Elak Label Anak Dengan Kata Negatif 3 Trik Guna Ayat Sesuai Mama Kena Tahu


Tanpa kita sedar kita terdorong untuk melabelkan anak-anak. Kata-kata seperti anak  nakal, anak lasak, anak lambat dan sebagainya, semuanya datangnya daripada mulut kita sendiri. Bukan dari orang lain.
Tidak mengira anak remaja atau anak yang masih kecil, acapkali terkeluar daripada mulut kita melabelkan anak-anak. Cubalah ubah kata-kata ini kerana ada kesannya buat mereka.
Hal ini sebenarnya teramatlah salah. Mengapa? Tulisan saudara kita, Encik Hazhari Ismail di facebooknya ini banyak benarnya.

MELABEL ANAK
“Anak saya ni slow sikit.”
Manusia ini hidup di dalam keadaan ‘homogeneity’, iaitu kehidupan kita adalah sama untuk dikatakan sebagai normal. Jika ada terlain sedikit, maka kita akan hukum orang yang tak sama dengan melabel mereka dengan macam-macam.
Kita bukan bercakap tentang label kanak-kanak istimewa seperti autism, disleksia, ADHD dan sebagainya. Bukan itu yang saya maksudkan. Label yang terhasil dari pemerhatian biasa.

“Oh, Ahmad ini cuai sikit. Careless. Jangan bagi anak saya apa-apa responsibilities ye cikgu.”
Ibu Ahmad melabel anaknya dari kecil sebagai anak yang sentiasa cuai. Tidak percaya dengan anak sendiri. Sampaikan semua benda dibuatkannya. Masukkan buku di dalam beg untuk hari esoknya, pack barang, basuh pinggan dan sebagainya.
Di sekolah, Ahmad sentiasa diingatkan untuk tidak membuat kesalahan bodoh di dalam latihan. Diulang-ulang perkataan careless atau cuai di dalam benak minda Ahmad.
***
Apabila kita melabel, perkataan itu sifatnya sangat kuat. Kuat mempengaruhi. Setiap label perkataan yang kita berikan seperti malas, bijak, lembam, hiper – merupakan satu bentuk jangkaan yang mampu mempengaruhi perangai atau tingkah laku jangka panjang.
Ingat lagi report kad? Guru akan menulis komen atau ulasan tentang prestasi anak murid sepanjang tahun tersebut.
“Ain seorang pelajar yang pendiam.”
“Keputusan Ali merosot kerana terlalu banyak bermain.”
“Prestasi teruk. Tidak bermaya.”

Niat asal selain memberikan ulasan kepada ibu bapa, sebenarnya ulasan itu juga bertujuan untuk memberi persediaan kepada bakal guru tahun depan berdepan dengan anak murid yang baru. Malangnya, apabila guru baru menerima label ulasan yang berbentuk negatif, ada kebarangkalian label tersebut terbawa-bawa dan memberikan expectation yang kurang kepada murid.
Si kecil akan rebel di dalam kelas kerana terus-terusan mereka dilabel dengan benda yang negatif. Guru satu hal. Ibu bapa pun satu hal.
Menurut Alagammai, seorang pakar terapi pendidikan dan kesihatan mental, melabel boleh menjadi sesuatu yang baik.
Walaubagaimanapun, melabel dengan perkataan yang buruk atau bahaya berbanding yang baik adalah sesuatu yang zalim. Lagi menzalimkan adalah jika kita bagitahu orang lain tentang label yang digunakan.
Jika label buruk digunakan secara persisten, ia akan mengganggu emosi dan sifat daya saing anak-anak dan menjurus ke arah masalah mental. Jadi, apa cara yang terbaik yang boleh dilakukan?
(1) Terangkan keadaan yang berlaku, bukan fokus sifat anak-anak.
Contohnya, jika si kecil memecahkan pinggan kita akan terpacul “Adik ini selalu sangat tak berjaga-jaga. Semalam pecahkan pinggan. Minggu lepas pecahkan minggu. Setiap masa nak pecahkan pinggan kenapa.”
Boleh tukar kepada, “Adik tak berjaga-jaga hari ini. Sebab tak pegang betul-betul, pinggan dah pecah.”

Elakkan menggunapakai perkataan ‘selalu’. Fokus apa yang sedang terjadi. Tak perlu mengungkit cerita lama. Perkataan ‘selalu’ menunjukkan tingkahlaku yang dah lepas-lepas.
(2) Label juga boleh jadi sesuatu yang tricky
Memanggil anak-anak dengan panggilan ‘brilliant’. Its only a single word. Kanak-kanak akan berasa tertekan untuk menjadi yang paling top setiap masa. Di sini, kita panggil sebagai ‘overestimate’ kelebihan seseorang.
Boleh tukar kepada, “Ibu sangat bangga tengok adik buat latihan untuk exam esok.” Pujian yang sama. Tetapi, mampu menghilangkan rasa tekanan anak-anak.
(3) Senang cerita, tak perlu nak label-label
Label yang diberikan berbeza dari orang yang memberi dan orang yang menerima. Ia sesuatu yang subjektif. “Kamu ini tak pandailah.” Persoalannya, nak pandai bagaimana lagi? Tiada indikator yang tepat untuk menjadi pandai.
Maka, ia adalah strategi yang sangat tidak efektif untuk membina jati diri atau tingkah laku. Apatah lagi untuk mewujudkan motivasi.
Menarik: “Impian Hari Lahir Ke-45” Mahu Sambut Di Mekah, Siti Nurhaliza Bawa Anak-Anak Tunai Umrah!

 
Bonding time istimewa bersama anak-anak di Legoland, JB! Banyak hadiah best menanti tau.
Klik sini untuk DAFTAR 👉🏼 https://toko.ideaktiv.com/product/simpan-challenge/
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Kredit: Hazhari Ismail
The post Elak Label Anak Dengan Kata Negatif, 3 Trik Guna Ayat Sesuai Mama Kena Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/elak-label-anak-dengan-kata-negatif-3-trik-guna-ayat-sesuai-mama-kena-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mama Ini Cara Elak Garang Macam Singa Bila Nak Suruh Anak Buat Sesuatu

Mama Ini Cara Elak Garang Macam Singa Bila Nak Suruh Anak Buat Sesuatu

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 136 hits
Mama kalau nak elak jadi macam singa terutama sekali bila tiba masa meminta anak buat sesuatu kerja ada caranya Nak menyuruh anak ini kena betul gayanya Baru mahu ikut cakap kita Kalau tak kena gaya habis tenaga kita terbazir sebab terpaksa...
Cuci Buah Dengan Guna Bahan Dapur Elak Anak Batuk Alahan

Cuci Buah Dengan Guna Bahan Dapur Elak Anak Batuk Alahan

papar berkaitan - pada 16/2/2024 - jumlah : 108 hits
Bahan bahan dapur boleh digunakan sebagai medium untuk membersihkan buah buahan sebelum dimakan Memang bagus makan buah buahan segar kerana ia penuh dengan khasiat semula jadi yang elok untuk tubuh badan Bagaimanapun memakan buah buahan jug...
Resipi Popcorn Karamel Homemade Masak Guna Periuk Kudapan Untuk Anak Anak Musim Cuti Sekolah

Resipi Popcorn Karamel Homemade Masak Guna Periuk Kudapan Untuk Anak Anak Musim Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 122 hits
Popcorn karamel homemade antara kudapan yang sesuai dinikmati anak anak ketika musim cuti sekolah Biasanya popcorn menjadi snek ringan yang cukup popular jika pergi menonton wayang Resipi Popcorn Karamel Homemade Masak Guna Periuk Susah san...
11 Ayat Selain Hati Hati Di Jalan Dah Sampai Bagitau Ungkapan Sayang Lewat Kata Kata

11 Ayat Selain Hati Hati Di Jalan Dah Sampai Bagitau Ungkapan Sayang Lewat Kata Kata

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 114 hits
Ayat pendek yang bila diungkapkan oleh orang yang kita sayang dia jadi Auto tersentuh dan terpana sebab rasa perhatian dan disayangi sekejap ibarat terhantuk dinding Ayat Simple Tapi Sweet SangatIni dia ayat simple tapi sweet dari seseorang...
Bila Dia Kata Nak Jumpa Anak Saya Gembira Shakilla Khoriri Rela Lepaskan Anak Ke Fizi Ali Enggan Panjangkan Isu

Bila Dia Kata Nak Jumpa Anak Saya Gembira Shakilla Khoriri Rela Lepaskan Anak Ke Fizi Ali Enggan Panjangkan Isu

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 76 hits
Enggan melibatkan anak dalam persengketaan rumah tangga antara pelakon Shakilla Khoriri dengan bekas suaminya Fizi Ali ibu kepada seorang cahaya mata ini dengan rela hati membenarkan anaknya berjumpa Fizi Ingin anak segera bertemu ayah Buka...
Sindrom Anak Kedua Nampak Tak Bahaya Tapi Boleh Calarkan Emosi Anak Mama Papa Jangan Abaikan

Sindrom Anak Kedua Nampak Tak Bahaya Tapi Boleh Calarkan Emosi Anak Mama Papa Jangan Abaikan

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 143 hits
Sindrom atau anak tengah adalah masalah besar pada hingga ada yang mengatakan sering menimbulkan masalah dan buat perangai Susunan kelahiran boleh memberi kesan kepada anak anak anda terutamanya anak kedua atau di tengah Sindrom Anak Kedua ...
Anak Tiba Tiba Meragam Mengamuk Mama Cuba Check Emosi Waktu Menyusu

Anak Tiba Tiba Meragam Mengamuk Mama Cuba Check Emosi Waktu Menyusu

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 100 hits
Apabila anak mula meragam dan mengamuk sedangkan biasanya anak selalu sahaja baik tentu jadi serba tidak kena Apa yang mama boleh lakukan ialah dengan cara memerhatikan punca anak jadi begitu Perhatikan adakah perubahan sikap anakberpunca d...
Takut La Mama Anak Menjerit Menangis Ketakutan Dibawa Ke Kedai Makan Dikelilingi Hantu

Takut La Mama Anak Menjerit Menangis Ketakutan Dibawa Ke Kedai Makan Dikelilingi Hantu

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 120 hits
nbsp Pelbagai tarikan dibuat peniaga untuk menarik minta pelanggan datang ke restoran dan salah satunya menampilkan pengalaman seram iaitu dengan kehadiran 8216 hantu 8217 buat pengunjung Terbaru tular sebuah video di mana dua orang kanak k...
Polis Tahan Lelaki Bantu Siasatan Kes Pukul Ibu Anak Saudara Guna Penyapu Dan Topi Kaledar

Polis Tahan Lelaki Bantu Siasatan Kes Pukul Ibu Anak Saudara Guna Penyapu Dan Topi Kaledar

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 94 hits
KUANTAN Polis menahan seorang lelaki dipercayai memukul ibu dan anak saudara perempuannya menggunakan penyapu dan topi keledar di hadapan sebuah rumah di sebuah taman perumahan di Mentakab dekat Temerloh Ketua Polis Daerah Temerloh Asisten ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq