Atasi Pedih Ulu Hati Dengan Pemakanan Sihat


Pedih ulu hati atau reflux merupakan penyakit yang menyebabkan ketidakselesaan atau rasa seperti terbakar di bahagian esofagus. Lazimnya ia dikaitkan dengan asid gastrik (gastrik reflux). Pedih ulu hati biasa dirasai di bahagian dada dan merebak sehingga ke leher atau tekak.
Kesakitan yang dirasai pasti mengundang rasa ketidakselesaan kepada yang mengalaminya. Pemakanan yang sihat melalui pilihan beberapa makanan tertentu mampu mengurangkan masalah pedih ulu hati. Semak makanan yang boleh anda ambil untuk mengatasi masalah ini seterusnya menjalani kehidupan lebih sihat.
Oat
Oat merupakan sarapan terbaik dan boleh diambil sebagai snek pada bila-bila masa sahaja, berdasarkan buku The Reflux Diet ini. Malah hidangan oat dalam bentuk segera juga masih boleh diambil kerana mampu menyerap asid dalam makanan seperti kismis dan sebagainya.

Halia
Halia sangat baik sebagai makanan yang dapat mengawal asid reflux atau pedih ulu hati. Sejarah membuktikan halia bertindak sebagai anti-bengkak dan digunakan dalam rawatan yang berkaitan usus (gastrointestinal). Halia yang sudah dihiris halus boleh dimasukkan dalam masakan atau tambahkan sahaja dalam smoothie anda.

Aloe Vera
Aloe Vera atau lidah buaya sangat terkenal sebagai agen penyembuh alami dan mampu mengubati masalah pedih ulu hati. Lazimnya aloe vera dijual dalam bentuk tumbuhan hidup mahupun dijadikan produk cecair yang diambil dari daunnya. Anda boleh memasukkan aloe vera di dalam resipi sebagai agen pemekat atau pembeku cecair.

Salad
Salad merupakan hidangan utama untuk masalah pedih ulu hati. Bagaimanapun tomato dan bawang harus dielak sebagai salah satu bahan dalam salad. Sos yang mempunyai asid atau lemak boleh dimasukkan di dalam salad, namun dengan hanya satu sudu atau kurang sahaja.
Pisang
Pisang boleh menjadi satu snek yang sihat. Dengan tahap pH 5.6, pisang dilihat amat baik untuk individu yang mempunyai masalah pedih ulu hati. Bagaimanapun, terdapat lebih kurang satu peratus pesakit yang mendakwa keadaan pedih ulu hati mereka bertambah teruk dengan memakan pisang. Oleh itu, pastikan pisang sesuai untuk anda kerana kesan untuk setiap orang berbeza-beza.

Tembikai
Buah tembikai (ph 6.1) bagus untuk masalah pedih ulu hati. Ini termasuklah tembikai susu. Bagaimanapun, seperti buah pisang, terdapat peratusan kecil (satu peratus hingga dua peratus) yang mengalami masalah pedih ulu hati harus mengelakkan buah ini.

Daging ayam
Daging ayam turut disyorkan dalam buku The Reflux Diet untuk individu yang mengalami masalah pedih ulu hati. Daging ayam boleh dimasak dengan cara merebus, bakar atau panggang dan tidak sesekali digoreng. Anda juga diingatkan supaya mengasingkan bahagian kulit kerana ia mengandungi lemak yang tinggi.
Ikan dan makanan laut
Seperti mana daging ayam, ikan juga amat digalakkan pengambilannya dalam diet ini. Ia harus dibakar, dipanggang mahupun stim. Elakkan cara menggoreng. Udang, lobster dan makanan laut lain juga sesuai untuk diet mengurangkan pedih ulu hati ini.
Seleri
Tahukah anda seleri mempunyai hampir tiada kalori. Ini kerana ia mengandungi air yang tinggi. Seleri menjadi pilihan yang baik sekiranya anda mempunyai masalah pedih ulu hati. Seleri juga berfungsi mengawal selera makan dan melancarkan sistem pencernaan.
Parsli
Parsli telah digunakan sejak beribu tahun sebagai herba yang mampu merawat penyakit berkaitan usus dan sistem penghadaman. Anda boleh menggunakan daun parsli yang segar dalam resipi atau memilih ia sebagai perasa dan hiasan.
Sumber gambar: 123 royalty free
Nak dapatkan peralatan memasak yang baru?  Klik sini
Jom Cuba Buat Hungarian Fried Bread, Puas Hati Makan Sedap Macam Ni
Petua Simpan Lengkuas Agar Tahan Lama, Lembut & Mudah Dipotong.
Beras Basmathi Pilihan Lebih Sihat. Banyak Manfaat Kesihatannya.
[embedded content]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2020/09/atasi-pedih-ulu-hati-dengan-pemakanan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Sangat Aryan Sihat Masih Perlukan Rm40 000 Untuk Pembedahan Hati

Nak Sangat Aryan Sihat Masih Perlukan Rm40 000 Untuk Pembedahan Hati

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 442 hits
Ibu bapa mana nak lihat anak yang dilahirkan sakit Namun takdir Allah semua itu kena hadapinya dengan reda walaupun hakikatnya agak perit untuk dilalui Siapa sangka anak yang dilahirkan normal dan sihat masa lahirnya kini disahkan mengalami...
Luluh Hati Saya Polis Pengiring Rina Harun Maut Kemalangan Pulang Bertugas

Luluh Hati Saya Polis Pengiring Rina Harun Maut Kemalangan Pulang Bertugas

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 512 hits
Seorang anggota polis yang dalam perjalanan pulang selepas selesai bertugas maut apabila motosikalnya terbabas di Jalan Sungai Besi menghala Kuala Lumpur awal pagi ini Ketua Jabatan Siasatan dan Pengurusan Trafik Kuala Lumpur ACP Dzulkefly ...
Peminat Patah Hati Ikmal Nak Kahwin

Peminat Patah Hati Ikmal Nak Kahwin

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 405 hits
KUALA LUMPUR Bilangan pengikut menurun dalam laman sosial tidak sesekali menggugat keputusan model dan pelakon Ikmal Amry 26 untuk menamatkan zaman bujang penghujung tahun ini Pelakon yang mula meraih perhatian menerusi drama Gantung The Se...
Hati Hati Saat Menolong Orang Kecelakaan Salah Sedikit Bisa Dipenjara Begini Undang Undangnya

Hati Hati Saat Menolong Orang Kecelakaan Salah Sedikit Bisa Dipenjara Begini Undang Undangnya

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 283 hits
Sebagai pengguna jalan kita dapat terlibat menyebabkan dan menjadi korban kecelakaan di jalan raya Sesekali ketika terjadi kecelakaan sebagian besar dari kita akan dengan cekatan menolong korbannya Naluri ini adalah naluri alamiah manusia s...
Telefilem Anais Patah Hati Pertama Kali Lakonan Siti Saleha Dan Ungku Ismail Aziz

Telefilem Anais Patah Hati Pertama Kali Lakonan Siti Saleha Dan Ungku Ismail Aziz

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 980 hits
Telefilem Anais Patah Hati Pertama Kali lakonan Siti Saleha dan Ungku Ismail Aziz disiarkan pada Sabtu ini 12 September pukul 9 malam di Astro Citra SINOPSIS ANAIS PATAH HATI PERTAMA KALI Anais seorang chef membuat pastri berusia 30 an putu...
Lintas Getaran Bicara Hati

Lintas Getaran Bicara Hati

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 231 hits
Assalammualaikum wbtLINTAS GETARAN BICARA HATI Aku dan DIACuma itu yang tahuKau tahuKerana lintas getaran bicara hatiDIA yang memberi satu ritmaSatu denyut rasaAku dan kau merasakannyaListas terkadang cuma biasa biasaTapi dalam rasanyaGetar...
Anais Patah Hati Pertama Kali

Anais Patah Hati Pertama Kali

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 700 hits
Saksikan telefilem Anais Patah Hati Pertama Kali lakonan Siti Saleha dan Ungku Ismail Aziz pada Sabtu ini 12 September pukul 9 malam di Astro Citra JUDUL ANAIS PATAH HATI PERTAMA KALIWAKTU SIARAN Sabtu 12 September 2020 9 00 malam SIARAN TV...
Pria Di Malang Bunuh Teman Akibat Sakit Hati Dicaci Saat Main Game Online

Pria Di Malang Bunuh Teman Akibat Sakit Hati Dicaci Saat Main Game Online

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 309 hits
Sebelum terjadi pembunuhan keduanya bermain game online dengan saling melontarkan umpatan Pelaku kemudian sakit hati dan sempat tidak saling sapa karena umpatan dari korban
Mekdi Sentiasa Di Hati

Mekdi Sentiasa Di Hati

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 371 hits
Mekdi Sentiasa Di Hati Assalammualaikum semua Kekerapan kita menikmati Mekdi pastinya membuatkan kita selesa menyebut Jom ke Mekdi Nak Mekdi Cheeseburger Mekdi Drive thru Mekdi je Happy Meals Mekdi pun ok dan banyak lagi perkataan kita akan...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini