Apa Itu Apple Intelligence Bila Akan Datang Dan Siapa Yang Akan Dapat




Setelah berbulan-bulan spekulasi, Apple Intelligence akhirnya diperkenalkan di WWDC 2024 pada bulan Jun lalu. Pengumuman ini datang selepas berita AI generatif dari syarikat-syarikat besar seperti Google dan OpenAI, yang membuat ramai risau bahawa gergasi teknologi ini mungkin terlepas peluang untuk bersaing dalam tren terbaru ini.
Tetapi, bertentangan dengan khabar angin itu, Apple telah pun mempunyai pasukan yang berusaha keras untuk mengembangkan pendekatan mereka sendiri terhadap kecerdasan buatan. Walaupun ada pertunjukan yang menarik seperti biasa (Apple memang suka membuat persembahan), Apple Intelligence lebih berfokus kepada cara yang praktikal dan berfungsi.
Yang menarik, Apple Intelligence atau AI, bukanlah ciri yang berdiri sendiri. Sebaliknya, ia diintegrasikan ke dalam produk yang sedia ada. Ini lebih kepada pengenalan jenama, di mana teknologi yang didorong oleh model bahasa besar (LLM) berfungsi di belakang tabir. Dari segi pengguna, mereka akan menikmati ciri-ciri baru dalam aplikasi yang sudah dikenali.
Pada acara iPhone 16 yang diadakan pada 9 September, Apple berkongsi banyak ciri baru yang menggunakan AI pada peranti mereka – seperti terjemahan di Apple Watch Series 10, pencarian visual di iPhone, dan pelbagai penambahbaikan untuk Siri. Gelombang pertama Apple Intelligence dijadualkan tiba di hujung Oktober dalam kemas kini iOS 18.1, iPadOS 18.1 dan macOS Sequoia 15.1, dengan gelombang kedua ciri-ciri yang akan ada dalam iOS 18.2 dan versi lain juga.
Ciri-ciri ini dilancarkan terlebih dahulu dalam Bahasa Inggeris AS, dan kini telah ditambah dengan lokalizasi untuk bahasa Inggeris dari Australia, Kanada, New Zealand, Afrika Selatan, dan UK.
Dukungan untuk bahasa seperti Mandarin, Inggeris (India), Inggeris (Singapura), Perancis, Jerman, Itali, Jepun, Korea, Portugis, Sepanyol, dan Vietnam akan tiba pada tahun 2025. Yang menarik, pengguna di China dan EU mungkin tidak dapat mengakses ciri Apple Intelligence ini kerana halangan regulasi.
Apa Itu Apple Intelligence? Kredit Gambar: Apple Eksekutif pemasaran Cupertino telah menamakan Apple Intelligence sebagai “AI untuk kita semua.” Platform ini bertujuan untuk memanfaatkan kemahiran AI generatif yang sudah ada, seperti menghasilkan teks dan imej, untuk meningkatkan ciri-ciri yang sedia ada. Sama seperti platform lain seperti ChatGPT dan Google Gemini, Apple Intelligence telah dilatih dengan model informasi besar. Sistem ini menggunakan pembelajaran mendalam untuk membentuk hubungan yang melibatkan teks, imej, video dan muzik.
Tawaran teksnya, yang didorong oleh LLM, dikenali sebagai Alat Menulis. Ciri ini tersedia di pelbagai aplikasi Apple, termasuk Mail, Messages, Pages dan Notifikasi. Ia boleh digunakan untuk mendapatkan ringkasan teks yang panjang, membetulkan tatabahasa, bahkan menulis mesej bagi pihak pengguna dengan menggunakan arahan tentang kandungan dan nada yang diingini.
Penghasilan imej juga telah dimasukkan, meskipun sedikit kurang lancar. Pengguna boleh meminta Apple Intelligence untuk menghasilkan emoji kustom (Genmojis) dalam gaya Apple. Selain itu, Image Playground adalah aplikasi penghasilan imej berdiri sendiri yang menggunakan arahan untuk mencipta kandungan visual, yang boleh digunakan dalam Messages, Keynote, atau dikongsi di media sosial.
Apple Intelligence juga menandakan pembaharuan yang ditunggu-tunggu untuk Siri. Siri pernah menjadi pelopor dalam bidangnya, tetapi akhir-akhir ini agak terabai. Kini, Siri terintegrasi lebih dalam dalam sistem operasi Apple; contohnya, bukannya ikon biasa, pengguna akan melihat cahaya yang bersinar di sekitar tepi skrin iPhone apabila Siri berfungsi.
Lebih penting lagi, Siri yang baru ini berfungsi merentasi aplikasi. Maknanya, jika pengguna meminta Siri untuk mengedit foto, Siri boleh terus menyisipkannya ke dalam mesej teks. Ia memberikan pengalaman yang lebih lancar yang selama ini tidak ada. Siri kini mampu menggunakan konteks maklumat yang sedang dilayari untuk memberikan jawapan yang sesuai.
Siapa yang Dapat Menikmati Apple Intelligence dan Bila? Kredit Gambar: Darrell Etherington Gelombang pertama Apple Intelligence akan tiba pada bulan Oktober melalui kemas kini iOS 18.1, iPadOS 18.1, dan macOS Sequoia 15.1. Ciri-ciri ini termasuk alat penulisan yang terintegrasi, penambahbaikan imej, ringkasan artikel, dan kemas kini input untuk pengalaman Siri yang direka semula.
Banyak ciri lain akan dilancarkan pada akhir bulan ini dalam kemas kini iOS 18.1, iPadOS 18.1 dan macOS Sequoia 15.1. Gelombang kedua ciri-ciri akan tersedia dalam versi beta iOS 18.2, iPadOS 18.2 dan macOS Sequoia 15.2 yang termasuk Genmoji, Image Playground, Visual Intelligence, Image Wand, dan integrasi ChatGPT.
Ciri yang ditawarkan secara percuma ini hanya boleh diakses jika anda memiliki salah satu peranti berikut:
Semua model iPhone 16 iPhone 15 Pro Max (A17 Pro) iPhone 15 Pro (A17 Pro) iPad Pro (M1 dan lebih baru) iPad Air (M1 dan lebih baru) iPad mini (A17 atau lebih baru) MacBook Air (M1 dan lebih baru) MacBook Pro (M1 dan lebih baru) iMac (M1 dan lebih baru) Mac mini (M1 dan lebih baru) Mac Studio (M1 Max dan lebih baru) Mac Pro (M2 Ultra) Penting untuk diperhatikan, hanya versi Pro dari iPhone 15 yang akan mempunyai akses, kerana chipset pada model standard tidak mencukupi. Namun, seluruh barisan iPhone 16 dijadualkan dapat menjalankan Apple Intelligence apabila ia dilancarkan.
Pengkomputan Awan Peribadi Kredit Gambar: Apple Apple mengambil pendekatan kecil dan tersendiri dalam latihan model. Mereka tidak mengikuti pendekatan am seperti platform lain seperti GPT dan Gemini, tetapi mengumpulkan set data secara dalaman untuk tugas-tugas tertentu, seperti menulis email. Manfaat terbesar pendekatan ini adalah tugas-tugas ini menjadi jauh lebih sedikit sumber dan boleh dilakukan pada peranti itu sendiri.
Namun, ini tidak terpakai kepada semua jenis pertanyaan. Pertanyaan yang lebih kompleks akan menggunakan tawaran Pengkomputan Awan Peribadi yang baru. Kini, Apple mengoperasikan pelayan jauh yang berfungsi dengan Silicon Apple, yang mereka klaim menawarkan tahap privasi yang sama dengan peranti pengguna. Pengguna tidak perlu risau sama ada tindakan dilakukan secara lokal atau melalui awan, selagi peranti mereka dalam talian.
Apple Intelligence dengan Aplikasi Pihak Ketiga Kredit Gambar: Didem Mente/Anadolu Agency / Getty Images Sebelum WWDC, banyak yang bercakap tentang kerjasama Apple dengan OpenAI. Namun, akhirnya kerjasama ini lebih kepada menyediakan platform alternatif untuk fungsi yang mungkin tidak sesuai untuk Apple Intelligence. Ini adalah pengakuan bahawa membina sistem model kecil ada limitasinya.
Apple Intelligence adalah percuma, begitu juga dengan akses kepada ChatGPT. Namun, bagi mereka yang mempunyai akaun berbayar untuk ChatGPT, mereka akan menikmati ciri premium yang tidak didapati pengguna percuma, termasuk pertanyaan tanpa had.
Integrasi ChatGPT yang akan diluncurkan dalam iOS 18.2, iPadOS 18.2, dan macOS Sequoia 15.2 mempunyai dua peranan utama: melengkapi pengetahuan Siri dan menambah pilihan pada Alat Menulis yang sedia ada.
Dengan layanan ini diaktifkan, bila pengguna mengajukan soal tertentu, Siri baru akan meminta persetujuan pengguna untuk mengakses ChatGPT. Contohnya, resep dan perancangan perjalanan boleh jadi pertanyaan yang membawa kepada opsi ini. Pengguna juga boleh langsung meminta Siri untuk “tanya ChatGPT.”
Compose adalah ciri utama yang lain daripada ChatGPT yang boleh dijelajahi melalui Apple Intelligence. Pengguna boleh mengaksesnya dalam mana-mana aplikasi yang menyokong fitur Alat Menulis baru. Ciri ini membolehkan pengguna menulis kandungan berdasarkan arahan. Ini ditambah dengan alat penulisan yang sedia ada seperti Gaya dan Ringkasan.
Dengar-dengar, Apple memang merancang untuk bekerjasama dengan lebih banyak layanan AI generatif. Secara tidak resmi, mungkin Google Gemini akan menjadi yang seterusnya.


Source link
The post Apa Itu Apple Intelligence, Bila Akan Datang dan Siapa Yang Akan Dapat? appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/apa-itu-apple-intelligence-bila-akan-datang-dan-siapa-yang-akan-dapat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apple Bayar Anda Sehingga 1 Juta Kalau Berjaya Hack Server Apple Intelligence

Apple Bayar Anda Sehingga 1 Juta Kalau Berjaya Hack Server Apple Intelligence

papar berkaitan - pada 26/10/2024 - jumlah : 34 hits
Apple Rasa nak cuba hack server Apple Kalau berjaya you mungkin boleh dapat hadiah hingga 1 juta dari program bug bounty baru mereka Khamis lepas Apple umumkan cabaran untuk menguji keselamatan pelayan yang akan digunakan dalam perkhidmatan...
Apple Umum Ipad Mini Dengan Cip A17 Pro Harga Bermula Rm2199

Apple Umum Ipad Mini Dengan Cip A17 Pro Harga Bermula Rm2199

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 80 hits
Apple hari ini melancarkan iPad mini generasi baharu dengan sejumlah naik taraf 8211 termasuk dikuasakan cip A17 Pro serta sokongan Apple Intelligence Menurut Apple cip A17 Pro memberikan peningkatan masing masing 30 dan 25 dalam prestasi C...
Proton X70 2025 Kini Sokong Apple Carplay

Proton X70 2025 Kini Sokong Apple Carplay

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 82 hits
Berita baik buat pemilik model PROTON X70 2025 kerana PROTON memaklumkan Apple CarPlay telah tiba dalam sistem info hiburan kenderaan tersebut Untuk itu pihak PROTON telah berkongsikan tutorial cara pemasangan Apple CarPlay ke dalam kendera...
Apple Akan Tawar Ciri Id Pemanggil Untuk Perniagaan Pada Tahun Hadapan

Apple Akan Tawar Ciri Id Pemanggil Untuk Perniagaan Pada Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 56 hits
Apple bakal memperkenalkan satu ciri baharu yang menarik melalui program Apple Business Connect pada tahun hadapan iaitu perkhidmatan ID Pemanggil untuk perniagaan Dengan ciri ini pengguna boleh mengenali identiti sebenar pemanggil
Apple Turunkan Harga Ipad Pro Dan Ipad Air

Apple Turunkan Harga Ipad Pro Dan Ipad Air

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 73 hits
Baru sahaja dilancarkan pada Mei lalu Apple kini menurunkan harga bagi iPad Pro dengan cip M4 dan iPad Air Secara ringkas iPad Air menampilkan cip pemproses M2 storan sehingga 1TB serta dimuatkan kamera hadapan di bahagian sisi atau mod lan...
Embracing All Types Of Intelligence

Embracing All Types Of Intelligence

papar berkaitan - pada 24/10/2024 - jumlah : 58 hits
INTELLIGENT people are celebrated everywhere around the world There are many organisations and institutions that run many campaigns to discover raw talents and provide them with everything they need to become an asset to their institutions ...
Artificial Intelligence Semakin Memegang Peran Kunci Dalam Transformasi Digital Di Indonesia

Artificial Intelligence Semakin Memegang Peran Kunci Dalam Transformasi Digital Di Indonesia

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 76 hits
BloggerBorneo com Artificial Intelligence semakin memegang peran penting dalam mendorong transformasi digital di Indonesia seiring dengan meningkatnya adopsi teknologi di berbagai sektor Dari layanan kesehatan pendidikan hingga industri man...
Kaki Ponteng Dan Hasut Datang Ke Tidak

Kaki Ponteng Dan Hasut Datang Ke Tidak

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 65 hits
Hari ini Bang Mat hadir Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen Ke 15 yang bermula pada hari ini 14 Oktober 2024 Mesyuarat Ketiga kali ini lebih berfokuskan kepada Belanjawan 2025 yang menekankan kesejahteraan dan kemaslahatan rakyat
Th Khairat Syarat Cara Daftar Manfaat Ditawarkan

Luahan Hati Ds Najib Melalui Sidang Media Datuk Nizar

Aftermath Of The Mbi Quake That Rattled Penang

Makan Bakso Di Restoran Jawa Annur Chowkit

Salam Jumaat

Jangan Tidur Selepas Asar

Rumah Baru Di Lsh33 Dah Siap Boleh Ambil Kunci

Nabila Taqiyyah Terpatah Terluka Chord


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Kenapa Diet Ekstrem Bukan Jawapan Kepada Nak Kurus Cepat

Cuka Teen Menyebabkan Tulang Rapuh

Hadiah Korporat Bukan Sekadar Tanda Penghargaan

Hello Hi

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Top Reasons To Buy Your Next Car From A Resale Specialist Unimais Vehicles Approach