Apa Akan Berlaku Di Parlimen 26 Julai Nanti


SUSUPAN PAGI

SIDANG khas parlimen selama enam hari bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos nanti dinanti dan
ditunggu dengan penuh suspen. Semua orang tidak sabar untuk melihat apa yang berlaku di parlimen pada tarikh itu. Mungkin akan "berlember" (kucar bara) berantakan nanti, kalau pun tidak sampai melayang kerusi meja seperti di parlimen Korea dan Jepun.
Kerana bimbang berlaku "kucar bara" dan berantakan itulah maka pihak pengurusan Parlimen menetapkan kehadiran hanya 80 orang sahaja, yang selebihnya 140 mengikuti sidang parlimen secara dalam talian.

 Sampai ke saat ini ahli-ahli parlimen mendesak agar kehadiran penuh dibenarkan dan persidangan itu berjalan seperti normalnya. Pihak kerajaan memberi alasan Covid sebagai alasan untuk tidak membenarkan kehadiran penuh. Manakala pihak pembangkang pula melihat keterbatasan itu sebagai tidak logik dan suatu muslihat. 
Mereka berhujah kalau solat Aidiladha di masjid boleh dihadiri 300 orang kenapa tidak dengan parlimen? Fakta atau kenyataan inilah yang dijadikan alasan dan tuntutan oleh pihak pembangkang.
Kita faham kenapa pembangkang menuntut kehadiran penuh, ia bagi memudahkan untuk mereka melakukan apa-apa motion nanti. Mungkin juga apabila berlaku kehadiran penuh dapat disaksikan situasi sebenar kedudukan sokongan kepada kerajaan dan pembangkang di parlimen.
Sidang parlimen khas secara hibrid itu juga disifatkan pembangkang sebagai mempersendakan titah Yang di-Pertuan Agong yang mahu parlimen dibuka bagi membolehkan perbincangan, perbahasan diadakan untuk mengatasi masalah rakyat yang berdepan dengan pandemik. 
Apabila ia diadakan sidang, maknanya sidang itu tidak untuk melaksanakan fungsi parlimen seperti diharapkan itu tetapi lebih kepada mengambil hati kehendak Agong yang telah menitah agar diadakan sidang. Kerana itu bagi pembangkang sidang itu tidak memberi apa-apa erti melainkan untuk mendengar penjelasan di pihak kerajaan semata-mata.
Lantaran itu pihak PH telah memberi kata dua kepada Yang diPertua Dewan Rakyat, Azhar Azizan adik Idris Harun Peguam Negara, dengan peraturan itu. PH dalam satu kenyataan mendesak agar Azhar mengubah ketetapan itu, dan jika tidak adik Idris itu dianggap sebagai membelakang aspirasi Yang di-Pertuan Agong diminta berundur sebagai Speaker. 
Bagi PH peraturan itu sebagai tidak menghormati titah Agong dan Raja-Raja Melayu dan mencabuli kesucian parlimen sebagai dewan legislatif. 
Parti Perjuang yang baru diluluskan dan baru dibawa keluar dari inkubator juga memberi kata dua akan memulaukan sidang itu jika hanya setakat untuk mendengar taklimat dan penerangan daripada kerajaan. 
Hal itu ditegaskan oleh presidennya OT96 - Mahathir Mohamad. Tetapi pengakuan dan kata janji OT96 ini bukan boleh dipegang buku (dipercayai) sangat.
Ahli parlimen Umno juga ikut sama memprotes berhubung sidang itu dilaksanakan dan setengahnya mendesak agar diadakan kehadiran penuh dan dibenarkan perbahasan dan soal jawab. 
Semua orang dapat baca apakah yang tersirat disebalik menghadkan kehadiran itu. Ia dibuat bukan kerana Covid tetapi kerana kepentingan kuasa. Masakan parlimen sebuah institusi tertinggi tidak dapat dilengkapi dengan alat keselamatan untuk mengatasi Covid? 
Maksud sidang khas sebegitu seperti mana juga proklamasi darurat bukan untuk mengatasi Covid tetapi mempertahankan kuasa dan kedudukan Mahiaddin Md Yassin sebagai perdana menteri. 
Yang jelas dan nyata darurat tidak memberi kesan apa-apa kepada pandemik. Ironisnya sebaik diadakan darurat kes kian bertambah pula.
Kerana sidang parlimen 26 Julai ini dianggap sidang ganjil dan cacat dan sudah mendapat tentangan berbagai pihak maka yang menjadi perhatian dan mendebarkan. 
Beberapa kemungkinan.
Ada beberapa kemungkinan yang boleh terjadi pada 26 Julai ini. Awalnya mungkin akan ada bantahan daripada pembangkang, yang membahas dan mempertikaikan apakah sidang itu masak atau tidak. Mereka akan terus mendesak diadakan kehadiran penuh, jika tidak tangguhkan. Dalam memutuskan inilah menjadikan sidang itu kecuh. 
Kekecuhan itu boleh membawa kepada pengundian, atau pun Speaker Azhar adik Idris akan menggunakan kuasanya sebagai Speaker untuk meneruskan juga seperti mana direncanakan hatta kalau kesemua ahli parlimen pembangkang yang berada di dewan keluar atau pun yang diluar memutuskan konteks dalam talian.
Atau boleh jadi persidangan seperti ditetapkan itu berjalan seperti biasa untuk menghormati parlimen dan menghormati Yang di-Pertuan Agong yang telah menitahkan agar parlimen dibuka. Maksudnya ahli parlimen bersabar untuk bertindak disidang lain.
Atau pun peraturan sidang khas itu diubah dengan membenarkan ahli parlimen menyoal dan membahas perkara-perkara yang disenaraikan untuk diselesaikan dalam sidang khas itu.  Rasanya kalau perbahasan dibenarkan ia tidak membawa kepada implikasi sehingga membabitkan pengundian. Jadi kalau setakat itu Azhar adik Idris Harun, tidak perlu bersikeras sangat.
Kesimpulannya, sidang khas itu tidak memberi apa-apa faedah dan manfaat kalau apa dibentangkan hanya didengari dan tidak boleh mengubah fakta yang telah tersedia. Sebab itu awal-awal saya berpendapat sidang khas itu tidak memberi faedah apa-apa pun. 
Ia merugikan masa, memenatkan badan, cuma yang labanya ahli parlimen dapat elaun persidangan. Mereka juga yang untung dan kita rakyat yang "terlengak", rugi.
Melainkan ada keberanian dan nekad dalam kalangan ahli Parlimen mungkin ada sesuatu di luar dugaan akan terjadi pada 26 Julai itu?  [wm.kl. 9:49 am 22/07/2021]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2021/07/apa-akan-berlaku-di-parlimen-26-julai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Kehadiran Cuma 80 Sekali Lagi Boikot Saja Sidang Parlimen 26 Julai Ini

Jika Kehadiran Cuma 80 Sekali Lagi Boikot Saja Sidang Parlimen 26 Julai Ini

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 179 hits
Pada 16 Julai lalu saya menulis satu artikel di blog ini menggesa agar blok pembangkang memboikot sepenuhnya sidang khas Parlimen selama lima hari bermula 26 Julai depan Ia berikutan sidang khas itu hanya dipenuhi dengan taklimat menteri se...
Mesyuarat Khas Parlimen Ini Kronologi Perdebatan Ordinan Darurat Di Dewan Rakyat Sejak 26 Julai 2021

Mesyuarat Khas Parlimen Ini Kronologi Perdebatan Ordinan Darurat Di Dewan Rakyat Sejak 26 Julai 2021

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 248 hits
Umavathi RamayahJulai 29 2021 Takiyuddin memaklumkan kerajaan sudah menarik balik semua enam Ordinan Darurat pada 21 Julai lalu Gambar failKUALA LUMPUR Tiga hari selepas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Has...
Anwar Masukkan Usul Sidang Parlimen 26 Julai

Anwar Masukkan Usul Sidang Parlimen 26 Julai

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 258 hits
Sidang Parlimen 5 hari bermula 26 Julai ini perlukan perbahasan untuk rakyat mendapat jawapan mengenai isu isu semasa yang melanda negara Sehubungan itu Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim memasukkan notis usul memb...
Ini Pasar Malam Kah Ahli Parlimen Bengang Putrajaya Batalkan Ordinan Darurat Pada 21 Julai Tanpa Beri Pengumuman Awal

Ini Pasar Malam Kah Ahli Parlimen Bengang Putrajaya Batalkan Ordinan Darurat Pada 21 Julai Tanpa Beri Pengumuman Awal

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 283 hits
Ini pasar malam kah Ahli Parlimen bengang Putrajaya batalkan ordinan darurat pada 21 Julai tanpa beri pengumuman awalMenteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan semalam menjelaskan Putrajaya telah membatalkan semua peraturan ordina...
Titah Agong Diderhakai Lagi Sidang Khas Parlimen Berupa Taklimat Menteri 26 Julai Ini Wajar Diboikot

Titah Agong Diderhakai Lagi Sidang Khas Parlimen Berupa Taklimat Menteri 26 Julai Ini Wajar Diboikot

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 174 hits
Shahbudin HusinSidang Parlimen yang sebenar akhirnya ditetapkan selama 15 hari bermula 2 September 2021 Meskipun titah Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja Raja adalah sangat jelas tentang keperluan Sidang Parlimen diadakan dengan segera da...
Covid19 Kes Baharu Paling Tinggi 25 Julai 2021 Sebanyak 17045 Kes

Covid19 Kes Baharu Paling Tinggi 25 Julai 2021 Sebanyak 17045 Kes

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 298 hits
Covid19 Kes Baharu Paling Tinggi 25 Julai 2021 Sebanyak 17045 Kes COVID19 Kes baharu harian tertinggi dilaporkan hari ini 17 045 dengan Lembah Klang Johor dan Kedah mencatatkan kes tertinggi Jumlah keseluruhan kes pula melepasi 1 juta hari ...
Terkini Ini Senarai Penuh Kawasan Dikenakan Pkpd Termasuk 14 Kampung Di Kelantan Mulai 27 Julai Ini

Terkini Ini Senarai Penuh Kawasan Dikenakan Pkpd Termasuk 14 Kampung Di Kelantan Mulai 27 Julai Ini

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 236 hits
Malaysia pada hari ini mencatatkan sebanyak 17 045 kes baharu COVID 19 dan menjadikan jumlah kumululatif keseluruhan mencecah lebih satu juta dengan 1 013 438 kes
Jadi Antara Top Pengomen Bulan Julai Di Blog Rabia

Jadi Antara Top Pengomen Bulan Julai Di Blog Rabia

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 340 hits
Alhamdulillah mama Jadi Antara Top pengomen bulan julai di blog rabia Terima kasih Rabia inform mama kat ig Tak sangka kali ni naik pula nama mama walaupun bukan no 1 Hadiah Alhamdulillah Rabia hadiahkan mama hadiah header Banyak dah header...
Doktor Kontrak Hartal Pada 26 Julai Hanyalah Permulaan

Doktor Kontrak Hartal Pada 26 Julai Hanyalah Permulaan

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 278 hits
Hartal Doktor Kontrak yang berlangsung pada 26 Julai ini hanyalah permulaan dan lebih banyak dilakukan sekiranya isu tersebut masih tidak lagi selesai Jurucakap Gerakan Doktor Doktor Kontrak Malaysia Dr Umar Baraka berkata tidak mustahil pi...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events