Apa Kesudahan Pengisian Timbalan Speaker Sampai Bila Ismail Sabri Dalam Tekanan Mahiaddin


 
Perkara yang menjadi persoalan sekarang, apa jadi berhubung pengisian jawatan Timbalan Speaker Parlimen?
Meski sebelum ini Bersatu menolak pencalonan Ahmad Maslan bagi jawatan itu kerana kedudukannya yang tercemar sebagai kluster mahkamah, tetapi setelah Setiausaha Agung UMNO itu dibebaskan oleh mahkamah dan tidak lagi bergelar kluster mahkamah, masalah nampaknya tidak juga berakhir.
Langkah terbaru yang diambil Mahiaddin Md Yasin untuk terus menolak Ahmad Maslan ialah dengan mengumumkan pendirian PN yang mewakili 50 Ahli Parlimen gabungan itu bahawa mereka tidak setuju pindaan perlembagaan dilakukan bagi menambah jawatan Timbalan Speaker daripada dua kepada tiga.
PN menegaskan, mereka tidak akan menyokong pindaan itu yang memerlukan kelulusan dua pertiga di Parlimen dengan alasan tiada keperluan untuk menambah jawatan tersebut.
Berikutan perkembangan itu, Ahmad Maslan yang mungkin merasakan peluangnya semakin nipis untuk mengisi jawatan itu, walau telah mengumumkan manifesto 20 perkara tentang pembaharuan Parlimen, akhirnya mengalah dengan mengambil keputusan menarik diri.
Alasan politiknya ialah beliau terlalu sibuk dengan kerja sebagai Setiausaha Agung UMNO.
Dalam hal ini, kesian pun ada dengan Ahli Parlimen Pontian itu, susah-susah mengumpul duit dan meminjam daripada kawan-kawan untuk membayar kompaun RM1.1 juta, sudahnya jawatan yang diimpikan tidak dapat juga digenggam tangan.
Apakah Ismail Sabri akan menggantikan dengan jawatan lain untuk beliau?
Begitu pun, dalam kemelut ini, masalah Ahmad Maslan barangkali tidaklah susah untuk diselesaikan oleh Perdana Menteri kerana dengan kuasa yang ada dalam tangannya, macam-macam jawatan lain boleh diberikannya.
Beri jawatan lain, apalagi kalau jawatannya lebih bergaji lumayan, senyumlah Ahmad Maslan dan dikira selesailah masalah serta kecewa hatinya.
Tetapi, apa jadi dengan kredibiliti Ismail Sabri sendiri?
Sebelum ini, mungkin kerana tidak menduga cubaannya untuk memberi jawatan kepada geng kluster mahkamah dalam UMNO mendapat bantahan daripada Bersatu, beliau kemudiannya memilih menangguhkan pengisian jawatan Timbalan Speaker bagi membolehkan pindaan perlembagaan dilakukan terlebih dahulu.
Dengan pindaan menambah jawatan itu daripada dua kepada tiga, tujuannya ialah agar tiada pertandingan antara Ahmad Maslan dengan wakil blok pembangkang, Nga Kor Ming dan kedua-dua mereka dapat serentak mengisi jawatan Timbalan Speaker.
Dalam waktu yang sama, penambahan jawatan itu bererti seolah-olah penolakan daripada Bersatu telah dapat ditanganinya.
Walau bagaimana pun, dengan PN seterusnya mengumumkan pendirian menolak cadangan pindaan perlembagaan bagi menambah jawatan Timbalan Speaker serta bertegas tidak akan menyokongnya jika dibentangkan di Parlimen, disusuli pula dengan Ahmad Maslan mengumumkan menarik diri, tumpuan kini tertumpu kepada Ismail Sabri sendiri.
Apakah beliau akan meneruskan cadangan pindaan perlembagaan selepas ini, walaupun sedar PN tidak akan memberi sokongan atau akan membatalkannya?
Siapa pula calon baru yang bakal ditonjolkan kerajaan untuk mengisi jawatan Timbalan Speaker bagi menggantikan Ahmad Maslan yang telah menarik diri?
Masihkah beliau mahu meletakkan calon daripada UMNO yang rapat dengan Zahid Hamidi dan Najib Razak untuk diletakkan sebagai Timbalan Speaker?
Ataukah calon baru yang akan dipilih nanti ialah mereka yang perlu dipersetujui oleh Bersatu, PN dan Mahiaddin terlebih dahulu?
Yang nyata, jika Ismail Sabri membatalkan cadangan meminda perlembagaan, ia dengan sendirinya bermakna beliau tiada keberanian mereformasi institusi Parlimen dengan memberi peluang wakil blok pembangkang memegang jawatan Timbalan Speaker.
Perkara itu, jika berlaku, pasti akan menjejaskan hubungannya dengan PH yang telah terikat dengan MOU transformasi dan kestabilan politik, baru-baru ini.
Lebih nyata, ia turut meletakkan Ismail Sabti hilang kewibawaan, sambil dirinya akan terus terperangkap dengan tekanan politik yang lebih berpanjangan daripada Mahiaddin, Bersatu dan PN.
Inikah sebahagian daripada agenda Mahiaddin untuk menjayakan cita-cita “comeback” yang sudah dua kali disebutnya setakat ini? – ShahbudinHusin 08/10/2021.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/apa-kesudahan-pengisian-timbalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Accuses Ismail Sabri S Govt Of Dragging Feet On Institutional Reforms

Anwar Accuses Ismail Sabri S Govt Of Dragging Feet On Institutional Reforms

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 159 hits
Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim today accused the government led by Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob of failing to live up to its pledges on institutional reforms signed with the Pakatan Harapan coalition last month ...
Biar Prn Melaka Diadakan Ismail Sabri Jangan Ikut Telunjuk Umno Mahu Ia Ditangguhkan

Biar Prn Melaka Diadakan Ismail Sabri Jangan Ikut Telunjuk Umno Mahu Ia Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 197 hits
Kalaulah UMNO itu manusia sah ia kini sedang mengalami kecelaruan jiwa dan perlukan rawatan dengan segera Jika sebelum ini ramai yang menyindir kejatuhan kerajaan negeri Melaka sebagai episod pelik kerana UMNO jatuhkan UMNO kepelikan itu ru...
Tuntut Ismail Sabri Tunai Janji Dulu Ketika Pembangkang Pernah Gesa Haramkan Dong Zong

Tuntut Ismail Sabri Tunai Janji Dulu Ketika Pembangkang Pernah Gesa Haramkan Dong Zong

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 186 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Ada pemimpin yang bermuka muka depan konon bela bangsa Melayu tapi bila berkuasa terus berubah BANGI Hampir dua tahun rakyat berdepan pandemik COVID 19 sehingga terpaksa berkurung hilang pekerjaan dan lebih m...
Umno Jatuhkan Umno Di Melaka Ini Petanda Buruk Ismail Sabri Di Putrajaya

Umno Jatuhkan Umno Di Melaka Ini Petanda Buruk Ismail Sabri Di Putrajaya

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 201 hits
Uniknya kejatuhan kerajaan Melaka pimpinan Sulaiman Md Ali semalam berikutan penarikan sokongan 4 Adun ialah kerana ia merupakan kerajaan UMNO yang dijatuhkan oleh Adun UMNO sendiri Tidak seperti bagaimana kerajaan lain dijatuhkan misalnya ...
Time For Interstate Travel Drawing Closer Says Pm Ismail Sabri

Time For Interstate Travel Drawing Closer Says Pm Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 265 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob said he understood the feelings of the people who wanted to return to their hometowns Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR Oct 3 Interstate travel which Malaysians have been long awaiting is in s...
Dato Seri Ismail Sabri Beri Bayangan Masa Untuk Rentas Negeri Sudah Hampir

Dato Seri Ismail Sabri Beri Bayangan Masa Untuk Rentas Negeri Sudah Hampir

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 242 hits
Antara dugaan yang paling pedih untuk dilalui sepanjang hampir dua tahun C0VID 19 meIanda Malaysia adalah kita diminta untuk kekal duduk di rumah dan diIarang untuk merentas negeri Nikmat yang ditarik lama ini telah meninggaIkan kita dengan...
Pm Ismail Sabri Says 10 000 Members In Squad Keluarga Malaysia To Travel Country And Help Those In Need

Pm Ismail Sabri Says 10 000 Members In Squad Keluarga Malaysia To Travel Country And Help Those In Need

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 322 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob officiates the soft launch of Keluarga Malaysia at Auditorium Angkasapuri in Kuala Lumpur October 8 2021 Picture by Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR Oct 8 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob has reiterated...
Hiburan Tak Sabarnya Nak Balik Kampung Pm Ismail Sabri Bakal Umum Kebenaran Rentas Negeri Dalam Masa Terdekat

Hiburan Tak Sabarnya Nak Balik Kampung Pm Ismail Sabri Bakal Umum Kebenaran Rentas Negeri Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 298 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri baru baru ini ada membuat pengumuman khas mengenai kebenaran rentas negeri yang dilaporkan akan dimaklumkan tidak lama sahaja lagi ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Ismail Sabri kebenaran itu akan d...
Hiburan Penantian Berakhir Rakyat Dibenarkan Rentas Negeri Mulai Esok Pm Ismail Sabri

Hiburan Penantian Berakhir Rakyat Dibenarkan Rentas Negeri Mulai Esok Pm Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 304 hits
Penantian rakyat Malaysia kini berakhir apabila Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bahawa sekatan perjalanan rentas negeri telah pun ditarik balik dan dibenarkan bermula esok 11 Oktober 2021 ARTIKEL BERKAITAN A...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan