Antara Penghakiman Dan Pengampunan


 Apa bezanya antara penghakiman (court's judgement) dan pengampunan (pardon)? Saya ingin kongsi sedikit pendapat bukan daripada sudut undang-undang tetapi dari pandangan orang biasa atau layman.
Penghakiman dan pengampunan keduanya mempunyai dua risiko - apakah keputusan yang dicapai itu betul atau tidak betul dan samada keputusan itu adil atau tidak adil.
Kita melihat kepada pengampunan dulu.
Dalam negara kita pengampunan berada di bawah bidangkuasa YDP Agong dan Raja-Raja Melayu - yang jumlahnya sembilan orang DYMM. Empat buah negeri dalam negara kita tidak mempunyai Raja (Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak)  dan lebih mirip "republik" yang mempunyai gabenor.
Tajuk berita berikut bertarikh 11 Mei 2018 adalah mengenai persetujuan DYMM YDP Agong waktu itu untuk mengampunkan Brader Anwar yang masih berada dalam penjara.




Dua hari sebelum itu pada 9 hb Mei, 2018 Pakatan Harapan telah menangi PRU14. Maka dalam tempoh kurang 48 jam sahaja sesudah kerajaan bertukar YDP Agong telah bersetuju (pada prinsipnya) untuk mengampunkan brader Anwar.
Apakah pengampunan ini betul dan adil? Ramai orang menyoalkan juga jika pengampunan itu betul dan adil. Malah seorang peguam telah mengambil tindakan mahkamah untuk mencabar 'kesahihan' pengampunan yang diberi kepada Brader Anwar. Kes itu masih berjalan dan akan disambung bicaranya di Mahkamah Perskutuan (Federal Court) pada 15hb Nov 2022. 




Pada awal tahun 1970an berlaku juga kes di mana seorang (al marhum) Sultan telah mengampunkan (al marhum) puteranya daripada kesalahan membunuh "manslaughter". Ini petikan beritanya:

In 1971, the prince was charged with manslaughter for shooting a trespasser. He said he thought the man was a smuggler. His father intervened and granted him a pardon. The next year, he was charged with use Mace on two men because their car had overtaken his.

In 1973, he was again charged with manslaughter, and this time received a death sentence. He again claimed that the dead man was a smuggler, and a communist agent. Again his father stepped in and the sentence was changed to six months' jail and he was fined 6000 ringgit.
Ini adalah sedikit sejarah berkenaan "pengampunan" yang berprofil tinggi juga (high profile cases). 

Sekarang kita beralih kepada penghakiman. Ibu tunggal yang mencuri satu paket Milo memang bersalah. Mencuri itu adalah salah. Tetapi apakah hukum penjara (enam bulan) sebab mencuri satu paket Milo itu adil? 
Orang yang mencuri (dan memakai) seluar dalam wanita jiran ditangkap, dibicarakan mahkamah dan dipenjara dua tahun. Jelas sekali orang seperti itu lebih memerlukan kaunseling dan rawatan Psychiatry daripada ditangkap dan dipenjarakan selama dua tahun. Apakah hukuman itu adil?
Cuma perbezaan sangat besar ialah sistem penghakiman mahkamah mempunyai peraturan dan prosedur yang hampir otomatik untuk membuat rayuan bagi setiap kes yang telah diputuskan (termasuk kes curi Milo dan kes curi seluar dalam wanita).

Kes yang diputuskan Mahkamah Sesyen boleh dirayu kepada Mahkamah Tinggi. Kes Mahkamah Tinggi boleh dirayu kepada Mahkamah Rayuan dan akhir sekali kepada Mahkamah Persekutuan.
Pada setiap peringkat kes dan rayuan ini bukan saja kes-kes diputuskan oleh para hakim yang berpelajaran, berpengalaman dan yang arif tetapi kes di mahkamah-mahkamah rayuan (superior courts) di hadiri tiga atau lebih hakim yang senior  yang akan putuskan kes. Mahkamah Persekutuan pernah mendengar kes rayuan di hadapan SEMBILAN orang hakim yang senior.
Maksudnya sistem penghakiman kita mempunyai "check and balance" yang agak solid juga. Jika tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah, seorang tertuduh atau pendakwa boleh membuat rayuan kepada mahkamah yang lebih tinggi. 
Sistem ini berasaskan sistem undang-undang dan penghakiman British yang mempunyai sejarah yang sangat begitu lama (sejak 1189 atau 833 tahun) dan sangat begitu luas (diikuti negara Komanwel termasuk British, Canada, Australia, India, banyak negara Afrika dan bekas tanah jajahan British).   

Jadi jika semua rayuan itu berjaya dan orang tertuduh didapati tidak bersalah daripada Mahkamah Tinggi hingga ke Mahkamah Persekutuan, kemungkinannya paling besar orang tertuduh itu memang tidak bersalah. 
Begitu juga jika   semua rayuan itu gagal dan orang tertuduh didapati bersalah daripada Mahkamah Tinggi hingga ke Mahkamah Persekutuan, kemungkinannya paling besar orang tertuduh itu memang bersalah.
Sistem penghakiman kita juga mencerminkan dan mewakili semua rakyat dalam negara kita. Dalam kes terbaru ini LIMA hakim Mahkamah Persekutuan mewakili pelbagai kaum, agama dan bahasa. Tiga daripada mereka itu (termasuk Ketua Hakim Negara) adalah wanita. 
Para hakim, pendakwa, peguambela dan peguamcara bukan saja orang yang berpelajaran, berpengalaman dan mahir dalam bidang undang-undang tetapi mereka juga adalah daripada kalangan rakyat biasa yang faham aspirasi rakyat marhaen yang menaruh harapan besar untuk mendapat keadilan undang-undang untuk menyelesaikan masalah.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/08/antara-penghakiman-dan-pengampunan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baca Penghakiman Dulu Kata Anwar Pada Pihak Mohon Pengampunan

Baca Penghakiman Dulu Kata Anwar Pada Pihak Mohon Pengampunan

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 121 hits
malaysiakini comPihak yang memohon Najib Razak diberi pengampunan diraja perlu terlebih dahulu membaca keputusan hakim yang mengendalikan kes rasuah SRC International bekas perdana menteri itu kata Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim Anwar berk...
Jika Undang Dan Keputusan Mahkamah Tidak Dihormati Agak Pelik Untuk Minta Pengampunan

Jika Undang Dan Keputusan Mahkamah Tidak Dihormati Agak Pelik Untuk Minta Pengampunan

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 106 hits
Jika jenayah dilakukan secara bebas agak pelik minta DIBEBASKAN HUKUMAN Lawan tetap lawan hanya istilah bagi mereka yang kehabisan fakta Lawan secara menghasut with criminal mind
Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 161 hits
Satu lagi kesilapan UMNO selain mahu menjadikan isu pemenjaraan Najib Razak sebagai umpan menarik simpati rakyat untuk memenangi PRU15 ialah terlalu awal bertempik ingin mengusahakan pengampunan diraja buat bekas Perdana Menteri itu Hanya s...
Zahid Gesa Pru 15 Di Adakan Segera Sokong Kempen Pengampunan Diraja Terhadap Najib

Zahid Gesa Pru 15 Di Adakan Segera Sokong Kempen Pengampunan Diraja Terhadap Najib

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 122 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa supaya pilihan raya umum diadakan segera dan menyokong kempen pengampunan diraja untuk bekas perdana menteri Najib Razak Menurut Zahid desakan UMNO supaya pilihan raya umum d...
Patut Atau Tidak Najib Dapat Pengampunan

Patut Atau Tidak Najib Dapat Pengampunan

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 271 hits
ismaweb netKeputusan Lembaga Pengampunan dibuat seadil adilnya demi jaga hak dan kepentingan awamBANGI 3 Safar 1444H Rabu Kini timbul dua petisyen bertentangan selepas mahkamah mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke at...
Polis Terima Dua Laporan Berkaitan Draf Penghakiman Kes Najib Razak

Polis Terima Dua Laporan Berkaitan Draf Penghakiman Kes Najib Razak

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 142 hits
Polis telah menerima dua laporan mengenai dokumen tular berkaitan draf penghakiman rayuan akhir nbsp bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Ketua Polis Daerah Putrajaya ACP A Asmadi Abdul Aziz berkata pihaknya sedang menjalankan s...
Penghakiman Telus Gambaran Sistem Keadilan Berwibawa Sultan Nazrin

Penghakiman Telus Gambaran Sistem Keadilan Berwibawa Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 134 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 29 2022 11 48 AMSistem penghakiman yang telus menggambarkan proses keadilan yang berwibawa dan tidak dibayangi dengan perasaan gusar dan gentar pada sesiapa titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah Baginda berti...
Polis Akan Siasat Jika Terima Aduan Dokumen Penghakiman Kes Rosmah Tular

Polis Akan Siasat Jika Terima Aduan Dokumen Penghakiman Kes Rosmah Tular

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 163 hits
Polis meminta pihak berkaitan membuat laporan mengenai dokumen yang didakwa kertas keputusan penghakiman kes rasuah Datin Seri Rosmah Mansor membabitkan projek solar hibrid untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak bernilai RM1 25 bilion yan...
Wajarkah Najib Menerima Pengampunan Diraja

Wajarkah Najib Menerima Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 143 hits
MOHAMED HANIPA MAIDINSejak sembilan orang hakim mahkamah sebulat suara memutuskan Najib bersalah dan kini dihukum penjara saya kerap ditanya soalan di atas Jujurnya saya tak boleh nak jawab soalan sesukar itu Jika soalan itu hanya sekadar b...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku