Awie Budak Ajaib Wira Kuala Besut




Besut: Meskipun hanyalah orang biasa, namun nama Mohamad Najmi Daud kini menjadi popular di daerah Besut selepas kejayaannya menemukan mangsa lemas di dasar sungai berhampiran jeti kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kuala Besut, di sini, 9 Oktober lalu.

Sikap berani dan keprihatinan lelaki kurang upaya (OKU) yang dikenali dengan panggilan Awie, 31, kini mendapat perhatian ramai dan namanya menjadi sebutan netizen selepas berjaya mengesan mayat, Azman Che Mat, 45, kira-kira 10 minit selepas beliau menyelam, walaupun keadaan arus sungai laju dan air keruh ketika itu.

"Setakat ini sudah dua mayat mangsa lemas telah saya temukan termasuk kejadian Jumaat lepas manakala kali pertama kira-kira dua tahun lalu membabitkan mayat seorang kanak-kanak," katanya yang bekerja mengambil upah mengangkat barang kepada Bernama di sini.

Atas usaha dan keberaniannya itu, Ketua Balai Polis Daerah Besut telah memberi surat penghargaan dan sumbangan kepada wira penduduk pekan nelayan itu pada 11 Oktober selain turut menerima lesen motosikal percuma yang dihadiahkan oleh pengusaha sekolah memandu daerah Besut.

Sememangnya anak jati Kampung Timor, Kuala Besut itu lama dikenali penduduk setempat kerana memiliki kebolehan luar biasa menyelam dalam tempoh beberapa minit tanpa memakai alat bantuan pernafasan atau kaca mata selam.

Mohamad Najmi yang mengalami kecacatan di mata sebelah kanan sejak lahir berkata, orang ramai termasuk pelancong sering meminta bantuannya mencari barangan berharga mereka yang tenggelam di dasar sungai sedalam kira-kira tiga meter berhampiran terminal pelancong ke Pulau Perhentian.

"Antara barang berharga yang sering terjatuh seperti barang kemas, telefon bimbit, spanar dan kunci kereta serta batu permata," katanya kepada Bernama ketika ditemui, di sini.

Mohamad Najmi yang masih bujang itu berkata, antara cabaran yang terpaksa dihadapinya ketika menyelam seperti keadaan air sungai keruh, lambakan sampah di dasar sungai, arus sungai laju dan risiko disengat spesies air berbisa.

Rakan Mohamad Najmi, Mohd Zulhibri Ibrahim, 37, berkata, penduduk menggelar Mohamad Najmi sebagai 'budak ajaib' kerana kemampuannya mengesan barang di dasar sungai meskipun sebelum itu telah dicari oleh ramai penyelam lain.

"Dia seperti ada kelebihan luar biasa kerana benda sekecil kacang pun dia mampu menemuinya walaupun berada di celah-celah sisa kayu-kayan yang berada di dalam sungai," katanya.

- Harian Metro


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lagiberita.blogspot.com/2020/10/awie-budak-ajaib-wira-kuala-besut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penduduk Kampung Gempar Buaya Muncul Di Pantai Kuala Besut

Penduduk Kampung Gempar Buaya Muncul Di Pantai Kuala Besut

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 239 hits
BESUT Penduduk kampung di Kuala Besut Terengganu gempar apabila mendakwa kelibat seekor buaya muncul di kawasan pantai daerah berkenaan pada Rabu Sepasukan anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia yang dikerahkan ke lokasi berkenaan selepa...
Tempat Menarik Itinerary 3 Hari 2 Malam Kuala Terengganu

Tempat Menarik Itinerary 3 Hari 2 Malam Kuala Terengganu

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 813 hits
Cerita ni dah lama sebenarnya perjalanan kami ke Kuala Terengganu sebelum kes Covid menngkat Kuala Terengganu memang ada banyak tempat menarik contoh pantai yang bersih pulau yang indah tempat makan di Kuala Terengganu juga banyak yang seda...
Pkpb Di Negeri Selangor Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Dan Putrajaya

Pkpb Di Negeri Selangor Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Dan Putrajaya

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 484 hits
DAY 209 Eh Tak pindah lagi ke kak Sabar Sampai masa aku pindah jua aku minta tempoh perlanjutan perpindahan tersebut sehingga minggu depan DAY 210 Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan berkuatkuasa dari 14 27 Oktober 2020 seperti yang ...
Kepelbagaian Spesies Cendawan Taman Negara Pahang Kuala Tahan

Kepelbagaian Spesies Cendawan Taman Negara Pahang Kuala Tahan

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 323 hits
Oleh Prof Madya Dr Nur Helmi Nur Jannah bt Azman Dr Kavirajaa Pandian A L Sambasevam Puan Sarini bt Ahmad Wakid Dr Siti Nor Atika bt Baharin UiTM Cawangan Negeri Sembilan Taman Negara Pahang Kuala Tahan adalah hutan simpan terbesar yang ter...
Apa Tu Pkpb Di Selangor Kuala Lumpur Dan Putrajaya

Apa Tu Pkpb Di Selangor Kuala Lumpur Dan Putrajaya

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 646 hits
Apa tu PKPB di Selangor Kuala Lumpur dan Putrajaya Harini bermulalah PKPB di sekitar kami iaitu Kuala Lumpur Selangor dan Putrajaya dari 14 Oktober 2020 sehingga 27 Oktober 2020 Semasa 2 hari lepas ianya telah diwar warkan oleh kerajaan Dal...
Ramadan Tapau Vivatel Kuala Lumpur Selera Kampung

Ramadan Tapau Vivatel Kuala Lumpur Selera Kampung

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 203 hits
Ramadan kali ni memang berbeza sangat sebab kita semua masih dalam keadaan berjaga jaga Banyak Buffet Ramadan yang terpaksa cancel Kalau tak tiap tiap kali Ramadan mesti Eyza kalut nak berbuka dekat Buffet Ramadan Ada hikmahnya jugak semua ...
Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 237 hits
Hai korang Lamanya rasa Eyza tak update blog Tak tau la busy sangat lately ni Rasa tak cukup kaki tangan semua dah Hari hari balik kerja lambat Sabtu hari tu Eyza pun cari la port lepak yang best kat KL ni Asyik kerja je kan Kena jugak ada ...
Dinner Bertemakan Culture Glam Di Vistana Hotel Kuala Lumpur

Dinner Bertemakan Culture Glam Di Vistana Hotel Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 941 hits
Hai korang Salam hujung minggu Buat apa tu Minggu ni Eyza just lepak santai kat rumah je Penat dah Nak rest je Minggu lepas Eyza sempat la join Dinner opis Mula mula macam malas nak join Tapi kawan kawan ramai pergi terus jadi semangat nak ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord