14 Cara Hilangkan Sakit Gigi Dengan Bahan Di Rumah


Mungkin ramai orang terlepas pandang yang kaedah atau cara hilangkan sakit gigi ini sebenarnya boleh menggunakan bahan-bahan yang terdapat di dapur rumah kita sendiri!
Jimat kos dan masalah sakit gigi kita pun boleh hilang dengan cepat. Apa yang paling penting, kebanyakkan adalah olahan dari khasiat yang terdapat pada tumbuh-tumbuhan semula jadi.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda 15 cara hilangkan sakit gigi dengan berkesan menggunakan bahan yang mudah dan ringkas.
Baca juga: Temujanji Klinik Gigi Kerajaan
Punca-punca berlaku sakit gigi Antara faktor yang menyebabkan seseorang itu menghadapi masalah sakit gigi adalah kerana berlaku:
Kerosakan Gigi (Karies): Ini adalah merupakan punca sakit gigi yang popular. Jangkitan di dalam gigi boleh disebabkan oleh gigi berlubang dan sebagainya. Makanan yang tersekat di dalam gigi yang rosak (berlubang dll) menjadi tempat pembiakan bakteria dan menyebabkan jangkitan yang boleh menjadi punca sakit gigi.  Keradangan Gusi: Keradangan gusi yang berlaku akibat penjagaan gusi yang tidak baik boleh melarat kepada radang periodontitis (gusi dan struktur periodontal (sekitar gigi) mengalami keradangan). Gigi Sensitif: Anda merasakan sakit gigi apabila memakan makanan atau minuman yang sejuk atau panas.  Cara hilangkan sakit gigi dengan mudah Terdapat pelbagai cara hilangkan sakit gigi secara alami sama ada menggunakan cara dan petua tradisional mahupun moden. Antara caranya adalah:
1. Tuam menggunakan kain sejuk / ais Anda boleh cuba menggunakan cara ini pada awal kesakitan gigi. Kain sejuk atau ais berupaya untuk membantu mengecutkan salur darah pada kawasan gigi yang sakit sekaligus mengurangkan rasa sakit.
Caranya mudah sahaja, tuamkan kain sejuk/ais pada kawasan yang sakit selama 20 minit. Ulang langkah tersebut sehingga sakit gigi anda berkurangan. 
2. Gunakan produk kumur mulut Produk di farmasi untuk kumur mulut mengandungi hidrogen peroksida, sejenis bahan yang mempunyai pelbagai jenis manfaat untuk penjagaan oral.
Ia boleh membantu memberikan kelegaan sakit gigi, mengurangkan keradangan, menghalang pembentukan plak dan menyembuhkan pendarahan gusi.
Anda boleh mendapatkannya di farmasi ataupun melalui deskripsi doktor gigi. Ikut arahan penggunaan yang diberikan. Selepas berkumur, buangkan sahaja ceciar tersebut.
3. Tuam uncang teh pudina Sekiranya anda mempunyai masalah gigi sensitif (tidak boleh gunakan kain sejuk/ais), anda boleh ikhtiar menggunakan cara ini. 
Ambil uncang teh pudina suam dan tuamkan pada kawasan yang sakit.
Pastikan uncang tersebut tidak panas. Namun, jika anda lebih selesa dengan uncang teh sejuk (letakkan uncang teh tersebut di dalam freezer untuk beberapa minit), ia juga berkesan.
4. Berkumur dengan air garam  Ini merupakan cara yang paling mudah. Anda hanya perlukan sesudu garam dan secawan air panas.
Larutkan garam tersebut dan biarkan seketika sehingga suhu air menjadi suam. Kemudian, berkumur-kumurlah dengan menggunakan larutan air garam tersebut. 
Garam dipercayai mempunyai sifat antibakteria yang boleh mengurangkan jangkitan bakteria pada gigi anda. 
5. Tempelkan bawang putih  Ambil seulas bawang putih dan kupaskan. Hiris bawang tersebut tipis-tipis dan tempelkan pada gigi yang sakit.
Kemudian biarkan selama sejam atau lebih, sehingga sakit gigi anda semakin berkurangan. 
6. Gigit bunga cengkih Sekiranya anda mempunyai gigi berlubang, anda boleh cuba gunakan petua ini. Ambil tiga biji bunga cengkih kemudian tumbuk sehingga hancur.
Letakkan serbuk bunga cengkih tadi ke kawasan gigi yang sakit dan tutup lubang gigi tersebut menggunakan kapas. Gigit kapas tersebut sehingga sakit gigi beransur hilang.
7. Berkumur dengan air garam hangat Berkumur dengan air garam hangat adalah cara yang efektif untuk mengatasi sakit gigi.
Campurkan setengah sudu teh garam ke dalam segelas air hangat, dan kacau hingga garam larut sepenuhnya.
Berkumurlah dengan larutan garam ini selama beberapa minit sebelum meludahkannya semula.
Khasiat garam akan membantu mengurangi peradangan dan membunuh bakteria di sekitar gigi yang sakit.
8. Berkumur dengan air rebusan daun sirih Daun sirih telah lama digunakan dalam pengubatan tradisional untuk mengatasi masalah gigi dan mulut.
Daun sirih mengandung khasiat antibakteri yang dapat membantu mengurangi rasa sakit dan peradangan pada gigi yang sakit.
Caranya mudah sahaja. Ambil beberapa helai daun sirih segar, cuci bersih, dan kunyahlah di sisi gigi yang terasa sakit selama beberapa minit.
Air liur yang dihasilkan akan membantu meredakan rasa sakit dan memberikan kesan antiseptik pada gigi yang sakit.
9. Kurangkan makanan dan minuman panas atau sejuk Apabila anda mengalami sakit gigi, disyorkan untuk mengelakkan makanan dan minuman panas atau sejuk.
Suhu ekstrem boleh meningkatkan rasa sakit dan ketidakselesaan pada gigi yang sensitif atau bengkak.
Oleh itu, ambil makanan dan minuman yang berada pada suhu bilik untuk mengelakkan peningkatan rasa sakit.
10. Jus limau nipis Jus limau nipis mempunyai sifat antibakteria yang membantu mengurangkan kuman dalam mulut dan merawat sakit gigi. Ambil sebiji limau nipis, perah dan campurkan dengan sedikit air.
Kumur campuran jus limau nipis itu dalam mulut selama beberapa minit sebelum meludahkannya. Ia membantu membersihkan kuman dan meredakan keradangan pada kawasan yang sakit.
11. Gosok gusi dengan soda bikarbonat Soda bikarbonat atau baking soda, boleh menjadi penawar semulajadi yang berkesan untuk sakit gigi. Campurkan satu sudu teh soda bikarbonat dengan air panas untuk membuat larutan.
Gosokkan larutan ini ke gusi yang sakit menggunakan jari anda. Ia membantu mengurangkan keradangan dan memberikan kesan sejuk yang menyegarkan.
12. Air rebusan serai Air rebusan serai juga adalah pilihan terbaik untuk mengubati sakit gigi. Hal ini kerana, minyak serai memiliki banyak kandungan yang ternyata cukup berkhasiat dalam meredakan rasa sakit.
Dikutip di laman Clove Dental, minyak serai kaya dengan vitamin C, A dan E dan memiliki sifat antibakteria yang mana mampu menghilangkan bakteria di rongga mulut, mencegah kerosakan gigi serta penyakit gusi.
13. Daun thyme Tymye juga juga mempunyai ciri antibakteria dan antioksidan yang kuat.
Ia boleh membantu merawat sakit gigi, dan melawan bakteria yang menyumbang kepada kerosakan gigi.
Kaedahnya boleh digunakan melalui minyak pati thyme atau berkumur dngan menambah setitik minyak ke dalam segelas kecil air.
14. Konsultasi dengan doktor gigi Jika sakit gigi anda tidak sembuh dalam jangka waktu tertentu, anda disarankan untuk berjumpa dengan doktor gigi.
Doktor akan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan mungkin memberikan ubat untuk penghilang rasa sakit atau antibiotik jika diperlukan.
Jika perlu, perawatan yang lebih lanjut, seperti pembersihan gigi atau pencabutan gigi yang rosak akan dilakukan kepada anda.
Kesimpulan Kesimpulannya, sakit gigi boleh mengganggu dan menyebabkan ketidakselesaan yang teruk.
Dengan mengikuti langkah-langkah di atas, anda dapat mengatasi sakit gigi dengan cara alami dan mengurangi rasa sakit yang dirasai.
Namun begitu, pastikan juga anda sentiasa menjaga kebersihan gigi dan mulut secara teratur untuk mencegah sakit gigi di masa akan datang.
Rujukan:
Toothache Home Remedies. WebMD Home and Natural Remedies for Toothache Pain. Healthline

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/cara-hilangkan-sakit-gigi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=cara-hilangkan-sakit-gigi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini 20 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dalam 5 Minit

Ini 20 Cara Hilangkan Sakit Kepala Dalam 5 Minit

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 112 hits
Sakit kepala adalah salah satu masalah kesihatan yang paling biasa dan boleh menjadi sangat mengganggu Walaupun ubat ubatan adalah pilihan yang biasa terdapat pelbagai cara hilangkan sakit kepala dengan bahan semula jadi yang boleh membantu...
Meragam Demam Tarik Telinga Petanda Anak Nak Tumbuh Gigi Cuba Cara Ini Untuk Legakan Sakit Gusi Anak

Meragam Demam Tarik Telinga Petanda Anak Nak Tumbuh Gigi Cuba Cara Ini Untuk Legakan Sakit Gusi Anak

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 95 hits
Situasi nak tumbuh gigi antara situasi yang sangat sakit dan tidak selesa buat bayi anda Perubahan perubahan pada emosi dan fizikal anak akan jelas terlihat antaranya air liur meleleh menangis mengigit demam dan banyak lagi Ibu ayah kena se...
Mudah Berkesan Ini 20 Petua Hilangkan Batuk Di Rumah

Mudah Berkesan Ini 20 Petua Hilangkan Batuk Di Rumah

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 115 hits
Tahukah anda petua hilangkan batuk dengan bahan semula jadi adalah cara yang terbaik untuk melegakan batuk dan sakit tekak di rumah Artikel pada kali ini kami ingin berkongsi kepada anda berkenaan dengan petua hilangkan batuk di rumah denga...
Cara Untuk Jadikan Rumah Anda Tidak Disukai Oleh Serangga Dan Makhluk Perosak

Cara Untuk Jadikan Rumah Anda Tidak Disukai Oleh Serangga Dan Makhluk Perosak

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 144 hits
Bagi orang bandar yang saban hari pergi kerja awal pagi dan balik rumah lewat petang berhadapan dengan kesesakan adalah perkara biasa Jika naik kenderaan sendiri kesabaran perlu tinggi Jika naik pengangkutan awam pula perlu tahan suasana ka...
Turunkan Angka Kematian Jemaah Haji 2 Rsas Di Madinah Jadi Rumah Sakit Rujukan

Turunkan Angka Kematian Jemaah Haji 2 Rsas Di Madinah Jadi Rumah Sakit Rujukan

papar berkaitan - pada 27/5/2023 - jumlah : 141 hits
Dua rumah sakit yang menjadi rujukan adalah Rumah Sakit King Fahd dan Rumah Sakit King Salman Bin Abdul Aziz di Madinah
T19d24 Sakit Gigi Bahaya Untuk Jantung Berlubang

T19d24 Sakit Gigi Bahaya Untuk Jantung Berlubang

papar berkaitan - pada 26/5/2023 - jumlah : 84 hits
Hari ini temujanji Aina bersama Paediatric Cardiologist di Hospital Serdang Temujanji ini untuk menggantikan temujanji bulan Disember tahun lepas Letak Kereta di MAEPS Serdang guna Touch n GoMaster menurunkan Mummy dan Aina di lobi utama Ho...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni