Bajet 2022 Apa Cerita Sarawak Dapat Rm4 6b Zaman Ph Dapat Rm32b



Belanjawan 2022 gagal mengagihkan peruntukan yang adil dan saksama kepada ke semua negeri, terutama di Malaysia Timur.
Menurut kenyataan Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Sarawak, ketidakseimbangan jelas terlihat apabila peruntukan yang diterima secara keseluruhan bagi Semenanjung Malaysia berjumlah RM322 bilion namun bagi Sarawak hanya sekitar RM4.6 bilion.
Hal itu, kata kenyataan tersebut tidak langsung membantu membangunkan Sarawak yang masih mundur berbanding Semenanjung.
“KEADILAN Sarawak meneliti jumlah diperuntukkan untuk Sarawak iaitu RM4.6 bilion sahaja manakala Sabah RM5.2 bilion. Bagi pemimpin Kerajaan di peringkat pusat dan negeri Sarawak, mereka merasa sangat gembira dengan jumlah bajet 2022 untuk Sarawak ini.
“Namun rata-rata penduduk Sarawak dan Sabah meluahkan perasaan tidak berpuas hati dengan jumlah yang diperuntukan oleh BN-PN-GPS ini seperti tular di media sosial.
“Bagi MPN Sarawak, kita menekankan tentang jumlah peruntukan yang diterima oleh Semenanjung, Sabah dan Sarawak jika dibuat perbandingan, Semenanjung keseluruhannya menerima sejumlah RM322 bilion iaitu 96.9 % dari keseluruhan peruntukkan Bajet 2022. Manakala Sarawak mendapat RM4.6 bilion dan Sabah menerima RM5.2 bilion, iaitu kurang dari 4 peratus
“RM4.6 bilion untuk Sarawak jauh daripada wajar memandang Sarawak masih jauh ketinggalan dari segi pembangunan dan pembinaan Lebuhraya Pan Borneo pun diancam terbengkalai kerana kontraktor-kontraktor mengalami masalah kewangan,” kata kenyataan itu.
Menurut MPN Sarawak lagi, andainya ditambah peruntukan mengikut kementerian bagi menangani isu kemunduran negeri sekali pun belum tentu Sarawak akan mendapat kelebihan.
Kata mereka, nilai akhir yang akan sampai kepada rakyat juga seperti yang dimaklum umum akan jauh daripada yang memuaskan setelah melalui beberapa lapisan sistem penyampaian yang dibolosi rasuah dan ketirisan.
“Sewajarnya Sarawak harus mendapat peruntukan RM25.5 bilion khas untuk pembangunan itu pun sekiranya Sarawak diperakui sebagai satu daripada 13 negeri dalam Persekutuan Malaysia.
“Selayaknya, apabila dikira sebagai rakan kongsi seperti di dalam Perjanjian Malaysia (MA63), Sarawak harus mendapat satu pertiga daripada peruntukan tahunan Belanjawan Nasional setiap tahun. Ini memerlukan tekad politik dan kejujuran semua pihak tanpa persoalan untuk membangunkan Sarawak dan Sabah setara dengan kemajuan Semenanjung.
“Setelah tercicir selama 58 tahun, pembangunan Sarawak seharusnya dipercepatkan untuk keluar daripada belenggu kemiskinan. Sarawak adalah penyumbang utama kepada perbendaharaan negara daripada hasil gas, petrolium serta pelbagai sumber alam yang lain dan harus menjadi negeri yang kaya dan maju,” kata mereka.
Bagamanapun MPN sarawak tidak dapat menerima sikap Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang tidak langsung bersungguh-sungguh mahu meningkatkan peruntukan kepada negeri Borneo berkenaan, sebaliknya pasrah dianaktirikan oleh kerajaan pusat.
“Yang pelik sekali apabila GPS hanya terpekik membantah cadangan Belanjawan Pakatan Harapan walaupun dengan jumlah lebih kurang RM32 billion untuk Sarawak pada 2019.
“Selama BN berkuasa dan kini Kerajaan PN menteri dan pemimpin GPS hanya senyap seribu bahasa. Kita dapat agak bahawa mereka akan hanya menyembah dengan segala pujian kepada Kerajaan gagal pintu belakang ini,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Naib Pengerusi MPN Sarawak Dr. Michael Teo Yu Keng, Penasihat MPN Sarawak Datuk Sri Hajah Hafsah Harun, Pemangku Pengerusi MPN Sarawak Abang Zulkifli Abang Engkeh, Naib Pengerusi KEADILAN Sarawak Roland Engan dan Setiausaha MPN KEADILAN Sarawak Joshua Jabeng.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33415

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2022 Pulihkan Keyakinan Rakyat Bukan Sekadar Gula Gula Pilihan Raya Kata Bersatu Sarawak

Bajet 2022 Pulihkan Keyakinan Rakyat Bukan Sekadar Gula Gula Pilihan Raya Kata Bersatu Sarawak

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 245 hits
Pengumuman Bajet 2022 adalah susulan hasil kejayaan program imunisasi Covid 19 dirancang di bawah kepimpinan Muhyiddin Yassin sebelum ini kata Pengerusi Bersatu Sarawak Jaziri Alkaf Suffian PETALING JAYA Kerajaan perlu mengembalikan keyakin...
Bajet 2022 Turut Bela Nasib Mahasiswa Mppk

Bajet 2022 Turut Bela Nasib Mahasiswa Mppk

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 232 hits
Oleh Gambar hiasan KUALA LUMPUR Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan menyifatkan Bajet 2022 menggambarkan komitmen kerajaan memastikan nasib mahasiswa kekal terbela dalam era pasca pandemik COVID 19 Presiden MPPK Muhammad Amir Asyraf Mohd ...
Bajet 2022 Percepat Pemulihan Sektor Kreatif Seni Dan Budaya

Bajet 2022 Percepat Pemulihan Sektor Kreatif Seni Dan Budaya

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 238 hits
MyCreative Ventures Sdn Bhd menyambut baik peruntukan RM288 juta untuk pelbagai inisiatif merancakkan industri kreatif Ia menyifatan peruntukan akan mempercepatkan pemulihan sektor kreatif seni dan budaya yang terjejas teruk akibat pandemik
Bajet 2022 Keluarga Malaysia Wajib Bersyukur

Bajet 2022 Keluarga Malaysia Wajib Bersyukur

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 353 hits
Bajet 2022 seluruh Keluarga Malaysia WAJIB BERSYUKUR Dalam kegairahan dan kegembiraan seluruh rakyat Malaysia usah alpa bahawa semua REZEKI yang kita perolehi ini adalah daripada Allah semesta alam Ambil hikmah iktibar bahawa Allah sentiasa...
Keluarga Malaysia Beri Idea Bajet 2022

Keluarga Malaysia Beri Idea Bajet 2022

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 269 hits
BH ONLINE Keluarga Malaysia memberi pandangan kepada Bajet 2022 Foto BERNAMA KUALA LUMPUR Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menzahirkan penghargaan kepada seluruh Keluarga Malaysia yang disifatkan dekat di hati beliau atas sega...
Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam Ptptn

Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam Ptptn

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 686 hits
Pembentangan Bajet 2022 Malaysia Umum Berita Gembira Buat Peminjam PTPTN Assalammualaikum semua Hari ni telah berlangsung Siaran Khas Pembentangan Bajet 2022 oleh YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zefrul Tengku Abdul Aziz Menteri Kewangan ...
Bajet 2022 Paling Aman Tanpa Jeritan Pembangkang Dijangka Lulus Mudah

Bajet 2022 Paling Aman Tanpa Jeritan Pembangkang Dijangka Lulus Mudah

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 309 hits
AGENDA DAILY Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai antara pembangkang dengan kerajaan pada 13 September 2021 Pembentangan Bajet 2022 kali ini dibawah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob merupakan ...
Bajet 2022 Tidak Pinggirkan Belia Pm Ismail Sabri

Bajet 2022 Tidak Pinggirkan Belia Pm Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 284 hits
Bajet 2022 Tidak Pinggirkan Belia PM Ismail Sabri Bajet 2022 bertemakan Keluarga Malaysia Makmur Sejahtera yang dibentangkan di Dewan Rakyat semalam tidak meminggirkan golongan belia dalam negara kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri...
Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa Umnosiswa

Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa Umnosiswa

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 270 hits
Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa UMNOSiswa Presiden Kelab Mahasiswa UMNO Malaysia Mubarak Kunyi berpandangan Bajet 2022 yang diumumkan semalam dilihat merangkumi hampir ke semua aspek selaras dengan hasrat Perdana ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku