Tempat Menarik Itinerary 3 Hari 2 Malam Kuala Terengganu


Cerita ni dah lama sebenarnya perjalanan kami ke Kuala Terengganu sebelum kes Covid menngkat. Kuala Terengganu memang ada banyak tempat menarik contoh pantai yang bersih, pulau yang indah, tempat makan di Kuala Terengganu juga banyak yang sedap dengan pelbagai pilihan makanan. Saya simpan sini untuk rujukan masa depan jika dapat ke sana lagi, inshaAllah.
Kami menginap di homestay D'Medina dekat dengan ICON Residence betul-betul tengah bandar. Alhamdulillah rumahnya besar dan lengkap untuk kami.
Hari pertama perjalanan dimulakan dari Beranang terus ke toll gombak melalui lebuhraya LPT 1 & 2 hingga ke Kuala Terengganu dalam masa 5 jam lebih. Check-in homestay jam 3.30 petang dan berehat sebentar untuk lepaskan lelah.
1- Jalan Kampung Cina (Payang Memory Lane)Kira-kira jam 5 petang kami melawat Payang Memory Lane yang terletak di Jalan Kampung Cina. Kalau jalan-jalan dekat sini boleh nampak banyak mural yang dilukis di bangunan lama yang ada di sini. Okey juga tempatnya, memang instagramable. Ada juga coffee house yang boleh disinggah tapi masa kami disini dah tutup pula.

Pintu gerbang ke Kampung Cina Kuala Terengganu
Lorong warisan Kg.Cina

2- Makan Ikan Celup Tepung di Gerai Pok Nong, Mengabang TelipotKami menyusuri pantai Teluk Ketapang sebelum ke Mengabang Telipot tengok pantai. Memang ya Allah mendamaikan tempat ni. Hilang rasa penat memandu tadi. Sesampai je di gerai, tu diaa ramainya pelangggan tengah beratur tunggu giliran untuk ambil order. Nasib baik masih ada tempat makan, alhamdulillah. 
Celup tepung memang sedap dan berbaloi serta harga yang boleh kata murah berbanding tempat lain. Bestt !



macam-macam ada

Selesai makan kami kembali ke homestay untuk solat dan bersihkan diri.
3- Makan malam di Food Truck Drawbridge Kuala Terengganu.Sebabkan dah makan banyak juga la seafood celup tepung dekat Pok Nong jadi misi malam ni cari makan yang simple je. Sambil tu dekat Food Truck ni boleh view Drawbridge yang dihiasi lampu yang cantik pada waktu malam. Kalau nak naik ke bahagian atas Drawbridge pun boleh jika berkesempatan dengan sedikit bayaran masuk.

Terengganu Food Truck berdekatan Drawbridge
View drawbridge dari kawasan foodtruck

Lepas makan dan bergambar, kami kembali ke homestay untuk berehat untuk misi esok ke Pulau Kapas.
4- Day Trip dan Snorkelling di Pulau KapasDay trip ke Pulau Kapas kami dah tempah seminggu sebelum sebab takut juga jika penuh bot. Servis day trip kami tempah dekat Makcik Gemuk Boat Service dengan sedikit bayaran deposit untuk confirmkan seat.Alhamdulillah cuaca baik dan perjalanan ke Pulau Kapas dipermudahkan-Nya.
Naik bot dari Jeti Marang kira-kira 20 minit dari bandar Kuala Terengganu dalam jam 8.30 pagi dan perjalanan bot ambil masa 15 minit ke Pulau Kapas dari jeti.
Snorkelling di taman marin Pulau Kapas

Air jernih dan pasir bersih

Pantai Pulau Kapas

Pantai di Pulau Kapas mashaAllah cantik sangat membiru dan saujana mata memandang. Pulau Kapas ni tak besar, jadi mudah juga jalan-jalan sekitar pulau. Sambil tunggu bot untuk ke taman marin untuk snorkelling kami berkelah dulu sambil mandi pantai.
5- Restoran Nasi Campur Ustaz 2 (Marang)Dalam jam satu lebih macam tu kami balik semula ke jeti lepas selesai aktiviti di pulau. Perut pun mula lapar, jadi kami terus ke Restoran Nasi Campur Ustaz 2 dalam 5 minit dari jeti. Pilihan makanan memang banyak dengan lauk pauk, ulam-ulaman dan juga sambal belacan. Berselera betul lagi-lagi lepas main air laut kan..hehe.



Selesai makan kami ke homestay semula untuk bersihkan diri dan rehat sebentar. 
6- Shopping di Pasar PayangSelepas asar kami ke Pasar Payang untuk jalan-jalan dan beli souviner dari Kuala Terengganu. Sempat juga sambar beberapa helai kain batik dan seluar pelikat dekat sini. Pasar Payang yang pernah saya sampai beberapa tahun lepas masih bangunan lama. Yang baru nampak lebih cantik dan tersusun.



Pintu masuk Pasar Kedai Payang



7- Singgah di Masjid Kristal Kuala TerengganuLagi satu ikon Kuala Terengganu semestinya Masjid Kristal yang tersergam indah di Pulau Wan Man. Setakat hari yang kami pergi, masjid belum dibuka untuk umum kerana masih dibaikpulih. Pemandangan ketika matahari terbenam di sini sangat cantik dan jika ada masa lebih boleh ambil pakej river cruise menyusuri sekitar Masjid Kristal, Drawbridge dan Taman Tamadun Islam dengan pemandangan dari dalam bot.



Masjid Kristal
8- Makan Malam di Restoran Ikan Bakar Pantai TimurMakan malam kami di sini dengan menu ikan merah bakar, sotong celup tepung, tomyam campur, nasi putih dan juga sayur kailan ikan masin. Ditambah dengan jus buah memang menambah selera. Masa kami sampai sebabkan awal jadi masih ada tempat. Kira-kira lepas isyak pelanggan mula ramai dan perlu menunggu untuk dapatkan tempat makan.



Pelbagai pilihan menu masakan seafood

Selesai makan malam, kami memandu sekitar bandar untuk melihat pemandangan waktu malam Kuala Terengganu sebelum balik ke homestay.
9- Pagi ahad sebelum mencari sarapan, kami siap-siap check out homestay dan terus menuju ke  Kedai Nasi Dagang Kak Pah yang terletak di gerai nombor 30 di foodcourt Pantai Batu Burok. Dekat sini ada juga terdapat kedai makan dengan menu selain nasi dagang. 



Kami makan asing-asing sebabkan ada yang nak makan nasi kerabu dan juga nasi lemak. Nasi dagang memang sangat sedap disini.
Selesai makan, kami singgah jalan sebentar di Pantai Batu Burok belakang foodcourt. 

Pemandangan Pantai Batu Burok Kuala Terengganu

Sebabkan semalam petang ke Pasar Payang agak terkejar-kejar sebabkan tutup jam 6, jadinya ke sana la kami untuk kedua kali. Repeat shopping barang rumah seperti mangkuk tingkat enamel yang tengah famous tu..hehe.Harga memang berganda murah dari beli online.
10- Borong Keropok Lekor Kampung LosongSelesai urusan di Pasar Payang, kami bergerak ke Kampung Losong bungkus balik macam-macam jenis keropok lekor yang dijual di sepanjang jalan kampung ini. Saya pilih yang jenis vacum sebab senang nak simpan lama dalam peti ais.

Selain keropok lekor ada juga pelbagai makanan lain dijual.


Kami singgah makan tengahari di satu gerai nasi campur di Manir sebelum ke Exit LPT2 Kuala Terengganu melalui Kuala Terengganu Bypass.
Jalan jem teruk juga hendak ke Plaza Toll Gombak dari Karak sebelum sampai kira-kira jam 11 di Beranang. 


Itinerary kuala terengganu kami yang lepas, - Daytrip Pulau Kapas dan Kuala Terengganu selama 3 hari 2 malam.          
[HARI PERTAMA]
3.30 pm : Terus ke homestay -check-in
5.00 pm : Jalan Kampung China ( Payang Memory Lane)
5.30 pm : Pergi Pantai Teluk Ketapang 
6.00 pm : Makan Kedai Pok Nong (ICT) Mengabang Telipot
8.30 pm : Cari makan @ Food Truck & view Drawbridge
9.45 pm : Singgah 7E beli makanan/roti/kopi, balik hotel, rehat dan pack barang untuk pulau daytrip.
[HARI KEDUA]
7.00 am : bertolak ke Jeti Marang kaunter 1 (sarapan di homestay)
8.30 am : bergerak ke Pulau Kapas/ Snorkelling taman marin
1.30 pm : Balik ke Jeti Marang / cari tempat makan (Kedai makan nasi campur Ustaz 2 Marang)
2.30 pm : Balik ke homestay bersihkan diri dan rehat
4.30 pm : Gerak ke Pasar Payang/shopping
6.30 pm : Melawat Masjid Kristal dan bergambar
8.30 pm : makan malam @ Kedai Ikan Bakar Pantai Timur, Pantai Batu Burok
9.30 pm : Jalan bandar Kuala Terengganu
10.30 pm : Balik homestay rehat
[HARI KETIGA]
7.30 am : Checkout dan terus ke Kak Pah Nasi Dagang Pantai Batu Burok
9.30 am : Singgah shopping di Pasar kedai Payang
12.30 am : Beli keropok lekor di Kg.Losong
2.00 pm : Makan tengahari di Manir sebelum exit toll Kuala Terengganu.
Sehingga kembali lagi inshaAllah. Semoga pandemik yang sedang melanda dunia juga harapnya segera berakhir, amin.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2020/10/Melawat-Tempat-Menarik-dan-Itinerary-3-Hari-2-Malam-Kuala-Terengganu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tempat Makan Menarik Di Penang

10 Tempat Makan Menarik Di Penang

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 506 hits
Assalamualaikum wbt 10 Tempat Makan Menarik Di Penang Apabila berkunjung ke Penang anda tidak perlu risau untuk memikirkan makanan dan tempat makan menarik di Pulau Pinang Untuk pengetahuan anda semua Penang digelarkan Syurga Makanan kerana...
Lawatan Singkat Ke Muzium Di Raja Kedah Tempat Menarik Di Alor Setar

Lawatan Singkat Ke Muzium Di Raja Kedah Tempat Menarik Di Alor Setar

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 911 hits
Pernah tak anda singgah dan jenguk apa yang ada di dalam Muzium Di Raja Kedah yang terletak di Alor Setar Kedah Jika anda penduduk Kedah pasti dah pernah tahu mengenai kewujudan muzium ini yang bersebelahan dengan beberapa mercu tanda Alor ...
Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

Luckin Kopi Menawarkan Kopi Terbaik Dengan Tempat Lepak Hipster Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 233 hits
Hai korang Lamanya rasa Eyza tak update blog Tak tau la busy sangat lately ni Rasa tak cukup kaki tangan semua dah Hari hari balik kerja lambat Sabtu hari tu Eyza pun cari la port lepak yang best kat KL ni Asyik kerja je kan Kena jugak ada ...
Tolak Omnibus Law Mahasiswa Di Jember Gelar Aksi Demo Malam Hari

Tolak Omnibus Law Mahasiswa Di Jember Gelar Aksi Demo Malam Hari

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 214 hits
AJM merupakan aliansi dari puluhan organisasi mahasiswa lintas kampus dan ideologi yang ada di Jember Turut bergabung di dalamnya juga berbagai unsur pelajar pemuda aktivis lingkungan hidup dan berbagai elemen masyarakat non formal lainnya ...
Bye Bbnu Lagends Take Over Ini Senarai Lagu Gv7 Yang Bakal Gegarkan Malam Anda Hari Ini

Bye Bbnu Lagends Take Over Ini Senarai Lagu Gv7 Yang Bakal Gegarkan Malam Anda Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 347 hits
Tinggal beberapa jam sahaja lagi sebelum 14 bintang Gegar Vaganza 7 membuka tirai untuk konsert pertama malam ini Bintang yang dimaksudkan adalah Mus Noraniza Idris Yantzen Ayu Damit Rozita Izlyn Haslienda Linda Nanuwil Asyira Cliff Umar vo
Pemandangan River Of Life Kuala Lumpur Waktu Malam

Pemandangan River Of Life Kuala Lumpur Waktu Malam

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 472 hits
Mereka yang berada sekitar Kuala Lumpur pasti akan rugi kalau tidak singgah di sini Hanya terletak bersebelahan dengan Dataran Merdeka Bangunan Sultan Abdul Samad serta Masjid Jamek Kuala Lumpur lokasi pelancongan wajib lawat ini antara tem...
Tempat Menarik Taman Botanikal Melaka

Tempat Menarik Taman Botanikal Melaka

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 622 hits
Assalammualaikum Dunia Jalan jalan keluar peluh Jom sambung explore Taman Botanikal Melaka Selain dari tumbuhan yang menghijau menyambut kedatangan korang terdapat juga hidupan liar Biasa nyer si monyet yang nakal laaa Selalu minta makanan ...
Itinerari Percutian Pulau Langkawi 5 Hari 4 Malam Kuah Cenang Telaga Tujuh Kubang Badak

Itinerari Percutian Pulau Langkawi 5 Hari 4 Malam Kuah Cenang Telaga Tujuh Kubang Badak

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 497 hits
Aku daripada masa PKP haritu memang dah pasang niat nak bercuti ke pulau bila dah boleh mula travel semula For now kita start yang dekat dekat dan dalam negara dulu Sekurangnya boleh bantu untuk menaikkan semula ekonomi negara terutamanya d...
Yusuf Mansur Ajak Seluruh Umat Islam Salat Malam 40 Hari Untuk Tanggapi Uu Cipta Kerja

Yusuf Mansur Ajak Seluruh Umat Islam Salat Malam 40 Hari Untuk Tanggapi Uu Cipta Kerja

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 275 hits
Pengesahan Undang undang Cipta Kerja oleh DPR RI pada Senin 5 Oktober kemarin tak henti hentinya menuai berbagai respons dari setiap golongan masyarakat Tak hanya para buruh dan tokoh tokoh politik bahkan pendakwah kondang Yusuf Mansur meng...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno