Azam Baki Perlu Berehat Sementara Atau Digantung Tugas



SHAH ALAM – Isu pemilikan saham melibatkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki yang hangat diperkatakan seharusnya mendorong pemimpin nombor satu itu ‘berundur’ sementara waktu.
Pengerusi Yayasan Keperihatinan Komuniti Malaysia (MCCF), Datuk Seri Halim Ishak berkata, isu panas tersebut telah menjadi perhatian umum masyarakat Malaysia, malah menarik pandangan pelbagai pihak dari dalam dan luar negara.
Katanya, pelbagai pendapat dan persepsi dilontarkan oleh netizen di media sosial berhubung isu sensasi tersebut.
MCCF kata beliau, yang merupakan rakan gabungan Rasuah Busters dalam kempen menghapuskan rasuah di Malaysia terpanggil untuk menyatakan pendirian dan pandangan dalam isu Tan Sri Azam Bakiini.
“Saya berasa agak hairan kenapa Ketua Pengarah, Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (GIACC) sehingga kini menyepi tanpa suara?
“Sedangkan, isu Ketua Pesuruhjaya SPRM ini semakin menjadi perhatian rakyat dan mendapat perhatian daripada pelbagai pihak di luar negara.
“Apakah peranan GIACC sebenarnya? Apakah langkah yang perlu diambil oleh GIACC apabila melibatkan orang nombor satu dalam SPRM pada hari ini?,” soalnya kepada kru Rasuah Busters pada Ahad.
Ujar Halim, mungkin sudah tiba masanya untuk pihak GIACC sewajarnya menasihatkan agar Azam direhatkan sementara waktu atau digantung tugas sehingga siasatan selesai dijalankan.
Tegasnya, perkara tersebut penting demi menjaga integriti SPRM yang sepatutnya ‘nampak lebih putih daripada putih’.
Sehubungan itu juga katanya, usaha atau pelaksanaan ‘merehatkan’ Azam akan dapat membantu negara menangani isu salah guna kuasa dalam kalangan penjawat awam.
Selain itu menurutnya, gesaan merehatkan pemimpin nombor satu SPRM itu selaras dengan pelaksanaan Pelan Anti Rasuah Nasional yang telah dilancarkan oleh kerajaan.
“Saya berharap agar Pelan Anti Rasuah Nasional ini tidak akan terjejas akibat isu Ketua Pesuruhjaya SPRM ini sendiri,” katanya.
Selain itu Halim berkata, orang ramai dapat melihat dan menilai kenyataan yang dibuat oleh enam ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Malaysia (LPPR) baru-baru ini berhubung isu pemilikan saham oleh Azam.
Jelasnya, kenyataan enam ahli LPPR tersebut menafikan bahawa lembaga tersebut telah mengesahkan bahawa Azam tidak terlibat dalam sebarang salah laku dalam isu pemilikan saham korporat telah mengundang persoalan dalam kalangan masyarakat.
Sehubungan itu tegas Halim, LPPR selaku badan pemantau bebas SPRM seharusnya bebas dalam menyuarakan pendapat tanpa perlu takut atau gentar kepada mana-mana pihak.
“Untuk itu, MCCF memohon kepada pihak kerajaan agar isu berhubung Azam mestilah disiasat oleh satu badan bebas sama ada menerusi Select Committee Parlimen atau Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) demi menjaga integriti SPRM yang kini menjadi perhatian dunia,” katanya.
Dalam pada itu, Halim turut menyarankan agar tiada pihak mengambil kesempatan dan mengeksploitasi isu tersebut atas kepentingan parti politik mahupun kepentingan diri sendiri.
Harapan beliau, reputasi dan moral warga kerja SPRM tidak akan luntur disebabkan isu yang melanda Ketua Pesuruhjaya SPRM tersebut.
Azam Baki perlu berehat sementara atau digantung tugas
 
Baca Artikel Menarik:
Azam ‘sembang’ dulu cakap sokong pemberi maklumat – C4 Banjir: E-rebat RM500 bantu mangsa banjir beli peralatan elektrik Caj RM600 sekali servis, 6 pelajar Afrika melacur ditahan Adik guna akaun Azam: Ini bukan akaun Shopee – Fahmi Keladi emas 916 sama harga Honda Civic Anya kena kecam bercium dengab Reza Sharnaaz risau, Emma pula obses Ameera Khan dikecam jual kek batik Maut Angkara Buat Pusingan U Mengejut Khalid jangan sibuk tanah orang Wanita letak ikan mati dalam peti surat bekas teman lelaki setiap hari Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Ada apa dengan 11 Mac, 19 April dan 17 September?

Pelakon Indonesia, Cassandra Angelie kantoi melacur

The post Azam Baki perlu berehat sementara atau digantung tugas appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/01/09/azam-baki-perlu-berehat-sementara-atau-digantung-tugas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 184 hits
Terlalu banyak beban buruk yang dipikul oleh PM dari Umno iaitu Ismail Sabri sekarang Apabila beliau mengambil alih jawatan PM dari kerajaan tebuk atap pimpinan Mahiaddin kerajaan gagal yang sama dipimpin oleh Ismail Sabri dan terus memburu...
Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 220 hits
January 8 2022Pengerusi Bersih Thomas Fann dan Presiden Aliran Anil Netto menyelar Abu Zahar Ujang yang dilihat menutup penglibatan Azam Baki PETALING JAYA BERSIH menggesa Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan...
Pas Play Safe Isu Azam Baki Kerana Pernah Berurusan Dengan Sprm Dan Kegagalan Menyaman Husam Musa Isu 90 Juta

Pas Play Safe Isu Azam Baki Kerana Pernah Berurusan Dengan Sprm Dan Kegagalan Menyaman Husam Musa Isu 90 Juta

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 198 hits
Punca sebenar Pas memuji Azam Baki akhirnya terbongkarJanuary 7 2022Dunia maya dikecohkan dengan kenyataan rasmi parti Pas yang menyambut baik penjelasan terbuka Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Baki mengenai dakwaan pemili...
Undur Azam Baki Ahli Parlimen Keadilan Buat Laporan Polis Ketua Sprm K

Undur Azam Baki Ahli Parlimen Keadilan Buat Laporan Polis Ketua Sprm K

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 214 hits
YB Fahmi Fadzil YB Akmal Nasir YB Maszlee Malik YB Mariah Chin dan beberapa orang Ahli Parlimen lain telah membuat satu laporan polis terhadap Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki membabitkan isu rasuah
Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 172 hits
Six members of the MACC Anti Corruption Advisory Board have disputed their chairperson Abu Zahar Ujang s account relating to the shareholding controversy involving MACC chief commissioner Azam Baki They noted that Abu Zahar during a press c...
Penjelasan Azam Baki Buktikan Sikap Telus Dan Keterbukaan Kata Penganalisis

Penjelasan Azam Baki Buktikan Sikap Telus Dan Keterbukaan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 153 hits
MALAYSIA NOW Menurut penganalisis tindakan Azam memberi penjelasan kepada LPPR adalah mengikut saluran yang betul Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki pada sidang media di Putrajaya Tindakan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Bak...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk