Anwar Dakwa Jumlah Ahli Parlimen Bersetuju Tolak Darurat Saranan Pn Lebih Mencukupi


 



KUALA LUMPUR - Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini mendakwa jumlah ahli parlimen yang bersetuju untuk menolak cadangan kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengadakan darurat "lebih daripada mencukupi".
Setakat ini kata Anwar ada antara 114 hingga 115 ahli parlimen yang sepakat mahukan darurat dibatalkan.
Kata presiden PKR itu lagi dengan jumlah berkenaan cukup untuk memohon perkenan Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk mempertimbangkan usul tersebut dan memanggil sidang khas parlimen dengan segera.
"Sekarang telah mencecah 114 (atau) 115 yang menolak usul PN. Jumlah itu lebih daripada cukup menolak pandangan PN berhubung darurat, (ia) ditolak majoriti ahli Parlimen," katanya dalam program bual bicara Minda Profesor Negara hari ini.
Rabu lalu, Anwar mempertahankan tindakan pembangkang menulis surat kepada Agong untuk memohon perkenan baginda membenarkan parlimen bersidang ketika darurat.
Pada 14 Jan Anwar meminta semua anggota parlimen mengutuskan warkah kepada Agong bagi memohon agar pengisytiharan darurat dibatalkan dan parlimen bersidang secepat mungkin, sebelum 31 Januari.
PH dan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) mengesahkan mereka menghantar surat itu, manakala Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan menghantar surat kepada ahli parlimen parti itu untuk meminta persetujuan mereka.
Pengisytiharan darurat - yang dikritik parti kerajaan dan pembangkang - seperti disarankan PN membawa kepada penggantungan parlimen serta perlembagaan.
Justeru Perdana Menteri Muhyiddin Yassin didakwa menggunakan darurat sebagai cara untuk dia terus berkuasa walaupun selepas kehilangan majoriti di Dewan Rakyat.
Mungkin tak sampai 90
Bagi pihak yang mempertahankan darurat, mereka menyifatkan pandangan yang tidak selari dengan pengisytiharan darurat sebagai menderhaka kepada Agong.
Antaranya bekas setiausaha agung BN Annuar Musa yang mempertikaikan tindakan Ahmad, selain Pemuda PAS yang mendakwa Anwar mengajak ahli parlimen menderhaka.
Di sebalik jumlah yang besar mahukan darurat ditamatkan, Anwar mengakui keputusan mengenainya bergantung kepada ihsan Agong.
“Bagi saya, kalau tanya saya, sekarang jumlah mencukupi. Tapi kena tunggu ihsan dan budi bicara tuanku untuk mendapat makluman lanjut,” katanya.
Anwar turut berkata, Gabungan Parti Sarawak (GPS) juga sedang berbincang mengenai usul darurat itu.
Bagaimanapun, dia tidak mengetahui hasil perbincangan GPS itu.
“Saya tak tahu apakah keputusannya tetapi ternyata kalau ini berlaku. Maknanya yang komited betul mendokong darurat dan penggantungan parlimen itu tak mungkin sampai 90 ahli parlimen, ataupun jauh lebih rendah,” katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/01/anwar-dakwa-jumlah-ahli-parlimen-setuju.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajak Ahli Parlimen Mohon Agong Batal Darurat Rakyat Bengang Dengan Anwar

Ajak Ahli Parlimen Mohon Agong Batal Darurat Rakyat Bengang Dengan Anwar

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 246 hits
Seperti semua sedia maklum negara kini sedang dilanda pelbagai musibah antaranya wabak Covid 19 bencana banjir dan kemelut politik yang seakan akan tiada kesudahan Terbaru Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mencadangkan semua ...
Anwar Hantar Surat Kepada Semua Ahli Parlimen Rayu Agong Batal Darurat

Anwar Hantar Surat Kepada Semua Ahli Parlimen Rayu Agong Batal Darurat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 348 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ketua pembangkang Anwar Ibrahim sudah menghantar surat kepada semua Ahli Parlimen dalam usaha merayu Yang di Pertuan Agong membatalkan pelaksanaan darurat dan Parlimen segera bersidang Bagaimanapun presiden PKR it...
114 Atau 115 Mp Tak Setuju Darurat Saranan Pn Dakwa Anwar

114 Atau 115 Mp Tak Setuju Darurat Saranan Pn Dakwa Anwar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 204 hits
Ketua pembangkang Anwar Ibrahim hari ini mendakwa jumlah ahli parlimen yang bersetuju untuk menolak cadangan kerajaan Perikatan Nasional mengadakan darurat lebih daripada mencukupi Setakat ini kata Anwar ada antara 114 hingga 115 ahli parli...
Mp Tolak Darurat Lebih Daripada Majoriti Mudah Anwar

Mp Tolak Darurat Lebih Daripada Majoriti Mudah Anwar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 344 hits
Gesaan Ketua Pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan Ahli ahli Parlimen menghantar warkah kepada Yang di Pertuan Agong menolak perisytiharan darurat oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah menghasilkan sejumlah bantah...
Terkini Anwar Dakwa Punyai Jumlah Kerusi Mencukupi Bagi Bentuk Kerajaan Baru

Terkini Anwar Dakwa Punyai Jumlah Kerusi Mencukupi Bagi Bentuk Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 197 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa mempunyai jumlah kerusi yang mencukupi di Parlimen bagi membentuk kerajaan baharu Bagaimanapun Anwar menyatakan perkara berkenaan perlu menunggu atas ihsan dan budi bicara Yang di ...
Ph Tolak Darurat Dakwa Muhyiddin Cuba Selamatkan Diri

Ph Tolak Darurat Dakwa Muhyiddin Cuba Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 232 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan menolak alasan yang diberikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu melaksanakan darurat berkuat kuasa hingga 1 Ogos bagi membendung penularan Covid 19 Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ...
Ahli Parlimen Bn Tolak Muhyiddin Diajak Bincang Dasar Pasca Pn Bersama Ph Plus

Ahli Parlimen Bn Tolak Muhyiddin Diajak Bincang Dasar Pasca Pn Bersama Ph Plus

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 181 hits
FMT ReportersWilfred Madius Tangau berkata Ahli Parlimen mempunyai kewajipan untuk menawarkan polisi baru demi rakyat yang menderita KOTA KINABALU Presiden Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu Wilfred Madius Tangau menggesa Ahli Parlimen U...
Lebih Majoriti Mp Memohon Persidangan Parlimen Diadakan Dan Darurat Dikaji Semula

Lebih Majoriti Mp Memohon Persidangan Parlimen Diadakan Dan Darurat Dikaji Semula

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 170 hits
1 SUDAH jelas Majoriti MP mengirimkan warkah memohon persidangan Parlimen diadakan bagi mengkaji semula Darurat RAKYAT MEMERHATI APA TINDAKAN YDPA DALAM AMALAN DEMOKRASI 2 Kuasa YDPA utk melaksanakan Proklamasi DARURAT diakui tetapi Rakyat ...
Kalau Tanya Sekarang Jumlah Mencukupi Anwar

Kalau Tanya Sekarang Jumlah Mencukupi Anwar

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 123 hits
Astro AwaniJanuari 23 2021Anwar tidak menolak khabar angin yang mendakwa beliau menjalinkan kerjasama dengan UMNO Gambar failKUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa beliau mempunyai...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih