Prn Johor Satu Lagi Gerakan Politik Ala Mao Tze Tung Oleh Umno


 
Umno telah bekerjasama dengan Bersatu, PAS, GPS dan Kelompok “Pengkhianat” dari Keadilan untuk tumbangkan Kerajaan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan (PH) pada Februari 2020.
Ini bermakna Umno telah mengguna pakai strategi Mao Tze Tung yang memimpin Parti Komunis China yang membina front bersatu (united front) dengan General Chiang Kai Sheik, pemimpin Parti Kuomintang dalam usaha mereka mengalahkan Fasis Jepun selepas Perang Dunia Kedua.
Dalam usaha bersama Mao Tze Tung dan Chiang Kai Sheik itu, Imperialis Jepun dapat dikalahkan oleh rakyat China.
Manakala di Malaysia, usaha front bersatu pimpinan Muhyiddin Yassin yang disokong Umno telah berjaya menumbangkan Kerajaan tidak popular Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Ahli Parlimen Langkawi pada 23 Februari 2020.
Selepas berada di dalam kerajaan campuran yang dipanggil Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dari Bersatu, Umno tidak berdiam diri.
Umno mahu jatuhkan Muhyiddin Yassin pula sebagai Perdana Menteri untuk diganti oleh seorang Perdana Menteri dari Umno.
Strategi yang dipakai oleh Umno pimpinan Ahmad Zahid Hamidi ketika itu ialah memecahkan front bersatu Perikatan Nasional. Apa yang berlaku ialah 15 ahli parlimen Umno menarik sokongan terhadap Muhyiddin Yassin dan kerajaan pimpinan Ahli Parlimen Pagoh itu tumbang macam “daun terup” pada September 2021.
Ahli Parlimen Umno dari Bera, Pahang, selepas kejatuhan Muhyiddin, secara “by default” telah diangkat menjadi Perdana Menteri, walaupun Ismail Sabri Yaakob hanya Naib Presiden Umno, orang ketiga sahaja di dalam hiraki kepimpinan Umno.
Kini selepas Umno mempunyai ahli parlimennya sendiri menjadi Perdana Menteri yang mentadbir Kerajaan Pusat di Putrajaya, maka Umno bergerak ke depan lagi dengan menggunakan strategi terkenal Mao Tze Tung yang kedua iaitu “mengepung kota dari desa”.
Sama ada Umno sedar atau tidak, sekarang strategi inilah yang sedang diguna pakai oleh Umno.
Jika Putrajaya dianggap “Kota” maka 13 negeri-negeri dalam Malaysia yang lain boleh dipanggil sebagai “Desa”.
Strategi Mao Tze Tung mengalahkan Kerajaan Pusat China yang dipimpin oleh General Chiang Kai Sheik ialah dengan kaedah “mengepung kota dari desa”.
Hal yang selari sedang berlaku di Malaysia. Ia bermula dengan Pilihanraya Negeri Sabah di tengah-tengah Pandemik Covid-19 yang dicetuskan oleh pimpinan Umno Sabah seperti bekas Ketua Menteri, Musa Aman. Strategi itu berjaya. Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Warisan di bawah Ketua Menteri Shafie Afdal tumbang. Umno berjaya naik jadi rakan kerajaan campuran Sabah yang dipimpin oleh Ketua Menteri dari Bersatu.
Satu “desa” telah tumbang iaitu Sabah, satu wilayah di Borneo yang penting bagi Umno.
Umno tidak dapat bertapak di Sarawak, tetapi sekurang-kurang kini bagi Umno dia berada dalam kerajaan negeri Sabah dengan Bung Mokhtar dari Umno menjadi salah seorang Timbalan Ketua Menteri Sabah.
Selepas PH kalah di Sabah, kini Umno mahu tawan satu lagi negeri di Semenanjung.
Umno sebelum PRU-14 memang kuat di Melaka.
Jadi Umno mengatur strategi di Melaka. Bagi Umno, bagai “Pucuk dicita tetapi ulam mendatang” di Melaka. Atas “Strategi Kurang Cerdik” PH di Melaka, maka PH seperti telah memberi peluru kepada Umno untuk ditembak balik kepada PH.
Kerajaan Perikatan Nasional di Melaka tumbang dan Pilihanraya Negeri di Melaka diadakan pada 20 Oktober 2021.
Umno menang besar melebihi majoriti dua pertiga dan bukan sahaja berjaya mengalahkan PH tetapi Umno berjaya memusnahkan Bersatu di Melaka. Kini Umno jadi “Raja Perang” di Melaka selepas Pilihanraya Negeri tersebut.
Seterusnya kita ke seberang Laut Cina Selatan. Umno tidak jadi “pemain politik” di Sarawak. Umno tidak bertanding dalam Pilihanraya Negeri Sarawak pada bulan Disember 2021.
Tetapi Umno ada sejarah perhubungan yang erat dengan Parti Pesaka Bumiputera di Sarawak dan Kerajaan Sarawak sejak dari zaman Tun Abdul Rahman Yaakob hinggalah zaman Tun Taib Mahmud dan kini Abang Johari Tun Openg. Apabila Gabungan Parti Sarawak (GPS) menang besar di Sarawak bererti Umno mempunyai rakan yang mesra dengannya di Bumi Kenyalang itu.
Selepas Sarawak, Umno mensasarkan satu lagi negeri untuk jatuh di bawah kuasanya. Umno merancang Pilihanraya Negeri Johor yang menyaksikan Kerajaan campuran Umno, Bersatu dan Pas yang hanya ada 28 kerusi berbanding PH memiliki 27 kerusi Dewan Undangan Negeri.
Walaupun tidak ada gangguan dan ancaman dari PH di Johor terhadap kestabilan Kerajaan campuran Johor, malahan PH Johor sanggup melakukan “Gencatan Senjata” supaya Kerajaan Johor dapat mentadbir sehingga tempoh penggal DUN Johor berakhir pada tahun 2023, tetapi Umno yang kelihatan begitu gelojoh dan rakus untuk bubarkan DUN Johor agar pilihanraya negeri dapat diadakan demi Umno dapat berkuasa semula sepenuhnya di Johor. Seperti di Melaka, objektif Umno bukan sahaja untuk menewaskan PH tetapi Umno juga mahu hapuskan Bersatu dari bumi Johor.
Berbagai kempen “psy war” atau “perang urat saraf” dilancarkan oleh Umno di Pusat pimpinan Ahmad Zahid Hamidi dengan bersekongkol dengan Umno Johor.
Akhirnya pada Sabtu 22 Januari 2022, Sultan Johor, memperkenankan permohonan Menteri Besar Johor supaya Dewan Undangan Johor ke-14 dibubarkan untuk membolehkan satu Pilihanraya Negeri diadakan. Apa yang diidamkan oleh Umno kini telah tercapai di Johor.
Umno tak peduli risiko Covid-19 Omicron di Johor dan juga di Malaysia.
Pada 1 Disember 2021 hanya terdapat 1 kes Omicron. Pada 31 Disember 2021 naik jadi 64 kes. Umno tak peduli nyawa rakyat. Pada 13 Januari 2022, naik lagi menjadi 253 kes Omicron. Umno apa peduli walaupun Johor antara negeri tertinggi kadar jangkitan Covid-19.
Pada 18 Januari 2022 jumlah jangkitan Covid-19 varian Omicron ialah 439 kes.
Umno tak kisah akibat PRN di Johor ini nanti akan berulang wabak Covid-19 seperti di Sabah selepas pilihanraya negeri.
Umno tidak peduli sains dan data bahawa varian Omicron membiak dengan amat pantas mengalahkan Delta.Bagi Umno yang penting ialah kuasa, kuasa dan kuasa.
Hanya kali ini, Umno tidak mudah di Johor. Umno akan menghadapi tentangan yang kuat dari Pakatan Harapan Johor. Strategi “mengepung kota dari desa” yang dipinjam oleh Umno dari “playbook” Parti Komunis China akan bertemu “buku dengan ruas” di Johor.
Umno satu-satunya parti politik semasa berkuasa di dalam Kerajaan Persekutuan yang ada hubungan rasmi dengan Parti Komunis China yang memerintah Republik Rakyat China.
Waktu Umno bersahabat dengan Parti Komunis China inilah besar kemungkinan pemimpin-pemimpin Umno belajar strategi Mao Tze Tung iaitu membina “front bersatu” dan “mengepung kota dari desa”.
Walaupun Umno besar kemungkinan akan kalah dalam Pilihanraya Negeri Johor akan datang ini, tetapi kekalahan Umno itu nanti akan dianggap oleh para pimpinannya sebagai kalah satu medan tempur sahaja, bukannya kalah dalam satu peperangan besar.
Selepas Johor, strategi Umno untuk “mengepung kota dari desa” akan sampai ke Perak pula.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
Sabtu 22 Januari 2022






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/prn-johor-satu-lagi-gerakan-politik-ala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Johor Kerana Pertembungan Politik Dalam Umno

Prn Johor Kerana Pertembungan Politik Dalam Umno

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 201 hits
Pilihan Raya Negeri Johor yang ditentang oleh Pakatan Harapan pada waktu rakyat masih belum pulih akibat kesan pandemik Covid 19 dan bencana banjir baru baru ini tetap menjadi pilihan terbaik pemimpin Umno BN Menurut Pengerusi Majlis Pimpin...
Kos Rm150 Juta Buat Prn Johor Bukan Satu Pembaziran Kata Ahli Mt Umno

Kos Rm150 Juta Buat Prn Johor Bukan Satu Pembaziran Kata Ahli Mt Umno

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 152 hits
AGENDA DAILY Datuk Mohd Puad Zarkashi Belanja RM150 juta yang bakal digunakan untuk menampung kos mengadakan Pilihan Raya Negeri Johor bukan satu pembaziran kata seorang ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Puad Zarkashi Malah Puad tidak meliha...
Rentasan 1058 Gempar Prn Johor Adalah Satu Helah Umno Bn

Rentasan 1058 Gempar Prn Johor Adalah Satu Helah Umno Bn

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 118 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1058 1 APA SEBENARNYA TUJUAN PILIHAN RAYA NEGERI JOHOR 2 KOLAM PAS DI KELANTAN TIDAK SAMA DENGAN JOHOR 3 ADAKAH PENDIRIAN UMNO SEKERAS KERAK NASI 4 PEMBALAKAN BAIK UNTUK HARIMAU
Prn Johor Demi Rakyat Atau Mahu Melaksanakan Agenda Politik Umno

Prn Johor Demi Rakyat Atau Mahu Melaksanakan Agenda Politik Umno

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 203 hits
By January 19 2022GAMBAR HIASANTIADA apa yang mengejutkan apabila portal berita Malaysiakini menyiarkan kenyataan satu sumber UMNO yang menegaskan parti itu bukan sahaja yakin akan menang selesa jika Pilihan Raya Negeri Johor diadakan dalam...
Presiden Umno Pm Bertembung Rakyat Johor Hadap Prn

Presiden Umno Pm Bertembung Rakyat Johor Hadap Prn

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 237 hits
Pilihan Raya Negeri Johor tidak mempunyai asas yang kukuh untuk diadakan pada bulan hadapan kerana mandat mentadbir negeri itu berbaki setahun lagi dan boleh disekalikan dengan Pilihan Raya Umum Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia Datuk...
Prn Johor Umno Bahagian Tak Terima Pas Jadi Rakan Kerjasama

Prn Johor Umno Bahagian Tak Terima Pas Jadi Rakan Kerjasama

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 180 hits
agendaily com26 1 2022Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hadir pada pertemuan bersama Badan Perhubungan UMNO MCA dan MIC Johor di Johor Bahru hari ini Majoriti kepemimpinan UMNO peringkat bahagian tidak mahu menjalin h...
Prn Johor Kerana Ketamakan Pemimpin Umno

Prn Johor Kerana Ketamakan Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 141 hits
Alasan pemimpin Umno bahawa parti itu bergantung kepada ihsan Pembangkang untuk mentadbir Kerajaan Negeri Johor tidak masuk akal sama sekali Sedangkan menurut pemerhati politik alasan sebenar mengadakan Pilihan Raya Negeri kerana Umno ingin...
Prn Johor Pas Akan Bincang Kerjasama Dengan Umno Kata Tuan Ibrahim

Prn Johor Pas Akan Bincang Kerjasama Dengan Umno Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 144 hits
PRN Johor PAS akan bincang kerjasama dengan Umno kata Tuan Ibrahim PAS membayangkan akan mengadakan kerjasama dengan Umno bagi menghadapi pilihan raya negeri Johor jika ia diadakan dalam masa terdekat Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan...
Umno Perlu Buang Imej Rasuah Sebelum Prn Johor Dan Pru 15

Umno Perlu Buang Imej Rasuah Sebelum Prn Johor Dan Pru 15

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 310 hits
Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad Dalam ucapan dan rencana saya semenjak tahun 2012 iaitu dua tahun sebelum PRU 14 saya secara konsisten berkata bahawa UMNO berada di atas landasan yang betul tetapi masalahnya adalah pemimpin pemimpinnya Untuk p...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp