Apa Kaitan Tun Daim Dengan Coklat Daim


 


Ramai yang bertanya adakah ada kaitan antara Tun Daim Zainuddin dengan Coklat jenama Daim bila Bekas Menteri Kewangan itu mula dibicarakan semalam.
Jawapannya sila baca di bawah…
TUN DAIM ZAINUDDIN
Nama Tun Daim Zainuddin 'muncul' semula pada 2018 sewaktu Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi dilantik menerajui pentadbiran Kerajaan Persekutuan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Daim yang digelar 'orang kanan' Dr Mahathir membuat kemunculan semula dalam 'arena' politik dan pentadbiran negara apabila bekas Menteri Kewangan itu diberi tanggungjawab mengetuai Majlis Penasihat Kerajaan.
Daim yang menjawat jawatan Menteri Kewangan dari 1984 hingga 1991, dilapor bersara dari politik negara pada 2001 dan selepas itu 'kelibatnya' terus hilang apabila tidak lagi menonjolkan diri.
Bibit hubungannya dikatakan rapat dengan Dr Mahathir apabila pernah dilantik sebagai perunding perniagaan kepada Dr Mahathir yang ketika itu bergelar timbalan perdana menteri.
Kemudian, khidmat Daim terus mendapat kepercayaan apabila dilantik sebagai Senator dan kemudiannya Menteri Kewangan menggantikan Tengku Razaleigh Hamzah pada era Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat.
Serupa seperti Dr Mahathir, Daim juga berasal dari Alor Setar, Kedah. Beliau dilahirkan pada 29 April 1938 serta anak bongsu daripada 13 beradik.
Bapanya bekerja sebagai kerani kerajaan, manakala ibunya seorang suri rumah.
Memulakan pendidikan awal di Sekolah Melayu Seberang Perak sebelum melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah di Kolej Sultan Abdul Hamid (KSAH), Kedah dan Institut St Xavier, Pulau Pinang.
Kemudiannya ke London untuk belajar undang-undang dan lulus ketika berusia 21 tahun. Sekembalinya ke Tanah Melayu (ketika itu) dia menjadi seorang pengamal undang - undang dan kemudiannya bekerja dengan kerajaan.
Pada akhir 60-an, dia bercadang untuk memulakan perniagaan. Tetapi usahanya gagal satu demi satu, namun kegagalan itu tidak mematahkan semangat beliau untuk terus meraih kejayaan.
Hari ini beliau adalah bekas Menteri Kewangan Malaysia dan semalam beliau telah diheret ke mahkamah atas pertuduhan gagal mengisytiharkan harta merangkumi 38 syarikat, 25 unit hartanah, tujuh kenderaan mewah, serta dua akaun dana pelaburan.
COKLAT DAIM
Coklat Daim asalnya dikenali sebagai Dajm di Sweden , dan di United Kingdom dan Republik Ireland sehingga 2005 dikenali sebagai Dime, ialah bar badam mentega rangup yang disaluti dengan coklat susu.

Jenama ini dimiliki oleh Kraft Foods, tetapi berasal dari Sweden dan Norway pada tahun 1953, yang dihasilkan oleh Marabou dan Freia.
Dajm telah diwujudkan selepas penyelidikan ke atas produk yang sama yang dihasilkan oleh Amerika syarikat Heath. Naib Presiden Marabou, Anderfelt Lars diminta untuk melesenkan produk Heath pada awal tahun 1950-an. Heath enggan, tetapi memberi senarai bahan-bahan untuk Anderfeldt.
Ia telah diuji di Stockholm pada tahun 1952 dengan jayanya, dan kemudian pada tahun 1953, ia telah dilancarkan di Sweden dan Norway, di Finland (1964) dan Denmark (1971).
Walaupun ia tidak tidak terdapat secara universal di Amerika Syarikat, Hershey menghasilkan produk yang sama yang dipanggil bar Markah.
Coklat Daim yang diimport dari Sweden (dikeluarkan di Upplands Väsby) yang dijual di serata Australia, Belgium, Kanada, China, Belanda, Perancis, Jerman, Greek, Hungary, Ireland, Itali, Poland, Portugis, Rusia dan Kedai IKEA Sepanyol. IKEA Amerika dan Eropah menghentikan produk ini pada tahun 2011.
Di Malaysia coklat jenama Daim dipasarkan oleh Mondelez Malaysia.
Walaupun coklat Daim dihasilkan di negara yang tidak memerlukan pensijilan halal, produk terbabit memenuhi piawaian pemakanan pengguna di seluruh dunia. Ianya diperbuat daripada bahan sesuai dan selamat dimakan masyarakat Islam.
KESIMPULANNYA.
Jadi.. walaupun mempunyai nama yang sama, Coklat Daim dan Tun Daim Zainuddin tidak ada kaitan langsung..
Harap maklum!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2024/01/apa-kaitan-tun-daim-dengan-coklat-daim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Dakwa Tun Daim Di Hospital Ini Akan Mengundang Simpati

Elak Dakwa Tun Daim Di Hospital Ini Akan Mengundang Simpati

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 132 hits
Di sebalik Tun Daim Zainuddin kini sedang dirawat di hospital meskipun kebenaran untuk mendakwanya di mahkamah telah diperolehi daripada Jabatan Peguam Negara kemudian disusuli dengan kenyataan Na imah Khalid bahawa suaminya sedia didakwa d...
Macc Has Obtained Green Light To Charge Tun Daim

Macc Has Obtained Green Light To Charge Tun Daim

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 151 hits
Former Finance Minister Tun Daim Zainuddin was supposed to have been brought to court on charges under the Malaysian Anti Corruption Commission Act However the prosecution against him has been postponed by the MACC as Daim is undergoing tre...
Rentasan 1530 Gempar Tun Daim Cabar Siasatan Sprm

Rentasan 1530 Gempar Tun Daim Cabar Siasatan Sprm

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 148 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1530 1 TIDAK HILANG BISA ULAR MENYUSUR AKAR 2 MENTERI BESAR SERBA TAHU 3 KAIN YANG DISELAK DADA YANG TERBUKA
Tun Daim Sah Didakwa Di Mahkamah Tapi Ditangguh Sebab Berada Di Hospital

Tun Daim Sah Didakwa Di Mahkamah Tapi Ditangguh Sebab Berada Di Hospital

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 138 hits
SPRM telah mendapat keizinan daripada Jabatan Peguam Negara untuk mendakwa bekas menteri kewangan Daim Zainuddin di mahkamah di bawah Akta SPRM sejak minggu lalu menurut Azam Baki Bagaimanapun ketua pesuruhjaya SPRM berkata mereka masih bel...
Pendakwaan Terhadap Isteri Tun Daim Adalah Peringatan Kepada Anak Tun Mahathir

Pendakwaan Terhadap Isteri Tun Daim Adalah Peringatan Kepada Anak Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 123 hits
Isteri Tun Daim Zainuddin Na imah Khalid didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas tuduhan gagal mematuhi notis SPRM untuk mengisytiharkan aset aset yang dimilikinya Beliau didakwa mengikut Seksyen 36 Akta SPRM 2009 dan boleh di...
Senarai Aset Harta Tun Daim Zainuddin

Senarai Aset Harta Tun Daim Zainuddin

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 261 hits
Bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan gagal mematuhi notis dengan tidak mengisytiharkan kira kira 70 aset harta Aset harta Daim yang disenaraikan adalah seperti berikut Akaun B...
Daim S Wife Claims Trial To Failing To Comply With Macc S Asset Declaration Notice

Daim S Wife Claims Trial To Failing To Comply With Macc S Asset Declaration Notice

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 124 hits
Naimah Khalid is accused of failing to comply with the terms of the asset declaration notice from the anti graft agency Daim Zainuddin s wife Naimah Khalid claimed trial before the sessions court here today to a charge of failing to comply ...
Bongkar Pendedahan Harta Yang Tidak Di Istiharkan Isteri Daim Abahcow

Bongkar Pendedahan Harta Yang Tidak Di Istiharkan Isteri Daim Abahcow

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 150 hits
Isteri bekas menteri kewangan Na imah Abdul Khalid hari ini didakwa di mahkamah atas pertuduhan gagal mengisytiharkan asetnya seperti yang diarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dia didakwa mengikut Seksyen 36 Akta SPRM 2009 Jika ...
Mahathir Begini Anwar Balas Budi Saya Dan Daim

Mahathir Begini Anwar Balas Budi Saya Dan Daim

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 142 hits
Isabelle Leong amp Haspaizi ZainDr Mahathir Mohamad membidas Perdana Menteri Anwar Ibrahim ekoran tindakan pihak berkuasa menjalankan siasatan ke atasnya ketika ini Mahathir juga menganggap tindakan kerajaan itu adalah sebagai balasan atas ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni