Bank Negara Turunkan Kadar Faedah Kepada 1 75 Terendah Dalam 16 Tahun


Bank Negara Malaysia (BNM) mengurangkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas lagi kepada 1.75%, kadar terendah sejak 2004.
BNM dalam kenyataan hari ini berkata, mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) memutuskan kadar tertinggi dan terendah OPR masing-masing dikurangkan kepada 2% dan 1.5%.
“Pandemik Covid-19 memberikan kesan ketara ke atas ekonomi global. Keadaan ekonomi global terus lemah dengan pertumbuhan global diunjurkan negatif tahun ini,” kata bank pusat itu.
Menurut BNM, pengurangan OPR memberikan rangsangan dasar tambahan untuk mempercepat kadar pemulihan ekonomi.
“MPC akan terus menilai keadaan yang sentiasa berubah dan implikasinya terhadap prospek inflasi serta pertumbuhan dalam negeri secara keseluruhan. BNM akan terus menggunakan alat dasarnya yang bersesuaian bagi mewujudkan keadaan menyokong pemulihan ekonomi berterusan.”
Walaupun paras terendah dijangka berlaku pada suku ke-2, kelemahan menyeluruh dalam pasaran kerja dan sikap isi rumah serta perniagaan yang berhati-hati boleh menjejaskan pemulihan pada masa depan.
“Beberapa ekonomi utama mula melonggarkan langkah pembendungan pandemik Covid-19 yang membawa kepada penyambungan semula aktiviti ekonomi secara beransur-ansur. Keadaan kewangan sudah bertambah baik, walaupun kegiatan penghindaran risiko terus tinggi.
“Risiko prospek global menjadi lebih perlahan masih wujud, terutama jika pandemik kembali menular dan memerlukan pelaksanaan semula langkah pembendungan.”
Bagi Malaysia, aktiviti ekonomi menguncup dengan ketara pada suku ke-2 tahun ini disebabkan langkah diperkenalkan untuk membendung pandemik pada peringkat global dan dalam negeri.
“Susulan pembukaan semula ekonomi secara beransur-ansur dan berperingkat sejak awal Mei, kegiatan ekonomi mula pulih daripada paras terendah pada suku ke-2. Pakej rangsangan fiskal bersama langkah monetari dan kewangan akan terus memperkukuh prospek pertumbuhan ekonomi.”
Ekonomi dalam negeri yang diunjurkan bertambah baik dijangka terus disokong pemulihan keadaan pertumbuhan global secara beransur-ansur.
Bagaimanapun, kadar dan kekuatan pemulihan masih tertakluk kepada risiko pertumbuhan menjadi lebih perlahan yang berpunca daripada faktor dalam dan luar negeri.
“Hal ini termasuk jika pandemik kembali menular yang menyebabkan pelaksanaan semula langkah pembendungan, keadaan pasaran buruh yang semakin lemah dan pemulihan pertumbuhan global lebih lemah daripada jangkaan.”
Sementara itu, BNM berkata, tekanan inflasi dijangka menjadi sederhana pada 2020 apabila purata inflasi keseluruhan berkemungkinan menjadi negatif tahun ini, mencerminkan terutamanya harga minyak dunia yang jauh lebih rendah.
“Risiko penurunan harga menyeluruh dan berterusan adalah terhad apabila kegiatan ekonomi diteruskan semula dan keadaan permintaan bertambah baik. Namun, prospek inflasi masih dipengaruhi dengan ketara oleh harga minyak dan komoditi dunia. Inflasi asas diunjurkan rendah dan pada kadar dijangkakan.”
FMT
The post Bank Negara turunkan kadar faedah kepada 1.75%, terendah dalam 16 tahun. appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/07/bank-negara-turunkan-kadar-faedah-kepada-1-75-terendah-dalam-16-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Negara Turunkan Opr Lagi

Bank Negara Turunkan Opr Lagi

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 240 hits
Bank negara turunkan OPR lagi Assalamualaikum dan salam sejahtera Rasanya ini kali ke empat bank negara mengumumkan penurunan OPR ini Dan menurut daripada pembacaan aku kadar opr ini merupakan aras paling rendah semenjak tahun 2008 Mungkin ...
Kadar Faedah Bank Turun Meleset

Kadar Faedah Bank Turun Meleset

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 260 hits
Kredit IrARB OPR TURUN LAGI Sebentar tadi Bank Negara Malaysia telah mengumumkan OPR diturunkan sebanyak 25 mata asas yang menjadikan aras OPR baharu menjadi 1 75 Aras paling terendah semenjak tahun 2008 Kalau ikut rekod berikut perbezaan O...
Permohonan Anak Ke Pusat Anak Genius Negara Bagi Tahun 2021 Kini Dibuka

Permohonan Anak Ke Pusat Anak Genius Negara Bagi Tahun 2021 Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 455 hits
Kepada ibu bapa yang ingin menghantar anak ke Pusat GENIUS Negara bagi tahun 2021 permohonan tersebut telah dibuka sehingga 30 September 2020 Jadi jika berminat sila berbuat demikian Apa itu GENIUS Negara Program GENIUS Negara menyediakan a...
Wan Kuzri Dan Jaami Qureshi Bakal Sertai Skuad Bawah 19 Tahun Negara

Wan Kuzri Dan Jaami Qureshi Bakal Sertai Skuad Bawah 19 Tahun Negara

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 1066 hits
Berita baik untuk skuad bawah 19 tahun negara apabila memiliki peluang untuk mendapatkan pemain muda kacukan iaitu Jaami Qureshi yang kini bermain untuk kelab Brighton Hove Albion di England Hal ini disebabkan bapa kepada pemain tersebut Pe...
50 Tahun Rukun Negara Mengingati Sumbangan Besar Khoo Kay Kim

50 Tahun Rukun Negara Mengingati Sumbangan Besar Khoo Kay Kim

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 499 hits
Harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama Peribahasa itu cukup sesuai bagi menggambarkan jasa ditinggalkan Profesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim yang masih belum ada galang ganti terutama kepakarannya dalam sejarah tanah a...
Mengundi Usia 18 Tahun Umur 58 Tahun Nanti Baru Boleh Nikmati Bekalan Air

Mengundi Usia 18 Tahun Umur 58 Tahun Nanti Baru Boleh Nikmati Bekalan Air

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 403 hits
Dalam PRU15 nanti di Kelantan sesiapa yang mengundi ketika mereka berumur 18 tahun mereka akan nikmati bekalan air yg selesa pada usia mereka 58 tahun nanti Itu kalau umur mengundi diluluskan pada usia 18 tahun Jika anda mengundi nanti pada...
Parlimen Bubar Ph Enggan Bubar Dun Mahu Teruskan Sampai 5 Tahun

Parlimen Bubar Ph Enggan Bubar Dun Mahu Teruskan Sampai 5 Tahun

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 226 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat hari ini membincangkan beberapa perkara penting dan isu semasa menjelang sidang Parlimen akan datang Antara keputusan yang dicapai adalah seperti berikut 1 Majlis Presiden memutuska...
Budak 3 Tahun Mati Tercekik Buah Rambutan

Budak 3 Tahun Mati Tercekik Buah Rambutan

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 338 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia tiga tahun mati akibat tercekik buah rambutan pada 3 Julai lalu di kediamannya di Kampung Belakang Masjid Bukit Selambau Baling Ketua Polis Daerah Baling Superintendan Syed Basri Syed Ali berkata kejadian ...
Bonanza Ulangtahun Lulu Hypermarket Kini Kembali Boleh Menang 1 Tahun Beli Belah Percuma

Bonanza Ulangtahun Lulu Hypermarket Kini Kembali Boleh Menang 1 Tahun Beli Belah Percuma

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 430 hits
Hi Korang Ya ampun bonanza ulang tahun Lulu Hypermarket datang lagi nieh Setiap tahun Lulu Hypermarket mengadakan promosi shop and win dan hadiahnya I tell you memang best belaka seperti kereta motosikal barangan elektrik gajet dan pelbagai...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord