Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala


“Ibu, adik pening duduk dalam kereta lama-lama, rasa macam kepala berpusing”. Ayat seperti ini mungkin akan keluar dari mulut si manja anda setiap kali bawa anak naik kereta untuk perjalanan yang jauh bukan? Ya, ia memang kedengaran menyusahkan. Tenang, kami akan membantu anda menyelesaikan masalah ini! Jadi, sila teruskan membaca artikel kami ini ya?

Dilema anak kecil & kenderaan
Setiap kali tiba cuti sekolah, si manja anda pasti tidak boleh duduk diam dan mula bertanya kepada anda berkenaan aktiviti yang ingin dilakukan pada waktu itu bukan? Mereka mungkin memilih untuk balik ke kampung halaman ataupun pergi melancong dan bercuti ke mana-mana pusat peranginan.
Bagi mana-mana ibu bapa, ia boleh jadi satu perkara yang menyeronokkan tetapi membimbangkan pada masa yang sama. Ini kerana anda perlu merancang terlebih dahulu perjalanan anda dengan baik agar si manja tidak meragam sepanjang perjalanan menuju destinasi pilihan.
Persoalannya, apa yang ibu bapa perlu lakukan sebagai tip bawa anak naik kereta untuk perjalanan jauh?
Tip bawa anak naik kereta untuk perjalanan jauh

Sebenarnya, tiada sebarang masalah untuk ibu bapa bawa anak naik kereta. Asalkan anda sebagai ibu bapa amalkan tip-tip berikut:
#1. Tentukan waktu dan tempoh perjalanan
Sebelum memulakan apa-apa perjalanan yang jauh, ibu bapa seharusnya merancang waktu dan tempoh perjalanan anda. Tidak ada waktu atau tempoh spesifik yang perlu dipatuhi kerana ia bergantung sepenuhnya kepada individu.
Namun begitu, cuba elakkan daripada terus memandu selama berjam-jam tanpa berehat seketika bagi mengelakkan kanak-kanak berasa mual dan stres sepanjang perjalanan. Ia juga pasti akan membuat anda berasa tidak selesa.
#2. Pastikan kondisi kereta berada dalam keadaan baik
Anda juga perlu memastikan kondisi kereta berada dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan yang jauh. Periksa bahagian dalaman enjin, tekanan angin tayar, beg udara serta pasang kerusi kanak-kanak jika perlu.
Tali pinggang keledar dan beg udara direka untuk penumpang yang mempunyai ketinggian lebih 145 cm dan berat melebihi 36 kg sahaja. Jika si manja masih lagi kecil, jangan lupa pasangkan baby car seat ya?
Namun, harus diingatkan juga agar bayi dan anak-anak yang masih kecil perlu duduk di kerusi kanak-kanak di tempat duduk belakang yang direka khas untuk usia dan berat mereka.
Jangan pula anda meletakkan kerusi tersebut di tempat duduk sebelah pemandu kerana ia adalah tindakan yang tidak selamat dan boleh menyebabkan bayi terhumban ke depan jika kenderaan brek mengejut!
#3. Sediakan makanan
Ibu bapa perlu memenuhkan kereta dengan makanan dan minuman kegemaran anak dan juga anda sendiri. Ini bertujuan untuk mengelakkan kelaparan sepanjang perjalanan jauh anda.
Ketika ini, anda juga boleh melonggarkan sedikit peraturan pemakanan dan berikan mereka makanan ringan atau makanan segera yang digemari mereka.
#4. Sediakan pakaian
Selain makanan, pakaian juga penting. Ibu bapa perlu menyediakan secukupnya pakaian yang diperlukan oleh setiap ahli keluarga. Selain itu, sediakan juga kain atau tisu yang mudah anda capai sekiranya berlaku kecemasan kepada anak anda seperti muntah atau luka!
#5. Tetapkan peraturan
Ibu bapa perlu bersikap lebih tegas terhadap anak-anak dengan menetapkan beberapa peraturan yang perlu dipatuhi sepanjang perjalanan anda menuju destinasi. Misalnya, anda boleh membuat peraturan agar anak anda meminta izin terlebih dahulu sebelum membuka tingkap, bumbung suria atau menukar saluran radio.
#6. Sediakan pelbagai bentuk hiburan untuk anak anda
Ini adalah penting bagi memastikan anak anda kekal ceria dan bersemangat sepanjang perjalanan. Anda boleh menyediakan pelbagai bentuk hiburan seperti permainan yang boleh selamat untuk dimainkan di dalam kereta. Jika anak anda seorang yang gemar menonton kartun, pasangkan dvd cerita kegemaran mereka agar mereka kekal terhibur.

 
#7. Bawa kamera
Anda sudah pasti tidak mahu terlepas daripada merakam setiap detik dan kenangan percutian anda bersama pasangan tercinta dan anak-anak. Bersama-sama, anda boleh merakam setiap keindahan yang anda temui sepanjang perjalanan anda menuju ke destinasi pilihan.
#8. Menyanyi dan menari bersama anak anda
Sekali-sekala, tidak salah jika anda mengubah watak ibu bapa yang tegas dan menjadi ibu bapa yang ‘happy go lucky’. Pasangkan lagu kegemaran anda seisi keluarga sambil menyanyi dan menari bersama-sama. Ini akan mencipta sebuah ritual dan pengalaman yang sangat indah dalam memori anak anda.
Konklusi
Kesimpulannya, tiada sebarang masalah sekiranya anda mahu bawa anak naik kereta untuk perjalanan jauh. Cuma, pastikan anda ikuti tip dalam artikel ini terlebih dahulu ya!
 

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini, Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-balik-raya-bawa-anak-kecil-kena-ikut-tip-ini-baru-mak-ayah-tak-pening-kepala/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Bosan Dalam Kereta Ini Tip Travel Raya Untuk Mak Mak Ada Anak Kecil

Elak Bosan Dalam Kereta Ini Tip Travel Raya Untuk Mak Mak Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 183 hits
Stress tau kalau jalan jem lepas tu anak pula mengamuk bila duduk dalam carseat sebab bosan Especially bila nak balik raya hujung minggu ni Nak pegang dalam kereta risau bahaya pula Jom tengok apa kita boleh prepare untuk travel raya ni Dah...
Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 159 hits
Berbaki lima hari lagi umat Islam di Malaysia akan menyambut kedatangan Aidil Fitri Selepas dua tahun tidak dapat meraikan hari raya bersama sanak saudara di kampung halaman akibat perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan sudah tentu tahun ...
Autism Memanglah Macam Tu Anak Autism Ada Peluang Dibantu Mak Ayah Kena Cari Ilmu Bantu Anak

Autism Memanglah Macam Tu Anak Autism Ada Peluang Dibantu Mak Ayah Kena Cari Ilmu Bantu Anak

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 143 hits
Jangan mudah melabelkan anak anak lebih lebih lagi anak kita yang mengalami masalah autism Anak kecil ini seharusnya dibantu dari pelbagai segi Kenal pasti anak terlebih dahulu dan kemudian dekati dan bantu mereka dengan baik Ini usaha yang...
Baru Nak Guna Duit Kwsp Untuk Raya Ramai Sedih Lihat Kuala Lumpur Terendam Lagi

Baru Nak Guna Duit Kwsp Untuk Raya Ramai Sedih Lihat Kuala Lumpur Terendam Lagi

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 184 hits
Mesti ramai yang baru menikmati RM10 000 hasil dari Pengeluaran Khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
Jual Kerepek Nak Balik Raya Selepas 2 Kali Kehilangan Kerja Video

Jual Kerepek Nak Balik Raya Selepas 2 Kali Kehilangan Kerja Video

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 175 hits
Jual Kerepek Nak Balik Raya Selepas 2 Kali Kehilangan Kerja VIDEO JOHOR BAHRU Walaupun diuji dugaan berat apabila kehilangan kerja dua kali berturut turut seorang lelaki di sini nekad berusaha menjual kerepek bagi pulang berhari raya ke Ter...
Plt Kepala Sdn Depok Baru 8 Beberkan Kronologi Perundungan Anak Berkebutuhan Khusus

Plt Kepala Sdn Depok Baru 8 Beberkan Kronologi Perundungan Anak Berkebutuhan Khusus

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 136 hits
Dikatakan sebelumnya J tidak pernah melakukan hal itu pada siapapun Bahkan dia yang sering melapor pada guru jika ada murid bertengkar Video itu beredar dari grup whatsapp anak anak
Beberapa Perkara Yang Parents Boleh Buat Bila Travel Balik Kampung Dengan Anak Kecil

Beberapa Perkara Yang Parents Boleh Buat Bila Travel Balik Kampung Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 267 hits
Bila ada anak kecil memang kena buat persiapan yang teliti sebelum bertolak menuju ke destinasi Tak susah pun travel dengan anak kecil kalau semua keperluan terjaga Sebelum pulang ke kampung jom baca perkongsian ini Semoga bermanfaat buat s...
Anak Tak Mahu Bagi Kerjasama Masa Bergambar Ini 8 Tip Ambil Gambar Raya

Anak Tak Mahu Bagi Kerjasama Masa Bergambar Ini 8 Tip Ambil Gambar Raya

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 144 hits
Bagi ibu bapa yang ada anak kecil waktu nak bergambarlah akan jadi huru hara Daripada mood ibu ayah ok terus dah tak boleh Kadang tu dah pakai lawa lawa sebab anak tak bagi kerjasama baik tudung ibu yang lilit berpin bagai terus senget Belu...
Bawa Anak Tengok Tuntung Sungai Di Sunway Lagoon Pada Cuti Hari Raya

Bawa Anak Tengok Tuntung Sungai Di Sunway Lagoon Pada Cuti Hari Raya

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 185 hits
Aidilfitri kali ini bukan sahaja menggembirakan semua orang kerana sudah boleh pulang ke kampung halaman masing masing selepas dua tahun tidak meraikannya bersama keluarga Tetapi ia turut meraikan kepulangan populasi haiwan terancam Tuntung...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024