Apakah Bumi Ini Kelak Menjadi Padang Mahsyar


Setelah hari kiamat, manusia akan dibangkitkan dan dikumpulkan di Padang Mahsyar untuk dihisab, diperhitungkan segala amal.
Apakah bumi yang ditempati manusia saat ini akan menjadi Padang Mahsyar kelak?
Jika iya, bagaimana mungkin akan muat menampung milyaran orang sejak Nabi Adam hingga manusia terakhir? Jika tidak, lalu di manakan Padang Mahsyar itu?
Para ulama memiliki penjelasan soal ini.
Pertama, mengimani adanya Padang Mahsyar dan Yaumul Hisab(hari perhitungan) adalah bagian dari iman kepada hari kiamat yang merupakan rukun iman kelima.
Setiap muslim wajib percaya bahwa kelak setelah hari kiamat, seluruh manusia akan dibangkitkan dan dikumpulkan di padang mahsyar untuk dihisab.
Mengimani adanya Padang Mahsyar dan Yaumul Hisab (hari perhitungan) adalah bagian dari iman kepada hari kiamat yang merupakan rukun iman kelima.
Kedua, para ulama berbeda pendapat tentang apakah bumi ini akan menjadi Padang Mahsyar atau Padang Mahsyar itu merupakan “bumi” yang lain.
Sebagian ulama berpendapat bahwa bumi yang sekarang ditempati manusia inilah yang akan menjadi Padang Mahsyar. Berdasarkan firman Allah:
إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ . وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ . وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ . وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ . وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ “Apabila langit terbelah, dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya langit itu patuh, dan apabila bumi diratakan, dan dilemparkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong, dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya bumi itu patuh, (pada waktu itu manusia akan mengetahui akibat perbuatannya)” (QS. Al Insyiqaq: 1-5)
Menurut sebagian ulama tersebut, ayat ini menjelaskan tentang kiamat hingga yaumul hisab, dan tempat yaumul hisab itu adalah bumi yang sama dengan bumi yang ditempati manusia saat ini.
Bagaimana muat? Menurut mereka seperti dipaparkan Syaikh Mahir Ahmad Ash Shufi dalam Al Ba’tsu wa An Nusyur, buminya sama tetapi bumi ini akan diubah sifatnya.
Yakni diratakan sehingga tidak ada gunung, bukit dan lautan, semuanya rata. Itulah makna ayat ketiga dalam surat Al Insyiqaq menurut ulama yang mengikuti pendapat bahwa bumi ini kelak menjadi Padang Mahsyar.
Pendapat ini juga didasarkan dengan hadits:
إذا كان يوم القيامة مدت الأرض مد الأديم وحشر الله الخلائق “Pada hari kiamat kelak, bumi akan diratakan bagaikan kulit yang disamak dan seluruh makhluk akan dikumpulkan” (HR. Hakim; shahih)
Pendapat kedua menyatakan bahwa Padang Mahsyar bukanlah terjadi di bumi yang ditempati manusia sekarang ini melainkan “bumi” yang lain.
Pendapat ini berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَوَاتُ “(Yaitu) pada hari (ketika) bumi diganti dengan bumi yang lain dan (demikian pula) langit” (QS. Ibrahim: 48)
“Bumi akan hilang dan lenyap,” kata Az Zuhri seperti dikutip Ibnu Hajar Al Asqalani dalam Fathul Bari, “sementara bumi di mauqif (padang mahsyar) akan muncul dalam bentuk baru.”
Ibnu Abbas sebagaimana dikutip Imam Ath Thabari dalam tafsirnya juga menyimpulkan bahwa Padang Mahsyar bukanlah di bumi yang ditempati manusia sekarang. Dan inilah pendapat yang lebih kuat dan dipakai jumhur ulama.
Wallahu a’lam bish shawab.
Sumber: tarbiyah.net


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/apakah-bumi-ini-kelak-menjadi-padang-mahsyar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Didiklah Anak Anda Agar Jadi Hamba Supaya Bila Dewasa Kelak Mereka Tidak Menjadi Raja

Didiklah Anak Anda Agar Jadi Hamba Supaya Bila Dewasa Kelak Mereka Tidak Menjadi Raja

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 331 hits
DIDIK anak sebagai hamba Tajuk memang nampak seperti tidak berperikemanusiaan tapi itulah hakikat mendidik anak zaman sekarang Mungkin tak ramai setuju dengan kenyataan ini Terutama ibu bapa yang melihat bahawa anak tersebut perlu dicurah k...
Ibu Ini Mendidik 3 Putranya Yang Tuna Netra Menjadi Penghafal Al Qur An Begini Caranya

Ibu Ini Mendidik 3 Putranya Yang Tuna Netra Menjadi Penghafal Al Qur An Begini Caranya

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 283 hits
Keputusan dokter yang menyebutkan bayinya yang lucu telah terjangkit tumor didengar Muslimah seperti halilintar di siang bolong Bak belati yang menyayat nyayat hati pedih Anak pertama yang dinanti nanti sekian lama kemungkinan tak akan memi...
6 Hal Yang Bisa Membuat Hidung Menjadi Mimisan

6 Hal Yang Bisa Membuat Hidung Menjadi Mimisan

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 244 hits
Kondisi ini juga kerap disebut sebagai pendarahan hidung dan umum terjadi karena hidung memang memiliki banyak pembuluh darah Banyak hal yang bisa menyebabkan seseorang menjadi mimisan Beberapa penyebab ini bisa disebut cukup sepele namun b...
Wanita Berusia 27 Tahun Buat Pengguguran Bayi Sebanyak 17 Kali Kerana Belum Bersedia Menjadi Ibu

Wanita Berusia 27 Tahun Buat Pengguguran Bayi Sebanyak 17 Kali Kerana Belum Bersedia Menjadi Ibu

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 492 hits
The ReporterGambar kiri Dr ZhaoSeorang wanita muda di China dimaklumkan oleh doktor bahawa dia berkemungkinan tidak akan dapat hamil lagi di masa akan datang selepas menjalani pengguguran bayi sebanyak 17 kali dalam tempoh enam tahun Rahim ...
Kucing Ini Asalnya Berwarna Hitam Kemudian Bertukar Menjadi Warna Putih Dalam Masa Setahun

Kucing Ini Asalnya Berwarna Hitam Kemudian Bertukar Menjadi Warna Putih Dalam Masa Setahun

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 926 hits
Hye semua Vitiligo satu keadaan yang menyebabkan kehilangan warna kulit yang boleh berlaku kepada 1 manusia dan ianya jarang berlaku pada haiwan Elli salah seekor kucing yang mengalami Vitiligo dilahirkan dengan bulu hitam tetapi selepas se...
Cara Membuka Pintu Rezeki Yang Tertutup Menjadi Lancar

Cara Membuka Pintu Rezeki Yang Tertutup Menjadi Lancar

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 392 hits
Cara Membuka Pintu Rezeki Yang Tertutup Menjadi Lancar Setiap manusia yang diciptakan oleh Allah SWT di duni ini telah ditetapkan rezeki untuk mereka Sejak di dalam kandungan ibu lagi Allah SWT telah menjamin rezeki untuk semua makhluknya d...
7 Kelebihan Solat Dhuha Yang Menjadi Rebutan Para Surirumah Rileks Media

7 Kelebihan Solat Dhuha Yang Menjadi Rebutan Para Surirumah Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 310 hits
Selain perkara wajib yang menjadi rutin perkara sunat juga sangat dituntut bagi meraih keberkatan Ilahi Walaupun kerja di rumah tak pernah putus kita sebagai surirumah seharusnya tidak terlepas daripada merebut peluang menunaikan solat suna...
Anwar Persiap Diri Menjadi Pm

Anwar Persiap Diri Menjadi Pm

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 394 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kini giat mendapatkan pandangan dan laporan daripada pelbagai pihak sebagai persiapan untuk menjadi Perdana Menteri kelapan menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad Ahli Parlimen Port Dickson i...
Puan Ajak Masyarakat Pilih Pemimpin Tanpa Membelah Tapi Menjadi Satu Sebagai Bangsa

Puan Ajak Masyarakat Pilih Pemimpin Tanpa Membelah Tapi Menjadi Satu Sebagai Bangsa

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 265 hits
Puan tidak ingin pola Pemilu atau politik yang ada di Amerika Serikat ini disamakan dengan pola yang ada di Indonesia Terlebih Indonesia lahir dengan penuh dengan banyak sejarah
Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation

Kembar Sado

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Fitnah Azmin Ali Rosakkan Hari Lahir Saya Deepak Jaikishan

Lori Dipandu Remaja Terbakar Rempuh Treler Penumpang Maut

Gelombang Hijau Pn Sudah Mencapai Tahap Maksimum

Malaysian Are Invited To A Night Filled With Music And Celebrations At Vivo S Perfect Night Party 2024

Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang