Ayah Kecil Hati Dengan Anak Anak




Entah lah siapa yang aku nak salahkan jika anak-anak aku tak tahu yang mana penting atau tidak. Apabila anak kau meningkat dewasa dan sikap mereka membuat kau kerap  berkecil hati. Kadang kala hati nak berkecai pun ada.


Aku kena akui semua anak rapat dengan ibu mereka dan jika dibandingkan antara ayah dan ibu. Sudah tentu ibu akan menang . Dan aku selalu berdoa jika Allah nak ambil nyawa isteri atau aku baik ambil nyawa  aku dahulu. 
1 SYAWAL ALLAH MENJEMPUT IBUKU
Perkara yang membuat aku kecil hati hingga kini dan akan ku pendamkan ialah semasa kematian ibuku baru-baru ini. Anak-anak hadir pada malam ibuku meninggal dan kemudian mereka balik ikut mak sedara mereka. Untuk pengetahuan, anak-anak aku ini tinggal dengan dengan nenek dan mak sedara mereka.


Okey leh, aku tak kisah Tapi hati aku berdetik apa salahnya kau temankan nenek kau dan bacakan ayat-ayat suci serta temankan ayah kau yang sedang bersedih ini. Mereka semua tahu bahawa  aku dengan ibuku memang cukup rapat.


Pada paginya, anak-anak aku datang bersama keluarga belah isteriku. Anak lelaki aku bantu hingga ke tapak perkuburan dan aku pulang selepas dari tapak perkuburan. Mak sedara mereka beritahu, anak-anak aku dah balik. Yang lelaki tu balik sebab demam katanya.
Pada masa itu aku memang frust giler sebab malam akan ada tahlil dan rumah mak aku belum kemas lagi dan anak aku iaitu ayahnya yang sayang mak dia tiada untuk beri sokongan . Mereka bukannya budak-budak, yang lelaki umur 15 tahun dan yang perempuan umur 19 tahun. 


Mereka boleh dianggap sebagai orang dewasa dan sepatutnya mak sedara dia tak boleh suruh anak aku balik pada majlis yang begitu penting untuk aku . Dan pada masa inilah aku hendak mengajar anak lelaki aku bagaimana prosedur uruskan hal-hal sebegini sebab anak lelaki kena belajar bende-bende macam ini.


Ini tidak, dia hantar anak lelaki lembik aku balik ke rumah dan ia habiskan masa seharian main game. Dan ayahnya yang tengah sedih dan penat mengemas rumah dan tidak cukup tidur. Apatah lagi telepon bertanya khabar pada ayahnya. Ya, aku tahu anak-anak hanya rapat pada ibu. Siapalah ayah mereka pada mata mereka.


Perkara ini membuat aku terpikir, mampukah aku bergantung pada mereka apabila aku tua dan sakit nanti. Adakah mereka akan ambil berat tentang kau. Dan jika telah bekerja, adakah mereka akan menelepon kau bertanya khabar. Atau mungkin akan telepon kau setahun sekali atau kau telepon mereka kenapa tak call ?


Anak-anak sekarang adalah King!!! Dan aku amat kecil hati dan risau dengan anak lelaki aku yang tak tahu apa-apa tentang dunia luar ni. Ia dilindungi terlalu ketat oleh mak sedara mereka dan aku yakin perbuatan ini akan memakan diri mereka nanti.


Anak aku tidak akan mempunyai survival kendiri dan tidak boleh menyelesaikan masalah sendiri jika ada masalah. Untuk aku anak lelaki aku ini umpama anak perempuan sebab didikan yang lembik dan tidak berpikir.


Aku ada marah semalam kedua-dua anak aku walaupun bukan 100% salah mereka. Tapi ianya tetap salah mereka. Aku lebih salahkan anak lelaki aku  kelihatan tidak mampu menjaga dan membuat keputusan.


Bulan lepas, bas sekolah tinggalkan anak aku selama 2 hari berturut-turut hingga terpaksa balik lewat 3 jam. Sebagai lelaki, apa yang boleh kau buat ialah tanya rakan-rakan sekolah tumpang mereka balik atau beritahu guru tumpang balik dan pelbagai cara lagi sehingga kami selesaikan masalah pengangkutan ini. Sebab kau lelaki.


Kau tahu balik ni kang tiada bas, apa tindakan kau sebagai anak lelaki yang belajar disekolah menengah? Tiada tindakan hingga terpaksa kami mencari bantuan makcik tu ambil anak lelaki aku waktu balik sekolah.


Bayangkan kelembikan anak-anak zaman sekarang, semuanya nak bersuap dan jika ada masalah tak tahu nak buat apa.  Aku boleh katakan anak lelaki aku ini macam anak perempuan.


Marah bila aku cakap macam tu pada anak lelaki ni. Biar aku lihat dan jika ada masalh memang aku basuh kesemua mak sedara di ayang didik anak lelaki aku jadi pondan.


Bayangkan lagi 20 tahun, aku meninggal dunia, adalah ia mampu menguruskan jenazah aku. Aku rasa tak mungkin. Mungkin kakak aku akan uruskan atau adik lelaki isteri aku akan uruskan. Aku menulis di blog ini sebagai diari untuk melihat adalah benar perasaan aku ni,


Paling malu ramai jiran-jiran tanya mana anak kau Hanif. Aku nak jawab apa?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sideofmuslim.blogspot.com/2022/05/ayah-kecil-hati-dengan-anak-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 199 hits
Ibu adik pening duduk dalam kereta lama lama rasa macam kepala berpusing Ayat seperti ini mungkin akan keluar dari mulut si manja anda setiap kali bawa anak naik kereta untuk perjalanan yang jauh bukan Ya ia memang kedengaran menyusahkan Te...
Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 160 hits
Berbaki lima hari lagi umat Islam di Malaysia akan menyambut kedatangan Aidil Fitri Selepas dua tahun tidak dapat meraikan hari raya bersama sanak saudara di kampung halaman akibat perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan sudah tentu tahun ...
Lebih Berhati Hati Bukan Saya Sendiri Tetapi Ada Anak Bersama Shila Amzah Tak Tutup Pintu Hati

Lebih Berhati Hati Bukan Saya Sendiri Tetapi Ada Anak Bersama Shila Amzah Tak Tutup Pintu Hati

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 155 hits
Walaupun pernah melalui kegagalan dalam rumah tangga namun penyanyi Shila Amzah tidak pernah menutup pintu hatinya untuk menerima cinta baharu Namun begitu Shila atau nama sebenarnya Nurshahila Amir Hamzah 32 berkata dia akan lebih berhati ...
Bila Orang Usik Anak Kita Melampau Lampau Mama Ayah Wajib Masuk Campur

Bila Orang Usik Anak Kita Melampau Lampau Mama Ayah Wajib Masuk Campur

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 145 hits
Situasi usik mengusik serta menyakat sebenarnya adalah situasi yang biasa berlaku dalam kalangan keluarga lebih lebih lagi bila lama tak jumpa Ada saja yang tua nak sakat si anak muda kan Tapi ada juga situasi sakat menyakat yang membuatkan...
Bolehkah Ayah Mencium Anak Perempuannya Yang Sudah Dewasa

Bolehkah Ayah Mencium Anak Perempuannya Yang Sudah Dewasa

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 213 hits
Bolehkah Ayah Mencium Anak Perempuannya yang Sudah Dewasa Pertanyaan Apakah dibolehkan bagi seorang ayah mencium anak perempuannya yang sudah dewasa Jawaban Hukum asalnya boleh saja Karena anak dan ayah termasuk mahram sehingga boleh saja b...
Hfmd Capai Tahap Paras Bahaya Mak Ayah Kena Pantau Anak Di Rumah Bukan Bawa Keluar Jalan Jalan

Hfmd Capai Tahap Paras Bahaya Mak Ayah Kena Pantau Anak Di Rumah Bukan Bawa Keluar Jalan Jalan

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 114 hits
Kenaikan kes jangkitan virus Penyakit Kaki Tangan dan Mulut yang membimbangkan di seluruh dunia membuatkan mak ayah bertambah risau jika anak anak dijangkiti Malah menurut Ketua Pengarah Kesihatan jangkitan HFMD ini juga sudah mencapai taha...
Who Muncul Wabah Penyakit Hati Misterius Seorang Anak Meninggal

Who Muncul Wabah Penyakit Hati Misterius Seorang Anak Meninggal

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 130 hits
Satu kematian dilaporkan berkaitan dengan wabah penyakit hati misterius yang menjangkiti anak anak di Eropa dan Amerika Serikat
Pada Awal Saya Tengok Dia Sangat Baik Macam Dalam Tv Anak Ded4h Apa Sebenarnya Yang Mak Wan Dah Buat Kat Ayah Dia

Pada Awal Saya Tengok Dia Sangat Baik Macam Dalam Tv Anak Ded4h Apa Sebenarnya Yang Mak Wan Dah Buat Kat Ayah Dia

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 541 hits
TIGA bulan melayari bahtera perkahwinan bersama pelakon veteran Mak Wan merupakan suatu episod hitam buat diri Husain Dolah
Ciri Baru Ini Berguna Buat Parents Yang Ada Anak Kecil Boleh Tahu Kawasan Penyakit Berjangkit

Ciri Baru Ini Berguna Buat Parents Yang Ada Anak Kecil Boleh Tahu Kawasan Penyakit Berjangkit

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 169 hits
Orang ramai disarankan untuk mengemas kini aplikasi MySejahtera dengan kadar segera Dalam satu perkongsian di Instagram Majlis Keselamatan Negara memaklumkan terdapat ciri baharu yang boleh dimanfaatkan pengguna menerusi kemas kini versi te...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses