Bahaya Ini Antara 6 Punca Sakit Perut Sebelah Kiri


Rasa sakit atau ketidakselesaan di bahagian bawah perut sebelah kiri boleh berlaku atas pelbagai sebab. Kadang-kadang, sakit ini boleh menjadi tidak nyata, sementara pada masa lain, ia mungkin cukup teruk sehingga mengganggu rutin harian anda.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda mengenai faktor yang menyebabkan sakit perut sebelah kiri dan rawatan yang boleh diambil.
Baca juga: Tanda & Kesan Strok Haba
Penyebab sakit perut sebelah kiri Banyak organ dalam tubuh kita yang berada dalam kawasan ini, termasuk usus besar, kandungan, dan buah pinggang sebelah kiri.
Kerosakan atau masalah dengan mana-mana organ ini boleh menyebabkan sakit di bahagian bawah perut sebelah kiri. Berikut beberapa penyebab sakit perut sebelah kiri yang perlu diketahui:
1. Masalah pencernaan Penyebab yang kerap melibatkan masalah pencernaan, seperti sembelit atau gas dalam usus. Di sisi lain, keadaan yang lebih serius, seperti batu karang atau divertikulitis, juga boleh menjadi punca.
Sembelit adalah keadaan di mana seseorang mengalami kesukaran atau kegagalan untuk membuang air besar secara berkala.
Gas pula biasanya disebabkan oleh penyerapan udara semasa makan atau minum, atau melalui proses pencernaan makanan oleh bakteria dalam usus besar. Kedua-dua keadaan ini boleh menyebabkan sakit dan ketidakselesaan di perut sebelah kiri.
Batu karang adalah batu kecil yang terbentuk dalam buah pinggang dan boleh menyebabkan sakit yang teramat sangat.
Divertikulitis pula adalah keadaan di mana kantung kecil (divertikula) dalam dinding usus besar menjadi meradang atau berjangkit.
2. Ovulasi Rasa sakit atau kram di bahagian perut ketika proses ovulasi adalah fenomena normal yang biasa berlaku kepada kaum wanita.
3. Gastritis Masalah lain yang dapat menjadi penyebab sakit perut sebelah kiri adalah gastritis. Hal ini terjadi ketika lapisan perut mengalami peradangan, atau pengikisan hingga menimbulkan rasa sakit.
4. Penyakit buah pinggang Di samping itu, penyakit yang berunsurkan buah pinggang seperti jangkitan buah pinggang dan batu karang adalah salah satu faktor yang tidak dapat dielakkan pada masalah sakit perut bahagian kiri.
5. Radang pankreas Ramai tidak peka, terdapat organ penting lain yang berada di sisi kiri perut setiap orang iaitu pankreas.
Apabila berlaku gangguan pada organ tersebut, maka akan timbul perasaan sakit pada perut dibahagian kiri atas hingga ke punggung. 
6. Radang usus besar Radang usus besar juga merupakan penyebab terjadinya masalah sakit perut sebelah kiri. Penyakit ini terjadi lantaran dinding saluran pencernaan kita mengalami peradangan.
Rawatan sakit perut sebelah kiri Rawatan untuk sakit di bahagian bawah perut bergantung kepada penyebabnya.
Sembelit: rawatan biasanya melibatkan perubahan diet dan peningkatan pengambilan cecair. Dalam kes gas, mengurangkan pengambilan makanan yang memicu gas, seperti kacang-kacangan dan sayuran tertentu, boleh membantu. Batu karang: biasanya memerlukan rawatan perubatan, seperti penggunaan ubat-ubatan untuk membantu melarutkan batu atau, dalam kes yang lebih serius, pembedahan untuk mengeluarkannya. Divertikulitis: mungkin memerlukan rawatan dengan antibiotik, dan dalam kes yang lebih serius, pembedahan mungkin diperlukan. Cyst ovarium dan ectopic pregnancy: memerlukan rawatan perubatan segera. Dalam kes cyst ovarium, pembedahan mungkin diperlukan untuk mengeluarkan cyst. Apabila anda mengalami sakit di bahagian bawah perut sebelah kiri, adalah penting untuk mendapatkan nasihat perubatan.
Ini kerana gejala boleh berubah dari tidak serius hingga berbahaya, dan rawatan yang betul sangat penting untuk mengatasi sebarang masalah yang mungkin ada.
Selain itu, jika anda mengalami sakit yang tiba-tiba dan teruk, atau jika sakit disertai dengan gejala lain seperti demam, muntah, atau pendarahan, anda harus mendapatkan rawatan kecemasan segera.
Sekiranya anda merasakan sakit yang berterusan atau memburuk di bahagian bawah perut sebelah kiri, adalah penting untuk berjumpa dengan doktor juga.
Doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal dan mungkin akan memesan ujian tambahan, seperti ultrasound atau CT scan, untuk menentukan penyebab sakit.
Kesimpulan Sakit di bahagian bawah perut sebelah kiri boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, dari masalah pencernaan hingga keadaan perubatan yang lebih serius.
Memahami gejala dan menyedari bila perlu mencari bantuan perubatan boleh membantu mencegah komplikasi dan memastikan anda mendapatkan rawatan yang sesuai.
Rujukan:
Artikel asal diterbitkan di MySihat What Causes Pain In The Lower Left Abdomen? Medical News Today What’s Causing Pain in My Lower Left Abdomen? Healthline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/sakit-perut-sebelah-kiri/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sakit-perut-sebelah-kiri

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Harus Terima Hakikat Tindakan Nya Antara Punca Kekalahan Umno

Ismail Sabri Harus Terima Hakikat Tindakan Nya Antara Punca Kekalahan Umno

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 108 hits
Oleh Adam MalikKenyataan mantan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri yang di buat baru baru ini melalui kenyataan media pada 10haribulan Jun sungguh tidak mengambarkan hal sebenar DSIS secara tidak langsung telah mendedahkan kebenaran ba...
Pemandu Wanita Sakit Dada Masuk Laluan Bertentangan Punca Kemalangan 6 Kenderaan

Pemandu Wanita Sakit Dada Masuk Laluan Bertentangan Punca Kemalangan 6 Kenderaan

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 303 hits
SEORANG wanita yang mengalami sakit dada ketika memandu hilang kawalan sehingga masuk ke laluan bertentangan dan menyebabkan kemalangan membabitkan enam kenderaan di Jalan Balik Pulau Pulau Pinang hari ini Ketua Polis Daerah Barat Daya Kama...
T19d24 Sakit Gigi Bahaya Untuk Jantung Berlubang

T19d24 Sakit Gigi Bahaya Untuk Jantung Berlubang

papar berkaitan - pada 26/5/2023 - jumlah : 84 hits
Hari ini temujanji Aina bersama Paediatric Cardiologist di Hospital Serdang Temujanji ini untuk menggantikan temujanji bulan Disember tahun lepas Letak Kereta di MAEPS Serdang guna Touch n GoMaster menurunkan Mummy dan Aina di lobi utama Ho...
Mampukah Kita Menyantuni Ibu Ayah Ketika Mereka Tua Dan Sakit

Mampukah Kita Menyantuni Ibu Ayah Ketika Mereka Tua Dan Sakit

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 137 hits
Assalamualaikum Hai Selalunya setiap pagi aku akan tengok tiktok Pagi semalam masa layan tiktok sat tertengok satu video tentang team yang hantar jenazah ke tempat kelahiran untuk dikebumikan Arwah ialah seorang pesara guru yang dah uzur da...
Sakit Betis Kaki Krem Kejang Otot Semasa Tidur

Sakit Betis Kaki Krem Kejang Otot Semasa Tidur

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 218 hits
Kejang otot krem betis kakiSakit betis kaki kerana krem kejang otot semasa tidur Sungguh menyakitkan Biasanya diserang pada waktu malam dan tengah tidur Bebaru ni Sha kena serang krem betis kaki pada pukul lebih kurang 5 pagi Dia serang ber...
Jangan Tanyakan 8 Hal Ini Ketika Datang Melayat Bukannya Menghibur Malah Bikin Sakit Hati

Jangan Tanyakan 8 Hal Ini Ketika Datang Melayat Bukannya Menghibur Malah Bikin Sakit Hati

papar berkaitan - pada 7/6/2023 - jumlah : 126 hits
Lebih kepo lagi kalau meninggalnya dadakan Ditahan dulu ya pikirkan perasaan keluarga yang ditinggalkan
14 Cara Hilangkan Sakit Gigi Dengan Bahan Di Rumah

14 Cara Hilangkan Sakit Gigi Dengan Bahan Di Rumah

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 122 hits
Mungkin ramai orang terlepas pandang yang kaedah atau cara hilangkan sakit gigi ini sebenarnya boleh menggunakan bahan bahan yang terdapat di dapur rumah kita sendiri Jimat kos dan masalah sakit gigi kita pun boleh hilang dengan cepat Apa y...
Babe Cabita Dirawat Di Rumah Sakit Karena Dbd Begini Kondisi Terbarunya

Babe Cabita Dirawat Di Rumah Sakit Karena Dbd Begini Kondisi Terbarunya

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 93 hits
Kondisi kesehatan komedian Babe Cabita sedang menurun Babe harus menjalani perawatan di rumah sakit Babe Cabita ditemani sang istri selama menjalani perawatan Begini kondisi Babe Cabita dirawat di rumah sakit
Bursa Saham Sakit Ringgit Sakit Pemimpin Politikus Lebai Dan Kaum Elit Makin Kaya

Bursa Saham Sakit Ringgit Sakit Pemimpin Politikus Lebai Dan Kaum Elit Makin Kaya

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 119 hits
Yesterday the KLSE fell to a new low Here is a snapshot Bursa market outlook At a new 3 year low Most Asian stock markets finished higher on Wednesday led by Philippines PSEi The local benchmark FBMKLCI gave up earlier gains falling 4 52pts...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara