Bank Dunia Malaysia Depani Badai Covid 19 Lebih Baik Negara Lain


KUALA LUMPUR, 19 JULAI: Meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran yang dibawa oleh pandemik Covid-19, Malaysia mengharungi kegawatan ekonomi ini dengan lebih baik berbanding negara-negara lain, kata Bank Dunia.
Pengarah Negara Bank Dunia bagi Brunei, Malaysia, Filipina, Thailand, Asia Timur dan Pasifik, Ndiamé Diop berkata ekonomi Malaysia bergantung kepada asasnya yang kukuh.
Struktur ekonomi negara yang pelbagai, sistem kewangan mantap dan langkah pengurusan kesihatan awam yang berkesan serta sokongan dasar makroekonomi proaktif membantu mengurangkan kesan pandemik itu, katanya dalam satu kenyataan hari ini.
“Walaupun kita menjangka ekonomi akan menguncup dengan ketara pada tahun ini, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) turun sebanyak 3.1 peratus, termasuk penguncupan yang ketara pada suku kedua serta ketidaktentuan terhadap pemulihan ekonomi, kita masih lagi ada harapan,” kata Diop.
Bank Dunia menganggarkan 90 peratus daripada ekonomi dunia akan mencatatkan penguncupan tahun ini.
“Kesan pandemik ini dijangka menyebabkan peningkatan kemiskinan ekstrem global buat pertama kalinya sejak 1998. Perkembangan ini turut melenyapkan kemajuan yang telah dicapai sejak 2017,” katanya.
Diop berkata, kerajaan Malaysia telah menggerakkan strategi enam peringkat yang mampu memacu semula ekonomi secara kukuh dan berdaya tahan, sambil menambah negara telah memasuki peringkat pemulihan yang keempat yang menjadi asas kepada peringkat yang seterusnya dalam usaha menghidupkan dan membentuk semula ekonomi.
“Ini bermakna kerajaan bukan sahaja berazam untuk keluar daripada krisis ini tetapi juga untuk berada dalam kedudukan yang lebih baik daripada sebelum ini supaya dapat menangani krisis lain pada masa akan datang,” katanya.
Diop berkata walaupun sokongan dasar yang penting telah pun dilaksanakan, kerajaan mungkin perlu melakukan lebih lagi untuk melindungi mereka yang sangat memerlukan, terutamanya isi rumah dan perniagaan yang mudah terjejas.
Meskipun sesetengah aktiviti ekonomi akan meningkat semula selepas sekatan pergerakan ditamatkan, namun pendapatan dan peluang pekerjaan akan mengambil masa untuk pulih, walaupun sesetengah bahagian ekonomi seperti sektor perkilangan akan menyaksikan pertumbuhan yang lebih cepat berbanding sektor lain seperti pelancongan.
“Ini mungkin bermakna bantuan kewangan tambahan perlu diberikan kepada golongan yang terjejas, terutamanya kumpulan B40 yang tiada wang simpanan dan rangkaian sokongan untuk berdepan dengan kesan berpanjangan yang menjejaskan punca pendapatan mereka,” katanya.
Beliau berkata krisis ini juga menekankan keperluan bagi Malaysia untuk mewujudkan sistem perlindungan sosial lebih kukuh dengan kos lebih berkesan serta dasar yang lebih bersepadu bagi meningkatkan kebajikan individu dan isi rumah semasa tempoh pemulihan dan pada masa akan datang.
Menurut Diop, Covid-19 telah melanda secara mengejut yang mana Malaysia memiliki ruang belanjawan yang terhad untuk bertindak balas menerusi suntikan fiskal secara langsung; sambil menyatakan apabila ekonomi pulih nanti, langkah pembaharuan perlu diambil untuk meningkatkan hasil cukai termasuk mencari sumber hasil baharu yang lebih progresif.
Fokus utama juga perlu diberikan untuk meningkatkan kemahiran dan melatih semula tenaga kerja dalam ekonomi baharu, serta merancakkan agenda digital dan mengurangkan jurang digital, katanya.
“Malah, ketika sebelum krisis lagi, kesedaran telah pun wujud tentang keperluan Malaysia untuk menganjakkan pendekatan persaingannya ke arah menarik pelaburan yang lebih berkualiti; cabaran yang malahan menjadi semakin kritikal untuk ditangani,” katanya.
Beliau berkata, sekarang ialah masa untuk mengatur perubahan menyeluruh bagi membantu melonjakkan negara ke peringkat yang seterusnya untuk terus membangun pada tahun-tahun akan datang.
“Usaha yang dijalankan oleh Bank Dunia menunjukkan bahawa walaupun Malaysia dijangka mencapai status negara berpendapatan tinggi dalam beberapa tahun akan datang, namun terdapat jurang yang besar dalam rangka kerja dasar yang menghalang negara daripada mencapai potensi penuhnya, bahkan jurang ini menjadi lebih memudaratkan semasa krisis.
“Jadi, sekarang adalah masanya untuk merancang dan melaksanakan dasar yang akan membantu meningkatkan penyertaan tenaga kerja wanita, meningkatkan kualiti modal insan, meningkatkan daya saing, mewujudkan pekerjaan yang berkualiti, memodenkan institusi dan mempromosikan rangkuman melalui rangka kerja perlindungan sosial yang lebih kukuh yang sesuai dengan aspirasi Malaysia untuk menjadi sebuah ekonomi berpendapatan tinggi dan maju,” katanya.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/07/bank-dunia-malaysia-depani-badai-covid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Mampu Tangani Krisis Covid 19 Bank Dunia

Malaysia Mampu Tangani Krisis Covid 19 Bank Dunia

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 197 hits
Ndiam Diop KUALA LUMPUR Terdapat tanda tanda menggalakkan yang menunjukkan Malaysia mampu menangani krisis Covid 19 dengan lebih baik berbanding negara negara lain Ini kerana ekonomi Malaysia mempunyai asas kukuh dengan strukturnya yang pel...
Istana Klaim Penanganan Covid 19 Di Ri Sudah Sesuai Jalur Dibanding Negara Lain

Istana Klaim Penanganan Covid 19 Di Ri Sudah Sesuai Jalur Dibanding Negara Lain

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 157 hits
Terlihat dari orang meninggal dari waktu ke waktu menurun Artinya apa Penanganannya lebih baik Kedua tingkat kesembuhan meningkat
Bikin Heboh Mendagri Bilang Jenazah Pasien Covid 19 Lebih Baik Dibakar

Bikin Heboh Mendagri Bilang Jenazah Pasien Covid 19 Lebih Baik Dibakar

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 191 hits
Menteri Dalam Negeri Tito Karnavian menilai cara terbaik untuk menangani jenazah pasien positif virus corona yakni dengan cara dibakar ketimbang dimakamkan Hal itu bertujuan agar virus corona yang menginfeksi jenazah turut mati karena terba...
Malaysia Riding Out Covid 19 Storm Comparatively Better World Bank

Malaysia Riding Out Covid 19 Storm Comparatively Better World Bank

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 247 hits
The World Bank says Malaysia is riding out the severe economic downturn comparatively better than many economies despite the numerous challenges brought by the Covid 19 pandemic 8211 File photo KUALA LUMPUR Despite the numerous challenges b...
Covid 19 Hospital Di Malaysia Beri Layanan Baik Sama Rata Kata Warga Asing

Covid 19 Hospital Di Malaysia Beri Layanan Baik Sama Rata Kata Warga Asing

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR 8 Julai Semua bagus Doktor bagus Makan bagus Semua okey kata Wajid Ali warga Pakistan yang menerima rawatan COVID 19 di sini Beliau hanya mengetahui dijangkiti virus itu pada Mac Pemeriksaan untuk memenuhi syarat syarikat pener...
Lebih Baik Lah Kau Meninggal Dari Menyusahkan Orang Ramai Yang Lain

Lebih Baik Lah Kau Meninggal Dari Menyusahkan Orang Ramai Yang Lain

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 226 hits
Wanita gelang pink sedang dirawat di hospital AKAI TAK DAK Sinar Harian Julai 22 2020 00 09 08 Durasi 1 minit 21 saatSaringan kedua selepas 13 hari menjalani kuarantin mendapati wanita tersebut positif COVID 19 Gambar media sosialIPOH Seora...
Sebut Jenazah Covid 19 Lebih Baik Dibakar Mendagri Tito Ucapan Saya Dipotong

Sebut Jenazah Covid 19 Lebih Baik Dibakar Mendagri Tito Ucapan Saya Dipotong

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 239 hits
Menteri Dalam Negeri Tito Karnavian menuai sorotan terkait ucapanya yang menyebut jenazah Covid 19 secara teori lebih baik dibakar dalam kegiatan webinar Forum Kerukunan Umat Beragama Mantan Kapolri itu pun melakukan klarifikasi atas ucapan...
Asia Ialah Rantau Dengan Pasaran Esukan Terbesar Dunia Dan Tidak Terjejas Akibat Covid 19

Asia Ialah Rantau Dengan Pasaran Esukan Terbesar Dunia Dan Tidak Terjejas Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 214 hits
Esukan ialah fenomena yang tidak dijangka kerana permainan video selama ini dipandang sebagai hobi yang sia sia dan hanyalah untuk kanak kanak Namun dengan kepopularan permainan video seperti Dota 2 PUBG dan Starcraft 2 menjadi atlet esukan...
Ketegasan Malaysia Dalam Isu Palestin Harus Dicontohi Dunia

Ketegasan Malaysia Dalam Isu Palestin Harus Dicontohi Dunia

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 223 hits
KUALA LUMPUR Langkah tegas Malaysia dalam menyokong perjuangan menuntut hak dan kebebasan Palestin diharapkan menjadi ikutan di seluruh dunia Pertubuhan Kebudayaan Palestin Malaysia berkata pendekatan itu penting bagi memastikan tekad untuk...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan