Bajet 2022 Paling Aman Tanpa Jeritan Pembangkang Dijangka Lulus Mudah


AGENDA DAILY
Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai antara pembangkang dengan kerajaan pada 13 September 2021.
Pembentangan Bajet 2022 kali ini dibawah Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob merupakan yang paling aman tanpa sebarang jeritan pembangkang yang sering mencetuskan kekecohan sebelum ini di Parlimen.
Berbeza dengan pembentangan sebelum ini, reaksi pemimpin sebelah pembangkang yang selalunya cepat mengeluarkan kritikan dan kecaman terhadap kerajaan juga tidak lagi kedengaran, malah status media sosial Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini berjawatan setaraf Menteri juga tidak kedengaran.
Berbeza dengan Anwar sebelum ini yang tidak berjawatan setara dengan Menteri, tiada lagi kritikan atau cemuhan terhadap kerajaan mungkin kerana sudah mendapat habuan hasil daripada persefahaman dengan kerajaan.
Untuk rekod, Anwar paling banyak mengkritik dan memberikan buah fikiran sama ada dalam media sosial atau ceramah-ceramah politik kini nampaknya lebih tunduk da berlembut dengan kerajaan pimpinan UMNO diterajui Ismail Sabri.
Pada 11 Oktober, Ismail Sabri menyerahkan surat pengesahan untuk menaik taraf Pejabat Ketua Pembangkang menjadi setaraf dengan Pejabat Menteri, ia bermakna Anwar juga mendapat elaun dan keistimewaan sama dengan seorang Menteri Kabinet.
Tawaran sama sebelum ini dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa kerajaan Perikatan Nasional (PN) memerintah tetapi ditolak Anwar dengan berlagaknya atas alasan terhina jika menerima tawaran itu.
Kerajaan dan blok pembangkang, Pakatan Harapan (PH) menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) pada 13 September lalu yang menyaksikan kedua-dua pihak mencapai persefahaman dalam beberapa aspek bagi mencapai kestabilan politik dalam negara.
Melalui MOU itu kerajaan menjanjikan beberapa pembaharuan termasuk reformasi Parlimen, Undi18, had jawatan seseorang PM dan kebebasan badan kehakiman.
Sebagai balasan, PH – yang menjadi blok pembangkang terbesar di Dewan Rakyat – akan menyokong atau berkecuali dalam undian Bajet 2022 dan undang-undang perbekalan atau kewangan berkaitan dengannya.
Mengambil kira keadaan dan senario yang tenang semasa pembentangan Bajet 2022 semalam, kerajaan diterajui Ismail Sabri dijangka tidak bermasalah untuk meluluskan peruntukan belanjawan yang akan dibahas di setiap peringkat kementerian selepas ini.
Walaupun kritikan terhadap Ismail Sabri semakin kuat terhadap layanan yang istimewa melibatkan Kluster Mahkamah sehingga pasport pun sudah dipulangkan, pembangkang nampaknya tidak mengkritik mahu pun mempersoalkan tindak tanduk kerajaan diterajui UMNO ketika ini.
Malah, PH juga sanggup menerima kemasukkan dua pemimpin UMNO yang menjadi punca krisis politik di Melaka untuk bertanding atas tiket mereka, ia sekaligus mencerminkan kejayaan MOU yang dimerterai antara kerajaan dan PH.
Bajet 2022 bertema “Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera” yang dibentang Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz semalam adalah terbesar dalam sejarah negara yang bernilai RM332.1 bilion.
Peruntukan itu lebih tinggi RM10 bilion (8.59%) berbanding belanjawan bagi 2021.
Untuk rekod, Bajet 2021 yang dibentang kerajaan Perikatan Nasional (PN) bernilai RM314.8 bilion (disemak semula).
Pembentangan Bajet kali ini yang kedua oleh kerajaan semasa berdepan cabaran pandemik Covid-19 dan adalah yang pertama dibawah kerajaan baharu yang dipimpin Ismail Sabri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/bajet-2022-paling-aman-tanpa-jeritan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Menghapus Plugin Wordpress Paling Mudah

Cara Menghapus Plugin Wordpress Paling Mudah

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 207 hits
terlalu banyak bisa menyebabkan loading website menjadi lambat Untuk itu kamu perlu mengatasinya dengan cara menghapus plugin WordPress atau bisa juga dengan menonaktifkannya apabila tidak terlalu penting untuk digunakan Karena percuma saja...
Awani Ringkas Menjelang Bajet 2022 Prn Melaka Arahan Dap

Awani Ringkas Menjelang Bajet 2022 Prn Melaka Arahan Dap

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 341 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S
Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

Program Subsidi Upah Perlu Rm1 Bilion Sebulan Bajet 2022

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 247 hits
Program subsidi upah yang berakhir pada Disember 2021 perlu diteruskan dan diberi peruntukan lebih besar dalam Belanjawan 2022 Pembantu Jurucakap Pekerja dan Hak Pekerja KEADILAN Hassan Abdul Karim berkata program berkenaan dilihat amat mem...
Cara Install Plugin Wordpress Paling Mudah

Cara Install Plugin Wordpress Paling Mudah

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 250 hits
Dengan cara install plugin WordPress kamu bisa menambahkan berbagai fitur tambahan untuk mendukung kinerja website Tapi sebaliknya tanpa tambahan plugin maka website yang kamu buat akan terkesan sederhana dan biasa saja
Bajet 2022 Berita Gembira Untuk Penjawat Awam

Bajet 2022 Berita Gembira Untuk Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 561 hits
KUALA LUMPUR Kebajikan penjawat awam sentiasa diberi perhatian dan tidak akan dilupakan dalam Bajet 2022 yang akan dibentangkan pada persidangan Dewan Rakyat oleh Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz Jumaat ini Perdana Mente...
Kaum Cina India Dan Orang Asli Terima Manfaat Bajet 2022

Kaum Cina India Dan Orang Asli Terima Manfaat Bajet 2022

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 200 hits
Bernama29 10 2021Kuala Lumpur Inisiatif menyeluruh buat segenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa agama usia jantina dan wilayah dilaksana melalui Strategi Membangun Sebuah Keluarga Malaysia dalam Bajet 2022 Menteri Kewangan Tengku Da...
Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga Rm2 500 Maksimum

Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga Rm2 500 Maksimum

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 625 hits
Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga RM2 500 Maksimum Pada 29 November Menteri Kewangan Malaysia Yang Berhormat Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz telahpun membentangkan Rang Undang undang Perbekalan yang bert...
Bajet 2022 Rm25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia

Bajet 2022 Rm25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 287 hits
Bajet 2022 RM25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia Sejak wabak COVID 19 menjengah ke tanah kita lebih 4 700 anak anak telah hilang tempat bermanja apabila ibu dan bapa mereka pergi buat selamanya akibat virus ini Sebagai Keluarga Mala...
Bajet 2022 Senarai Bantuan Belanjawan

Bajet 2022 Senarai Bantuan Belanjawan

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 388 hits
Jumaat 29 Oktober 2021 tarikh Pembentangan Belanjawan Bajet 2022 dibentangkan bermula jam 4 00 petang tadi oleh YB Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz Menteri Kewangan Malaysia Matlamat Bajet 2022Kerajaan lebih fokus bajet 2022 mengikut 3M ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams