Bank Negara Turunkan Opr Lagi



Bank negara turunkan OPR lagi! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Rasanya ini kali ke empat bank negara mengumumkan penurunan OPR ini. Dan menurut daripada pembacaan aku, kadar opr ini merupakan aras paling rendah semenjak tahun 2008! Mungkin ada yang belum masih faham apa itu OPR? Dan penting sangat ke untuk kita ambil tahu pasal OPR ini?


Sebelum aku lanjutkan cerita aku ni, buat yang tidak tahu, OPR membawa maksud Overnight Policy Rate. Dan untuk rekod terakhir OPR disemak adalah sewaktu recession 2008/2009 dulu. Jadinya, apakah kaitannya OPR dengan recession ni?


Untuk jadikan ianya lebih mudah faham, aku cuba sampaikan dalam bentuk cerita mudah. Korang rasa bank di Malaysia ini kaya tak? Jawapannya mestilah kaya kan? Sebab dah nama pun bank kan? Jawapan sebenarnya tidak. Bank juga mengalami masalah seperti kita, ada masanya senang, ada masanya susah.


Wang yang kita semua simpan di dalam bank, akan digunakan untuk diberi pinjam kepada orang lain. Tiba-tiba kita nak keluarkan semua duit kita kat dalam bank. Disebabkan duit tersebut dah diberi pinjam kepada orang lain, maka bank tiada duit yang cukup untuk beri pada kita.


Atas sebab itu, bank tersebut terpaksa pinjam dengan bank lain. Pinjaman mereka juga sama seperti kita. Ada beberapa cas dikenakan. Dan faedah pinjaman antara bank inilah yang dipanggil OPR ataupun Overnight Policy Rate.


Dan OPR ini dikawal oleh BNM. Bila mana BNM umumkan OPR turun, maka kos pinjaman antara bank juga akan menurun. Bila kos pinjaman antara bank menurun, sekaligus kadar faedah asas loan yang kita buat dengan bank pun akan turun.


Bila faedah turun, jumlah bayaran kita pada bank juga akan menurun. Dan bila bayaran menurun, ini membawa maksud, kita akan ada lebihan wang di tangan. Jadi apa kaitannya OPR ini dengan recession?


Jawapannya adalah bila berlakunya recession, ini membawa maksud negara kita ataupun dunia sedang berhadapan dengan kemelesetan ekonomi. Untuk memulihkan ekonomi, kita semua perlu sama-sama mengerakkan ekonomi.


Macamana caranya untuk kita membantu mengukuhkan kembali ekonomi negara?


Jawapannya adalah kita perlu berbelanja. Ingat tak tadi, cerita di atas, kita dah pun ada lebihan wang di tangan. Itu belum termasuk dengan pelbagai bantuan yang diberikan kerajaan. Cuba bayangkan, jika seorang rakyat Malaysia ada lebihan RM300 seorang. Di darabkan dengan jumlah penduduk Malaysia, pasti banyakkan jumlahnya?


Ini mampu untuk menjana kembali ekonomi negara kita. Jika bukan kita rakyat Malaysia, siapa lagi yang akan bantu kan? Jadi, gunakanlah lebihan wang hasil daripada pengurangan OPR ini dengan bijak. Ayuh sama sama kita naikkan semula ekonomi Malaysia!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2020/07/bank-negara-turunkan-opr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Negara Turunkan Kadar Faedah Kepada 1 75 Terendah Dalam 16 Tahun

Bank Negara Turunkan Kadar Faedah Kepada 1 75 Terendah Dalam 16 Tahun

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 364 hits
Bank Negara Malaysia mengurangkan kadar dasar semalaman sebanyak 25 mata asas lagi kepada 1 75 kadar terendah sejak 2004 BNM dalam kenyataan hari ini berkata mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari memutuskan kadar tertinggi dan terendah OPR ...
Bank Dunia Malaysia Depani Badai Covid 19 Lebih Baik Negara Lain

Bank Dunia Malaysia Depani Badai Covid 19 Lebih Baik Negara Lain

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 205 hits
KUALA LUMPUR 19 JULAI Meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran yang dibawa oleh pandemik Covid 19 Malaysia mengharungi kegawatan ekonomi ini dengan lebih baik berbanding negara negara lain kata Bank Dunia Pengarah Negara Bank Dunia bagi Br...
Dap Dukung Perlembagaan Kenapa Bela Penghina Jata Negara

Dap Dukung Perlembagaan Kenapa Bela Penghina Jata Negara

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 303 hits
Kata kata sekadar manis hanya dimulut jahat dalam tindakanBANGI 11 Zulkaedah 1441H Jumaat Sikap talam dua muka yang dipamerkan DAP berhubung isu penghinaan terhadap Jata Negara tidak boleh diterima dan amat mengecewakan Ahli Jawatankuasa Pu...
Ini Tanda Penghargaan Luar Biasa Kepada Hero Negara Pandemik Covid 19

Ini Tanda Penghargaan Luar Biasa Kepada Hero Negara Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 344 hits
Pemuda Lukis Potret Doktor Noor Hisham Pada Cup Starbucks Tanda PenghargaanSEJAK bermulanya pandemik Covid 19 melanda negara kita Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dan frontliners lain diangkat menjadi hero neg...
Rakyat Perlu Berbelanja Dan Sokong Pelancongan Domestik Bagi Rancakkan Ekonomi Negara

Rakyat Perlu Berbelanja Dan Sokong Pelancongan Domestik Bagi Rancakkan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 208 hits
Rakyat negara ini yang masih mempunyai pekerjaan dan kemampuan disaran keluar berbelanja menyokong perniagaan dan syarikat tempatan serta melancong dalam negeri Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata aktiviti it...
Hina Jata Negara Pereka Penerbit Buku Dipanggil Beri Keterangan

Hina Jata Negara Pereka Penerbit Buku Dipanggil Beri Keterangan

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 316 hits
Kuala Lumpur Polis sudah mengambil keterangan pereka gambar dan penerbit buku yang dikaitkan dengan dakwaan penghinaan terhadap Jata Negara bagi membantu siasatan Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman DCP Mior Faridalathrash...
Rukun Negara Kay Kim Dalam Lipatan Sejarah Negara

Rukun Negara Kay Kim Dalam Lipatan Sejarah Negara

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 245 hits
HARIMAU mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama Peribahasa itu cukup sesuai bagi menggambarkan jasa ditinggalkan Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim yang masih belum ada galang ganti terutama kepakarannya dalam sejarah...
Rohingya Ingatan Agar Pemimpin Negara Tidak Bermain Wayang

Rohingya Ingatan Agar Pemimpin Negara Tidak Bermain Wayang

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 250 hits
Malaysia digesa serius tangani isu Rohingya COX S BAZAR Bangladesh Kerajaan Malaysia digesa lebih serius menangani isu Rohingya dan memberi tekanan kepada pemerintah Myanmar bagi menghentikan pembunuhan beramai ramai serta pembersihan etnik...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision