Asid Folik Bila Waktu Sesuai Nak Makan Ini Fakta Mama Mesti Ambil Tahu


Asid folik penting untuk membantu mengekalkan pertumbuhan dan perkembangan janin termasuk tiub saraf. Asid folik adalah suplemen vitamin B yang perlu diambil oleh wanita yang ingin hamil dan juga ketika hamil.
Asid folik membantu badan untuk mengurai, mengguna dan membina protein baharu adalah blok binaan bagi sel-sel kita. Ia juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan DNA dan pembentukan sel darah merah.
Asid Folik, Bila Waktu Sesuai Nak Makan Ramai ibu-ibu hamil tertanya-tanya terutama ibu yang hamil kali pertama tentang waktu yang sesuai untuk makan asid folik. Adakah asid folik sesuai dimakan pada waktu pagi, petag atau malam?
Kredit foto: Freepik Ketahui cara selamat dan betul untuk mengambilnya.
APA ITU ASID FOLIK?
Sebelum mengetahui waktu sesuai makan asid folik, jom kita fahami secara ringkas mengenai suplemen ini.
Asid folik merupakan bentuk folat sintetik – buatan manusia. Folat adalah sejenis vitamin B.
Folat diperlukan oleh setiap individu. Tetapi bagi ibu hamil, ia menjadi amat penting kerana peranannya dalam mencegah keabnormalan kelahiran.
Asid folik bersifat larut air, yang membolehkan tubuh memetabolismekannya dengan cepat.
Keperluan harian individu dewasa untuk asid folik adalah 400 mikrogram (mcg). Ia akan meningkat kepada 600 mcg semasa mengandung dan kemudiannya berkurangan kepada 500 mcg bagi ibu menyusu.
ASID FOLIK VS FOLAT
Asid folik adalah bentuk folat yang dihasilkan – vitamin B penting yang boleh didapati secara semula jadi.
Selain suplemen, sumber vitamin B lain adalah seperti makanan yang diperkaya dengan asid folik seperti bijirin sarapan pagi.
Terdapat pelbagai makanan lain termasuklah bayam, avokado dan pisang, turut mengandungi folat – bentuk semula jadi vitamin ini.
Ini Fakta Mama Mesti Ambil Tahu Kredit foto: Freepik WAKTU SESUAI MAKAN ASID FOLIK: FAHAMI MANFAATNYA: 
Asid folik membantu badan membuat sel-sel baru, termasuk sel darah merah.
Individu yang tidak mendapat asid folik mencukupi berisiko mengalami keadaan yang disebut sebagai anemia kekurangan folat.
Ia bermaksud tubuh tidak berupaya menghasilkan sel darah merah mencukupi untuk membawa oksigen ke seluruh badan. Kemerosotan ini boleh menjejaskan banyak aspek kesihatan, termasuklah fungsi organ.
Semasa mengandung, tubuh memerlukan lebih banyak asid folik kerana ia turut memainkan peranan penting dalam membantu janin membesar dan berkembang.
Salah satu peranannya yang penting adalah untuk mencegah kecacatan tiub saraf, termasuklah spina bifida dan anencephaly.
Spina bifida adalah keadaan di mana tulang saraf tunjang tidak tertutup sepenuhnya. Ia boleh menyebabkan pelbagai kecacatan yang boleh menjejaskan pembangunan, mobiliti dan kesihatan keseluruhan.
Bayi dengan anencephaly pula sama ada tiada otaknya tidak berkembang atau perkembangan yang sangat sedikit. Dalam kebanyakan kes, anencephaly boleh membawa maut – sama ada di dalam rahim atau sejurus selepas kelahiran.
Sering kali kesemua kecacatan ini berisiko terjadi semasa 28 hari pertama kehamilan – biasanya sebelum seseorang wanita itu mengetahui dirinya hamil.

WAKTU SESUAI MAKAN ASID FOLIK 
Mana-mana wanita yang ingin merancang untuk mengandung harus mula mengambil suplemen asid folik sebelum kehamilan berlaku.
Waktu sesuai makan asid folik adalah semasa mencuba untuk mengandung. Sebaik-baiknya 3 bulan sebelum dan 12 minggu pertama kehamilan. Ini kerana kecacatan tiub neural berisiko tinggi terjadi pada peringkat awal perkembangan janin.
Dos biasa bagi mereka yang ingin mengandung dan wanita hamil di usia 12 minggu pertama ialah 400 mcg dan perlu diambil sehari sekali. Jika anda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk melahirkan bayi dengan kecacatan tiub saraf, doktor akan mengesyorkan peningkatan dos sebanyak 5mg, diambil sekali sehari.
Ada juga pakar yang menyarankan ibu mengandung meningkatkan pengambilan asid folik kepada 600 mikrogram, ia bertujuan untuk membantu proses pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan.
Secara amnya, tiada waktu khusus bagi pengambilan asid folik ini. Walau bagaimanapun, tabiat seperti mengambil vitamin pranatal setiap pagi bersama sarapan, boleh memudahkan anda mengingati pengambilan asid folik ini.
WAKTU SESUAI MAKAN ASID FOLIK PAGI ATAU MALAM? 
*Jika perlu mengambil asid folik setiap hari, anda disyorkan memakannya pada waktu yang sama-sama ada pada waktu pagi atau waktu petang.
*Ambil tablet asid folik dengan segelas air.
*Suplemen asid folik ini boleh diambil dengan atau tanpa makanan.
*Jika terlupa mengambil dos harian, ambil ia sebaik sahaja teringat mengenainya. Tetapi jangan sekali-kali mengambil 2 dos untuk menggantikan yang terlupa
*Jika pengambilan asid folik jenis cecair, ia akan disertakan dengan picagari atau sudu plastik untuk membantu mengukur dos yang betul. Sekiranya tiada, dapatkan daripada ahli farmasi. Jangan guna sudu kecil dapur kerana ia tidak dapat mengukur jumlah yang betul.

ASID FOLIK & KESUBURAN: 
Asid folik dapat membantu meningkatkan peluang untuk mengandung dan kekal hamil.
Terdapat kajian telah dilakukan pada tahun 2016, melibatkan 4,000 responden wanita dengan pengambilan asid folik. Hasil keputusan menunjukkan peserta yang mengambil suplemen lebih berkemungkinan untuk hamil.
Di samping itu, asid folik boleh membantu mencegah keguguran disebabkan beberapa keabnormalan kelahiran termasuklah kecacatan tiub saraf.
Kesimpulannya asid folik adalah nutrien penting untuk semua tetapi ia menjadi sangat penting semasa kehamilan. Mama yang ingin hamil disyorkan untuk berbincang dengan doktor tentang dos dan waktu sesuai makan folic acid pagi atau malam.
Jika terdapat sebarang pertanyaan, anda disarankan merujuk doktor untuk mendapatkan lebih kepastian.
Kredit: Hello doktor
 
The post Asid Folik, Bila Waktu Sesuai Nak Makan, Ini Fakta Mama Mesti Ambil Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asid-folik-bila-waktu-sesuai-nak-makan-ini-fakta-mama-mesti-ambil-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Dilarang Makan Makanan Tertentu Ada Sebabnya Ini Fakta Yang Mama Kena Tahu

Ibu Hamil Dilarang Makan Makanan Tertentu Ada Sebabnya Ini Fakta Yang Mama Kena Tahu

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 86 hits
kerap kali dilarang makan makanan tertentu Ada pandangan tentang makanan yang sesuai dan perlu dielak oleh Makanan yang dikatakan panas sejuk dan tajam dianggap perlu dielakkan kerana mampu membahayakan dan kandungannya Dr Fadzilah Abdul Ja...
Mama Ini Cara Elak Garang Macam Singa Bila Nak Suruh Anak Buat Sesuatu

Mama Ini Cara Elak Garang Macam Singa Bila Nak Suruh Anak Buat Sesuatu

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 136 hits
Mama kalau nak elak jadi macam singa terutama sekali bila tiba masa meminta anak buat sesuatu kerja ada caranya Nak menyuruh anak ini kena betul gayanya Baru mahu ikut cakap kita Kalau tak kena gaya habis tenaga kita terbazir sebab terpaksa...
Bila Anak Nak Makan Ayam Goreng Kita Belikan Marrybrown

Bila Anak Nak Makan Ayam Goreng Kita Belikan Marrybrown

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 173 hits
Bila Anak Nak Makan Ayam Goreng Kita Belikan Marrybrown Budak kan tengah cuti sekolah akhir semester itu yang kerjanya asyik makan je si bujang sorang ni Tapi tak pe dah namanya bujang sorang kenalah layan jugak Betul tak Malam semalam beli...
Banyak Masalah Air Lambat Masa Nak Mandi Terutamanya Waktu Puncak Pagi Pagi Nak

Banyak Masalah Air Lambat Masa Nak Mandi Terutamanya Waktu Puncak Pagi Pagi Nak

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 165 hits
Ramai ada masalah air slow time nak mandi Lagi2 kalau time peak pagi time nak kerja dgn petang lepas balik kerja Pump ni boleh setelkan masalah korang Lepas pasang terus laju air shower Nak mandi pun dah tak stress Tengok video dekat ruang ...
Elak Label Anak Dengan Kata Negatif 3 Trik Guna Ayat Sesuai Mama Kena Tahu

Elak Label Anak Dengan Kata Negatif 3 Trik Guna Ayat Sesuai Mama Kena Tahu

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 123 hits
Tanpa kita sedar kita terdorong untuk melabelkan anak anak Kata kata seperti anak nakal anak lasak anak lambat dan sebagainya semuanya datangnya daripada mulut kita sendiri Bukan dari orang lain Tidak mengira anak remaja atau anak yang masi...
Ini Resipi Pau Gebu Gebas Rasa Geram Nak Makan

Ini Resipi Pau Gebu Gebas Rasa Geram Nak Makan

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 106 hits
Pau ni makanan paling senang dijumpai tapi nak dapat yang gebu dan lembut di dalam ni agak sukar tambah pula kadang kadang intinya terlalu sedikit Bila inti sikit mulalah rasa tak berbaloi nak belinya baik buat sendiri di rumah nak buat sai...
Macam Ditanam Hidup Hidup Tak Boleh Nak Cari Makan Langsung Enot

Macam Ditanam Hidup Hidup Tak Boleh Nak Cari Makan Langsung Enot

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 73 hits
Pelakon dan pelawak Enot mengakui hidupnya kini sukar kerana sudah tidak lagi menerima sebarang tawaran berlakon daripada mana mana produksi Ujar Enot atau nama sebenarnya Aliza Abdullah 48 dia tidak tahu mana silapnya namun tidak menolak k...
Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 96 hits
atau loya dan muntah semasa kehamilan adalah perkara biasa semasa peringkat awal kehamilan Sekurang kurangnya 60 peratus daripada akan mengalami simptom mabuk hamil seperti hilang selera makan atau alah kepada bau persekitaran mahupun indiv...
Memang S Al Dia Tak Mengaku Aku Nampak Dia Panjat Ye Gadis Menggigil Trauma Diintai Abang Ipar Waktu Nak Mandi

Memang S Al Dia Tak Mengaku Aku Nampak Dia Panjat Ye Gadis Menggigil Trauma Diintai Abang Ipar Waktu Nak Mandi

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 127 hits
Seorang wanita menceritakan tentang kisah dirinya menjadi mangsa nafsu abang iparnya sendiri dan luahan tersebut mendapat perhatian ramai di media sosial Katanya kejadian itu berlaku pada jam 11 malam ketika dia mandi dan ia membuatkannya t...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri