Bagaimana Jika Untuk Halang Kleptokrat Kembali Berkuasa Dap Sokong Muhyiddin



Parti DAP berkemungkinan memilih jalan tengah dan 'berdamai' dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 diadakan, berbanding menggulingkan Perdana Menteri, ketika ini.
Ini kerana menurut Pengarah Eksekutif Ilham Centre, Hisomuddin Bakar, pertimbangan itu berdasarkan kepada kebimbangan blok pembangkang tidak mempunyai sokongan yang cukup untuk mengambil alih pemerintahan sekiranya Perdana Menteri atau Jemaah Menteri gagal mendapat sokongan majoriti pada sesi undi percaya di Parlimen, September ini.

"Jadi, saya melihat kebimbangan itu wujud sama ada PH (Pakatan Harapan) mempunyai kekuatan yang cukup untuk mengambil alih pemerintahan daripada PN (Perikatan Nasional).
"Keduanya, saya melihat bahawa pendirian ini juga menggambarkan sikap DAP dalam keadaan berdepan situasi pandemik yang semakin tidak menunjukkan kadar penurunan yang baik dan vaksinasi pun belum mencapai imuniti kelompok yang memuaskan.
"Jadi, dalam situasi ini kalau perubahan kerajaan itu lebih mendatangkan mudarat berbanding sekarang ini, mereka mungkin memilih jalan damai bersama dengan Muhyiddin.
"Ini kerana, pertimbangan ini bagi saya juga melihat usaha-usaha yang dilakukan oleh DAP sebagai contoh, mereka sangat menyokong confidence-and-supply agreement (CSA). Jadi bagi saya, itu cara bagaimana DAP mengambil jalan tengah dalam situasi itu.
"Maka, mereka melihat mudarat yang lebih kecil ialah bersama Muhyiddin sehingga habis tamat tempoh berbanding kerajaan ini beralih kepada pihak yang belum tentu boleh memberikan kestabilan politik," katanya kepada Astro AWANI, di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Publisiti DAP itu, yang dimuat naik di laman Facebook malam tadi.
AstroAwani juga sebelumnya telah melaporkan..
KUALA LUMPUR: Tindakan menggulingkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkemungkinan besar akan berpihak atau memberi manfaat kepada UMNO.
Jelas Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua menerusi perkongsian di Facebook, ini kerana UMNO telah meletakkan kedudukan mereka untuk mengambil alih jawatan tersebut jika Muhyiddin meletakkan jawatan.
“Tidakkah sekiranya nanti beliau (Muhyiddin) mengundurkan diri atau meletakkan jawatan sebagai PM, UMNO dilihat lebih mudah dalam mengatur kedudukan untuk mereka menerajui jawatan PM?
“Sekiranya, mana-mana pemimpin UMNO menjadi PM, tidakkah semua kleptokrat akan dibebaskan (atau mungkin juga memperoleh kembali kuasa)?
“Masa depan negara tergantung pada keseimbangan. Apa yang berlaku dalam beberapa minggu akan datang boleh membawa kesan yang besar untuk tahun-tahun yang akan datang.
“Masa untuk berfikir panjang dan berfikir betul-betul,” jelas Pua yang mempersoalkan antara dilema yang mungkin berlaku sekiranya kerajaan Perikatan Nasional tidak lagi mendapat sokongan majoriti.
Dalam pada itu, Ahli Parlimen Damansara itu mempersoalkan seandainya golongan kluster mahkamah di dalam kalangan UMNO itu kembali mendapat kuasa, mereka akan lebih berpengaruh dan berkuasa menjelang Pilihan Raya Umum yang akan datang.
“Dan jika UMNO kembali menjadi pemimpin di Kerajaan, anda pasti boleh menjangkakan mereka ini akan lebih dapat mengukuhkan kekuatan politik mereka untuk muncul lebih kuat lagi selepas PRU akan datang.
“Atau mungkin kita boleh berfikir selangkah ke hadapan untuk menghentikan golongan kleptokrat ini daripada terlepas?
“Serta mungkin lebih teruk lagi jika mereka ini kembali mendapat kawalan dan kuasa politik, walaupun itu bermaksud mereka perlu kekal bertoleransi dengan PN. Itu mungkin boleh menjadi strategi menjadi buat UMNO, sementara Pakatan Harapan dan rakyat dapat menyingkirkan Muhyiddin dan Azmin untuk PRU seterusnya,” jelas Pua.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/bagaimana-jika-untuk-halang-kleptokrat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Kerajaan Jatuh Kleptokrat Umno Akan Kembali Berkuasa Kata Ahli Parlimen Dap

Jika Kerajaan Jatuh Kleptokrat Umno Akan Kembali Berkuasa Kata Ahli Parlimen Dap

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 235 hits
Ahli Parlimen pembangkang hari ini memberi amaran sebarang kekosongan kuasa yang terjadi akibat kejatuhan kerajaan Perikatan Nasional akan diisi oleh Umno menjadikan parti yang pernah mendominasi kerajaan itu sebelum ini kembali menjadi sem...
Muhyiddin Perlulah Kembali Sokong Pakatan Harapan Untuk Bentuk Kerajaan Perpaduan

Muhyiddin Perlulah Kembali Sokong Pakatan Harapan Untuk Bentuk Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 221 hits
SHAH ALAM Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin disarankan kembali menyokong Pakatan Harapan untuk membentuk kerajaan baharu sekali gus memberi ruang pakatan itu mewujudkan kerajaan perpaduan bagi menjamin kestabilan politik Pengarah Kom...
Zahid Mt Umno Buka Peluang Kepada Dap Kembali Berkuasa

Zahid Mt Umno Buka Peluang Kepada Dap Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 169 hits
agendadaily com3 8 2021DAP akan berpeluang mentadbir semula negara akibat perbuatan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi yang membawa parti itu menarik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional hari ini Keghairahan UMNO terutama Majlis Tertin...
Mp Dap Ditawar Jawatan Menteri Disogok Supaya Sokong Muhyiddin

Mp Dap Ditawar Jawatan Menteri Disogok Supaya Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 221 hits
themalaysialife comBekas menteri penuh kabinet M Kula Segaran mendakwa dirinya ditawarkan wang dan kedudukan sebagai menteri sebagai pertukaran jika menyokong pemerintahan kerajaan Perikatan Nasional Ahli Parlimen Ipoh Barat daripada DAP it...
30 Ahli Parlimen Bn Tandatangani Surat Akuan Sokong Muhyiddin Sumber

30 Ahli Parlimen Bn Tandatangani Surat Akuan Sokong Muhyiddin Sumber

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 255 hits
Seramai 30 Ahli Parlimen Barisan Nasional difahamkan telah menandatangani surat akuan menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk kekal sebagai Perdana Menteri dalam satu pertemuan sulit di Wisma Perwira Kementerian Pertahanan pada Ahad malam ...
Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Dalam Pertemuan Sulit Sokong Muhyiddin

Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Dalam Pertemuan Sulit Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 297 hits
KUALA LUMPUR Seramai 30 ahli Parlimen Barisan Nasional difahamkan telah menandatangani surat akuan menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk kekal sebagai Perdana Menteri dalam satu pertemuan sulit di Wisma Perwira Kementerian Pertahanan Aha...
107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 289 hits
Percubaan Ahli Parlimen Pembangkang untuk berarak dari Dataran Merdeka ke Parlimen tidak berjaya kerana anggota Unit Simpanan Persekutuan dengan perisai rusuhan menyekat kemaraan mereka Ahli Parlimen pembangkang yang berkumpul di Dataran Me...
Senarai Sebenar Mp Bn Sokong Muhyiddin Terbongkar

Senarai Sebenar Mp Bn Sokong Muhyiddin Terbongkar

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 242 hits
puteradaily comSaya nak ajar Shahidan Kassim Ilmu Kira kira jika dia terlupa kira Menteri UMNO 9Tim Manteri UMNO 7Back Bencer 21Jumlah MP UMN0 37MP MCA 02MP MIC 01MP PBRS 01Jumlah BN 41 orangDari 41 orang itu Ahli Parlimen UMNO yang tidak m...
Zahid Pertahan Keputusan Gesa Muhyiddin Letak Jawatan Kekal Sokong Pn

Zahid Pertahan Keputusan Gesa Muhyiddin Letak Jawatan Kekal Sokong Pn

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 229 hits
malaysiakini comDiterbitkan 31 Jul 2021 11 48 amDikemaskini 11 49 amPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan pendirian partinya mendesak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berundur dan pada masa sama tetap menyokong Perikatan Nasional ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Opm Berkali Kali Serang Pos Tni Di Kampung Paro Akhirnya Berhasil Dilumpuhkan

Polisi Grebek Gudang Penimbunan Solar Subsidi Di Jepara Hasilnya Pekerja Sudah Kabur

From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu