut supaya menarik minat anak-anak.

2. Penyepit , Gunting
Aktiviti ini adalah untuk melatih kawalan tangan dan jari anak-anak supaya anak-anak boleh mengawal pensil dengan baik Ketika menulis. Aktiviti menggunakan penyepit ibu boleh dipelbagaikan dengan menggunakan bola pom pom atau playdoh.

3. Batang Aiskrim
Aktiviti ini paling mudah dan seronok untuk anak-anak. Mereka akan leka memasukkan setiap batang aiskrim tersebut dalam bekas yang disediakan. Anak juga secara tidak langsung boleh belajar mengira sambil memasukkan batang aiskrim satu demi satu. Atau ibubapa boleh melekatkan abc untuk anak-anak samakan padanan.

Kos beli barang banyak tak?
Saya hanya berbelanja RM50 di Ecoshop setiap bulan untuk tambah bahan-bahan bantu mengajar di rumah. Itu adalah peraturan yang saya telah tetapkan.
Saya banyak berbelanja untuk bahan belajar anak dari barang-barang viral. Plan nak belajar apa hari ini adalah bergantung pada silibus cikgu mereka yang belajar secara online dan Latihan virtual.

Saya akan menyediakan bahan untuk anak-anak buat balik apa yang mereka belajar secara dalam talian kerana anak-anak saya tidak gemar bermain games di handphone @belajar di dalam telefon. Dan sebenarnya kaedah tersebut tidak memberi kesan kepada anak-anak kecil dengan hanya 5 minit buat latihan online.
Jadi saya sebagai ibu perlu mengambil altenatif lain untuk anak merasa dengan deria mereka ketika membuat aktiviti.

Pada sebelah petang saya buat apa-apa aktiviti untuk mengukuhkan apa yang anak-anak saya lemah sebagai contoh, anak bongsu saya lemah dalam keseimbangan badan, saya akan banyakkan aktiviti untuk dia mahir dalam seimbangkan badan dengan aktiviti yang sesuai. Seperti aktiviti menggunakan metal balance beam.
Nak shopping barang anak, jom ke SINI.
Alhamdulillah mereka terbiasa dari kecil dan juga persekitaran rumah saya yang mesra anak-anak untuk belajar membuatkan mereka sentiasa dalam keadaan bermain sambil belajar.

Setiap pagi mereka bangun, mereka mandi, sarapan, mereka akan pergi belajar dengan sendiri, yang kakak 4y selalu bantu adiknya membaca.
Saya latih mereka berdisplin sejak kecil, bebas bermain tapi perlu kemas, kerana orang yang berjaya adalah orang yang berdisisplin.

Kini saya tenang menguruskan mereka, mengurus kerja rumah, mengurus kerja saya. Bagi saya menyediakan bahan-bahan untuk anak-anak belajar adalah satu tanggungjawab ibubapa, dan ibubapa jangan cepat melatah jika anak membuat sepah, jangan cepat putus asa jika anak tidak mahu belajar, berusaha cari cara dan kaedah lain.

Menarik: Risau Sangat Nak Bagi Anak Pegang Gunting, Biar Saja, Lama-Lama Anak Pandai

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bantu Anak Makin Kreatif, DIY Bahan Bantu Anak Belajar, Idea Kreatif Ibu Ni Memang Superb! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bantu-anak-makin-kreatif-diy-bahan-bantu-anak-belajar-idea-kreatif-ibu-ni-memang-superb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Idea Susun Atur Dekor Ruang Belajar Anak Anak Di Rumah

12 Idea Susun Atur Dekor Ruang Belajar Anak Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 327 hits
Dua hari lepas telah pun di umumkan taqwin pembelajaran anak anak sekolah di mana pelaksanaan semula PdPR selama 25 hari bermula 13 14 Jun 2021 Pada pendapat ana ia adalah sangat wajar sebagai salah satu langkah yang di ambil kerajaan sebag...
Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

Anak Suka Menconteng Cerdik Fasa Ni Banyak Dia Belajar Ibu Ayah Mesti Bagi Peluang

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 298 hits
Soalan biasa yang ditanyakan oleh ibu bapa di antara membaca bercakap dan menulis mana satu nak dimulakan dulu Ini kerana ibu bapa risau anak anak akan ketinggalan dengan rakan rakan seusianya Bagi ibu bapa yang nak tahu lebih jelas Terapis...
Pkp Tak Dapat Bawa Anak Ke Pantai Diy Saja Moon Sand Guna Tepung Gandum Ibu Ni Kongsikan Caranya

Pkp Tak Dapat Bawa Anak Ke Pantai Diy Saja Moon Sand Guna Tepung Gandum Ibu Ni Kongsikan Caranya

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 333 hits
Anak mana yang tidak rindukan pantai lebih lebih lagi ketika anak anak bercuti sekolah Pantai pastinya menjadi kewajipan Namun apakan daya bila virus yang jahat tidak membenarkan anak bergerak bebas Pun begitu bukanlah alasan untuk anak kit...
Good Idea Nak Tiru Tak Bagi Anak Bergerak Idea Kreatif Issey Jaga Anak Bersunat Dipuji

Good Idea Nak Tiru Tak Bagi Anak Bergerak Idea Kreatif Issey Jaga Anak Bersunat Dipuji

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 349 hits
Ragam anak berkhatan sememangnya menghiburkan Ada yang begitu tenang dan berani tidak terkecuali juga yang penuh aksi drama sebelum selesai waktu berkhatan Semuanya satu kenangan manis sementara anak hendak membesar Penyampai radio Issey ti...
Nama Ibu Lain Anak Aku Kat Mana Wei Tertukar Tag Ke Baby Siti Jamumall

Nama Ibu Lain Anak Aku Kat Mana Wei Tertukar Tag Ke Baby Siti Jamumall

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 657 hits
Kecoh di media sosial apabila pengasas laman web Jamu Mall Siti Suriani yang selamat bersalin semalam mendakwa tertukar bayi dengan orang lain selepas dibenarkan pulang ke rumah hari ini Menerusi sesi siaran langsung di laman Facebook seben...
Berat Pun Salah Tulis Ibu Tertukar Bayi Nekad Tuntut Keadilan Buat Anak

Berat Pun Salah Tulis Ibu Tertukar Bayi Nekad Tuntut Keadilan Buat Anak

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 240 hits
Perkongsian pengasas laman web Jamumall com Siti Suriani 23 mengenai kejadian tertukar bayi dialaminya benar benar mengejutkan banyak pihak Mana tidaknya kecuaian yang berlaku bukan sahaja menggangu emosi ibu malahan membuatkan ramai panik ...
Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

Satu Lagi Ibu Yang Tertukar Anak Pula Tampil Beriltahu Apa Yang Jadi Sebenarnya

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 225 hits
Belum pun cukup setahun mendirikan rumah tangga sepasang suami isteri berdepan d ugaan apabila cahaya mata sulung mereka yang baru lahir tertukar dengan anak orang lain Begitulah yang dialami Muhammad Khairulazman Moh Pardon dan isterinya y...
Hasil Jualan Cecah 4 Angka Sehari Kerana Kanser Kaki Dibuang Ibu 4 Orang Anak Ini Gigih Berniaga Online

Hasil Jualan Cecah 4 Angka Sehari Kerana Kanser Kaki Dibuang Ibu 4 Orang Anak Ini Gigih Berniaga Online

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 323 hits
Angkara kanser sebelah kaki wanita ini terpaksa dibuang Namun ianya bukanlah penghalang baginya untuk mencapai kejayaan dalam hidup Malah semangatnya yang luar biasa bukan hanya mampu menjadi suri rumah tetapi kini bergelar usahawa perniaga...
Ibu Tak Kuat Tengok Iman Menangis Anak Di Pusat Kuarantin Tiap Kali Call Nak Balik

Ibu Tak Kuat Tengok Iman Menangis Anak Di Pusat Kuarantin Tiap Kali Call Nak Balik

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 372 hits
Jangkitan Covid 19 nampaknya masih menunjukkan angka yang tinggi dan sejak kebelakangan ini virus tersebut mula aktif menyerang ibu mengandung dan kanak kanak Jika sebelum ini golongan warga emas lebih mudah terdedah tetapi keadaan terkini ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Takat Sembang Hasut Keluar Fatwa Donia Punya Lebai

Owhhh English

Spoiler Filem Sheriff Narko Integriti Siapa Hidup Siapa Mati

Fakta Baru Pembunuhan Wanita Hamil Di Ruko Kelapa Gading Tidak Ada Luka Luar Di Tubuh Korban

Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy