Apa Itu Dry Box Kotak Paling Penting Untuk Jurufoto


Dry Box ataupun kotak kering adalah peralatan yang paling penting bagi mereka yang memiliki kamera. Tidak kiralah sama ada jurufoto profesional ataupun hanya sekadar hobi, kotak kering adalah peralatan yang wajib anda miliki.
Kamera adalah peralatan elektronik yang sangat sensitif. Bukan sahaja sensitif, ia juga sangat mahal! Selain daripada kamera itu sendiri, lensa kamera juga tidak kurang mahalnya. Malahan, untuk gred profesional, lensa kamera sahaja boleh mencapai harga berkali ganda daripada harga kamera.

Pertama sekali, apa itu kotak kering? Seperti namanya, kotak kering adalah sebuah kotak penyimpanan yang berfungsi untuk mengeringkan peralatan ataupun barangan yang disimpan di dalamnya. Ada dua jenis kotak kering di pasaran. Yang pertama adalah kotak kering statik dan yang kedua adalah kotak kering mudah alih.
Kotak Kering Statik Kotak kering statik adalah “kotak” yang secara amnya berada dalam kedudukan yang sama dan sukar dibawa ke mana-mana. Kebiasaanya, kotak kering statik ini adalah kotak kering yang menggunakan tenaga elektrik dan mesti dipasang pada plag elektrik sepanjang masa. Bayangkan ia seperti peti sejuk, tetapi daripada menyejukkan makanan, sebaliknya ia berfungsi dengan memastikan peralatan di dalamnya kekal kering daripada sebarang kelembapan.

Kotak kering statik biasanya lebih besar dengan pilihan ruang penyimpanan yang lebih mudah dan versatil. Ia juga dilengkapi dengan meter digital yang sentiasa menunjukkan bacaan kelembapan semasa. Selain itu, kadar kelembapan yang dikehendaki juga boleh disuaikan mengikut kehendak pengguna. Kotak kering ini akan mengawal kadar kelembapan secara automatik mengikut penyesuaian pengguna.
Kotak Kering Mudah Alih Kotak kering mudah alih adalah kotak yang tidak menggunakan kuasa elektrik dalam operasinya. Sekali pandang, ia tak ubah seperti tupperware ibu anda di rumah. Bezanya, pada satu bahagian pada kotak tersebut terdapat satu meter bacaan kelembapan. Saiznya biasanya lebih kecil daripada kotak kering statik. Ya lah, tujuan utamanya adalah untuk mudah alih. Sekiranya anda perlu ke luar kawasan selama beberapa hari dan ingin menginap di hotel, kotak kering mudah alih sudah tentunya lebih praktikal.

Kotak kering mudah alih memerlukan anda mengawal kadar kelembapan secara manual. Kelembapan dikawal di dalam kotak dengan menggunakan gel silika yang menyerap kelembapan. Jadi, anda perlu sentiasa memantau bacaan kelembapan pada meter kelembapan di kotak. Sekiranya terlalu rendah, anda kena membuang jumlah gel silika di dalam kotak dan sebaliknya.

Kenapa Kamera dan Lensa Perlu Sentiasa Kering? Kamera dan lensa adalah peralatan yang mahal. Seperti yang kita semua tahu, kelembapan dan elektronik tidak boleh bercampur. Sekiranya kamera anda terdedah kepada kelembapan untuk masa yang lama, kamera anda akan mengalami kerosakan. Sekiranya kamera anda rosak, bayangkan sahaja kos kerugian yang anda perlu tanggung.

Sensor dan lensa kamera juga sangat sensitif dengan kelembapan. Sensor dan lensa biasanya dibuat daripada kaca. Apabila kaca terdedah kepada kelembapan, maka akan berlakunya pertumbuhan kulat. Kulat pada sensor dan lensa kamera boleh dilihat dengan mata kasar dan juga dapat mengganggu kualiti gambar yang diambil. Secara teori, kulat ini dapat dibersihkan secara manual. Namun begitu, harus diingat. Kos mencucinya TIDAK MURAH DAN MUDAH.

Selain daripada kaca, badan dan binaan kamera dan lensa juga perlu dijaga. Kulat juga boleh tumbuh pada getah. Getah adalah komponen yang banyak digunakan pada badan kamera untuk memberi lebih kekuatan pada plastik dan juga memberikan binaan dan estetik yang lebih premium pada kamera. Ia juga banyak digunakan pada bahagian kamera dan lensa yang memerlukan lebih genggaman.

Besi juga tidak terkecuali. Terdedah pada kelembapan untuk jangkamasa yang lama, besi akan berkarat dan tercela. Bayangkan, anda mahu berjimat daripada membeli kotak kering yang hargnya tak sampai RM200, sebaliknya anda memilih untuk merosakkan estetika dan fungsi kamera mahal anda.
The post Apa Itu Dry Box? Kotak Paling Penting Untuk Jurufoto appeared first on OMG! Hackers?.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/apa-itu-dry-box-kotak-paling-penting-untuk-jurufoto/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Itu Nas Kotak Penyimpanan Data Yang Lebih Selamat

Apa Itu Nas Kotak Penyimpanan Data Yang Lebih Selamat

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 281 hits
NAS adalah sebuah kotak yang berfungsi untuk menyimpan data digital anda Sekali pandang ia tak tumpah seperti sebuah PC mini lengkap dengan wayar plag untuk kuasa dan juga beberapa port yang biasa terdapat pada PC seperti LAN USB dan juga m...
Siapa Bis1ng Itu Alisa Alisa Dia Yang Paling Banyak Cakap Kat Sini Lepastu Tanya Pulak

Siapa Bis1ng Itu Alisa Alisa Dia Yang Paling Banyak Cakap Kat Sini Lepastu Tanya Pulak

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 304 hits
Pelakon usahawan dan ibu kepada dua orang anak yang comel Hanis Zalikha sudah tidak asing lagi dalam dunia hiburan tanah air Sering berkongsikan video keletah kedua anaknya ternyata ramai yang kagum dengan caranya mendidik anak anaknya Yusu...
Komitmen Ph Kepada Pm Dalam Mou Itu Ada Dua Perkara Yang Penting

Komitmen Ph Kepada Pm Dalam Mou Itu Ada Dua Perkara Yang Penting

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 177 hits
Jamzuri Ardani1 PH tidak menyokong sebarang undi tidak percaya kepada PM sehingga parlimen dibubarkan Saya tidak ada masalah tentang ini kerana kalau PH tolong jatuhkan PM pun PM yang baru tu nanti bukan boleh dari PH pun Sebabnya ermmm mal...
Hiburan 3 Cara Nak Maintain Perniagaan Semasa Pandemik Yang Last Tu Paling Penting

Hiburan 3 Cara Nak Maintain Perniagaan Semasa Pandemik Yang Last Tu Paling Penting

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 196 hits
Mat aku rasa perniagaan aku tak boleh survivelah mana ada orang nak datang Sedih rasanya bila melihat satu demi satu jenama terkenal tempatan terpaksa gulung tikar kerana tidak mampu menampung kos operasi yang membebankan Jika jenama besar ...
Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

Penggemar Apam Balik Boleh Buat Sendiri Guna Resipi Mudah Ini Yang Penting Boleh Letak Banyak Jagung Kacang

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 516 hits
Sesiapa yang gemar makan apam balik tu sekarang dah boleh buat sendiri Lagi rangup dan lagi sedap Yang penting boleh letak banyak jagung dan apa apa bahan yang kita suka Ayak tepung bersama baking powder soda bikarbonat dan garam 2 Pukul te...
Kenapa Memiliki Takaful Itu Penting

Kenapa Memiliki Takaful Itu Penting

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 262 hits
Secara umumnya takaful berfungsi menyediakan perlindungan kepada waris atau diri sendiri dalam bentuk wang tunai sebagai pampasan Setiap peserta yang menyertai plan yang sama bersetuju membantu sekiranya salah satu peserta ditimpa musibah U...
Cara Tumis Sayur Tauge Hijau Paling Mudah Sedap

Cara Tumis Sayur Tauge Hijau Paling Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 193 hits
Masakan ni simple je nak buat dia tapi kalau dapat makan memang sedap sehingga menjilat jari Lebih lebih lagi bila makan dengan keluarga mesti anak anak suka Menerusi perkongsian daripada Che Nolly tidak perlu ambil masa lama untuk menyedia...
Jakarta Jadi Provinsi Paling Demokratis Di Indonesia

Jakarta Jadi Provinsi Paling Demokratis Di Indonesia

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 305 hits
Di urutan kedua ada Provinsi Gorontalo dengan nilai 83 21 poin Ketiga ada Provinsi Kalimantan Timur dengan poin 81 99 Keempat DI Yogyakarta dengan 81 59 poin dan kelima ada provinsi Kalimantan Barat dengan 81 09 poin
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah