Baca Dan Amalkanlah Surah Ad Dukhan Didoakan 70 Ribu Malaikat Disediakan Rumah Disyurga Buat Kita Insha Allah




Assalamualaikum

Pagi ini selesai membaca Yaasin di tempat kerja, saya sempat bersembang dengan ustaz.  Tanya kepada saya, dah baca surah Ad-Dukhan ? “Saya kata belum lagi …”

Beliau menyarankan kepada saya, selain amalan membaca Surah Yaasin, amalkan juga bacaan surah Ad-Dukhan ini kerana banyak manfaatnya.

Dan ustaz ceritakan kelebihan surah Ad-Dukhan seperti di bawah.   Jadi, marilah sama-sama kita amalkan dan semoga ianya memberi manfaat buat kita semua.  Insha-Allah.

Surah Ad-Dukhan

Surah Ad-Dukhan (bahasa Arab:الدخان) adalah surah ke 44 dalam Al-Qur’an. Surah ini tergolong surah ‘makkiyah’ yang terdiri atas 59 ayat. Dinamakan Ad-Dukhan kerana kata Ad-Dukhan yang terdapat pada ayat 10 yang bererti ‘Kabut, Jerubu atau Asap’.

Ia mengandungi amaran Allah SWT terhadap kaum kafir musyrik yang menetang Nabi Muhammad SAW bahawa mereka akan ditimpakan azab sengsara semasa langit membawa asap kemarau yang menyebabkan kebuluran yang amat dashyat.

Suasana Alam Akhirat

Suasana alam akhirat telah digambarkan seperti dalam ayat 40 hingga ayat 59 daripada surah Ad-Dukhan di atas. Terjemahan ayat tersebut dengan sendirinya sudah memberikan gambaran kepada kita apa yang akan berlaku di akhirat nanti. Betapa gerunnya kita dengan bekalan yang tidak seberapa dan sewajarnya dijadikan pemangkin dalam beribadat kepada-Nya.

Kelebihan Dan Fadhilat Surah Ad-Dukhan



Terdapat beberapa hadis Rasulullah SAW yang menyatakan fadhilat, faedah dan hikmah bagi mereka yang mengamalkan membaca surah Ad Dukhan ini, diantaranya:

1.  Dari Khalil bahawa Rasulullah SAW bersabda:  “Di dalam Al Quran terdapat 7 surah yang dimulai dengan Haa Miim, akan datang di depan setiap pintu neraka jahanam dan memohon kepada Allah SWT dengan katanya; “Ya Allah! Janganlah Dikau masukkan ke dalam neraka ini orang yang percaya kepadaku dan membacaku.” (HR: Al Baihaqi).

2.  Daripada Zaid Ibnu Haritsah r.a, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepada Ibnu Zayyad; “Sesungguhnya aku simpan sesuatu, maka apakah ia?. Maka Nabi SAW simpan baginya surah Ad-Dukhan, maka baginda bersabda dia ialah (Ad-Dukhan) dan bersabda lagi; Pergilah. Masyaallah, kemudian dia pergi”.

3.  Dari Abi Ja’far r.a., beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang membaca surah Ad-Dukhan dalam solat-solat fardhu dan nafilahnya (sunatnya), maka Allah akan membangkitkannya bersama orang-orang yang mendapatkan penjagaan Allah pada hari Kiamat, menaunginya di bawah Arsy-Nya, menghisabnya dengan mudah dan memberi kitab (catatan amal) nya dari sebelah kanannya.” (HR: Abu Hamzah Tsumali)

Malam Jumaat

1.  Daripada Abi Hurairah r.a berkata, Nabi SAW bersabda: “Sesiapa membaca “Haa Miim – Ad Dukhan” pada malam Jumaat; maka diberi keampunan baginya”. (HR: Ibnu Katsir).

2.  Dari Umamah pula menyatakan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:  “Sesiapa yang membaca surah Ad Dukhan pada malam atau hari Jumaat maka Allah akan membinakan sebuah rumah dalam syurga.” (HR: At Tabrani).

3.  Disebutkan dalam tafsir al-Burhan, dari Nabi SAW bersabda; “Orang yang membacanya (surah ad-Dukhan) pada malam Jumaat, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”  Baginda SAW juga bersabda, “Orang yang membaca surah ad-Dukhan pada malam Jumaat akan dimintakan ampun (atas dosa-dosanya) menjelang paginya oleh tujuh puluh ribu Malaikat.”



Membaca Surat Ad-Dukhan, dimohonkan ampun oleh Malaikat.

1.  Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa membaca Ad-Dukhan setiap malam, maka tujuh puluh ribu (70.000) malaikat memohon ampun untuknya.” (HR. Tirmidzi).

2.  Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang membaca surah “Haamim – Ad Dukhan” pada waktu malam; maka esoknya 70 ribu malaikat akan meminta ampun baginya“. (HR.Ibnu Katsir)

3.  Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa membaca Ad-Dukhan di waktu malam, maka 70.000 malaikat memohon ampun untuknya.” (HR. Tirmidzi).

Khasiat Ayat-Ayat Surah Ad-Dukhan

Mengamalkan membaca keseluruhan surah Ad-Dukhan ini, akan terselamat dari segala gangguan.

Khasiat ayat 1-8 : Membantu membinasakan musuh.
Khasiat ayat 12  : Dijauhkan daripada ditimpa bala.
Khasiat ayat 59 : Dapat membantu memenangi berhujah.
Mudah-mudahan kita sentiasa dapat membaca surah Ad-Dukhan bersekali dengan Surah Yasin, pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar. Surah Ad-Dukhan yang mengandungi 59 ayat ini dikaitkan dengan memohon keampunan dan elok difahami erti dan maksudnya. Dan istimewanya membaca Surah Ad-Dukhan juga, Malaikat akan memohon ampun untuk  pembacanya.


Sumber : shafiqolbu
Rujukan Ustaz : Jaafar Ab Rahman © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/01/baca-dan-amalkanlah-surah-ad-dukhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ikuti 8 Panduan Ini Ketika Mengandung Insha Allah Anak Bijak Dan Mendengar Kata Rileks Media

Ikuti 8 Panduan Ini Ketika Mengandung Insha Allah Anak Bijak Dan Mendengar Kata Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 306 hits
8 Panduan yang boleh dilakukan ketika mengandung jika mahu anak bijak dan mendengar kata 1 Pemakanan Sihat Makanan Yang Boleh Membu nuh Parasit Dalam Badan Secara Semulajadi Makanan berkhasiat dan seimbang sangat penting dalam pembinaan ota...
Sesiapa Yang Suka Tidur Lepas Subuh Seolah Olah Dia Menolak Pemberian Allah Kenapa Baca Penjelasan Ini

Sesiapa Yang Suka Tidur Lepas Subuh Seolah Olah Dia Menolak Pemberian Allah Kenapa Baca Penjelasan Ini

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 271 hits
Siapa Yang Suka Tidur Lepas Subuh Tolong Baca Ini Jangan Abaikan Mesti Baca Siapa yang suka tidur lepas subuh tolong baca dan siapa suka tidur lepas subuh then bangun nak solat dhuha pon tolong baca sentap n muhasabah sesame takde ruginya i...
Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

Selepas Solat Amalkan Baca 7 Kali Surah Al Insan Ayat 1 2 Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 909 hits
Jika anda seorang muslim amalkan surah ini iaitu surah Al insan selepas solat lima waktu Anda amalakan surah Al Insan ini sebanyak 7 kali besar ganjaranya Tidak ternilai kebaikan yang anda akan dapat nanti Surah ini banyak khasiatnya dan ke...
9 Amalan Hari Jumaat Agar Sentiasa Didoakan Malaikat Rileks Media

9 Amalan Hari Jumaat Agar Sentiasa Didoakan Malaikat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 327 hits
HARI JUMAAT LAGI HEBAT DARI HARI RAYA Rasulullah s a w bersabda Sesungguhnya hari Jumaaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah pada har...
Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1062 hits
PAGAR RUMAH DENGAN SURAH YASSIN AYAT 9 NAMPAK LAUT NAMPAK AIR USTAZ ABDULLAH KHAIRI PENCU RI YG DKATAKAN TIDAK BOLEH NAIK TIDAK BOLEH NAK TURUN padahal pagar rendah je Pernah tak dengar pencu ri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar dia n...
Bacalah Surah Ini Sekiranya Anda Se Dih Di Fit Nah Inshaa Allah Hati Akan Tenang Rileks Media

Bacalah Surah Ini Sekiranya Anda Se Dih Di Fit Nah Inshaa Allah Hati Akan Tenang Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 392 hits
Fitnah dunia memang menye dihkan Kerana fitnah manusia boleh berbu nuh bu nuhan Fitnah mero sakkan hubu ngan sesama keluarga dan saudara mukmin kita Sebab itulah kita dikehendaki siasat dahulu punca berita dan khabar yang kita terima sebelu...
Baca Dan Amalkan Surah Al Fatihah 41 Kali Untuk Meminta Hajat Insyaallah Segala Hajat Anda Akan Dimakbulkan

Baca Dan Amalkan Surah Al Fatihah 41 Kali Untuk Meminta Hajat Insyaallah Segala Hajat Anda Akan Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 607 hits
Surah Al Fatihah adalah surah pertama dalam al Quran Al Fatihah maksudnya pembukaan iaitu surah pembukaan dalam kita suci tersebut Surah ini diturunkan di Mekah dan terdiri dari 7 ayat Al Fatihah merupakan surah yang pertama tama diturunkan...
Program Rebat Bil Elektrik Rm40 Lebih 140 Ribu Isi Rumah Masih Belum Daftar

Program Rebat Bil Elektrik Rm40 Lebih 140 Ribu Isi Rumah Masih Belum Daftar

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 604 hits
Dalam Belanjawan 2019 kerajaan mengumumkan rebat elektrik RM40 membabitkan peruntukan RM140 juta kepada lebih 200 000 pengguna Program Rebat Bil Elektrik RM40 ini bermula pada 1 Januari sehingga 31 Disember 2019 Menerusi Kosmo Online hari i...
Bina Rumah Dari 12 Ribu Botol

Bina Rumah Dari 12 Ribu Botol

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 358 hits
Kreatif mungkin kata tersebut merupakan kata yang paling tepat untuk menggambarkan lelaki bernama Hamidullah Ilchibaev tersebut Lelaki BERasal dari Rusia ini berjaya mencipta karya yang luar biasa Ia berjaya membuat sebuah rumah yang diperb...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran