Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian Insyaallah Rileks Media


Bacaan dalam rumi:
‘Alam Nashraḥ Laka Ṣadrak, Wa Wada‘nâ ‘Anka Wiz-Rak, ‘Allazii ‘Anqada Ẕahrak, Wa Rafa‘-Nâlakaẓikrak, Fa-‘Inna Ma-‘Al-‘Usri Yusrâ, ‘Inna Ma-‘Al ‘Usri Yus-Râ Fa ‘Izâ Faraġta Fanṣab Wa ‘ilâ Rabbika Farġab
Terjemahan Surah Al-Insyirah.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Bukankah kami telah melapangkan bagimu, Dadamu (wahai Muhammad dengan mengisi petunjuk dan hidayah)
dan Kami telah meringankan daripadamu : Bebanmu (menyiarkan Islam)
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan pelbagai kemudahan dalam melaksanakannya)
dan Kami telah meninggikan bagimu : sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan
Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh) maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain)
dan kepada Tuhanmu saja tempat engkau memohon. (apa yang engkau gemar dan ingini)
Keterangan Surah al Insyirah
Erti terbuka dada Muhammad ialah senang hatinya, dan tenteram jiwanya, kerana telah memperoleh ilmu pengetahuan (wahyu) yang dianugerahkan Allah kepadanya. Sebetulnya nama nabi Muhammad itu telah ditinggikan Allah, iaitu namanya mahsyur di mana-mana. Tiap-tiap azan terdengar nama Muhammad. Di mana-mana pun di seluruh dunia mengenali Nabi Muhammad.
Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, jika ditimpa musibah, ia teringat akan firman Allah ini, iaitu, “Di samping kesusahan ada kesenangan, di samping kesempitan ada kelapangan. Sesudah bala menggoda, di belakangnya nikmat berlipat ganda. Sebab itu ia tidak berduka cita atau berkeluh kesah atas cubaan dari Allah itu.
Kerana ia mempunyai kepercayaan, bahawa Allah akan mengganti kesusahan itu dengan kesenangan, jika tidak hari ini mungkin esok hari. Inilah orang yang berhati sabar, yang tidak berputus asa kerana ditimpa satu cubaan melainkan ia terus berusaha untuk mencapai hajatnya. Adapun orang yang tidak beriman kepada Allah, maka ia sangat berkeluh kesah dan berduka cita kerana ditimpa sesuatu bala, kadang-kadabg ia membinasakan dirinya sendiri. Inilah bahayanya jika tidak beriman kepada Allah.
Dan kepada Allah, berharaplah!
*Kelebihan Surah Al Insyirah*
1. Nabi Muhammad S.A.W bersabda : “Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku”.
2. Barangsiapa membiasakan membaca Surah Al-Insyiraah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
3. Sesiapa yang membaca Surah Al-Insyiraah nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.
4. Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
5. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah jadi wirid pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu, nescaya hilang dukacita nya dan mengurniailah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya dengan beberapa banyak.
6. Siapa-siapa sentiasa banyak membaca Surah Al-Insyiraah nescaya mudah mendapat rezekinya dan luas fikirannya, senang membuat sesuatu pekerjaan dan hilang daripadanya sifat malas.
7. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang, nescaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya.
8. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 40 (empat puluh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu selama tujuh hari berturut-turut, nescaya mengurnia Allah s.w.t. kepadanya kekayaan.
Kelebihan membaca surah al Insyirah ketika susah:
Siapa-siapa susah pada suatu pekerjaan, hendaklah sembahyang dengan cara yang tersebut di bawah ini, nescaya sampai maksudnya, iaitu:
1. Sembahyang sunat dua rakaat.
2. Pada tiap-tiap rakaat baca Surah Al-Fatihah dan surah (mana-mana surah)
3. Lepas sembahyang, duduk menghadap kiblat dengan tetap bersungguh-sungguh ingatlah akan Allah s.w.t., dan baca Surah Al-Insyiraah sebanyak bilangan hurufnya.
4. Sesudah membaca Surah Al-Insyiraah, pohonkanlah apa-apa yang di hajati daripada Allah s.w.t.
A) Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 200 (dua ratus) kali pada tiap-tiap hari ketika matahari naik (waktu dhuha), nescaya memperlihat oleh Allah s.w.t. kepadanya perkara-perkara yang ajaib.
B) Siapa-siapa berhajat sesuatu perkara, bacalah Surah Al-Insyiraah 700 (tujuh ratus) kali atau 1000 (seribu) kali pada tiap-tiap hari selama ia mengusahakannya, nescaya beroleh apa-apa yang di hajati.
C) Siapa-siapa menulis Surah Al-Insyiraah pada suatu bekas dan menghapuskannya dengan air mawar kemudian minum, nescaya hilang dukacitanya dan terpelihara daripada terkejut.
–Insya Allah, semoga perkongsian ilmu yang sedikit di atas dapat memberikan 1001 manfaat dan kebaikan kepada kita semua.
Wallahualam
Sumber: darahatiku
Source link
The post Amalkan Selalu Dalam Kehidupan Harian, InsyaAllah – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/amalkan-selalu-dalam-kehidupan-harian-insyaallah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

3 Fadhilat Dan Khasiat Surah Al Hasyr Rugi Kalau Tak Hafal Dan Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 990 hits
Tiga ayat terakhir Surah Al Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri Ianya mempunyai Asma ul Husna yang paling agung pada enam aat terkhir dari surah Al Hasyr Penyebutan nama nama Allah yang paling indah yang mengkisahkan s...
Baca Ayat Quran Ni Allah Hantar 1000 Malaikat Datang Bantu Insyaallah Rileks Media

Baca Ayat Quran Ni Allah Hantar 1000 Malaikat Datang Bantu Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 520 hits
Seperti yang diceritakan oleh seorang ustaz Tersebutlah seorang laki laki yang menempuh perjalanan dari Damsyik ke Zabadani Di tengah jalan ada laki laki lain yang berniat menyewa keldainya Meskipun tak dikenali ia membenarkan laki laki asi...
2 Waktu Doa Pada Hari Jumaat Tidak Tertolak Insyaallah Rileks Media

2 Waktu Doa Pada Hari Jumaat Tidak Tertolak Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 370 hits
Umum kita mengetahui hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan menurut hadis nabi Sallallhu Alaihi Wasallam juga hari Jumaat merupakan hari yang paling mulia di sisi Allah malah lebih mulia berbanding Hari raya Aidilfitri Aidil Adha Pada ...
7 Doa Terbaik Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Cuba Amalkan Rileks Media

7 Doa Terbaik Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Cuba Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 586 hits
DOA TERBAIK UNTUK ANAK Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka ...
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 909 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

Berniaga Kecil Kecilan Tapi Bank Susah Nak Luluskan Loan Jom Amalkan 14 Tips Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 548 hits
Projek perumahan baru tumbuh melata bagaikan cendawan namun penghuninya belum tentu dapat menghuni perumahan terbabit Ini kerana terdapat rata rata orang awam tidak mendapat kelulusan pinjaman bank Faktor ekonomi kurang baik dikatakan antar...
Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Esoknya Segala Toksin Dan Ra Cun Dalam Tubuh Badan Akan Hilang Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 398 hits
Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian Bawang putih kaya dengan vitamin mineral enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan Antara manfaat ...
Khasiat Kegunaan Pokok Bunga Kantan Rileks Media

Khasiat Kegunaan Pokok Bunga Kantan Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 568 hits
Ramai yang tahu dan kenal akan bunga Kantan tetapi tak ramai yang pasti akan rupa pokok bunga Kantan ini Aha kalau kat kampung ia mungkin mudah untuk anda cari tetapi kat bandar mungkin agak sukar melainkan pihak majlis atau bandaran ada me...
Buat Sendiri Giant Bubble Semudah A B C Confirm Anak Anak Sukakannya Rileks Media

Buat Sendiri Giant Bubble Semudah A B C Confirm Anak Anak Sukakannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 281 hits
Kalau ke pantai atau taman rekreasi pasti akan ada yang menjual buih belon atau giant bubble ini Biasanya RM 5 untuk satu mangkuk kecil Anak anak kalau sudah melihatnya memang akan meminta dibelikan Tapi giant bubble ini sebenarnya boleh sa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau