Azam Baki Bebas Tanpa Siasatan Lemah Pm Semakin Terserlah


 
Di samping deretan kelemahan sedia ada pada Ismail Sabri Yaakob kekal terpahat menjadikannya Perdana Menteri paling gagal, malah lebih gagal berbanding pendahulunya, Mahiaddin Md Yasin, kegagalan beliau berbuat sesuatu yang meyakinkan dalam kontroversi pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki hanya menambah-terukkan lagi kedudukan dirinya di mata rakyat.
Rakyat kini ternanti-nanti apa proses siasatan seterusnya terhadap Azam Baki, meskipun sudah banyak masa berlalu.
Yang dihebohkan bahawa polis, Suruhanjaya Sekuriti dan pihak dalaman SPRM sendiri akan melakukan siasatan terhadap Azam Baki, tapi masih tidak ternampak apa-apa perkembangan pun mengenainya hingga ke hari ini.
Sebaliknya yang terserlah ialah Azam Baki masih terus bebas bercakap mempertahankan dirinya, malah sampai ke peringkat mendabik dada mengatakan hanya Agong seorang saja yang layak memecatnya.
Tak rasa diperlekeh dan dihinakah Ismail Sabri dengan kedudukannya sebagai Perdana Menteri melalui kenyataan Azam Baki itu, walhal beliau hanya seorang penjawat awam yang mengetuai SPRM?
SPRM adalah sebuah agensi kerajaan dan ia pula terletak di bawah dagu Perdana Menteri, tetapi Azam Baki nampaknya senang-senang melekehkan Ismail Sabri sebagai orang atasannya.
Malah keangkuhannya bercakap mengaitkan nama Agong di ketika dirinya perlu disiasat untuk menentukan kebersihannya adalah suatu pukulan paling malang kepada ketidakmampuan Ismail Sabri sendiri.
Puncanya tidak lain ialah kerana Ismail Sabri gagal bertindak dalam bentuk yang meyakinkan atau memperlihatkan dirinya adalah Perdana Menteri yang ada kuasa dalam kontroversi ini.
Kagagalan ini bukan saja memperlihatkan Ismail Sabri tiada kepimpinan dan kawalan kepada orang bawahannya, malah langsung tiada keberanian sebagai ketua kerajaan.
Sebagai Perdana Menteri, beliau bukan saja harus memastikan semua jentera kerajaan di bawah kepimpinannya berjalan dengan baik dan meyakinkan rakyat, bahkan seharusnya berani menanganinya jika ada masalah yang timbul, apa lagi jika memerlukan tindakan atau siasatan.
Lebih-lebih lagi jika agensi tersebut terletak di bawah dagunya sendiri, tindakannya menangani seharusnya lebih pantas lagi.
Sampai bila keadaan tidak menentu ini akan berterusan?
Tiada penubuhan badan bebas sebagaimana diharapkan rakyat, tiada arahan bercuti, lebih malang lagi, siasatan yang kononnya sedang dijalankan pun seperti tiada ketahuan dan perkembangan.
Apa nak jadi dengan negara kita ini?
Tahu-tahu Azam Baki pula yang lebih berani mendabik dada mengatakan hanya Agong seorang saja yang layak memecat atau memintanya berhenti dan ini seolah-olah Perdana Menteri bukan ketua yang ada kuasa kepadanya.
Lantaran sehingga ke hari ini Azam Baki seperti masih bebas daripada sebarang siasatan, sedangkan potensi kesalahannya adalah pelbagai dan rakyat amat berharap ada suatu penyelesaian, yang paling terkesan dan dilihat paling tidak berguna dalam hal ini tentunya ialah Perdana Menteri itu sendiri.
Satu-satunya siasatan yang ternampak berjalan setakat ini hanyalah oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen yang telah mengeluarkan sapina terhadap Azam Baki untuk hadir mengadap mereka pada 19 Januari ini.
Tetapi, jawatankuasa ini terhad peranannya dan hanya boleh menyoal saja tanpa kuasa undang-undang yang dimilikinya, bahkan tidak juga terletak di bawah ketiak Perdana Menteri.
Jika negara ini mempunyai Perdana Menteri yang berwibawa, ada kawalan dan keberanian, ketidaktentuan dan keadaan negara seperti tiada kerajaan dan tiada Perdana Menteri dalam kes Azam Baki ini pasti tidak berlaku. – ShahbudinHusin 13/01/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/azam-baki-bebas-tanpa-siasatan-lemah-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
48 Ngo Tuntut Siasatan Bebas Isu Palit Azam Baki

48 Ngo Tuntut Siasatan Bebas Isu Palit Azam Baki

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 164 hits
Oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki Foto BERNAMA KUALA LUMPUR Lebih 40 badan bukan kerajaan hari ini tampil menggesa siasatan bebas dilaksanakan terhadap kontroversi dakwaan pemilikan saham oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pence...
Kes Azam Baki Beri Peluang Siasatan Dijalankan Tidak Wajar Hukum Melalui Perang Media Faizal

Kes Azam Baki Beri Peluang Siasatan Dijalankan Tidak Wajar Hukum Melalui Perang Media Faizal

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 145 hits
Oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki GAMBAR Abd Razak Aid SEMUA pihak perlu menegakkan kedaulatan undang undang atau rule of law di dalam kes yang melibatkan penjawat awam dan tidak sewenang wenang...
Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 155 hits
January 10 2022 Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azalina Othman Said membangkitkan soalan sama ada pemeriksaan menyeluruh sudah dibuat terhadap Tan Sri Azam Baki sebelum dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Mal...
Mou Ph Bn Perlu Digerakkan Atasi Skandal Azam Baki Abim

Mou Ph Bn Perlu Digerakkan Atasi Skandal Azam Baki Abim

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 216 hits
Angkatan Belia Islam Malaysia menyeru agar kerajaan BN PN segera melaksanakan agenda tranformasi sebagaimana yang dipersetujui dalam memorandum kerjasama antara Pakatan Harapan dan Kerajaan Persekutuan tahun lalu Hal itu menurut Presiden AB...
Siasatan Kes Pegawai Sprm Sepatutnya Dibuat Jawatankuasa Bebas Ti M

Siasatan Kes Pegawai Sprm Sepatutnya Dibuat Jawatankuasa Bebas Ti M

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 116 hits
Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki hadir sidang media khas di ibu pejabat SPRM Foto Bernama KUALA LUMPUR Tidak wajar untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sendiri yang menyiasat sebarang kes ya...
Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat

Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 256 hits
Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat Pemberi maklumat K Lalitha yang menulis mengenai pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dalam dua syarikat senaraian awam mempertahankan laporannya Dalam satu kenya...
Kes Azam Baki Mendedahkan Kegagalan Ketuanan Melayu Dan Keluarga Malaysia

Kes Azam Baki Mendedahkan Kegagalan Ketuanan Melayu Dan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 203 hits
The Azam Baki Case is a perfect example of the Failure of Ketuanan Melayu Mail s Malaysian Family Sila sokong kerja saya untuk mencipta video yang lebih bermaklumat Patreon Website Facebook Twitter Instagram
Is The Whistleblower In The Azam Baki Case A Whistleblower

Is The Whistleblower In The Azam Baki Case A Whistleblower

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 383 hits
And this is the crux of the Lalitha Kunaratnam accusation against MACC s Azam Baki She is not a whistleblower because she did not lodge a confidential report to the MACC but published two articles Hence she cannot claim whistleblower status...
Wan Junaidi Dikecam Pertahan Azam Baki

Wan Junaidi Dikecam Pertahan Azam Baki

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 123 hits
January 9 2022 R Sivarasa berkata Wan Junaidi Tuanku Jaafar silap berhubung nilai saham dimiliki Azam Baki selain mengenai isu perundangan berkaitan pemilikan saham oleh penjawat awam PETALING JAYA Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wan Jun...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie