Anwar Bawa Usul Untuk Bahas Kenapa Kerajaan Tidak Ratifikasi Icerd



KUALA LUMPUR, 6 Dis (Bernama) — Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH-Port Dickson) hari ini telah membawa usul untuk membahaskan kewajaran kerajaan tidak meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Dewan Rakyat. 

Walau bagaimanapun, usul tersebut telah ditolak oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof. 



Mohamad Ariff menjelaskan bahawa penolakan itu dibuat berdasarkan Peraturan Mesyuarat 18 di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, bagaimanapun, membenarkan kandungannya dibacakan di Dewan Rakyat selepas Sesi Soal Jawab Lisan, hari ini.

“Seperti kita semua sedia maklum ada tiga keperluan yang perlu dipenuhi jadi setelah menimbang keadaan sekeliling dan respons pihak-pihak tertentu saya tak anggap perkara ini sebagai satu perkara perlu disegerakan dalam konteks semasa,” katanya sebaik selesai kandungan usul dibaca Anwar. 


Anwar ketika membaca kandungan usul itu menegaskan bahawa isu ini telah menimbulkan keresahan rakyat, justeru ia tidak boleh diketepikan semata-mata kerana kerajaan telah membuat keputusan.

“Saya tegaskan di sini, ada seolah-olah juxtaposition of idea, ada katakan penolakan ICERD seolah-olah kita halalkan diskriminasi, sebab itu para pertama usul saya ini menegaskan, kita sebagai negara, menjadikan keadilan sebagai tonggak, menolak sebarang bentuk diskriminasi dalam negara,” katanya. 
Tegas Anwar, Malaysia adalah berbeza dengan negara-negara yang telah meratifikasikan ICERD seperti Afrika Selatan dan Arab Saudi, dengan Perlembagaan Persekutuan sudah cukup untuk menjamin negara ini tertegak atas prinsip negara yang menolak diskriminasi.

“Malaysia tidak harus apologetik…(Namun) kita harus juga pandang positif tindakan negara-negara yang ratify ICERD kerana pertimbangan mereka adalah disebabkan kezaliman yang menimpa mereka.“Di Malaysia kita juga harus tegaskan bahawa semangat ICERD itu kita tidak tolak, tetapi selagi belum ada penjelasan muktamad tentang penafsiran yang mungkin menjejas prinsip yang telah dimuafakati dalam Perlembagaan, maka itulah kita hormati kebijaksaan Kabinet dan Perdana Menteri untuk tolak ratifikasi ICERD,” katanya. Bagi pihak Pakatan Harapan, tegasnya perkara ini telah dimuafakati, ditandatangani dan tidak mungkin dirombak sesiapa.

“Ini saya tegaskan kerana masih ada suara-suara (yang mempersoal), saya juga ditanya adakah saya bersama PH bila ada mereka yang dari PH yang mempertikai kedudukan Bahasa atau Islam atau hak keistimewaan Bumiputera, dan kedudukan Raja-raja Melayu,” katanya.

Usulnya itu cuba disokong Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang turut bangun mempertikaikan penolakan usul berkenaan.

-- BERNAMA  #CelahGelegarBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://1malaynews.blogspot.com/2018/12/anwar-bawa-usul-untuk-bahas-kenapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suhakam Akan Terus Nasihat Kerajaan Ratifikasi Icerd

Suhakam Akan Terus Nasihat Kerajaan Ratifikasi Icerd

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 237 hits
PETALING JAYA Suruhanjaya Hak Asasi Manusia menegaskan akan terus menasihat kerajaan untuk meratifikasi baki enam konvensyen antarabangsa yang belum ditandatangani Malaysia Pengerusi SUHAKAM Tan Sri Razali Ismail berkata ia termasuklah Konv...
Kerajaan Ph Umum Secara Rasmi Tak Akan Ratifikasi Icerd

Kerajaan Ph Umum Secara Rasmi Tak Akan Ratifikasi Icerd

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 287 hits
KERAJAAN Pakatan Harapan Hari ini mengumumkan secara rasmi tidak akan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum Kenyataan akhbar rasmi untuk siaran segera itu turut disiarkan melalui Twitter rasmi milik Perd...
Anwar Akui Ratifikasi Icerd Ditangguh Bukan Dibatalkan

Anwar Akui Ratifikasi Icerd Ditangguh Bukan Dibatalkan

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 184 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui usaha meratifikasi ICERD ditangguhkan bagi membolehkan kerajaan memberi tumpuan kepada tadbir urus negara terlebih dahulu lapor FMT Pendirian saya ialah anda membincangkan isu ini panjang lebar...
Tolak Icerd Usul Dun T Ganu

Tolak Icerd Usul Dun T Ganu

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 309 hits
KUALA TERENGGANU 17 Rabiulawal 1440H Ahad Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu ke 14 hari ini meluluskan sebulat suara usul tergempar menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Us...
Kerajaan Akan Lulus Usul Mengenai Rumah Ibadat Tun Mahathir

Kerajaan Akan Lulus Usul Mengenai Rumah Ibadat Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 247 hits
28 November 2018 11 06 PM KUALA LUMPUR Kerajaan akan meluluskan usul dan menjadikankan syarat bahawa rumah ibadat seperti masjid kuil atau gereja tidak boleh dibina tanpa kebenaran pih
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil