Baca Doa Ini Selepas Azan Berkumandang Syafaat Nabi Milik Kita Di Hari Kiamat Nanti


Azan adalah kalimat yang sentiasa berkumandang di negara kita. Sebagai Muslim, seruan azan ini amat penting kerana ia menjadi tanda masuknya waktu solat fardu lima kali sehari semalam. Mereka yang me­nunggu-nunggu waktu solat dinyatakan oleh Rasulullah SAW sebagai antara tujuh golongan yang mendapat perlindungan di akhirat kelak.
Gambaran tentang keadaan di mahsyar sudah banyak kita dengar dan baca. Umumnya ia adalah keadaan yang amat sulit dan sukar diluahkan dengan kata-kata. Bagi menggambarkan suasana itu, Allah berfirman yang bermaksud:
“Pada hari ketika manusia lari daripada saudaranya, daripada ibu bapanya, daripada isteri dan anak-anaknya. Setiap orang daripada mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkannya”. (Abasa: 34-37)
Di mahsyar, jutaan manusia berkumpul, tingkah lakunya tidak keruan, merasakan sangat lapar dan dahaga, panas terik kerana matahari berada sejengkal di atas kepala. Masing-masing sangat susah sehingga badannya panas, otaknya mendidih, menangis dengan keluh kesah dan menyesal. Menyesali perbuatannya ketika di dunia.
Keadaan yang sangat panas menyebabkan peluh mengalir deras persis diperah. Peluh orang sekian banyak memenuhi mahsyar sehingga seperti air bah. Semua orang tenggelam oleh banjir peluh.
Ada yang sampai buku lali, ada yang sampai ke betis, ada yang sampai ke lutut, ada yang sampai ke paha dan ada yang tenggelam terus dalam peluh. Semua itu menurut dosa masing-masing ketika di dunia.
Setelah manusia merasakan kesusahan yang tidak ter­hingga beribu tahun lamanya, dan kesudahan yang mencapai puncaknya, maka mereka mencari syafaat (pertolong­an) para nabi supaya memohon syafaat kepada Allah.
Justeru amat penting bagi kita berusaha melakukan amalan yang mana akan menjamin Rasulullah SAW memberi syafaat dalam saat-saat yang sangat genting di mahsyar. Antara amalan yang mudah tetapi mampu memberi syafaat adalah membaca doa selepas azan. Sayangnya masih ramai yang tidak mengambil serius bab ini.
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya;
“Siapa yang mengucapkan selepas mendengar azan: Allaahumma Rabba hadzihi al-da’wati al-taammati wa al-solati al-qa-imah, Aati Muhammadan al-wasilata wa al-fadhilah, wab’atshu Maqaman Mahmudan alladzi wa’adtah” (Ya Allah, Tuhan pemilik seruan yang sempurna ini dan solat yang didirikan, berilah kepada Muhammad al-wasilah dan kelebihan, dan bangkitkan baginda di kedudukan terpuji yang telah Engkau janjikan baginya); maka halal baginya syafaatku pada hari kiamat. (Riwayat Bukhari)
Secara umum, syafaat bererti perantara seseorang de­ngan yang lain; sama ada antara manusia dengan manusia, atau dalam isu ini antara hamba dengan Allah, demi mendapat maslahat atau menolak mudarat. Syafaat Nabi SAW bermaksud Rasulullah SAW menjadi perantara antara umat baginda dengan Allah SWT.
Rasulullah SAW dikurniakan syafaat Al-Uzhma (yang paling besar) seperti yang disebut dalam hadis di mana semua nabi menolak memberi syafaat sehingga akhirnya manusia pergi kepada Nabi Muhammad SAW.
Kedua, syafaat kepada ahli syurga untuk masuk syurga. Rasulullah akan menjadi penghulu bagi seluruh ahli syurga.
Ketiga, syafaat untuk pak cik baginda, Abu Talib. Walaupun mati dalam kekufuran, disebabkan beliau menjaga nabi daripada gangguan kafir Quraisy, Allah mengizinkan Rasulullah memberi syafaat kepadanya dengan dikurangkan azab neraka ke atasnya. Azab paling minimum itu di mana api neraka hanya sampai di pergelangan kakinya pun begitu, ia menggelegakkan otak.
Keempat, syafaat untuk mengeluarkan pelaku dosa besar atau kecil dari neraka dan dimasukkan ke syurga, dan kepada orang yang masuk neraka untuk tidak masuk neraka
Sumber: islamituindah.us
The post Baca Doa Ini Selepas Azan Berkumandang, Syafaat Nabi Milik Kita Di Hari Kiamat Nanti appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/baca-doa-ini-selepas-azan-berkumandang-syafaat-nabi-milik-kita-di-hari-kiamat-nanti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sempat Bagi Susu Pintu Rah Im Dijangkiti Kuma N Anak Meninggal Selepas 3 Hari

Tak Sempat Bagi Susu Pintu Rah Im Dijangkiti Kuma N Anak Meninggal Selepas 3 Hari

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 274 hits
Tak Sempat Bagi Susu Pintu Rah im Dijangkiti Kuma n Anak Meninggal Selepas 3 Hari Ibu mana tidak sedih jika anak yang dikandung 9 bulan akhirnya pergi meninggal dunia Pada awalnya wanita ini tidak menyedari masalah yang dihadapi kerana tiad...
Doa Nabi Yunus A S Penawar Segala Musibah Rugi Jika Tidak Diamalkan

Doa Nabi Yunus A S Penawar Segala Musibah Rugi Jika Tidak Diamalkan

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 1185 hits
Rahsia doa Nabi Yunus a s sangat besar maknanya amalkan setiap hari tidak kira di waktu senang atau susah Ucaplah Alhamdullilah atas nikmat Allah S W T kurniakan kepada kita walau hanya sekecil zarah atau seluas lautan sentiasalah kita bers...
Menangis Lihat Anak Buat Kali Pertama Selepas Koma 138 Hari

Menangis Lihat Anak Buat Kali Pertama Selepas Koma 138 Hari

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 377 hits
KOTA BHARU Seorang ibu yang koma selama 138 hari akibat komplikasi semasa beranak hanya mampu mengalirkan air mata melihat anak lelaki sulungnya buat kali pertama semalam Menangis Lihat Anak Buat Kali Pertama Selepas Koma 138 Hari
Jika Ingin Dikumpulkan Bersama Orang Orang Yang Sholeh Baca Doa Sayidina Umar Ini

Jika Ingin Dikumpulkan Bersama Orang Orang Yang Sholeh Baca Doa Sayidina Umar Ini

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 303 hits
Berkumpul dengan para nabi para rasul para auliya dan orang orang shaleh merupakan suatu nikmat yang diberikan oleh Allah Oleh karena itu hendaknya kita memohon kepada Allah agar kita dikumpulkan bersama orang orang pilihan dan orang orang ...
Berdoalah Antara Azan Dan Iqamah Waktu Mustajabnya Doa Dan Tidak Akan Tertolak Doa

Berdoalah Antara Azan Dan Iqamah Waktu Mustajabnya Doa Dan Tidak Akan Tertolak Doa

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 526 hits
Diantara waktu yang sangat mustajab berdoa padanya ialah selepas selesai azan solat dan sebelum iqamah Berkata Syeikh Ali Jumaah Artinya Benar Setengah dari waktu waktu yang diperkenankan doa ia bahawa berdoa seorang Islam antara waktu azan...
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 662 hits
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari ok Seorang ibu koma selama 138 hari akibat komplikasi semasa bersalin hanya mampu mengalirkan air mata apabila dapat melihat anak lelaki sulungnya buat kali pertama Wanita itu koma ...
Selepas Hampir Dua Hari Mendapatkan Rawatan Juruteknik Mahb Direm Puh Kapal Terbang Pergi

Selepas Hampir Dua Hari Mendapatkan Rawatan Juruteknik Mahb Direm Puh Kapal Terbang Pergi

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 779 hits
Juruteknik MAHB direm puh kapal terbang mening gal dunia Pacuan empat roda dinaiki mangsa dilan ggar sebuah pesawat peribadi ketika mendarat di landasan Juruteknik Malaysia Airports Holdings Bhd yang parah dalam insiden di landasan Lapangan...
Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 462 hits
TAWAU 11 FEBRUARI 2019 Polis Tawau berjaya menahan suspek disyaki membakar kilang papan dan rumah kongsi pekerja 12 pintu di Batu 5 Jalan Apas kira kira pukul 4 pagi tadi Ketua Polis Daerah Tawau ACP Fadil Marsus berkata suspek warga Indone...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah