Azhan Rani Jejak Kaki Ke Everest Base Camp






Azhan Rani bersama Jalur Gemilang selepas berjaya menjejakkan kaki ke Everest Base Camp (EBC) yang berketinggian 5,364 meter (m) dari aras laut hari ini.

Biarpun hampir mengalah, aktor popular Azhan Rani berjaya merealisasikan impian untuk menjejakkan kaki ke Everest Base Camp (EBC) yang berketinggian 5,364 meter (m) dari aras laut di sini hari ini.

Azhan yang popular dengan watak Ustaz Hamadi menerusi drama Nur menawan EBC bersama-sama 26 pendaki lain termasuk lima pengamal media dan enam pendaki dari Brunei.

Selain EBC, sebahagian pendaki turut menawan puncak Gunung Kala Patthar setinggi 5,550m dari aras laut.

“Saya anggap kejayaan ini sebagai mimpi yang menjadi kenyataan. Ini adalah satu pencapaian yang besar dalam hidup saya kerana saya tidak pernah berada di ketinggian melebihi 5,000 meter dari aras laut.

“Saya hampir mengalah ketika dalam perjalanan menuju ke Lobuche dan Gorak Shep sebelum berjaya menawan Gunung Kala Phattar dan EBC.

“Saya mengalami simptom-simptom awal penyakit akut gunung atau altitude mountain sickness (AMS) seperti badan menjadi lemah dan kepala berasa pening.

“Namun, saya gunakan segala sisa-sisa tenaga yang ada dan kuatkan mental saya untuk melawan penyakit itu.

“Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan sependakian yang banyak memberikan sokongan moral dan mental untuk saya merealisasikan impian ini” katanya.

Azhan berkata, kejayaan ini juga diharap menjadi pendorong buat rakan-rakan lain yang berminat dengan dunia pendakian untuk meneroka lebih banyak lagi keindahan puncak dunia seterusnya membawa nama Malaysia di mata dunia.

Selain misi mengibarkan jalur gemilang pendakian ini juga adalah sebahagian misi promosi telefilem istimewa berjudul Rise to Power yang merupakan prekuel daripada siri KL Gangster Underworld siaran iflix. Naskhah berkenaan bakal disiarkan menerusi iflix secara percuma bermula 19 september 2019 ini.

Azhan juga berkata, kejayaan ini cukup bermakna kerana dilakukan sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-62 pada 31 Ogos lalu dan Hari Malaysia pada 16 September ini.

Ekspedisi pendakian anjuran Summit Attack Resources (SAR) yang diketuai Mohd. Fakhrul Munir Mohd. Isa berkenaan sekali gus menggalas cabaran mengibar Jalur Gemilang gergasi setinggi enam meter dan 12 meter lebar serta berat 11 kilogram di EBC.

Mohd Fakhrul yang juga Pegawai Bomba dari Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia Wilayah Tengah Kuala Kubu Bahru berkata, antara cabaran utama yang dihadapi pendaki ialah keadaan cuaca dan suhu sehingga 0 darjah Celsius serta risiko diserang AMS.

“Dua hari sebelum sampai ke EBC iaitu di Pheriche dan Lobuche, beberapa pendaki mula menunjukkan simptom-simptom awal diserang AMS seperti sakit dan pening kepala, tiada selera makan dan badan menjadi lemah.

“Namun, kami berjaya melawan situasi itu dengan memperbanyakkan minum air, makan untuk mendapatkan semula tenaga dan memakai pakaian sesuai bagi melindungi badan daripada terdedah kepada cuaca terlampau sejuk,” katanya.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://artismeletop.blogspot.com/2019/09/azhan-rani-jejak-kaki-ke-everest-base.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skechers Untuk Keselesaan Kaki Semasa Travel

Skechers Untuk Keselesaan Kaki Semasa Travel

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 483 hits
Skechers pilihan terbaru mr hubby kelas tau kemain kasut jenama Skechers dia beli sebab nak gi jenjalan kat obersee 2 minggu lepas sebelum ni masa kitaorang ke Jepun tahun 2017 mr hubby beli kasut jenama BATA untuk pakai masa jenjalan kat J...
Video Lagi Panen Kangkung Kaki Wanita Ini Di Makan Buaya Dan Jempol Tangannya Putus

Video Lagi Panen Kangkung Kaki Wanita Ini Di Makan Buaya Dan Jempol Tangannya Putus

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 344 hits
Wanita bernama Sakiah yang merupakan ibu rumah tangga harus menelan pil pahit saat mencari tanaman kangkung Kota Bontang Provinsi Kalimantan Timur Insiden nahas terjadi Minggu Sakiah yang saat itu sedang memetik kangkung untuk dimakan bersa...
Keluaran Smartphone Xiaomi Untuk Kaki Games

Keluaran Smartphone Xiaomi Untuk Kaki Games

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 280 hits
BlackShark 2 Pro Telefon Gaming Mampu Milik Terbaru Daripada XiaomiSekiranya pada minggu lalu Asus baru sahaja melancarkan ROG Phone 2 Xiaomi dibawah jenama dibawah kendaliannya BlackShark pada minggu ini telah melancarkan model gaming terh...
Demba Ba Patah Kaki

Demba Ba Patah Kaki

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 266 hits
Karier Demba Ba terancam ekoran patah kakiBekas pemain Newcastle United dan juga Chelsea ini kini bermain untuk kelab Shanghai Shenhua telah mengalami patah kaki ketika menentang kelab Shanghai SIPG FC Dalam kecelakaan itu Ba telah bertembu...
Unjuk Rasa Di Jalan Akses Masuk Rudenim Makassar Kaki Imigran Tergilas Mobil

Unjuk Rasa Di Jalan Akses Masuk Rudenim Makassar Kaki Imigran Tergilas Mobil

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 136 hits
Sedikitnya 300 an imigran pencari suaka berasal dari Afghanistan Pakistan Iran dan Sudan kembali berdemonstrasi di depan kawasan Rumah Detensi Imigrasi Makassar di jl Lembaga Bolangi Desa Timbuseng Kecamatan Patalassang Kabupaten Gowa Sulse...
Berlari Tanpa Kaki Shahabudin Berjaya Tamatkan Larian 12km

Berlari Tanpa Kaki Shahabudin Berjaya Tamatkan Larian 12km

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 455 hits
Shahabudin bersama sebahagian peserta LAJSM KUALA TERENGGANU 14 September Tidak memiliki anggota sempurna bukan halangan buat Mohd Shahabudin Othman 45 untuk menyertai Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019 yang berlangsung di Batu...
Potong Kaki Anjing Sebab Selalu Kejar Ayam Itik Jiran

Potong Kaki Anjing Sebab Selalu Kejar Ayam Itik Jiran

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 259 hits
The ReporterTidak berhati perut Tergamak seorang wanita memotong kaki kanan anjing peliharaannya hanya kerana berang dengan perbuatan haiwan itu Menurut perkongsian youth for social change di Instagram kejadian itu berlaku di Vietnam di man...
Nak Bergaya Punya Hal Dipakaikan Kasut Sebenarnya Boleh Buat Tumbesaran Kaki Bayi Terbantut

Nak Bergaya Punya Hal Dipakaikan Kasut Sebenarnya Boleh Buat Tumbesaran Kaki Bayi Terbantut

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 294 hits
Pelbagai fesyen kasut bayi membuatkan ibu bapa seronok membeli untuk anak anak Maklumlah bila disarungkan pada kaki bayi nampak comel sangat Sebenarnya tindakan ibu bapa memakaikan kasut kepada bayi masih kecil akan membuatkan perkembangan ...
Rekaan Belakang Oneplus Tv Diperlihatkan Rekaan Gentian Karbon Dan Kaki Yang Unik

Rekaan Belakang Oneplus Tv Diperlihatkan Rekaan Gentian Karbon Dan Kaki Yang Unik

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 148 hits
OnePlus TV adalah televisyen pintar daripada OnePlus Ia akan menjalankan Android TV tetapi diubahsuai menjadi lebih pantas dan lancar OnePlus turut berhasrat untuk menjadikan OnePlus TV sebagai tanda aras untuk televisyen pintar lain Ia jug...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000