Asyraf Wajdi Bela Mou Kuku Besi Semakin Serasi Dengan Ph Dap


agendaily.com17/12/2022
Ketua Pemuda UMNO Asyraf Wajdi Dusuki yang dulunya kuat menentang DAP kini semakin serasi dan mesra dengan parti yang menentang pemerintahan Islam di Malaysia.
Ketua Pemuda UMNO yang kalah tiga kali dalam pilihan raya, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki semakin serasi dengan Pakatan Harapan (PH) dan DAP apabila turut menunjukkan sokongan kepada perjanjian persefahaman (MoU) antara kerajaan PH dan parti-parti gabungan lain.

Ketika ramai yang berpendapat MoU itu merupakan langkah pertama kewujudan pemerintahan diktator dan kuku besi, Asyraf Wajdi membela perjanjian itu dengan memberi alasan ianya bertujuan memastikan negara stabil bagi tempoh lima tahun akan datang.

Tidak seperti ketika negara ditadbir Perikatan Nasional dan dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini, Pemuda UMNO diketuainya sering membuat onar hingga politik negara tidak stabil.

Ini termasuk membuat laporan polis berhubung keabsahan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri tahun lalu, selain menggesa Ahli Parlimen Pagoh itu meletak jawatan.

Bagaimanapun, setelah UMNO ‘berkahwin’ dengan PH, Asyraf Wajdi, yang berlatarbelakangkan pendidikan Islam, semakin kuat bersuara membela kerajaan yang turut disertai DAP – sebuah parti politik yang terang-terang menolak Islam.

Dalam kenyataan hari ini, Ketua Pemuda UMNO itu berkata MoU antara parti-parti adalah untuk memastikan tiada lagi ‘Scheme of Thing’ untuk jual beli ahli-ahli Parlimen hingga kerajaan bertukar ganti berkali-kali.

Beliau yang kalah di kerusi Parlimen Gerik kepada calon Perikatan Nasional dan pendatang baharu dunia politik daripada Bersatu, Fathul Huzir Ayob, berkata permuafakatan antara parti-parti adalah untuk memastikan tumpuan diberikan sepenuhnya untuk memacu kembali ekonomi dan mensejahterakan rakyat.

“Perjanjian permuafakatan antara parti-parti adalah untuk memastikan setiap pihak dalam Kerajaan sentiasa menghormati dasar, polisi dan orientasi setiap parti yang bergabung dan tidak sesekali menyentuh hal-hal sensitif yang merosakkan keharmonian persepakatan.

“Justeru, cukup-cukuplah berpolitik dan berpolemik. Fokus ke hadapan untuk sama-sama majukan negara dan menyelesaikan pelbagai masalah yang melanda rakyat. 5 tahun lagi kembali bertarung di medan Piliharaya Umum,” katanya.

Semalam, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetuai PH menandatangani MoU dengan Barisan Nasional (BN), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan WARISAN, di mana ia turut memasukkan klausa kontroversi mengatakan mana-mana ahli Parlimen yang tidak menyokong usul kerajaan akan dianggap hilang kelayakan dan kerusi mereka akan dikosongkan bagi memberi laluan pilihan raya kecil.

Jika tidak menyokong usul kerajaan di Dewan Rakyat, ahli Parlimen terbabit dianggap meletak jawatan atau berhenti daripada menjadi ahli Parlimen, manakala kerusi mereka perlu dikosongkan seperti dalam kerangka maksud Artikel 49A(1) Perlembagaan Persekutuan.

‘Perjanjian kuku besi’ yang dimeterai menjelang usul undi percaya terhadap Anwar minggu depan, turut menyatakan setiap parti bertanggungjawab untuk mengambil tindakan terhadap ahli Parlimen masing-masing yang mengundi bercanggah dengan keputusan parti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/asyraf-wajdi-bela-mou-kuku-besi-semakin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mou Bersifat Kuku Besi Ancaman Kuasa Autonomi Mp Apabila Mengundi

Mou Bersifat Kuku Besi Ancaman Kuasa Autonomi Mp Apabila Mengundi

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 74 hits
Klausa pengosongan kerusi serta merta terkandung dalam Perjanjian Persefahaman Kerjasama antara parti membentuk kerajaan perpaduan dibimbangi tidak berperlembagaan kata seorang peguam Gabungan parti yang mendokong kerajaan pimpinan Anwar Ib...
Mas Ermiyati Pemerintahan Kuku Besi

Mas Ermiyati Pemerintahan Kuku Besi

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 412 hits
Perjanjian persefahaman yang memaksa ahli Parlimen undi usul kepercayaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim atau kerajaan Pakatan Harapan Barisan Nasional dianggap tidak berperlembagaan dan akan membawa kepada pemerintahan di...
Hadi Stoops To New Low Attacks Dap With Mccarthyism

Hadi Stoops To New Low Attacks Dap With Mccarthyism

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 278 hits
PAS chief Abdul Hadi Awang is stooping to McCarthyism in his attacks on the DAP According to the Marang MP DAP is intrinsically evil Anything it does is wrong and whatever it doesn t do is also suspect Simply by existing DAP is a problem in...
Dap Hanya Pura Pura Lawan Rasuah Penyamun Kata Hadi Awang

Dap Hanya Pura Pura Lawan Rasuah Penyamun Kata Hadi Awang

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 154 hits
agendaily com13 12 2022Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang DAP akhirnya membuka topeng sendiri sekali gus mendedahkan wajah sebenar terhadap Islam apabila tokoh pujaan mereka Lim Kit Siang membuat kenyataan menyatakan kemarahan parti itu ...
Kenyataan Kit Siang Bukti Dap Musuh Islam Umno Hanya Diam

Kenyataan Kit Siang Bukti Dap Musuh Islam Umno Hanya Diam

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 180 hits
agendaily com12 12 2022UMNO setuju bekerjasama dengan DAP UMNO tidak setangkas masa lalu untuk mempertahankan Islam setelah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membawa parti itu bergabung membentuk kerajaan Pusat bersama Pakatan Harapan termasuk ...
Some Quarters Requested Sarawak Dap To Be Kept Out Of Govt Chong

Some Quarters Requested Sarawak Dap To Be Kept Out Of Govt Chong

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 97 hits
Sarawak DAP chairperson Chong Chieng Jen revealed that certain parties have requested the chapter s exclusion from Prime Minister Anwar Ibrahim s government In a statement Chong said that the prime minister had relayed this to him yesterday...
Uih Ada Ramai Syaitan Bisu Di Sisi Dap Hj Hadi Kata

Uih Ada Ramai Syaitan Bisu Di Sisi Dap Hj Hadi Kata

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang mendakwa ada parti berdiam diri tanpa mengubah dasar partinya untuk bersekongkol dengan DAP yang jelas mempunyai ideologi dan pendekatan anti Islam Katanya parti itu bertindak demikian demi...
Peminat Tak Setuju Dengan Barisan Pelakon Omniscient Reader S Viewpoint Tapi Kenapa

Konsortium Mahb Jangan Politikkan Dana Antarabangsa Blackrock

Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

When Elite And Masses Don T See Eye To Eye On Israel Boycott

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Bolehkah Hamil Walaupun Dara Tak Pecah

Bukit Aman To Summon All Officers Probing Assault Case Igp

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Apakah Maksud Dadah Bahan Psikoaktif

Menulis Biar Dari Hati

Wanita Racun Kekasih Kerana Gelap Mata Dengan Harta Rm141 Juta

What Does Umno S Willingness To Take Back Sacked Members Signal Analysts Weigh In

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Tiktok Didakwa Sedang Menyediakan Algoritma Khas As Daripada Sumber Kod App