Apakah Isham Jalil Akan Dibeku Keraskan


 

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Zahid Hamidi khabarnya terharu benar dengan sambutan hangat terhadapnya ketika menghadiri Konvensyen DAP di Hotel Marriott, Putrajaya pada Ahad.
Baru diberi pelepasan tanpa dibebaskan (DNAA) terhadap 47 pertuduhan rasuah berkait Yayasan Akalbudi, tidak silap jika beliau beranggapan ia suatu pengiktirafan terhadap dirinya.
Tepukan gemuruh daripada ahli-ahli DAP dirasakan seperti melenyapkan terus permusuhan Umno-DAP berdekad-dekad lamanya pada ketika Zahid harus berasa di awang-awangan di sebalik harapannya agar ia tidak mengundang “pelbagai interpretasi”.
Ditambah pada malam sebelum itu, kedua-dua calon Pakatan Harapan (PH) menang pada PRK Pulai dan DUN Simpang Jeram, kerjasama erat BN dan DAP dilihat sesuatu yang bukan saja boleh dijayakan, malah semakin diterima ramai di peringkat akar umbi. Sekurang-kurangnya, itulah naratif yang hendak dijaja kedua-dua parti.
Lantas, Konvensyen DAP itu yang turut menyaksikan Zahid memecah tradisi sebagai presiden Umno pertama menghadirinya selepas lebih 60 tahun kedua-dua parti berseteru, cukup menepati masa, menjadikan perhimpunan itu sesuatu yang sangat bermakna di samping menghantar isyarat semangat setiakawan itu akan terus dipereratkan.
Namun, bercakap mengenai ketepatan masa dan berpegang kepada perumpamaan “orang berbudi, kita berbahasa” yang diungkapkan Zahid atas jemputan DAP itu, ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno Isham Jalil sebaliknya mengulangi perlunya parti itu ‘berpisah’ dengan PH terutama DAP pada pilihan raya, namun kekal sebahagian kerajaan perpaduan.
Pada pandangannya melalui Facebook semalam, gesaannya supaya Umno bertanding solo sebagai BN penting dalam strategi mengembalikan semula sokongan akar umbi yang didakwa menolak kerjasama dengan DAP. Alasannya ialah bertanding solo pada pilihan raya pernah dilakukan Umno ketika membentuk kerajaan bersama Perikatan Nasional (PN) dulu.
Untuk rekod, Isham sebelum ini menegaskan kenyataan pemimpin DAP bahawa mereka menjunjung Perlembagaan dan pada masa sama memperjuangkan slogan “Malaysian Malaysia” adalah bercanggah.
Menyanggah kenyataan Setiausaha Agung DAP Anthony Loke yang menegaskan tiada keperluan untuk partinya menggugurkan slogan Malaysian Malaysia seperti didesak sesetengah pihak, Isham menempelak bahawa mereka tidak boleh menjunjung Perlembagaan tetapi pada masa sama memperjuangkan Malaysian Malaysia kerana ideologi itu tidak selari atau tidak sepadan dengan Perlembagaan.
Isham, bekas ketua penerangan Umno menggantikan Shahril Hamdan sebelumnya, sangat konsisten dalam penilaiannya itu. Malah, dari selepas PRN enam negeri 12 Ogos lalu lagi, beliau lantang dengan teguran yang bertemakan ‘Kejar 500 undi DAP, Umno hilang 5,000 undi Melayu’.
“Umno telah kalah lagi. Kali ini kalah teruk, hanya menang 19 kerusi daripada 108. Kita menang satu kerusi di Kelantan, dua di Pulau Pinang, dua di Selangor dan 14 di Negeri Sembilan. Di 89 kerusi lain, semua kita kalah.
“Kita perlu berbuat sesuatu. Jika tidak Umno akan terus kalah dan akan pupus terus menjelang PRU16. Kita perlu melakukan sesuatu yang drastik kerana kita kini berada dalam keadaan yang getir dan kritikal.
“Jika kita paksa akar umbi kita undi DAP, mereka akan bantah dan besar kemungkinan tidak akan keluar mengundi, atau lebih teruk mereka protes dan undi Perikatan Nasional. Ini yang berlaku di enam negeri ini,” katanya ketika itu.
Ia pandangan ikhlasnya yang turut mewakili suara akar umbi yang diharapkannya turut mendapat perhatian kepimpinan tertinggi parti tapi jelas tidak disenangi dalam Umno sendiri.
Ads by KioskedSeakan-akan sudah jadi lumrah dalam Umno, orang yang bercakap terbuka sepertinya akan segera ‘dipangkah’. Berselang cuma lima hari selepas PRN itu, Isham difitnah sebagai menganjurkan satu acara duduk berhimpun bagi protes senyap di Pusat Dagangan Dunia (WTC) untuk menuntut Zahid meletakkan jawatan presiden.
“Terdapat mereka yang mahu memburuk-burukkan saya, mereka kata saya yang anjurkan protes ini. Kepada sesiapa yang cuba memfitnah saya, nasihat saya bertaubatlah,” katanya di Facebook sebagai penafian.
Namun, pisau sudah pun dihunuskan terhadap Isham, dengan mereka yang didakwa sebagai ‘jurucakap’ presiden dan parti tidak lagi berselindung untuk meletakkan beliau di tempat yang dirasakan wajar oleh mereka.
“Saya nampak Isham dah berubah dengan dahsyat sekali, 180 darjah berubah, semenjak beliau tidak dilantik semula sebagai ketua penerangan Umno Malaysia. Sebelum ni, masa kita bergabung dengan DAP, dia masih ketua penerangan satu bulan.
“Tapi nak marah presiden tak boleh, sebabnya yang dia pergi bertanding MKT kenapa, dan dia menang. Kebetulan calon naib presiden Azalina Othman tewas, maka presiden pun mengangkat dia sebagai ketua penerangan. Semenjak dari peristiwa itulah saya tengok dia dah lain macam,” kata ahli MKT, Lokman Adam.
Isham turut dipersalahkannya kerana mengeluarkan kenyataan yang dia akan bantu Umno tapi tidak akan bantu DAP yang dianggap tidak perlu kerana hanya mengusutkan lagi hubungan dengan parti gabungan PH itu.
“Bila dia sebagai ahli MKT dia sambung ayat tu ‘saya tidak akan bantu DAP’, maknanya dia menolak keputusan yang dibuat MKT untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan yang dalam tu ada DAP.
“Jadi, kalau dia berasa dia tidak bersetuju dengan pendirian yang telah dibuat, yang dia persetujui ketika dia ketua penerangan Umno, dia rasa pendirian parti ini patut ikut apa yang dikehendaki oleh PN, dia nak supaya parti ini bekerjasama dengan PN, bukan dengan PH, bukan dengan DAP, maka sewajarnya dia meletakkan jawatan sebagai ahli MKT. Kalau dia masih lagi berada sebagai MKT, setiap tindakan dia menyusahkan kita,” kata Lokman lagi.
Isham, seorang sarjana lulusan Harvard, menjawab bahawa beliau sudah banyak kali mengutarakan pandangan kepada MKT melalui WhatsApp mahupun mesyuarat fizikal, namun akur bahawa ia bukanlah pandangan popular.
“Saya terima hakikat jika pandangan saya ini bagai mencurah air di daun keladi. Saya hanya ingin selamatkan parti, survival parti yang saya sayangi ini kini menjadi taruhan dan dalam keadaan getir. Kita perlu berani dan kuat dalam perjuangan.
“Jika kita takut dan lemah, kita akan mengikut sahaja dan tidak berani menegur walaupun kita nampak halatuju kapal ini menuju kemudaratan. Ini tidak baik. Perjuangan Umno untuk orang Melayu adalah lebih besar daripada perjuangan mana-mana individu,” katanya.
Umno pada Januari lalu menyingkirkan melalui pemecatan dan penggantungan beberapa pemimpinnya termasuk Khairy Jamaluddin, Noh Omar, Shahril Hamdan, Hishamuddin Hussein, Fathul Bari Mat Jahya, Maulizan Bujang, dan Mohd Salim Shariff. Mungkin pada mereka, seorang lagi tidak akan memberi banyak perbezaan demi menjaga hati pemimpin DAP. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/09/apakah-isham-jalil-akan-dibeku-keraskan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isham Jalil Claims Umno Out To Axe Him For Not Supporting Dap

Isham Jalil Claims Umno Out To Axe Him For Not Supporting Dap

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 193 hits
Umno supreme council member Isham Jalil claimed that several party leaders may find themselves on the chopping block this week including himself He alleged that this was amid internal pushback against Umno leaders who have not aligned thems...
Isham Jalil Memang Patut Dipecat Daripada Umno

Isham Jalil Memang Patut Dipecat Daripada Umno

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 142 hits
Tidak pasti sejauh mana benarnya Isham Jalil Ahli MT UMNO bakal dipecat dalam masa terdekat ini Sejauh ini ia hanya sekadar dakwaan Isham berdasarkan cakap dengarnya semata mata Dalam catatan di media sosialnya Isham dipetik sebagai berkata...
Accused Of Sabotage Umno S Isham Jalil Says Party Might Sack Him

Accused Of Sabotage Umno S Isham Jalil Says Party Might Sack Him

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 159 hits
Being in the government and going to the election together are two different things The Agong never told us to go to the election together with PH So don t mix these two things up Umno supreme council member Isham Jalil believes his name is...
Isham Jalil Beberapa Ahli Umno Mungkin Dipecat Minggu Ini

Isham Jalil Beberapa Ahli Umno Mungkin Dipecat Minggu Ini

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 412 hits
hmetro com myISHAM gambar fail FOTO Arkib NSTPKuala Lumpur Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Isham Jalil mendakwa ada beberapa ahli parti termasuk dirinya mungkin dipecat keahlian Katanya ia susulan ada ahli dan pemimpin Umno begitu lantang ...
Minta Dipecat Tapi Tak Berani Hadir Mesyuarat Isham Jalil Berjiwa Kecil

Minta Dipecat Tapi Tak Berani Hadir Mesyuarat Isham Jalil Berjiwa Kecil

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 150 hits
Di sebalik ura ura akan dipecat daripada UMNO dalam mesyuarat MT malam semalam tetapi akhirnya tiada apa apa berlaku kepada Isham Jalil Ahli MT UMNO itu bukan saja tidak dipecat bahkan tiada perbincangan mengenai dirinya dibawa dalam mesyua...
Lupakah Isham Jalil Umno Sudah Pun Bertanding Solo Pada Pru15 Lalu

Lupakah Isham Jalil Umno Sudah Pun Bertanding Solo Pada Pru15 Lalu

papar berkaitan - pada 13/9/2023 - jumlah : 114 hits
Sebagai rentetan tidak setuju dengan langkah UMNO ada hubungan kerjasama dengan DAP melalui PH Ahli MT UMNO Isham Jalil yang sebelum ini menjangkakan beliau akan dipecat dalam waktu terdekat ini turut menyarankan agar parti itu bertanding s...
Isham Dakwa Kena Desak Letak Jawatan Dengan Pemimpin Umno Yang Pro Dap

Isham Dakwa Kena Desak Letak Jawatan Dengan Pemimpin Umno Yang Pro Dap

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 131 hits
agendaily com12 09 2023Bekas pegawai khas Datuk Seri Najib Razak Isham Jalil Pemimpin UMNO yang pro DAP didakwa tidak berpuas hati dengan pengikut setia Bossku Isham Jalil kerana kelantangannya mengkritik pemimpin atasan parti Ahli Majlis T...
Apakah Orgasma Menyebabkan Cepat Tua

Apakah Orgasma Menyebabkan Cepat Tua

papar berkaitan - pada 16/9/2023 - jumlah : 171 hits
Saya Zaleha berusia 37 tahun dan sudah bersuami Saya sudah berkahwin selama 11 tahun dan mempunyai tiga orang anak Lima tahun kebelakangan ini saya telah merancang dengan cara menggunakan alat dalam rahim Perkahwinan kami bolehlah dikatakan...
Umno Kena Solo Pilihan Raya Pisahkan Diri Dengan Dap Kata Isham

Umno Kena Solo Pilihan Raya Pisahkan Diri Dengan Dap Kata Isham

papar berkaitan - pada 11/9/2023 - jumlah : 188 hits
freemalaysiatoday com 11 Sep 2023Ahli MKT itu berkata strategi itu penting demi meraih semula sokongan akar umbi tanpa memaksa mereka terima DAP Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Isham Jalil berkata Umno Barisan Nasional boleh kekal sebahagi...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Doa Naik Kapal Laut

Bagaimana Populariti Boleh Mengubah Persepsi

Penyakit Darah Tinggi Dikatakan Antara Penyakit Pembunuh Senyap

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


The Colours Of Life Selamat Kembali Ke Sekolah Bagi Penggal 3

Dinner Sate Dan Siakap Stim Lemon

Wahyu F Giri Feat Era Syaqira Malik Wektu Chord

The Nuen N1 S A Production Ready Electric Motorcycle From Vietnam

Op Global Dedah Anomali Ini Kronologi Kes Gisbh

Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma