Asyik Dipersalahkan Mentua Dan Suami Gara Gara Mengandung Anak Perempuan Berderet Penjelasan Dr Amalina Melegakan


Dalam gembira menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga ada ibu mengandung yang tertekan dan bimbang setiap kali disahkan mengandung kerana sudah berderet mempunyai ramai anak perempuan sebelum ini.
Bukan tak bersyukur dikurniakan anak perempuan tapi bimbang dikecam oleh ibu mentua dan suami kerana menyalahkannnya yang konon asyik mengandung anak perempuan sahaja. Ia bukan kisah saja-saja tapi berlaku dalam masyarakat serba moden hari ini.
Dalam zaman yang penuh dengan kemajuan teknologi masih wujud lagi golongan yang tak tahu bersyukur tetapi nak menyalahkan pihak wanita yang mengandung kononnya dialah punca dapat anak sama jantina sahaja.

Kisah ini dikongsi oleh Dr Amalina Bakri di laman Twitternya tentang seorang wanita yang bertanya kepadanya. Wanita tersebut bersedih kerana kerap dipersalahkan oleh keluarga mentua dan suaminya kerana setiap kali mengandung mesti dia melahirkan anak perempuan.
Baca: “1 Hingga 11 Semuanya Boy.” Jangan Stres Kalau Sederet Anak Lelaki, Kisah Ibu Ini Menginspirasikan
Twit Dr Amalina yang menjelaskan hal tersebut pendek sahaja tapi cukup padu dan patut dihadamkan oleh golongan yang tak bersyukur sebaliknya hendak menyalahkan ibu mengandung sahaja.
Menurut Dr Amalina, jantina anak dalam kandungan ibu ditentukan oleh suami bukannya isteri. Bahkan doktor muda ini turut berkata sepatutnya suami wanita tersebut bersyukur kerana dikurniakan zuriat tak kisahlah apa jantinanya berbanding ada pasangan yang masih berusaha bertahun-tahun tetapi masih lagi belum dikurniakan anak.
Sudahlah ibu tersebut menanggung segala kepayahan dan kesakitan sepanjang mengandung dan melahirkan anak, tahu-tahu dia pula yang dipersalahkan oleh pihak keluarga yang sepatutnya memberi sokongan dan semangat kepadanya.
Bahkan penjelasan daripada Dr Nimelesh yang dikongsi dalam Twitternya menerusi gambar rajah bagaimana jantina seseorang bayi ditentukan menunjukkan bahawa sperma lelaki membawa kromosom XY sebagai penentu jantina anak yang bakal dilahirkan.
Gambarajah menunjukkan bahawa sperma lelaki membawa kromosom XY sebagai penentu jantina anak yang bakal dilahirkan. Dr Zubaidi Ahmad pula berkongsikan bagaimana perjalanan sperma bertemu ovum dalam proses persenyawaan yang menghasilkan jantina bayi dalam kandungan ibu.
Secara genetik, pembentukan janin akibat pembelahan dan pengembangan melalui proses mitosis dan meiosis, terjadi apabila genetik dari suami yang dibawa oleh sperma dan sementara genetik yang dibawa oleh isteri melalui ovum.
Baca: Berderet 10 Lelaki Dapat Bayi Perempuan. Abang Teruja Pakaikan Gaun Cantik, Jaga Adik
Genetik pada sperma mempunyai dua jenis kromosom, iaitu X atau Y. Setiap sperma membawa salah satu kromosom, sama ada X atau Y yang bakal dikongsi. Sementara genetik pada ovum pula hanya memiliki kromosom X sahaja.

Ini bermakna, sperma suami yang akan menentukan sama ada jantina janin itu lelaki atau wanita.
Jika sperma yang mengandungi kromosom X bercampur dengan ovum yang hanya mempunyai kromosom X, maka hasil perkongsian itu janin akan mempunyai kromosom XX iaitu janin perempuan.
Manakala jika sperma yang mengandungi kromosom Y bercampur dengan ovum yang mempunyai kromosom X, maka hasil perkongsian ini, janin yang terhasil adalah kromosom XY iaitu janin lelaki.
Sperma yang membawa kromosom X biasanya bergerak perlahan tetap ganas, dan mempunyai jangka hayat yang lebih panjang. Manakala sperma yang mempunyai kromosom Y bergerak pantas, kecil tetapi mempunyai jangka hayat yang pendek.

Bila berlaku hubungan suami isteri pada waktu ovulasi, sperma yang mengandungi kromosom Y akan berenang dengan cepat dan sampai kepada ovum dahulu. Ini kerana ketangkasan sperma yang mengandungi kromosom itu.
Bila waktu jika beberapa hari sebelum ovulasi, selalunya sperma yang membawa kromosom X yang akan dikongsikan dengan ovum yang mengandungi kromosom X . Ini kerana semua sperma yang mempunyai kromosom Y telah mati dahulu keran ajangka hayatnya yang pendek. Walaupun sperma yang mengandungi kromosom X lambat berenang namun ia hidup lebih lama untuk menunggu sehingga ovum dikeluarkan dari ovari.
Dalam Islam ada menjelaskan melalui hadis berikut:
“Air(sperma) lelaki berwarna putih dan air perempuan berwarna kuning. Jika kedua-duanya berkumpul, lalu sperma lelaki mengalahkan sperma wanita, maka bayi yang lahir InshaAllah lelaki, sedangkan sperma betina mengalahkan sperma jantan, maka bayi yang lahir InshaAllah perempuan” (Sahih Muslim : 315)
Jadi tak payahlah kita nak pertikaikan kerja Tuhan, tentu ada hikmah di sebalik setiap apa yang Allah kurniakan kepada kita. Asalkan anak yang lahir itu sihat sempurna maka didiklah dia menjadi anak yang solehah dan insan berguna kepada keluarga, agama, bangsa dan negara.
Sumber: Dr Amalina & Dr Zubaidi
The post Asyik Dipersalahkan Mentua Dan Suami Gara-Gara Mengandung Anak Perempuan Berderet, Penjelasan Dr. Amalina Melegakan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-dipersalahkan-mentua-dan-suami-gara-gara-mengandung-anak-perempuan-berderet-penjelasan-dr-amalina-melegakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebab Sebab Suami Mencari Perempuan Lain

Sebab Sebab Suami Mencari Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 314 hits
Dapatkah anda bayangkan jika suami anda sedang bermesra mesraan dengan wanita lain di belakang anda Sudah pasti anda sebagai seorang isteri akan marah dan sakit hati bukan Sebab Sebab Suami Mencari Perempuan LainCredit Pic Antara persoalan ...
Mereka Tidak Tahu Apa Yang Kami Lalui Sebelum Ini Penjelasan Anak To Ki

Mereka Tidak Tahu Apa Yang Kami Lalui Sebelum Ini Penjelasan Anak To Ki

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 436 hits
Sebelum ini tular di media sosial kisah mengenai kehidupan To ki bersama isterinya yang sakit Pendedahan tersebut telah menjadi tanda tanya netizen mengenai keberadaan anak anaknya Mengapa tiada seorang pun anak kepada penyanyi itu membantu...
Di Tuduh Abai To Ki Anak Yang Lama Ditinggalkan Tampil Buat Penjelasan Sebenar

Di Tuduh Abai To Ki Anak Yang Lama Ditinggalkan Tampil Buat Penjelasan Sebenar

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 487 hits
Kisah penyanyi To Ki yang kini tinggal dalam keadaan serba kekurangan mula menjadi topik hangat selepas beberapa media mula melaporkan keadaan semasa beliau yang terpaksa menetap di sebuah pondok yang sangat usang Dengan ramai yang bersimpa...
Sejuk Perut Ibu Mengandung Anak Yatim Digelar Google Al Quran Amp Miliki Kelebihan Luar Biasa

Sejuk Perut Ibu Mengandung Anak Yatim Digelar Google Al Quran Amp Miliki Kelebihan Luar Biasa

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 292 hits
Siapa sangka usia mereka baru setahun jagung namun sudah berjaya hafal al quran dengan baik Meskipun bergelar anak yatim ia telah menjadi pendorong untuk meletakkan sepenuh usaha agar berjaya di dunia dan akhirat Mungkin bagi sesetengah kan...
Selalu Belanja Tunaikan Apa Anak Isteri Minta Lagi Berkat Rezeki Suami

Selalu Belanja Tunaikan Apa Anak Isteri Minta Lagi Berkat Rezeki Suami

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 409 hits
Rezeki yang kita dapat hari ini semuanya dari Allah Dia berhak mengambilnya bila bila masa Ingatlah sentiasa berusaha dan berdoa keberkatan itu lebih berpanjangan dan rezeki juga tak putus Allah juga dah janjikan jika kita sentiasa menyenan...
Isteri Dah Mula Tinggi Suara Kat Anak Marah Melebih Lebih Suami Faham Fahamlah

Isteri Dah Mula Tinggi Suara Kat Anak Marah Melebih Lebih Suami Faham Fahamlah

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 283 hits
Isteri yang patuh sememangnya wanita yang cukup istimewa Sekalipun dia kepenatan kerana mengurus anak dan urusan keluarga saban hari isteri tidak pernah merungut apa lagi sewenang wenangnya meminta pertolongan suami Pun begitu emosinya seor...
Sudah Ada Tanda Bersalin Bella Astillah Tetap Sambut Harijadi Anak Bakal Bersalin Tanpa Suami Di Sisi

Sudah Ada Tanda Bersalin Bella Astillah Tetap Sambut Harijadi Anak Bakal Bersalin Tanpa Suami Di Sisi

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 653 hits
Penyanyi dan pelakon Bella Astillah yang sedang menunggu hari untuk melahirkan anak keduanya baru baru ini ada mengalami tanda tanda akan bersalin Namun Bella tetap mengadakan majlis sambutan ulang tahun kelahiran anak sulungnya Ayden pada ...
Adik Buat Suprise Scan Perempuan Keluar Lelaki Terpaksa Bersalin Anak Meninggal Dunia Terbelit Tali Pusat

Adik Buat Suprise Scan Perempuan Keluar Lelaki Terpaksa Bersalin Anak Meninggal Dunia Terbelit Tali Pusat

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 360 hits
Hati ibu mana yang tidak sedih jika bayi dalam kandungan disahkan meninggal dunia Penat lelah membawanya dan tiba tiba diberitahu si kecil itu sudah tiada Ia kenyataan yang menyakitkan tetapi harus juga diterima dengan reda Sesungguhnya ia ...
Suami Pergi Daftar Nama Anak Isteri Tempah Makanan Berpantang Online

Suami Pergi Daftar Nama Anak Isteri Tempah Makanan Berpantang Online

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 485 hits
Hari ni first day wife berpantang kat rumah Tak ada orang lain yang jaga aku sendiri je yang urus buat sementara waktu Sebabnya confinement lady yang kitorang book hari tu belum datang Belum datang bukan bermaksud kena tipu ke apa tapi mema...
Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen

Abang Dan Kak Ipar Selalu Lepaskan Beban Jaga Anak Kat Ibu Ayah Bila Ibu Cakap Penat Abg Marah Dan Hina Ibu

Selepas Saya Tahu Menegenai Bakal Madu Saya Ni Tak Tahu Kenapa Perasaan Saya Jadi Relex Je