Anwar Tiba Di Vientiane Untuk Sidang Kemuncak Asean


 
Perdana Menteri Anwar Ibrahim disambut Menteri Pertanian dan Perhutanan Laos, Linkham Douangsavanh, ketika tiba untuk sidang kemuncak Asean yang berlangsung dari 8 hingga 11 Okt. (Gambar Bernama)
VIENTIANE: Perdana Menteri Anwar Ibrahim tiba di ibu negara Laos bagi menghadiri sidang kemuncak Asean ke-44 dan ke-45 dan sidang-sidang berkaitan.
Pesawat khas yang membawa Anwar mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Wattay pada 8.37 malam waktu tempatan (9.37 malam waktu Malaysia).
Ketibaan perdana menteri disambut Menteri Pertanian dan Perhutanan Laos, Linkham Douangsavanh, dan Ketua Pengarah Biro Perkhidmatan Diplomatik, Vilatsone Visonenavong.
Turut hadir Menteri Luar Mohamad Hasan, Ketua Setiausaha Kementerian Luar Amran Mohamed Zin, dan Duta Malaysia ke Laos, Edi Irwan Mahmud.
Selain sidang kemuncak Asean, perdana menteri akan menghadiri sidang kemuncak bersama tujuh rakan dialog Asean iaitu Australia, China, Jepun, India, Korea Selatan, Amerika Syarikat, dan Kanada; serta sidang kemuncak Asean + 3, sidang kemuncak Asia Timur, dan sidang kemuncak Asean-PBB.
Selain itu, perdana menteri juga akan menghadiri Mesyuarat Pemimpin Komuniti Pelepasan Sifar Asia, sesi pertemuan pemimpin Asean bersama wakil Perhimpunan Antara Parlimen Asean, wakil Belia Asean dan Majlis Penasihat Perniagaan Asean.
Sidang kemuncak itu juga dijangka akan dihadiri pemimpin dan rakan dialog Asean lain, termasuk Perdana Menteri China, Li Qiang; dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Antony Blinken.
Wisma Putra memaklumkan sidang kemuncak Asean ke-44 dan ke-45 serta sidang-sidang berkaitan akan membolehkan Malaysia berkongsi perspektif dan bertukar-tukar pandangan mengenai pelbagai isu.
Perkara ini termasuk usaha membina komuniti Asean dan Wawasan Komuniti Asean 2045, keamanan dan kestabilan serantau, integrasi ekonomi serantau, ekonomi hijau, teknologi baharu dan teknologi baru muncul, peralihan tenaga, keselamatan makanan, serta kemajuan Timor-Leste ke arah keahlian penuh Asean dan hubungan Asean dengan rakan kongsi luar.
Malaysia juga akan menyatakan mengenai kedudukannya di Laut China Selatan dan perkembangan di Myanmar, Palestin, dan Timur Tengah.
Pada majlis penutupan sidang kemuncak itu, Laos sebagai pengerusi Asean semasa akan secara simbolik menyerahkan jawatan Pengerusi ASEAN kepada Malaysia.
Wisma Putra menyatakan pada majlis itu, perdana menteri dijadual menyampaikan ucapan ringkas bagi menggariskan visi Malaysia sebagai pengerusi Asean.
Malaysia secara rasminya akan memegang jawatan pengerusi Asean pada 1 Jan 2025. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/10/anwar-tiba-di-vientiane-untuk-sidang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Anwar Ibrahim Jawab Soalan Mengenai Sidang Kemuncak Asean Isu Laut C

Pm Anwar Ibrahim Jawab Soalan Mengenai Sidang Kemuncak Asean Isu Laut C

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 71 hits
Dato Seri Amirudin bin Shari Gombak minta PERDANA MENTERI menyatakan apakah hasil lawatan Malaysia ke Sidang Kemuncak ASEAN ke 44 dan ke 45 pada 8 hingga 11 Oktober 2024 dan persiapan Malaysia dan hala tuju sebagai pengerusi ASEAN tahun 202...
Anwar Gusmao Discuss Timor Leste S Asean Application

Anwar Gusmao Discuss Timor Leste S Asean Application

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 66 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim and his Timor Leste counterpart Xanana Gusmao had a 15 minute discussion on the matter while attending the 44th and 45th Asean Summits PETALING JAYA Prime Minister Anwar Ibrahim discussed Timor Leste s applicati...
Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 147 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 27 2024 9 20 PMPeguam Haniff Khatri Abdulla meminta Anwar Ibrahim supaya memfailkan saman terhadap media antarabangsa Bloomberg yang melaporkan Perdana Menteri itu campur tangan dalam siasatan Suruhanjaya Pen...
Kamu Hinalah Banyak Mana Pun Anwar

Kamu Hinalah Banyak Mana Pun Anwar

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 124 hits
bharian com myOleh September 27 2024 4 52pmAnwar ketika berucap pada majlis ramah mesra bersama warga Westports hari ini NSTP ASYRAF HAMZAHKLANG Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar sikap segelintir pihak yang berterusan membuat tuduhan liar t...
Anwar S Feud With 99 Year Old Rival Looms Over Malaysia S Revival

Anwar S Feud With 99 Year Old Rival Looms Over Malaysia S Revival

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 181 hits
Anwar vowed to change Malaysia when he became prime minister Now his critics see him perpetuating revenge politics After finally becoming Malaysia s prime minister in November 2022 Anwar Ibrahim faced a choice Target political opponents who...
Anwar Dan Cita Cita

Anwar Dan Cita Cita

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 74 hits
Zamri KadirHampir 30 tahun lalu beliau pernah mengadakan forum ilmuan seperti ini ketika menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri Sewaktu itu dinamakan Forum Ilmuan Malaysia dalam bentuk diskusi dengan pelbagai kumpulan bagi mendapatkan il...
Kata Lah Apa Pun Anwar Akhirnya Menjadi Pm Ke 10 Dan Masa Ini Ia Erada Dilandasan Terbaik Mentadbir Negara

Kata Lah Apa Pun Anwar Akhirnya Menjadi Pm Ke 10 Dan Masa Ini Ia Erada Dilandasan Terbaik Mentadbir Negara

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 152 hits
Harap bateri cukup power la Dia lupa berjuta org yg dok ratib liwat dan buat dia ada share kat akhirat tu sebab dia lah yg mulakan cerita jijik tu sejak 1998 Skrg rumah dah kata pergi kubur dah kata mari masih tak sedaq diri Buatlah macam m...
Anak Anjing Beri Petunjuk Penemuan Bayi Lelaki Ditinggalkan Tepi Parit

Medic Edge Takaful

The Future Of Golf Cart Power How 48v Lithium Batteries Are Changing The Game

Lirik Lagu Kamu Aina Abdul

Pendedahan Arahan Lewat Malam Anwar Supaya Biarkan Zahid Menang Cetus Tanda Tanya

Wanita Dihempap Pokok Tumbang Di Gunung Tahan Gagal Diselamatkan Meninggal Dunia

Ku Li Says Anwar Is All Talk Call For Reforms Merely Borne Out Of Anger Against Dr Mahathir

Jalan Jalan Lagi Ke Stadium Perpaduan Petrajaya Kuching Sarawak


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Birthday Hitea Buffet Di Vivatel Hotel Kl

Drama Langit Ke Tujuh Lakonan Zamarul Hisham Nora Danish

Dr Na Im Tidak Perlu Lemah Semangat

Nasi Goreng Kacang Panjang

Bagaimana Keadaan Hatimu Dengan Allah

Pengambilan Telur Untuk Pesakit Gout