Asyik Mengadap Gajet Anak Jadi Malu Nak Bergaul Sebab Tak Pandai Cakap Mak Mak Milenial Tolonglah Sedar


Menjadi seorang ibu bapa di zaman milenial ini pastinya bukan satu tugas yang mudah. Pendedahan terhadap teknologi yang begitu pesat kepada anak-anak seakan menjadi satu trend pada hari ini. Kadang ia hanya dijadikan salah satu cara untuk mengalih perhatian si kecil yang menangis atau tidak mendengar kata tapi akhirnya cara itu dilihat banyak meninggalkan kesan yang tidak baik buat si kecil.
Seperti yang dikongsikan oleh Diana Md Noor tentang kebimbangannya sebagai seorang ibu yang pernah mempunyai anak yang obses dengan gajet. Kesannya kepada perkembangan si kecil itu sendiri hingga menyebabkan anaknya yang berusia lima tahun menjadi pendiam bukan disebabkan tidak mahu bergaul dengan orang lain tapi kerana tidak pandai bercakap dan menyebabkan si kecilnya itu menjadi kurang yakin diri.
Disebabkan apa yang berlaku kepada anak sulungnya itu, Puan Diana belajar daripada keadaan tersebut dengan tidak mendedahkan gajet pada anak keduanya dari awal. Ternyata apa yang dilakukan menunjukkan kesan yang positif apabila anak keduanya yang bakal berusia 3 tahun lebih pandai bertutur dengan perkataan yang lebih baik dan banyak dari abangnya.
Bimbang tengok parents beri anak-anak gajet setiap masa Hari ni saya nak cerita tentang kebimbangan saya sebagai seorang ibu. Kebimbangan terhadap gadget and screen time anak-anak. Seriously saya bimbang tengok parents yang beri anak-anak gadget setiap masa.
Saya punya bimbang sampai tak boleh cover. Bila makan dengan husband, saya mesti akan cuit husband saya, “tengok tu, orang tu bagi anak dia layan iPad, sampai ke sudah budak tu tak makan b, makan berapa sudu je, mata tengok iPad. Dipimpin ke tempat basuh tangan macam orang buta, tangan sebelah masih pegang iPad”. Ya Allah parents, sedarlah..taubat lah.
Okay sekarang saya nak buat pengakuan. Ini kisah saya sendiri,kisah anak sulung kesayangan kami, Farish.
Lepas pantang anak dah layan gajet Farish ni dari lepas pantang dia dh layan gadget. Gila kan mak dia? Ye..sebab kobodohan mak dia. 1st time parents. Saya kerja di shah Alam, dari rumah ambil masa kadang2 sejam lebih nak sampai office bila jem. Begitu juga dengan balik kerja. So dia ni kalau dalam kereta, hari gelap je menangis macam nak terkeluar anak tekak. Saya pula bila anak meraung macamtu, macam orang gila driving.
Akhirnya kami dapat satu solution. Pasang tablet. Betul..memang selesai masalah. Bayangkan baby umur 3bulan layan tablet dalam kereta. Ibu pun memandu dengan selesa. Tapi penangan tablet ni memang power. Farish boleh mengenal huruf pada usia 1 tahun. Kenal shape and banyak benda. Tunjuk apa saja, dia boleh jawab dan semuanya dalam bahasa inggeris. Yerr..in English..balik kampung bersorak nenek and sedara-sedara. Kagum, farish budak bijak katanya. Ibu ayah kembang sekejap.
Farish malu nak bergaul sebab tak banyak perkataan yang dia tahu Tapi bila tiba dekat nenek dia yg sebelah ibu, ibu kene bebel. “Apasal anak kau ni tak boleh bercakap macam orang lain? Budak lain setahun dua dah bercakap ni. Ini balik2 YouTube.. YouTube..” Saya ambil enteng apa yg mak Saya bebelkan. “Mak nak cakap dgn dia pun susah. Dh macam anak mat saleh”. Dalam hati, “eleh nanti pandai lah..budak lelaki memang slow sikit”. Masuk umur 3tahun kami sedar yang farish dah pandai membaca. Wah..laju gila. Ok saya masih leka lagi. Terasa happy, umur 3 tahun dah pandai membaca. Tapi pelik dia membaca, Jalan Jalan Cari Makan, bertukar menjadi ‘Jalan Jalan Kari Makan’. Mmg pelik. Semua di English kan nye.
Anak tak nak pijak rumput, tak mahu buka selipar, bukan sebab dia penggeli tapi ada masalah sensory, kena bawa jumpa terapi! Masuk 4 tahun saya sedar something. Farish tak pandai bergaul. Ajak main kat luar, taknak. Kalau nak pun sambil tarik tangan saya. Nak berteman. Ditakdirkan saya berhenti kerja sebab katanya nak fokus dgn family and mula buat bisnes. Saya hantar pada pengasuh yg baru. Pengasuh baru tegur saya elok2. Based on pengalaman dia yg pernah menjaga anak2 autism. Cuba tengok-tengok Kan. Dia takut anak sy mile autism. Sebab behavior dia ada 1-2 perkara sama macam autism kids yg pernah dia jaga. Lebih-lebih lagi part yang English pronunciation berhabuk tu.
Baru teringat, pengasuh lama ada beritahu dia mmg taknak bergaul dengan budak2 lain. Saya ingat dia manja. Sy terus bawa ke OT and Speach Therapist di Hospital Sg Buloh. Sempat layan beberapa sesi alhamdulillah ok dia bukan autism. Cuma masalah sensory. Masalah la juga tu, perlu diperbaiki. Macam taknak pijak rumput, taknak buka selipar (Kita ingat anak Kita penggeli or pembersih, jangan nak perasan), tak boleh tolarate dengan bunyi yang kuat, menangis kerasukan bila nak hunting rambut.
Kami syak masalah communication. Sebab tu pergaulan dia terbatas. Tak mampu nak communicate dengan kawan2 sewaktu bermain sebab limitations. Alhamdulillah Masa di tadika dia dh mula bergaul, bermain, and banyak perkataan baru and ayat baru dia bawa balik. Yang penting mostly dalam bahasa melayu. Bahasa budak2.
Banyak masalah anak-anak yang kurang berkomunikasi ni. Nak ajar ke toilet pun susah. Sebab dia tak bercakap. Farish free diaper pada usia 5 tahun. Sangat lambat, diaper pun takde size dah. Dah la badan dia besar . Bila nak express his feelings, dia akan terkinja-kinja, confuse kami. Nak terkencing ke apa, rupanya happy..sampai terkinja-kinja. Kesian dia. Selalu kena marah sebab nak buat apa2 tak bagitau. Buka fridge tuang air sendiri sampai tumpah satu jug, ambil barang tempat tinggi tak bagitau sampai jatuh semua. Kena marah, sebab tak bagitahu.. seriously kadang2 kami kesian sebab termarah dia.
Rampas gajet, simpan remote tv, hadkan skrin time anak Sejak dari tu kami rampas hp, simpan remote (kadang2 terbabas juga). Kami had kan screen time dia. Teringat masa ambil dia di tadika, ada parents yg tegur saya tanya anak dah pandai membaca ke belum, saya balas.. alhamdulillah dah. Dalam hati saya tuhan saja yg tahu, Saya bukan hantar anak saya ke sekolah untuk dia pandai membaca semata-mata. Misi Saya hantar dia ke sekolah pd usia 4tahun ni sebab nak dia pandai berkomunikasi, develop social skills and etc yg saya tak mampu nak buat untuk dia. Alhamdulillah he is getting better, walaupun boleh nampak minat dia tak macam anak2 seusia dia. Kadang-kadang too advance sampai kami naik bimbang. Takut itu bukan yg sepatutnya.
Satu lagi obses pada gadget ni anak-anak ada masalah fokus. Menulis, mewarna, tak sampai berapa minit..dah bosan..risau sungguh. Kita cakap apa-apa dia tak fokus, kena jerkah baru menjawab.
gambar keluarga yang mana Farish tak lepas daripada melihat skrin telefon bimbit Now dia tengah obses dengan solar system, and human anatomy. Which kadang2 sy tak faham dengan apa yg dia cuba sampaikan. Tanyalah pasal any planet and sifat2 planet tu, sampai ke dwaf planet, komet semua dia boleh jelaskan. Ye lah mak dia kacukan jawa, cakap melayu all the time. Tak terikut dgn conversation dia Tahun depan nak darjah 1, saya bimbang dia Tak mampu susun ayat, buat karangan bahasa melayu, nak hantar international School memang idok la. Belum mampu
Saranan Puan Diana Md Noor
Sebagai ibu yg dah bertaubat dari memberi anak2 gadget, ini saranan saya :-
1. Jangan berikan anak gadget pada usia yg terlalu muda. Mcm sy yang gila bg anak lepas pantang tengok phone.
2. Jangan beri alasan yang gadget boleh mendiam dan menenteramkan anak2.
3. Kawal screen time anak-anak baik gadget and TV.
4. Banyakkan bercakap dan roll play dengan anak. Bila bermain, main sama2 dengan mereka.
5. Banyakkan bercakap dan sebaiknya kurangakn bertanya soalan. Bila bercakap dan berbual, banyakkan sentuhan, memek muka and intonasi yang over.
6. Selalu buat bedtime story. And ada sesi review and sinopsis by anak2.
InsyaAllah berhasil. Saya yakin ramai parents macam saya. Terbabas atau kurang kesedaran. Buktinya, terlalu banyak pusat terapi kanak-kanak muncul bagaikan cendawan. Terlalu ramai Occupational Therapist and Speech and Language Theraphist diperlukan. Dan jumlah permintaan terhadap ini semakin meningkat. Sebab apa? Sebab ada demand yg melambung hasil dari kebodohan ibu bapa macam saya.
#pesananemakemak
#pleasewakeup
sumber: Diana Md Noor
The post Asyik Mengadap Gajet, Anak Jadi Malu Nak Bergaul Sebab Tak Pandai Cakap. Mak-mak Milenial Tolonglah Sedar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-mengadap-gajet-anak-jadi-malu-nak-bergaul-sebab-tak-pandai-cakap-mak-mak-milenial-tolonglah-sedar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Shoot Mak Pengantin Je Dah Jadi Ayah Lelaki Ini Baru Sedar Beratnya Lepaskan Anak Perempuan Lepas Nikah

Selalu Shoot Mak Pengantin Je Dah Jadi Ayah Lelaki Ini Baru Sedar Beratnya Lepaskan Anak Perempuan Lepas Nikah

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 382 hits
Sememangnya tidak dapat disangkal bahawa hubungan di antara ibu dan anak sentiasa mempunyai magisnya yang tersendiri Pun begitu kita tidak boleh menafikan bahawa kasih sayang seorang bapa merupakan pengikat yang menguatkan sesebuah keluarga...
Anak Suka Maki Orang Cakap Kasar Tak Pandai Sendiri Tapi Ikut Apa Dia Dengar

Anak Suka Maki Orang Cakap Kasar Tak Pandai Sendiri Tapi Ikut Apa Dia Dengar

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 526 hits
Bercakap dengan anak adalah salah satu momen yang paling menyeronokkan buat ibu bapa Malah percakapan yang didengarnya setiap hari akan menjadi bahan rujukan buat si kecil Ketika ini juga anak suka melakukan meniru percakapan Namun ia perka...
Nampak Lasak Tapi Jiwa Anak Lelaki Ni Lembut Janganlah Kata Nak Ambil Mak Dia

Nampak Lasak Tapi Jiwa Anak Lelaki Ni Lembut Janganlah Kata Nak Ambil Mak Dia

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 481 hits
Selalunya anak perempuan dikaitkan dengan emosi yang mudah tersentuh dan harus dijaga perasaannya berbanding anak lelaki Tetapi sebenarnya anak lelakilah yang memerlukan lebih perhatian dari ibu bapanya Melalui artikel yang dipetik dari lam...
Anak Yang Cakap Bahasa Jerman Sebenarnya Dia Nak Tiru Kita Sebab Tu Elak Cakap Panjang Panjang

Anak Yang Cakap Bahasa Jerman Sebenarnya Dia Nak Tiru Kita Sebab Tu Elak Cakap Panjang Panjang

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 277 hits
Bahasa jerman yang dihasilkan oleh kanak kanak atau secara istilahnya dikenali sebagai JARGON kita perlu tahu apakah kemahiran yang menyebabkan kanak kanak melakukannya terlebih dahulu Untuk kanak kanak belajar bercakap banyak kemahiran yan...
Mungkin Silap Saya Cakap Nak Rancang Hingga Kini Belum Dapat Anak

Mungkin Silap Saya Cakap Nak Rancang Hingga Kini Belum Dapat Anak

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 196 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti impikan cahaya mata untuk melengkapkan sebuah keluarga Hampir empat tahun mendirikan rumah tangga pelakon Shah Iskandar dan The post appeared first on
Mak Selalu Bandingkan Anak Dengan Sepupu Antara Punca Jadi Tak Semangat Nak Belajar

Mak Selalu Bandingkan Anak Dengan Sepupu Antara Punca Jadi Tak Semangat Nak Belajar

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 419 hits
Tekanan atau stres sememangnya akan terjadi kepada semua orang di dunia ini Stres merupakan tekanan perasaan atau gangguan emosi yang berlaku kesan tindak balas sesuatu perkara yang berlaku di luar kebiasaan atau kemampuan seseorang Tapi pe...
Anak Cctv Bergerak Mak Ayah Apa Kita Cakap Buat Diingat Sampai Besar

Anak Cctv Bergerak Mak Ayah Apa Kita Cakap Buat Diingat Sampai Besar

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 320 hits
Semua mesti tahukan yang anak ni CCTV terbaik di seantero dunia Storage mereka tak ada limit berapa juta gig pun diaorang boleh rekod Kamera pula bukan calang calang bukan Full HD lagi tapi 6D nampak real Kita kena jaga tingkah laku kita bi...
Anak Nak Makan Apa Beli Je Jangan Berkira Makin Murah Rezeki Mak Ayah

Anak Nak Makan Apa Beli Je Jangan Berkira Makin Murah Rezeki Mak Ayah

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 342 hits
Proses anak anak kecil kita membesar adalah waktu paling menggembirakan Sebagai ibu bapa kita seharusnya mencorakkan momen indah dan penuh kegembiraan buat mereka Sesekali berbelanjalah lebih buat anak anak Belikan mainan atau buku buku keg...
Hari Cuti Je Anak Dapat Tengok Muka Mak Ayah Jangan Asyik Sibuk Hadap Telefon

Hari Cuti Je Anak Dapat Tengok Muka Mak Ayah Jangan Asyik Sibuk Hadap Telefon

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 342 hits
Ketika hari minggu apa aktiviti yang biasanya anda lakukan sekeluarga Biarpun sibuk seharusnya pada hari Sabtu dan Ahad masa diluangkan bersama anak anak Tidak perlu tunggu musim cuti anda boleh mewujudkan bonding time dengan anak anak asal...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang