Apa Perlunya Darurat Jika Menjejaskan Masa Hadapan Rakyat


 





POSTED BY AMIR WRLR

14.01.2021

 
Perisytiharan darurat tidak diperlukan untuk membendung jangkitan Covid 19 kerana telah dibuktikan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mampu menangani wabak berkenaan.


Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, darurat malah akan menyebabkan masa hadapan rakyat lebih terjejas dengan kerana aktiviti ekonomi dan ketelusan pentadbiran.


Di samping itu, Ahli Parlimen Ledang itu juga tidak menolak perisytiharan darurat lebih kepada bermotifkan politik apabila bilangan majoriti kerajaan Perikatan Nasional (PN) semakin berkurangan setelah penarikan sokongan daripada Ahli-ahli Parlimen Umno.

"Saya tidak berniat menimbulkan keraguan atau persoalan apalagi menderhaka kepada Yang di-Pertuan Agong tetapi sebagai wakil rakyat saya bertanggungjawab bertanya apakah keperluannya darurat terutama jika ia kemungkinan besar bermotif politik dan dibimbangi boleh tambah menjejaskan nasib dan masa depan rakyat serta negara.

"Apakah wabak Covid-19 dan bencana banjir seperti kata Perdana Menteri (PM), boleh dianggap ancaman kepada keselamatan atau kehidupan ekonomi atau ketenteraman awam sehingga diisytihar darurat? Dengan rendah diri, saya berpendapat tidak!

"Secara umumnya, saya tidak ada masalah pihak kerajaan dan pembangkang bekerjasama demi rakyat dan negara dalam melandaikan lengkok Covid-19 sekali lagi. Segala sumber dan dana wajib ditumpu kepadanya.

"Masalahnya ialah kegagalan kepimpinan kerajaan. Strategi menguruskan wabak sepatutya dikaji semula. Antaranya kepentingan melakukan ujian massa (mass testing), penjejakan kontak yang lebih pantas, pengawalan bersasar dan kaedah mengurus pesakit Covid yang lebih berkesan.

"Ramai yang mahu tampil ke hadapan membantu seperti doktor perubatan, penolong pengawai perubatan, persatuan bantuan kecemasan dan lain-lain, jika diberi peluang dan insentif yang munasabah. Begitu juga dengan hospital swasta.

"Apakah hospital swasta tidak boleh dirunding untuk bekerjasama dalam keadaan mendesak? Apakah hingga perlu kuasa darurat?" tanyanya dalam satu kenyataan.

Menurut Syed Ibrahim lagi, pelaksanaan PKP, PKP Bersyarat dan PKP Pemulihan serta strategi menyeluruh menangani fasa baharu pengurusan dan pengawalan wabak Covid-19 dilihat memadai.

Malah, katanya bidang kuasa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di bawah Akta Pencegahan Penyakit Berjangkit serta Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) amat meluas dan mampu menangani pandemik Covid-19. Begitu juga dengan bidang penguatkuasaan Angkatan Tentera dan Polis Diraja Malaysia yang berjaya membuat rakyat berkurung di rumah ketika tempoh PKP Mac 2020.


Oleh itu, tambah Syed Ibrahim kerajaan PN tidak memerlukan darurat untuk meneruskan perang melawan Covid.


"Apa sebenarnya motif di sebalik kuasa-kuasa darurat selama enam bulan sehingga Ogos 2021? Bukankah semua perkara ini boleh ditangani tanpa kuasa darurat, dengan bidang kuasa yang ada di bawah KKM dan MKN?


"Memang benar darurat ini tiada perintah berkurung, tiada rampasan tentera serta kerajaan persekutuan dan negeri serta badan kehakiman berfungsi seperti biasa.


"Tetapi mengapa Pilihan Raya Umum (PRU) dan Pilihan Raya Negeri (PRN) tidak boleh diadakan sedangkan PRU-15 hanya perlu diadakan menjelang 2023 manakala PRN Sarawak tidak perlu dilakukan sehingga selewat-lewatnya penghujung Ogos 2021? Kuasa darurat bagi Pilihan Raya Kecil seharusnya memadai seperti yang dibuat untuk Batu Sapi dan Gerik.


"Mengapa Perdana Menteri perlukan perintah pukal begitu melainkan jika beliau tahu kerajaannya telah hilang majoriti dan wajar mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk bubarkan parlimen dan letak jawatan.


"Juga mengapa Parlimen dan Dewan Undangan Negeri tidak dibenarkan bersidang seperti biasa? Apa kaitannya dengan mengawal merebaknya wabak Covid-19?" tanya beliau lagi.


Bagi Syed Ibrahim, PM Muhyiddin tidak wajar menggantung Parlimen dan Dewan-Dewan Undangan Negeri pada ketika pihak eksekutif dan kehakiman masih boleh berfungsi seperti sedia kala dan menjejaskan proses semak imbang, merencat demokrasi negara dan menafikan suara rakyat.


Mengenai Jawatankuasa Bebas yang akan dibentuk bagi menasihatkan kerajaan PN dan Yang di-Pertuan Agong berkenaan darurat, beliau menanyakan kebebasannya kerana ahli jawatankuasa dilantik oleh pentadbiran Muhyiddin.


"Yang pasti Jawatankuasa Bebas ini bukan tertakluk di bawah Parlimen kerana ia cetusan idea oleh kerajaan. Ia tidak tertakluk di bawah peraturan mesyuarat Parlimen. Jika di bawah Parlimen maka perlu dibawa ke sidang Parlimen untuk dibahas dan diluluskan terlebih dahulu. Apa

komposisinya? Apa bidang kuasanya? Masalahnya Parlimen telah digantung," katanya lagi.


Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya pihak supaya pihak kerajaan menilai semula nasihat mereka kepada Agong berkaitan perintah darurat. Darurat tidak boleh diterima sama sekali terutama apabila membebankan rakyat dan berselindung di sebalik Covid-19 untuk survival politik.

 

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2021/01/apa-perlunya-darurat-jika-menjejaskan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajak Ahli Parlimen Mohon Agong Batal Darurat Rakyat Bengang Dengan Anwar

Ajak Ahli Parlimen Mohon Agong Batal Darurat Rakyat Bengang Dengan Anwar

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 246 hits
Seperti semua sedia maklum negara kini sedang dilanda pelbagai musibah antaranya wabak Covid 19 bencana banjir dan kemelut politik yang seakan akan tiada kesudahan Terbaru Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mencadangkan semua ...
Dulu Masa Memerintah Tak Betul Betul Bantu Rakyat Sekarang Konon Sibuk Berjuang

Dulu Masa Memerintah Tak Betul Betul Bantu Rakyat Sekarang Konon Sibuk Berjuang

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 263 hits
Keputusan Agong pun dicabar layak ke Anwar pimpin negara BANGI Rakyat menempelak cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya semua Ahli Parlimen menghantar surat kepada Yang di Pertuan Agong bagi memohon perkenan Baginda membatalkan proklamasi...
Muhyiddin Perlu Ambil Kesempatan Tunjuk Prihatin Kepada Rakyat Sebelum Darurat Berakhir Dan Pru15 Bermula

Muhyiddin Perlu Ambil Kesempatan Tunjuk Prihatin Kepada Rakyat Sebelum Darurat Berakhir Dan Pru15 Bermula

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 254 hits
Jika Muhyiddin bijak ambil kesempatan ini pengaruh umno akan berkurangan Sekaligus UMNO akan berkompromi atau akur untuk berada di bawah logo PN untuk bertanding Pakatan Pembangkang tanpa Tun M bertanding jika dapat survive sudah sangat bai...
Darurat Kenapa Rakyat Salahkan Pn

Darurat Kenapa Rakyat Salahkan Pn

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 367 hits
Via WhatsApp Kenapa nak salahkan kjaan PN penularan COVID19 sedangkan negara lain lebih teruk lagi Jawapan Mula mula kita rakyat Malaysia kita bukan rakyat negara lain bukan Amerika UK ataupun Afrika Selatan tapi Malaysia dan rakyat negara ...
Video Baru Betul Lesen Agong Tuanku Cemar Duli Ziarah Rakyat Masa Banjir Dan Santai Bonceng Motor Penduduk Kampung

Video Baru Betul Lesen Agong Tuanku Cemar Duli Ziarah Rakyat Masa Banjir Dan Santai Bonceng Motor Penduduk Kampung

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 356 hits
Umum sedia maklum bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah telah berkenan mencemar duli menz...
Tak Perlu Panik Kerajaan Beri Masa Rakyat Bersedia

Tak Perlu Panik Kerajaan Beri Masa Rakyat Bersedia

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 256 hits
BERA 25 Jamadilawal 1442H Sabtu Kerajaan akan memberi tempoh secukupnya untuk rakyat bersedia sebelum melaksanakan sebarang tindakan mengawal jangkitan COVID 19 yang menunjukkan trend peningkatan sejak kebelakangan ini kata Menteri Kanan Kl...
Darurat Beri Pn Lebih Masa Matikan Langkah Umno Kata Penganalisis

Darurat Beri Pn Lebih Masa Matikan Langkah Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 184 hits
PETALING JAYA Penganalisis politik berkata langkah Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan negara di bawah perintah darurat memberi kelebihan kepada kerajaan Perikatan Nasional untuk kekal berkuasa lebih lama Awang Azman Awang Pawi dari...
Darurat Muhyiddin Perolehi Kuasa Mutlak Mahu Selamatkan Diri Tutup Mulut Rakyat Kata Ph

Darurat Muhyiddin Perolehi Kuasa Mutlak Mahu Selamatkan Diri Tutup Mulut Rakyat Kata Ph

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 372 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengusulkan negara diletakkan bawah darurat adalah untuk menyelamatkan diri walaupun ia merencat demokrasi dan menafikan suara rakyat kata Pakatan Harapan Blok pembangkang...
Tamrin Tun Ghafar Apa Perlunya Darurat

Tamrin Tun Ghafar Apa Perlunya Darurat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 110 hits
Tamrin Tun Ghafar Selasa 12 1 21 1 Mungkin tindakan mengisytiharkan DARURAT atau EMERGENCY yang diumumkan YDP Agong SETELAH mendapat nasihat Perdana Menteri dan SETELAH berbincang dan mendapat persetujuan Raja Raja Melayu adalah khusus untu...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk