Baca Dan Amalkan Surah Al Fatihah 41 Kali Untuk Meminta Hajat Insyaallah Segala Hajat Anda Akan Dimakbulkan




Surah Al Fatihah adalah surah pertama dalam al Quran. Al Fatihah maksudnya pembukaan iaitu surah pembukaan dalam kita suci tersebut. Surah ini diturunkan di Mekah dan terdiri dari 7 ayat. Al-Fatihah merupakan surah yang pertama-tama diturunkan dengan lengkap di antara surah-surah yang ada dalam Al-Qur’an.

Surah ini disebut Al-Fatihah (Pembukaan), kerana dengan surah inilah dibuka dan dimulainya Al-Quran.  Dinamakan Ummul Qur’an atau Ummul Kitab kerana dia merupakan induk dari semua isi Al-Quran. Dinamakan pula As Sab’ul matsaany (tujuh yang berulang-ulang) kerana jumlah ayatnya yang tujuh dan dibaca berulang-ulang dalam solat.

Saya ada banyak menulis tentang fadhilat membaca surah al Fatihah, antaranya:

Cara Membaca Al Fatihah Untuk Memohon Hajat. Sheikh Mahayuddin bin Al Arabi Khadas-Allah Serah berkata;

Sesiapa yang ada hajat, hendaklah ia membaca surah al Fatihah sebanyak 41 kali, selepas sembahyang Maghrib. Jangan bergerak dari tempat duduknya hingga selesai membaca al Fatihah 41 kali yang disebutkan di atas.

Setelah itu berdoalah kepada Allah akan hajat yang dikehendaki. Iaitu hajat yang baik-baik. Insyaa Allah dikabulkan doanya. Amalan ini terbukti kemujarabannya, dengan izin Allah jua.


Semoga perkongsian tentang cara membaca surah al Fatihah untuk memohon hajat dapat memberi manfaat kepada semua.

Ramai Yang Tidak Tahu. Sebenarnya Allah Menjawab Setiap Ayat Dalam Alfatihah Ketika Kita Membacanya. Baca Untuk Lihat Jawapan Tersebut

Banyak sekali orang yang cara membacanya tegesa-gesa tanpa spasi, dan seakan-akan ingin cepat menyelesaikan shalatnya. Padahal di saat kita selesai membaca satu ayat dari surah Al-Fatihah tersebut, ALLAH menjawab setiap ucapan kita. Dalam Sebuah Hadits Qudsi Allah Subhanahu Wata’ala ber-Firman: “Aku membagi shalat menjadi dua bagian, untuk Aku dan untuk Hamba-Ku.”

Artinya, tiga ayat di atas Iyyaka Na’budu Wa iyyaka nasta’in adalah Hak Allah, dan tiga ayat kebawahnya adalah urusan Hamba-Nya.



Ketika Kita mengucapkan “Alhamdulillahi Rabbil ‘alamin” (Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam ) . Allah menjawab: “Hamba-Ku telah memuji-Ku.”

Ketika kita mengucapkan “Ar-Rahmanir-Ra him” (Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani) , Allah menjawab: “Hamba-Ku telah mengaagungkan-K u.”.

Ketika kita mengucapkan “Maliki yaumiddin” (Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat)), Allah menjawab: “Hamba-Ku memuja-Ku.”

Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in” (Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan) , Allah menjawab: “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku.”

Ketika kita mengucapkan “Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzina an’amta alaihim ghairil maghdhubi alaihim waladdhooliin.”(Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.)  Allah menjawab: “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku. Akan Ku penuhi yang ia minta.” (HR. Muslim dan At-Tirmidzi)

Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawaban indah dari Allah karena Allah sedang menjawab ucapan kita. Selanjutnya kita ucapkan “Aamiin” dengan ucapan yang lembut, sebab Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita. Barangsiapa yang ucapan “Aamiin-nya” bersamaan dengan para Malaikat, maka Allah akan memberikan Ampunan kepada-Nya.” (HR.Bukhari, Muslim, Abu Dawud)

Wallahualam..

Sabda Rasulullah SAW

“Barang siapa Menunjukkan kepada Kebaikan. Maka ia memperoleh Pahala yang sama seperti yang melakukan atau mengamalkan Kebaikan itu.” (HR. Muslim, Abu Dawud dan At-Tirmidzi)

sumber : myinfoharian.com © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/baca-dan-amalkan-surah-al-fatihah-41.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 907 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
Baca Dan Amalkan Ayat Ini Tujuh Kali Sehari Untuk Melepaskan Dari Kesusahan Dan Menjemput Rezeki

Baca Dan Amalkan Ayat Ini Tujuh Kali Sehari Untuk Melepaskan Dari Kesusahan Dan Menjemput Rezeki

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 590 hits
Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membacakan surah yang dapat membantumu melepaskan kesusahan dan akan melancarkan rezekimu hanya 7 kali dibaca setiap setelah sholat tapi masih kamu...
Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian Insyaallah Rileks Media

Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 308 hits
Bacaan dalam rumi Alam Nashra Laka adrak Wa Wada n Anka Wiz Rak Allazii Anqada ahrak Wa Rafa N laka ikrak Fa Inna Ma Al Usri Yusr Inna Ma Al Usri Yus R Fa Iz Fara ta Fan ab Wa il Rabbika Far ab Terjemahan Surah Al Insyirah Dengan nama Allah...
Tak Perlu Bomoh Bomoh Hanya Amalkan Doa Ini 19 Kali Saja Sudah Boleh Lembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Jauh

Tak Perlu Bomoh Bomoh Hanya Amalkan Doa Ini 19 Kali Saja Sudah Boleh Lembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Jauh

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 1162 hits
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga k...
Baca Dan Amalkanlah Surah Ad Dukhan Didoakan 70 Ribu Malaikat Disediakan Rumah Disyurga Buat Kita Insha Allah

Baca Dan Amalkanlah Surah Ad Dukhan Didoakan 70 Ribu Malaikat Disediakan Rumah Disyurga Buat Kita Insha Allah

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 827 hits
AssalamualaikumPagi ini selesai membaca Yaasin di tempat kerja saya sempat bersembang dengan ustaz Tanya kepada saya dah baca surah Ad Dukhan Saya kata belum lagi Beliau menyarankan kepada saya selain amalan membaca Surah Yaasin amalkan jug...
Kehebatan Luar Biasa Surah Al Kausar Jika Di Amalkan

Kehebatan Luar Biasa Surah Al Kausar Jika Di Amalkan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 325 hits
Pengenalan Surah ini adalah surah yang paling pendek Ia hanya mengandungi 3 ayat yang diturunkan di Makkah Al Kausar bermaksud sebuah sungai yang mengalir di syurga Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata yang indah dan cantik Rasa...
3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 981 hits
Tiga ayat terakhir Surah Al Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri Ianya mempunyai Asma ul Husna yang paling agung pada enam aat terkhir dari surah Al Hasyr Penyebutan nama nama Allah yang paling indah yang mengkisahkan s...
Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 391 hits
Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian Bawang putih kaya dengan vitamin mineral enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan Antara manfaat ...
Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

Boleh Ke Makmum Baca Al Fatihah Ketika Imam Sedang Membacanya Mufti Wp

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 1884 hits
Boleh ke makmum baca Al Fatihah ketika imam sedang membacanya Mufti WP Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Pernah tak selepas imam baca Fatihah kita pun baca Fatihah TAPI tak sempat kita nak habiskan bacaan lagi imam dah rukuk Perna...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang