Anwar Brjuang Bantu Orang Miskin Sejak Di Sekolah


 
Kami Sayang Dato Seri Anwar Ibrahim





Anwar Ibrahim

masuk MCKK melalui keputusan peperiksaan khas yg perlu diduduki. Seingat saya hanya 3 org pelajar dari Pulau Pinang yg terpilih pada waktu itu.

Masa di MCKK beliau terlibat dalam St John, Persatuan Sivik, Persatuan Bahasa Melayu. Kemudian dikenali sbg pembahas terkenal di Maktab. Masa junior dia baik dgn Sanusi Junid, senior pada masa di Maktab.

Guru-guru di MCKK pastilah hebat belaka. Pengetua waktu itu ialah NJ Ryan, sejarawan. Kemudian diganti oleh cikgu Abdul Aziz Ismail, pengetua Melayu pertama di MCKK. Gurunya ramai termasuk yg dikenali misalnya (alm.) Abdul Rahman Arshad dan Desmond J. Tate (nama muslim Muzaffar Tate).

Masa di MCKK Anwar didedahkan dgn dunia global sbb mereka perlu belajar kesusasteraan Inggeris spt. karya2 Longfellow, Wordsworth, Shakespeare, George Bernard Shaw dan ucapan2 tokoh terkenal spt. Winston Churchill dan John F. Kennedy.

Pada waktu lapang Anwar sering ajak kawan-kawan ziarah guru mereka untuk tutorial. DJ Tate, guru sejarah antara yg baik dgn Anwar. Anwar belajar sejarah Eropah dgn dia. Dia gesa Anwar baca majalah the Economist utk luaskan penguasaan isu semasa dan bahasa Inggeris.

Sanusi Junid dan Anwar sama-sama ketika Badan Ugama MCKK dijenamakan semula kpd Badan Revolusi Ugama (BRU), ambil sempena tajuk buku karya Hamka - Revolusi Ugama. Risalah Sedar menjadi medan penulisan BRU. Mereka terdedah dgn idea-idea Kaum Muda.

Kemudian, ada gerakan underground Maramunjangan (Mara, Mundur Jangan!). Mereka selalu bertemu dan berbincang isu-Isu semasa ttg nasib masyarakat dan peranan mereka utk membawa perubahan.

Antara kegiatan BRU dan Maramunjangan ialah mengadakan kelas bahasa Inggeris dan dakwah di sekitar Kuala Kangsar. Masa itu juga mereka belajar bahasa Arab drpd pelajar2 sekolah agama di atas Bukit Chandan. Kira mcm barter la. Kami ajar bahasa Inggeris, kami belajar bahasa Arab.

Pernah sekali masa keluar berkelah dgn kawan-kawan, hujan lebat masa mereka hendak balik. Mereka tumpang berteduh di sebuah rumah. Ada seorang tua duduk di beranda. Dia mengesot mengelak tempias dan air menitik drpd atap yg bocor.

Bila ditanya “kenapa tidak masuk?”, dia menjawab itu bukan rumah dia. Dia hanya menumpang dan tidur di beranda itu. Mereka terkejut. Anwar merasa sangat terganggu dgn jawapan tersebut. Balik ke Maktab beliau minta Fauzi Rahman jadi tukang kutip duit sumbangan.

Mereka berjaya kutip RM80. Jumlah yg agak besar pada masa itu. Oh ya, pelajar-pelajar di MCKK pada masa itu ada yg layak dpt biasiswa, ada elaun bulanan.

Bila balik kampung di Ceruk Tok Kun, Permatang Pauh, Anwar hidupkan pula kelas-kelas percuma kpd pelajar-pelajar sekolah di sana. Beliau bersama rakan-rakan sebaya tubuhkan Belia Teraju Negara (BETERA).


 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/anwar-brjuang-bantu-orang-miskin-sejak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhenti Berpolitik Anwar Bantu Kerajaan Tangani Covid 19 Faizal Azumu

Berhenti Berpolitik Anwar Bantu Kerajaan Tangani Covid 19 Faizal Azumu

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 336 hits
IPOH Datuk Seri Anwar Ibrahim disaran berhenti bermain politik dan menangguhkan rancangan untuk menukar kerajaan sebaliknya berganding bahu bersama sama kerajaan membantu mencegah COVID 19 Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Da...
Yayasan Anda Membantu Pelajar Melayu Miskin Adalah Usaha Anwar Ibrahim

Yayasan Anda Membantu Pelajar Melayu Miskin Adalah Usaha Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 664 hits
Pada 1971 Ketika berusia 23 tahun Datuk Seri Anwar Ibrahim dibantu oleh seorang ahli perniagaan bernama Daud Seman telah menubuhkan sekolah Yayasan Anda Akademik di mana Anwar sendiri menjadi tenaga pengajar dan juga guru besar sekolah ters...
Sumbang Puluhan Hp Tya Ariestya Bantu Anak Anak Panti Asuhan Untuk Sekolah Online Saat Pandemi

Sumbang Puluhan Hp Tya Ariestya Bantu Anak Anak Panti Asuhan Untuk Sekolah Online Saat Pandemi

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 280 hits
Semoga bisa jadi inspirasi buat yang lain ya Sumbangin hp lamamu yang tak terpakai juga boleh kok Yang penting masih bisa berfungsi dengan baik
Ngo Gesa Pihak Berkuasa Henti Kegilaan Anwar Mahu Jadi Pm

Ngo Gesa Pihak Berkuasa Henti Kegilaan Anwar Mahu Jadi Pm

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 339 hits
mykmu netSebuah badan bukan kerajaan Penggerak Komuniti Negara mendesak pihak berkuasa supaya mengambil tindakan menghentikan segera kegilaan Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri Pengerusinya Nor Hizwan Ahmad membuat des...
Pecat Semua Mp Umno Yang Sokong Datuk Seri Anwar Cadang Tun Abdul Hamid Mohamad

Pecat Semua Mp Umno Yang Sokong Datuk Seri Anwar Cadang Tun Abdul Hamid Mohamad

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 303 hits
Mengikut kenyataan DS Ismail Sabri yang dibuat di Sabah MT dan ahli ahli Parlimen UMNO telah membuat keputusan 1 Jika hendak menyokong sesuatu gabungan ia mestilah dibuat secara en bloc bukan secara individu 2 Sesiapa yang memberi sokongan ...
Khalid Samad Tidak Centre Katanya Pengumuman Anwar Ada Majoriti Untuk Elak Pru Waktu Covid

Khalid Samad Tidak Centre Katanya Pengumuman Anwar Ada Majoriti Untuk Elak Pru Waktu Covid

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 253 hits
Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan baru baru ini diberitahu tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan beliau mempunyai sokongan yang kuat untuk mengelakkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berjumpa Yang Dipertuan Agong un...
Zahid Akan Usul Umno Keluar Dari Pn Sokong Anwar Dalam Mesyuarat Biro Politik Dan Mt Umno

Zahid Akan Usul Umno Keluar Dari Pn Sokong Anwar Dalam Mesyuarat Biro Politik Dan Mt Umno

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 396 hits
Presiden Zahid Hamidi mengumumkan hala tuju Umno selepas pilihan raya Sabah akan dibawa ke biro politik dan majlis tertinggi parti Terdahulu Timbalan Presiden Mohamad Hasan dalam kenyataan menegur situasi Umno ketika ini berkaitan kerjasama...
Anwar Hargailah Petugas Barisan Hadapan Dan Bersamalah Kita Bertanggungjawab

Anwar Hargailah Petugas Barisan Hadapan Dan Bersamalah Kita Bertanggungjawab

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 203 hits
Saya amat mengalu alukan kenyataan oleh Akademi Perubatan Malaysia yang mengingatkan kita semua akan tanggungjawab bersama dalam memutus rantaian penyebaran wabak COVID 19 Petugas barisan hadapan telah bekerja tanpa lelah sejak awal tahun i...
Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Marsha Hening Rindu Chord

Cara Mengatasi Insomnia Dengan Sangat Mudah

Resepi Kerang Goreng Kesukaan Ramai

Panas Mb Perlis Kena Tahan Sprm Disyaki Salah Guna Kuasa

Laporan Cftc Keyakinan Terhadap Dolar Semakin Kuat

Breakfast Di Tea Garden Sebelah Hotel Hovana