Bahaya Gigitan Nyamuk



Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kejadian wabak deman denggi dan denggi berdarah meningkat secara mendadak sejak beberapa dekad kebelakangan ini. Lebih 100 negara di rantau Afrika, Amerika, Mediterranean Timur, Asia Tenggara dan Pasifik Barat dilanda wabak penyakit denggi.

Kini seramai 2.5 bilion manusia atau dua per lima jumlah penduduk dunia beresiko menghidap penyakit denggi. WHO menganggarkan kira-kira 50 juta kes jangkitan deman denggi berlaku di seluruh dunia setiap tahun.

Biarpun kita sedia maklum mengenai bahaya wabak bawaan nyamuk, masih ramai yang tidak mengendahkan saranan agar menghapuskan tempat pembiakan nyamuk. Nyamuk membiak di tempat takungan air, yang berpunca sikap manusia ‘menyediakan’ tempat pembiakan itu. Penyakit bawaan nyamuk berpunca kelalaian manusia.

Sebenarnya, setiap jenis nyamuk berbeza tempat membiaknya dari segi kualiti air.  Bagi nyamuk aedes yang membawa penyakit denggi, tempat membiaknya ialah dalam takungan air bersih. Manakala kebanyakan jenis lain pula boleh membiak di dalam takungan air bersih dan air kotor.

Kaedah penyebaran wabak penyakit melalui nyamuk dikenali vektor biologikal. Ini berbeza dengan kaedah penyebaran wabak yang dilakukan oleh lalat, lipas dan hidup lain yang dilakukan secara mekanikal, yakni membawa secara melekat di bahagian luar badan, atau digelar ektroparasit.

Kaedah secara biologikal melibatkan patogen (parasit, bakteria, atau virus) akan melengkapkan sebahagian daripada kitaran hayatnya di dalam badan manusia, atau binatang lain. 

Nyamuk yang menggigit dan menghisap darah manusia atau binatang, turut menyedut patogen itu. Kemudian, patogen itu akan dipindahkan kepada individu lain ketika nyamuk itu menggigit dan menghisap darah individu lain pula. 

Kemudian, patogen itu akan melengkapkan kitaran hidup barunya di dalam badan perumah barunya sebelum dipindahkan oleh nyamuk ke dalam mangsa baru.  Tempoh kitaran pertambahan patogen amat pantas. Sebab itu serangan terhadap sistem badan mangsa berlaku dengan cepat, dan cepat pula dapat dipindahkan kepada orang lain.   

Dengan kata lain, patogen itu bukan berasal dari nyamuk itu sendiri. Sebab itu, sekiranya nyamuk yang menggigit dan menghisap darah itu tidak membawa patogen yang diambil daripada pesakit lain, maka nyamuk itu tidak mendatangkan bahaya, melainkan sekadar menyebabkan rasa gatal di tempat yang digigit. 

Pun begitu, kita tentunya tidak mahu digigit oleh nyamuk biarpun sekadar menyebabkan rasa gatal. Nyamuk mengganggu tidur pada waktu malam yang boleh menyebabkan kualiti tidur merosot dan sekaligus mengganggu produktiviti kerja pada siang hari.

Tidak semua nyamuk membawa patogen. Malah, setiap jenis nyamuk yang membawa patogen jenis yang berbeza-beza. Contohnya, nyamuk jenis anopheles membawa penyakit malaria dan filariasis, nyamuk aedes membawa patogen deman denggi, deman denggi berdarah, dan deman kuning, dan nyamuk jenis culex pula menyebabkan JE.

Orang ramai mungkin tidak merasa bahaya nyamuk kerana sudah terlalu biasa digigit nyamuk. Boleh dikatakan ada individu yang digigit berpuluh-puluh dan mungkin beratus ekor nyamuk sehari. 

Mereka bernasib baik kerana nyamuk yang menggigit itu tidak membawa patogen.  Tetapi perlu diingatkan, nasib tidak selalu baik. Keadaan inilah yang dialami mereka yang dijangkiti penyakit bawaan nyamuk.

Seperti dijelaskan, tidak semua nyamuk membawa patogen. Bahkan, ada nyamuk yang tidak menggigit dan menghisap darah manusia. Sebaliknya, nyamuk itu menjadikan tisu tumbuh-tumbuhan dan bunga sebagai punca makanan.

Kita tidak seharusnya memandang mudah wabak ancaman nyamuk.  Contohnya, wabak deman fift vally yang menular di Kenya menyebabkan kematian beberapa ratus orang, selain menjangkiti beribu penduduk lain. Patogen penyakit tersebut disebarkan oleh nyamuk yang dipindahkan dari lembu.

Nyamuk culex pernah menjadi sebutan di negara kita ketika wabak JE menyerang.  Nyamuk culex menyebarkan virus JE yang menjadikan babi sebagai perumahnya. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/bgv.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dana Asing Lebih Bahaya Dari Isu Rm90 Juta Kata Tuan Ibrahim

Dana Asing Lebih Bahaya Dari Isu Rm90 Juta Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 372 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata isu dana asing yang didakwa diterima DAP lebih bahaya berbanding isu RM90 juta yang dididakwa diterima PAS Ini kerana katanya dana asing tersebut disahkan sendiri oleh International Republ...
4 Bahaya Yang Mengintai Jika Kamu Tidur Dalam Kondisi Rambut Basah

4 Bahaya Yang Mengintai Jika Kamu Tidur Dalam Kondisi Rambut Basah

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 159 hits
Kondisi mandi dengan rambut basah ini tentu saja kurang ideal dan dapat menyebabkan sejumlah masalah padamu Pasalnya rambut pada dasarnya mirip karet karena elastis dan dapat ditarik hingga 1 2 inci saat kering menjadi 1 5 inci saat basah
Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 508 hits
Kenapa tidak boleh mandikan bayi dengan air sejuk Ramai ibu bapa lakukan 6 kesilapan ini semasa memandikan bayi Ramai yang bagi alasan kekok nak mandikan bayi yang baru lahir Terlalu kecil takut nak pegang bimbang terlepas terjatuh dan maca...
Ini 7 Bahaya Makan Pedas Bagi Kesehatan

Ini 7 Bahaya Makan Pedas Bagi Kesehatan

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 274 hits
Makanan pedas hampir selalu menggoda untuk dinikmati Bbagi para pecinta pedas makanan tanpa sensasi pedas bisa dianggap hambar dan membosankan Padahal di balik kelezatannya terdapat bahaya makan pedas yang mengintai Anda Bahaya Makan Pedas ...
Selesema Batuk Lebih 5 Hari Suhu Tinggi Kahak Hijau Kuning Sukar Bernafas Itu Bahaya

Selesema Batuk Lebih 5 Hari Suhu Tinggi Kahak Hijau Kuning Sukar Bernafas Itu Bahaya

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 322 hits
Bila anak sakit seperti selesema dan batuk ibu bapa jadi tidak tenang Tak tahan si kecil batuk dan merengek kesakitan Batuk dan selesema berlarutan sering terjadi Si kecil tidak terkecuali Mama papa yang mempunyai anak anak berusia bawah li...
Bahaya Kadmium

Bahaya Kadmium

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 477 hits
Kadmium merupakan sejenis logam berat yang boleh hadir secara semula jadi dalam udara air dan tanah tetapi pada kuantiti yang kecil sahaja Kadmium tidak terurai dan akan berkumpul mengikut masa Pembakaran bahan buangan dari rumah atau indus...
Ibu Hamil Lebih Senang Kena Kencing Kotor Doktor Jelaskan Bahaya Jika Tak Dirawat

Ibu Hamil Lebih Senang Kena Kencing Kotor Doktor Jelaskan Bahaya Jika Tak Dirawat

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 358 hits
Kencing kotor dikenali sebagai jangkitan kuman dalam saluran kencing Jangkitan ini biasanya didapati oleh golongan wanita kerana golongan ini mempunyai saluran pembuangan air kecil yang sangat pendek dan sangat mudah dijangkiti kuman Kenapa...
Bukan Fogging Tanaman Inilah Yang Ampuh Untuk Mengusir Nyamuk

Bukan Fogging Tanaman Inilah Yang Ampuh Untuk Mengusir Nyamuk

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 126 hits
Penyakit demam berdarah hingga saat ini masih belum berkurang juga Malah di beberapa daerah seperti Brebes penyakit membahayakan satu ini menyerang siswa sekolah Melihat kejadian tersebut banyak sekolah yang berinisiatif untuk melakukan fog...
Ini Penyebab Nyamuk Penyebab Dbd Aedes Aegypti Sulit Diberantas

Ini Penyebab Nyamuk Penyebab Dbd Aedes Aegypti Sulit Diberantas

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 122 hits
Maraknya jumlah penderita demam berdarah dengue tampaknya belum akan berhenti dan masih bakal bertambah Sesungguhnya angka penderita DBD masih bisa ditekan asalkan masyarakat mau peduli akan 3M yaitu menguras menutup dan mendaur ulang
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment